Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Echt-Susteren

Interne klachtenregeling gemeente Echt-Susteren 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEcht-Susteren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInterne klachtenregeling gemeente Echt-Susteren 2009
CiteertitelInterne Klachtenregeling gemeente Echt-Susteren 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Artikel 4 van de regeling is gewijzigd bij besluit van 14-07-2015 en bekendgemaakt in het gemeenteblad 2015, 67594 op 23-07-2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-05-2009nieuwe regeling

20-01-2009

't Waekblaad, 28-05-2009

Tekst van de regeling

Intitulé

Interne klachtenregeling gemeente Echt-Susteren 2009

De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Echt-Susteren

Ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 januari 2009

Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht

Besluiten om, in aanvulling op de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, de volgende regeling vast te stellen:

Interne klachtenregeling gemeente Echt-Susteren 2009

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    klager:een natuurlijk persoon of een rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;

  • c.

    beklaagde: degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;

  • d.

    klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar, die belast is met de procedurele bewaking van de administratieve afwerking van de klacht;

  • e.

    klachtbehandelaar: degene, die op grond van deze regeling belast is met de afhandeling van een klacht;

  • f.

    verzoekschrift: een schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan is omgegaan met een klacht of over de uitspraak die het bestuursorgaan heeft gedaan naar aanleiding van een klacht.

Artikel 2 Klachtencoördinator

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt één of meerdere klachtencoördinator(en) aan.

  • 2.

    De klachtencoördinator ziet er in ieder geval op toe, dat de behandeling van een klacht conform de bepalingen in hoofdstuk 9 van de Awb en het bepaalde in deze regeling plaatsvindt.

  • 3.

    De klachtencoördinator bewaakt de voortgang van de klachtbehandeling.

  • 4.

    De klachtencoördinator heeft een signaalfunctie. Indien naar aanleiding van ingediende klachten wordt gesignaleerd dat bepaalde gedragingen vaker tot een klacht leiden kan hij het betrokken bestuursorgaan daarvan op de hoogte stellen.

Artikel 3 Niet in behandeling nemen van klachten

  • 1.

    De klachtencoördinator beoordeelt of een klacht in behandeling wordt genomen.

  • 2.

    Een klacht hoeft in ieder geval niet in behandeling te worden genomen, indien de klacht betrekking heeft op:

    • a.

      een algemene klacht over beleid of beleidsuitvoering;

    • b.

      een toekomstige gedraging;

    • c.

      een algemene wens over het optreden c.q. beleid van een bestuursorgaan;

    • d.

      een in algemene bewoordingen gestelde schriftelijke klacht;

    • e.

      een klacht over een gedraging waartegen een andere procedure open staat;

    • f.

      een klacht over een nog niet voltooide gedraging;

    • g.

      op één van de in artikel 9:8 lid 1 en lid 2 van de Awb genoemde gedragingen;

    • h.

      handelingen en werkzaamheden, die niet vallen onder de verantwoordelijkheid van de bestuursorganen van de gemeente Echt-Susteren;

    • i.

      indien niet is voldaan aan het gestelde in artikel 9:4 Awb en de mogelijkheid is gegeven dit verzuim te herstellen.

  • 3.

    Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager door de klachtencoördinator in kennis gesteld.

Artikel 4 Klachtbehandelaar

  • 1.

    Een klacht over een gedraging van een medewerker behandelt de teamleider van het betreffende team, de directeur of algemeen directeur.

  • 2.

    Een klacht over een gedraging van een teamleider behandelt de directeur.

  • 3.

    Een klacht over een gedraging van een directeur behandelt de algemeen directeur.

  • 4.

    Een klacht over een gedraging van een algemeen directeur behandelt de burgemeester.

  • 5.

    Een klacht over een gedraging van de heffings- en invorderingsambtenaar behandelt de burgemeester.

  • 6.

    Een klacht over een gedraging van de leerplichtambtenaar behandelt de burgemeester.

  • 7.

    Een klacht over een gedraging van de burgemeester behandelt de loco-burgemeester.

  • 8.

    Een klacht over een gedraging van het college van burgemeester en wethouders of over een lid ervan behandelt de burgemeester, tenzij deze zelf het onderwerp van de klacht is, in welk geval lid 7 van dit artikel van toepassing is.

  • 9.

    Een klacht over een gedraging van de gemeenteraad behandelt de voorzitter van de raad.

  • 10.

    Een klacht over een gedraging van de raadsgriffier of griffiemedewerker(s) behandelt de voorzitter van de raad.

  • 11.

    Een klacht over een gedraging van een commissie ex artikel 82, 83 of 84 van de Gemeentewet of een bezwaarschriftcommissie ex artikel 7:13 Awb behandelt de voorzitter van de raad.

