Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tijdelijke beleidsregel horeca gemeente Weert |
Citeertitel | Tijdelijke beleidsregel horeca Weert |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Handleiding bijzondere wetten “Passende ruimte voor initiatief”.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2023 | nieuwe regeling | 19-12-2023 |
In dit beleid worden de volgende definities en afkortingen gebruikt:
Behendigheidsautomaat: een speelautomaat waarvan het spelresultaat uitsluitend kan leiden tot een verlengde speelduur of het recht op gratis spellen en het proces, ook nadat het in werking is gesteld, door de speler kan worden beïnvloed en het geheel of vrijwel geheel van zijn inzicht en behendigheid bij het gebruik van de daartoe geboden middelen afhangt of en in welke mate de spelduur verlengd of het recht op gratis spelen verkregen wordt; 1
Hoogdrempelige inrichting: een inrichting in de zin van artikel 30 onder d van de Wet op de Kansspelen, waar het café- c.q. restaurantbezoek op zichzelf staat en geen onderdeel is van andere (laagdrempelige) activiteiten; 2
Horecabedrijf: de activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse; 3
Kansspelautomaat: een speelautomaat die geen behendigheidsautomaat is; 4
Laagdrempelige inrichting: een inrichting in de zin van artikel 30c, eerste lid van de Wet op de Kansspelen, die het publiek niet in de eerste plaats pleegt te bezoeken voor het nuttigen van alcoholhoudende drank, maar voor andere doeleinden als bijvoorbeeld het kopen en nuttigen van etenswaren, recreatie en sport; 5
Openbare inrichting: een hotel, restaurant, pension, café, waterpijpcafé, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis, coffeeshop, waar softdrugs plegen te worden verkocht, camping, recreatiepark en elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig is logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid. Het terras behoort, zoals omschreven in onderdeel 14, ook tot de openbare inrichting;6
Paracommerciële instelling: rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich richt op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard die zich richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf; 7
Terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt. 8
In 2020 is door het college de Handleiding bijzondere wetten (hierna: Handleiding) vastgesteld. De bedoeling van deze Handleiding was om een integraal beleidsstuk op te stellen waarin alle regels over evenementen, horeca en de openbare ruimte zijn opgenomen.9 Deze gedachte is begrijpelijk, maar het huidige beleidsstuk blijkt in de praktijk onvoldoende overzichtelijk. Dit leidt ertoe dat de regels voor externen (horecaondernemers, eventorganisatoren, bewoners, verenigingen, stichtingen, etc.), maar ook voor ambtenaren onduidelijk zijn. De Handleiding zou na één jaar worden geëvalueerd, maar door COVID-19 heeft deze evaluatie niet plaats kunnen vinden. Gezien dit gegeven en vanwege de politieke wens om een strategisch evenementenbeleid 10 op te stellen is de keuze gemaakt om voor het onderdeel evenementen een apart uitvoeringsbeleid op te stellen.
Het uitvoeringsbeleid evenementen is daarbij compleet geactualiseerd en inmiddels vastgesteld en in werking getreden. Het strategisch evenementenbeleid wordt naar verwachting in 2024 vastgesteld.
Nu de regels over evenementen in een apart uitvoeringsbeleid zijn opgenomen resteren nog de regels over de horeca en de regels over het gebruik van de openbare ruime zoals die in de oude Handleiding stonden. De regels over het gebruik van de openbare ruimte zijn grotendeels opgenomen in de APV en de daarop gebaseerde nadere regels. In dit beleidsstuk zijn daarom enkel nog de regels over de horeca opgenomen. Het betreft een beleidsarm stuk. Dit betekent dat geen inhoudelijke wijzigingen zijn aangebracht. Wel zijn de overgebleven regels logisch ingedeeld en zijn de bepalingen die al elders zijn geregeld verwijderd. Ook zijn taalkundige aanpassingen aangebracht met als doel om het beleidsstuk beter leesbaar te maken. Daarnaast is oude wetgeving aangepast naar nieuwe wetgeving of, als het niet meer van toepassing is, eruit gehaald.
De opgenomen regels in dit beleid dienen enkel ter overbrugging. In 2024 gaat de gemeente Weert namelijk aan de slag met een nieuw horecabeleid. Tot de vaststelling en inwerkingtreding van dit nieuwe horecabeleid is dit beleidsstuk van toepassing.
De horecagelegenheden in Weert zijn met name geconcentreerd in de binnenstad en zijn gelegen op de Markt, Nieuwe Markt, Beekstraat en Oelemarkt en beperkter op de Langstraat, Bassin, Maaspoort, Maasstraat, Hoogstraat, Stationsstraat, Emmasingel en Wilhelminasingel.
Via onderstaande situatietekening is de binnenstad weergegeven.
Afbeelding 1: horecaconcentratiegebied
In de gebieden daarbuiten en in de wijken- dorpen gaat het om een combinatie van dag- en avondhoreca, waarbij veelal sprake is van een restaurant, lunchroom of andere eetgelegenheid, soms gecombineerd met café/bar.
