Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Verordening gemeentelijke rekenkamer Putten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Putten
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Putten
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOpenbaar bestuur en administratie: het organisme

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. hoofdstuk IVa van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2023-554907

1621443

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Putten

 

De raad van de gemeente Putten;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 21 november 2023, nr. 1621443;

 

gelet op het bepaalde in hoofdstuk IVa, paragraaf 1 en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

gelet op de samenwerkingsovereenkomst rekenkamers Elburg, Hattem, Nunspeet, Oldebroek en Putten;

 

besluit:

 

de volgende verordening vast te stellen: Verordening gemeentelijke rekenkamer Putten.

Artikel 1 - Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    college:

    college van burgemeester en wethouders;

  • -

    rekenkamer:

    gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeente-wet;

  • -

    voorzitter:

    voorzitter van de rekenkamer.

 

Artikel 2 - Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

 

Artikel 3 - Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep van de samenwerkende gemeenteraden voor de reken-kamer.

  • 2.

    De klankbordgroep wordt ingesteld voor afstemming van personele zaken, zoals (her)benoeming, schorsing en ontslag van leden en als aanspreekpunt voor de secretarissen voor overige personele aangelegenheden.

  • 3.

    De gemeenteraad benoemt één lid en één plaatsvervangend lid voor de klankbordgroep.

  • 4.

    Burgemeesters van de deelnemende gemeenten kunnen als adviseur worden toegevoegd aan de klankbordgroep.

 

Artikel 4 - Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, worden benoemd voor een periode van zes jaar.

  • 2.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

 

Artikel 5 - Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De griffier of een griffiemedewerker is aangewezen als ambtelijk secretaris.

 

Artikel 6 - Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

 

Artikel 7 - Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vaste vergoeding per jaar voor hun werkzaamheden volgens een afzonderlijk daartoe genomen raadsbesluit.

  • 2.

    De vergoedingen genoemd in het eerste lid komen ten laste van het budget van de rekenkamer.

 

Artikel 8 - Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens de 'Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Putten', die golden op het moment van inwerkingtreding van deze verordening en waardoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De 'Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Putten' wordt per 1 januari 2024 ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: 'Verordening gemeentelijke rekenkamer Putten.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 21 december 2023,

 

de griffier,

E.G. van Drie-Timmer

de voorzitter,

H.A. Lambooij