  • 12.

    Een klacht over de rekenkamer ex artikel 182 van de Gemeentewet of een auditcommissie ex artikel 213 van de Gemeentewet behandelt de voorzitter van de raad.

  • 13.

    In alle overige gevallen waarin deze regeling niet voorziet wijst het college van burgemeester en wethouders een klachtbehandelaar aan.

Artikel 5 Mondelinge klachten

  • 1.

    Mondelinge klachten kunnen worden ingediend bij de klachtencoördinator.

  • 2.

    De klachtencoördinator zendt een schriftelijke samenvatting van de mondelinge klacht ter behandeling door aan de betreffende klachtbehandelaar.

  • 3.

    De klachtbehandelaar handelt mondelinge klachten binnen zes weken na ontvangst van de klacht af.

  • 4.

    De klachtencoördinator bevestigt de afdoening van mondelinge klachten schriftelijk aan de klager.

Artikel 6 Registratie

Elke schriftelijk ingediende klacht wordt voorgelegd aan de klachtencoördinator, die zorg draagt voor de registratie van de klacht.

Artikel 7 Ontvangstbevestiging / Doorzending

  • 1.

    Een klacht kan ook per e-mail worden ingediend. Een per e-mail ingediende klacht wordt door de ontvanger ervan doorgezonden naar de klachtencoördinator.

  • 2.

    De klachtencoördinator bevestigt de ontvangst van de schriftelijke klacht.

  • 3.

    De klachtencoördinator zendt de schriftelijke klacht ter behandeling door aan de betreffende klachtbehandelaar.

  • 4.

    De beklaagde ontvangt van de klachtbehandelaar een kopie van de klacht en een kopie van de eventueel door de klager ingediende stukken.

  • 5.

    De klachtencoördinator zendt de klacht waarvan kennelijk een andere instantie bevoegd is, onverwijld door naar dat orgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender.

  • 6.

    De klachtencoördinator zendt zo snel als mogelijk een afschrift van een klacht over het optreden van een buitengewoon opsporingsambtenaar van de gemeente Echt-Susteren betreffende de uitoefening van diens bevoegdheden als buitengewoon opsporingsambtenaar aan de toezichthouder en de direct toezichthouder als bedoeld in artikel 1, vierde lid, onder a en b, van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar.

Artikel 8 Afdoeningstermijn

  • 1.

    Op grond van artikel 9:11 Awb kan de afhandeling van de klacht worden verdaagd.

  • 2.

    Van een verdaging wordt door de klachtencoördinator voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan beklaagde.

Artikel 9 Informele fase / Tegemoetkoming

  • 1.

    In beginsel wordt een ingediende schriftelijke klacht eerst informeel behandeld door de klachtbehandelaar.

  • 2.

    De klachtbehandelaar beoordeelt in overleg met de klachtencoördinator of een informele oplossing van het geschil tot de mogelijkheden behoort.

  • 3.

    Indien de klager na de informele afhandeling niet tevreden is wordt, op verzoek van de klager, de klacht alsnog formeel behandeld door de klachtbehandelaar.

  • 4.

    Op verzoek van de klager kan de klacht direct formeel worden behandeld.

  • 5.

    In de informele fase van de klachtbehandeling probeert de klachtbehandelaar door bemiddeling tussen de beklaagde en de klager de klacht zo direct mogelijk op te lossen en de klager tevreden te stellen.

  • 6.

    Indien schriftelijke klachten informeel worden afgedaan zendt de klachtencoördinator aan de klager een bevestiging dat de interne klachtrechtprocedure wordt gesloten omdat de klager tevreden is met de informele afdoening van de klacht.

Artikel 10 Formele fase: onderzoek

  • 1.

    De klachtbehandelaar is belast met het feitenonderzoek.

  • 2.

    De klachtbehandelaar is in verband met de behandeling van een klacht, na overleg met de klachtencoördinator, bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 3.

    De klachtbehandelaar kan, na overleg met de klachtencoördinator, bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen om te worden gehoord.

  • 4.

    Indien aan het inwinnen van deskundigen advies of inlichtingen kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging nodig van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Formele fase: hoor en wederhoor

  • 1.

    De klachtbehandelaar stelt de klager en beklaagde in de gelegenheid te worden gehoord. Het horen vindt in beslotenheid plaats.

  • 2.

    De klachtbehandelaar draagt zorg voor verzending van de uitnodiging.

  • 3.

    Op verzoek van partijen of ambtshalve kunnen getuigen worden gehoord.

  • 4.

    Zowel de klager als beklaagde kunnen zich bij het horen door iemand van hun keuze laten vergezellen of doen bijstaan.