Een vergunning is een hulpmiddel dat veel gebruikt wordt voor het realiseren van publieke doelen en het beschermen van het publieke belang. Door vergunningen te geven, kan een bestuursorgaan dus activiteiten of handelingen reguleren die wel aanvaardbaar zijn, maar die zonder de vergunning niet zijn toegestaan.
In landelijke of lokale wetgeving is bepaald wanneer een vergunning nodig is. Ingeval van het exploiteren van een openbare inrichting is bijvoorbeeld een vergunning op grond van de APV vereist. Als alcoholhoudende drank bedrijfsmatig wordt verstrekt voor gebruik ter plaatse binnen een horecabedrijf dan is een vergunning op grond van de Alcoholwet vereist. Verder kunnen er ook nog andere vergunningen nodig zijn.
In deze paragraaf wordt kort toegelicht welke vergunningen nodig kunnen zijn voor het exploiteren van een horecagelegenheid.
Het is verboden een openbare inrichting te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester. Een terras kan onderdeel uitmaken van de openbare inrichting.
Artikel 2:28 APV bevat regels die van toepassing zijn op de exploitatievergunning, zoals uitzonderingen en weigeringsgronden.
De verplichting tot het hebben van een exploitatievergunning geldt niet alleen voor openbare inrichtingen die gericht zijn op horeca, maar bijvoorbeeld ook voor coffeeshops.
Aan de exploitatievergunning worden voorschriften verbonden. Algemene voorschriften die in ieder geval aan de exploitatievergunning worden verbonden zijn opgenomen in bijlage 1. Verder is het altijd mogelijk om maatwerk op te leggen door aanvullende of afwijkende voorschriften op te nemen in de exploitatievergunning, zolang deze strekken tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist.
3.2.2 Alcoholwetvergunning en reguliere horeca
Naast een exploitatievergunning, heeft een commerciële horeca-inrichting voor het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse, een alcoholwetvergunning nodig. Artikel 3 Alcoholwet bepaalt dat het verboden is zonder daartoe strekkende vergunning van de burgemeester het horecabedrijf uit te oefenen.
In coffeeshops en speelautomatenhallen 11 mag geen alcohol worden verstrekt.
Aan de alcoholwetvergunning kunnen voorschriften worden verbonden, zolang deze strekken tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist.
3.2.3 Alcoholwetvergunning en paracommercie
Ook een paracommerciële instelling heeft naast een exploitatievergunning, voor het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse, een alcoholwetvergunning nodig. Hiervoor gelden aparte regels welke bij gemeentelijke verordening 12 zijn vastgelegd en welke ook in acht moeten worden genomen. In de alcoholwetvergunning worden hierover aanvullende voorschriften opgenomen.
3.2.4 Vergunning tot het aanwezig hebben van kansspelautomaten
Op grond van artikel 30b van de Wet op de Kansspelen is het verboden om zonder vergunning van de burgemeester één of meer kansspelautomaten aanwezig te hebben. Op grond van artikel 30c, tweede lid, Wet op de Kansspelen wordt bij gemeentelijke verordening het aantal kansspelautomaten vastgesteld waarvoor een vergunning wordt verleend. Vervolgens is in de Verordening kansspelautomaten en speelautomatenhallen bepaald dat de burgemeester een aanwezigheidsvergunning kan verlenen voor het plaatsen van maximaal 2 kansspelautomaten in hoogdrempelige inrichtingen.
Aan de aanwezigheidsvergunning worden voorschriften verbonden, zolang deze strekken tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist. De standaardvoorschriften die aan de vergunning worden verbonden zijn opgenomen in bijlage 2.
In laagdrempelige inrichtingen mogen geen kansspelautomaten worden geplaatst. Hier is het enkel toegestaan om behendigheidsautomaten te plaatsen.
Bij het verstrekken van vergunningen worden leges in rekening gebracht. Leges zijn administratieve vergoedingen voor overheidswerkzaamheden. De tarieven voor bovenstaande vergunningen zijn kostendekkend of lager dan kostendekkend. De tarieven van de leges zijn opgenomen in de Legesverordening. 13
Precariobelasting wordt geheven over het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Voorbeelden van voorwerpen waarop precariobelasting geheven wordt, zijn steigers, containers, reclameborden en terrassen. De Verordening op de heffing en de invordering van precariobelastingen is van toepassing. 14
3.3 Openingstijden en daarbij behorende regels
De toegestane openingstijden van openbare inrichtingen zijn geregeld in artikel 2:29 APV.
Voor paracommerciële instellingen in de zin van artikel 4 Alcoholwet gelden andere regels. Daarvan is de sluitingstijd geregeld in artikel 3 en 5 van de Drank- en Horecaverordening Paracommercie Weert 2011. 15
De burgemeester heeft de bevoegdheid om jaarlijks collectieve dagen aan te wijzen waarop ruimere sluitingstijden van toepassing zijn. Naast de aangewezen collectieve dagen is er de mogelijk om als horecagelegenheid ontheffing van de sluitingstijden aan te vragen. Indien dit wordt toegekend, geldt de ontheffing voor het hele kalenderjaar. Voor het verlenen van de ontheffing worden leges in rekening gebracht.
