Organisatie | Montferland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Montferland 2024 |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Montferland 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Montferland 2024 |
Deze regeling vervangt het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Montferland 2022
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling. | 30-11-2023 | 23int01878 |
Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van gemeente Montferland 2024
De raad van gemeente Montferland, in vergadering bijeen d.d. 30 november 2023
Gelezen het voorstel van de griffie d.d. 30 november 2023
Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet
In te trekken het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Montferland 2022 per 1 januari 2024
Vast te stellen het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van gemeente Montferland 2024
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 5 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging raadsleden
De commissie brengt na haar onderzoek bij monde van de voorzitter van de commissie verslag uit aan de raad en doet daarbij een voorstel voor een besluit over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Als sprake is van een minderheidsstandpunt, dan wordt hiervan melding gemaakt in het advies.
Artikel 6 Benoeming wethouders
De commissie bestaat uit de burgemeester als voorzitter, uit maximaal twee raadsleden van de (beoogde) oppositie en maximaal twee raadsleden van de (beoogde) coalitie. De commissie rapporteert in de eerstvolgende raadsvergadering aan de gemeenteraad, nadat de commissie de in lid 2 genoemde informatie aan de raad verzonden heeft.
De voorzitter laat door een deskundige onderzoeken of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn/haar persoon verbonden omstandigheden dan wel zijn/haar financiële of zakelijke belangen. De van de kandidaat-wethouder ontvangen documenten en informatie worden gevalideerd en getoetst aan de hand van in elk geval zeven voorschriften:
Op basis van de beoordeelde informatie informeert de commissie de kandidaat-wethouder en de gemeenteraad schriftelijk over de uitkomsten. Indien de commissie niet unaniem is in haar oordeel, wordt hiervan melding gemaakt. In dat geval beoordeelt de commissie in gezamenlijkheid of aanvullende maatregelen en/of aanvullend onderzoek gewenst is.
Het presidium is het dagelijks bestuur van de raad en houdt zich bezig met procedures en het functioneren van de raad in algemene zin, de relatie tussen de raad en het college en zaken van technische en huishoudelijke aard dan wel over de bedrijfsvoering. In ieder geval heeft hij als taken:
Paragraaf 2. De agendacommissie
Artikel 13 Taken agendacommissie
De agendacommissie is belast met de gecoördineerde voorbereiding van raadsactiviteiten, raadsberaden en raadsvergaderingen. In ieder geval heeft de agendacommissie de volgende taken:
Hoofdstuk 4. Raadsactiviteiten en raadsberaden
Hoofdstuk 5. Algemene bepalingen raadsvergaderingen
Artikel 28 Tijd van vergaderen
Wanneer de agenda van de raadsvergadering om 23:00 uur niet volledig is afgerond, wordt in stemming gebracht of de vergadering verlengd moet worden. Wanneer een meerderheid tegen voortzetting stemt, wordt direct op voorstel van de voorzitter aan de leden voorgelegd wanneer een extra vergadering plaats kan vinden.
Hoofdstuk 6. De orde van de raadsvergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 37 Primus bij hoofdelijke stemming
Voordat de agenda wordt vastgesteld, deelt de voorzitter mede bij welk lid van de raad de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer aangewezen. Bij het daarbij genoemde raadslid begint gedurende de vergadering de hoofdelijke stemming.
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, zijn plicht tot geheimhouding schendt, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt degene door de voorzitter tot de orde geroepen.
Paragraaf 2. Procedures bij stemmingen in de raadsvergadering
Artikel 47 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben gekregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Artikel 50 Hoofdelijke stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Hoofdstuk 7. Rechten van raadsleden
Een lid van de raad kan een verzoek tot het houden van een interpellatiedebat, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tot uiterlijk dinsdag 19:30 uur voorafgaand aan de eerstvolgende raadsvergadering schriftelijk en door tussenkomst van de griffier bij de voorzitter indienen.
Hoofdstuk 10. Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 66 Verslag en verantwoording
Een lid van de raad en een lid van het college, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een gemeenschappelijk orgaan ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen of in een andere organisatie of institutie, heeft het recht om verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur of gemeenschappelijk orgaan aan de orde zijn.
Hoofdstuk 11. Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 69 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.