Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opsterland

Onderzoeksverordening (artikel 213a Gemeentewet) Opsterland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpsterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOnderzoeksverordening (artikel 213a Gemeentewet) Opsterland 2024
CiteertitelOnderzoeksverordening Opsterland 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening periodieke onderzoeken 2006.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 213a, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

11-12-2023

gmb-2023-555146

0086161885

Tekst van de regeling

Intitulé

Onderzoeksverordening (artikel 213a Gemeentewet) Opsterland 2024

De raad van de Gemeente Opsterland,

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d.3 oktober 2023;

gelet op artikel 213a eerste lid, van de Gemeentewet.

 

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Onderzoeksverordening (artikel 213a Gemeentewet) Opsterland 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    doelmatigheid: de mate waarin een maximale hoeveelheid producten en prestaties is gerealiseerd met een minimale hoeveelheid middelen of een hogere kwaliteit wordt bereikt met een gelijkblijvende hoeveelheid aan middelen;

  • -

    doeltreffendheid: de mate waarin de geleverde producten en prestaties bijdragen aan het realiseren van gestelde gemeentelijke beleidsdoelen.

Artikel 2. Onderzoeksfrequentie

  • 1.

    Burgemeester en wethouders dragen zorg voor periodiek onderzoek naar:

    • a.

      de doelmatigheid van delen van de gemeentelijke organisatie

    • b.

      de doelmatigheid van uitvoering van taken door de gemeente

    • c.

      de doeltreffendheid van (delen van) programma’s en paragrafen van de begroting en jaarstukken of delen daarvan.

  • 2.

    Vanaf 2024 wordt per jaar tenminste één doelmatigheidsonderzoek of één onderzoek naar doeltreffendheid uitgevoerd.

Artikel 3. Onderzoeksplan

  • 1.

    Burgemeester en wethouders nemen jaarlijks een onderzoeksplan op in de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting, voor de in het daaropvolgende jaar te verrichten onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 2.

    Het onderzoeksplan bevat in ieder geval per onderzoek:

    • a.

      het onderzoeksobject;

    • b.

      de reikwijdte van het onderzoek;

    • c.

      de onderzoeksmethode;

    • d.

      de doorlooptijd van het onderzoek;

    • e.

      de wijze van uitvoering van het onderzoek;

    • f.

      het budget in de begroting voor het te verrichten onderzoek;

Artikel 4. Voortgang onderzoeken

Burgemeester en wethouders rapporteren in de tussentijdse rapportages en de paragraaf bedrijfsvoering van de jaarstukken over de voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid en de uitputting van bijbehorende budgetten.

Artikel 5. Verslag en plan van verbetering

  • 1.

    De onderzoeksresultaten worden vastgelegd in een verslag. Het verslag bevat tenminste een analyse van de onderzoeksresultaten en indien nodig aanbevelingen voor verbetering.

  • 2.

    Op basis van het verslag stellen burgemeester en wethouders indien nodig een plan van verbetering op.

  • 3.

    Het verslag en het plan van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders nemen op basis van het plan van verbetering organisatorische maatregelen.

Artikel 6. Intrekking oude regeling

De Verordening periodieke onderzoeken 2006 wordt ingetrokken.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Onderzoeksverordening Opsterland 2024.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de Gemeente Opsterland van 11 december 2023.

De griffier,

Laura Meijer

De voorzitter,

Andries Bouwman