  • 5.

    De klachtbehandelaar leidt de hoorzitting en maakt van het horen een verslag. Dit verslag wordt ondertekend door de klachtbehandelaar. De klachtencoördinator is uit hoofde van zijn functie bevoegd als toehoorder de hoorzitting bij te wonen.

  • 6.

    Het verslag wordt ter kennisneming aan klager en beklaagde toegezonden of uitgereikt.

Artikel 12 Formele fase: afdoening

  • 1.

    De klachtbehandelaar draagt, zo nodig voorzien van commentaar van de klachtencoördinator, zorg voor het uitbrengen van het rapport van bevindingen ten behoeve van het klachtoordeel van het bestuursorgaan, inhoudende het verslag van het horen, een advies aan het bestuursorgaan omtrent de uitkomsten van het onderzoek en de daaraan te verbinden aanbevelingen.

  • 2.

    De klachtencoördinator draagt zorg voor het schriftelijk in kennis stellen van de klager en de beklaagde van de bevindingen van het onderzoek en de conclusies van het bestuursorgaan naar aanleiding van de klacht. Indien de conclusies van het bestuursorgaan afwijken van het advies van de klachtbehandelaar, wordt in de conclusies de reden voor die afwijking vermeld.

  • 3.

    Ingevolge artikel 42 van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar neemt de klachtbehandelaar bij de afhandeling van de klacht over een buitengewoon opsporingsambtenaar het oordeel van de toezichthouder over de rechtmatigheid en behoorlijkheid van de uitoefening van die bevoegdheden in acht.

  • 4.

    De klachtencoördinator zendt een kopie van de afdoeningsbrief met betrekking tot een klacht over het optreden van een buitengewoon opsporingsambtenaar betreffende de uitoefening van diens bevoegdheden als buitengewoon opsporingsambtenaar aan de toezichthouder en de direct toezichthouder.

Artikel 13 Klachtbehandeling door de Nationale ombudsman

  • 1.

    Over klachten die zijn afgehandeld conform artikel 5 lid 4, artikel 9 lid 6 en artikel 12 lid 1 van deze regeling kan de klager een verzoekschrift indienen bij de Nationale ombudsman.

  • 2.

    Informatie over de Nationale ombudsman wordt als bijlage bij het klachtoordeel van het bestuursorgaan gevoegd.

Artikel 14 Contactpersoon Nationale ombudsman

De klachtencoördinator treedt namens de gemeente op als contactpersoon voor de Nationale

ombudsman en is in die hoedanigheid belast met de volgende taken:

a. het registreren en coördineren van de schriftelijke klachten die bij de Nationale ombudsman

tegen de gemeente Echt-Susteren zijn ingediend en het in samenwerking met de betreffende klachtbehandelaar verzorgen van de correspondentie daaromtrent;

b. het in samenwerking met de betreffende klachtbehandelaar adviseren van de bestuursorganen naar aanleiding van de bevindingen van de Nationale ombudsman;

c. het opstellen van het verslag als bedoeld in artikel 15 van deze regeling.

Artikel 15 Verslag

  • 1.

    De klachtencoördinator brengt jaarlijks aan de bestuursorganen van de gemeente Echt-Susteren verslag uit van alle geregistreerde klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeente Echt-Susteren zijn behandeld.

  • 2.

    Het verslag bevat informatie over het aantal, de aard en de behandeling van de klachten die formeel in behandeling zijn genomen alsmede over de wijze waarop in de informele fase met klachten wordt omgegaan.

  • 3.

    De klachtencoördinator draagt zorg voor publicatie van de geregistreerde klachten.

Artikel 16 Vertrouwelijkheid van stukken

Alle op een ingediende klacht betrekking hebbende stukken zijn vertrouwelijk.

Artikel 17 Uitzonderingsbepaling

Deze regeling is niet van toepassing op klachten van medewerkers over ongewenst gedrag (zoals (seksuele) intimidatie, agressie, geweld en discriminatie). Ook is deze regeling niet van toepassing indien een bijzondere klachtenregeling van toepassing is.

Artikel 18 Afwijkende zaken en omstandigheden

In zaken of omstandigheden waarin de wet of deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders in de geest van doel en strekking van de wet en van deze regeling.

Artikel 19 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Op dat moment vervalt de “Intern klachtenregeling van de gemeente Echt-Susteren 2003”, vastgesteld d.d. 23 januari 2003.

Artikel 20 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Interne Klachtenregeling gemeente Echt-Susteren 2009”.

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad op 9 april 2009

De voorzitter, De griffier,

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 20 januari 2009

De burgemeester, De secretaris,

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 20 januari 2009

De burgemeester,