De muziek dient een half uur voor einde sluitingstijd uit te zijn. Ook moeten dan de lichten aan zijn.
Terrassen zijn een belangrijk en onmisbaar element voor het functioneren van heel veel horecabedrijven, maar ook aantrekkelijk voor de bezoekers. Als zodanig dragen terrassen bij aan de gewenste uitstraling en een levendige en gezellige (binnen)stad. Ze kunnen ook overlast voor de omwonenden meebrengen. Daarom zijn afspraken nodig. Deze afspraken hebben onder andere betrekking op de uitstraling, de tijden van het gebruik en de opslag.
Voor de exploitatie van een terras is een exploitatievergunning nodig. In de exploitatievergunning worden standaardvoorschriften opgenomen over terrassen. Deze zijn terug te vinden in bijlage 1. Ook is het mogelijk om maatwerk toe te passen door het opnemen van aanvullende voorschriften in de exploitatievergunning.
3.4.1 Minder of geen gebruik van het terras
Tijdens marktdagen en bij evenementen is er minder, voor sommige bedrijven zelfs beperkte ruimte voor een horecaterras. Indien hiervan sprake is treedt de marktmeester en/of evenementenorganisator in overleg met de horecaondernemer.
3.4.2 Gebruik terras tijdens evenement
In de praktijk is het mogelijk dat een terras van een horecagelegenheid tijdens een evenement binnen een evenemententerrein valt. Om de verantwoordelijkheden op de plaatst te laten waar ze horen, is het uitgangspunt in de gemeente Weert dat terrassen onderdeel van de horecagelegenheid blijven.
Hierbij is het bij horecagelegenheden binnen of grenzend aan een evenemententerrein toegestaan om tijdens evenementen het terrasmeubilair te verwijderen en op het terras een buitentap te plaatsen. In dat geval valt het terras onder het regime van het uitvoeringsbeleid evenementen. Zo is bijvoorbeeld in een dergelijk geval bij het verstekken van alcoholhoudende drank enkel zwak alcoholhoudende drank toegestaan op het terras en gelden de regels zoals opgenomen in paragraaf 3.6.5.
Het is voor een horecaondernemer mogelijk om tijdelijk een tent op het terras te plaatsen. Dit is toegestaan voor maximaal twaalf kalenderdagen per jaar. In geval van een evenement, dient een melding te worden ingediend of een evenementenvergunning aangevraagd te worden.
Op de plek waar de tent wordt geplaatst is het enkel toegestaan om zwakalcoholhoudende drank te schenken. Voor gebieden en tijden waar cameratoezicht is, geldt dat eventuele wanden en het dak van transparant of verwijderbaar materiaal moet zijn zodat het gemeentelijk cameratoezicht niet wordt belemmerd. Verder zijn de voorschriften in het kader van brandveilig gebruik van het Besluit Bgbop 16 van toepassing.
3.6 Afspraken tegengaan negatieve effecten horeca
De aanwezigheid van horecagelegenheden kan negatieve effecten hebben voor de omgeving. Niet alleen voor omwonenden, maar ook voor bezoekers. Bij negatieve effecten kan gedacht worden aan overlast van verkeer, afval, geluidsoverlast. Het is daarom belangrijk heldere afspraken te maken hoe deze effecten te voorkomen of tegen te gaan. In onderstaande wordt dat nader uitgewerkt.
Om overlast ten aanzien van verkeer te voorkomen is het ten eerste van belang dat er voldoende parkeergelegenheid is. Dit geldt met name voor de binnenstad, omdat de horeca daar met name is geconcentreerd. In de binnenstad van Weert zijn 6 parkeergarages aanwezig, namelijk: Centrumgarage, Muntgarage, de Kromstraat/ Walburgpassage, Ursulinengarage, Poort van Limburg en Stationspleingarage. De Ursulinengarage sluit iedere dag om 23.00 uur. De overige parkeergarages zijn 24 uur per dag geopend. Op alle parkeerterreinen geldt betaald parkeren van maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur. Op koopavonden (donderdagavond), (koop)zondagen en officiële feestdagen hoeft op straat niet betaald te worden. Bij parkeren in een parkeergarage of op een parkeerterrein met een slagboom moet men 24 uur per dag betalen. Met de Weerterlandpas of een mobiele telefoon is het mogelijk om exact dat bedrag te betalen voor de tijd dat de auto geparkeerd staat.
In de binnenstad worden ’s avonds en ’s nachts geen problemen ervaren met het parkeren van auto’s. Wel is er sprake van geluidsoverlast van auto’s (toeteren, harde muziek, hard wegrijden). Bij constatering hiervan treden de boa’s en politie zodanig op, dat de overlast wordt tegen gegaan. Het horeca handhavingstappenplan wordt hierbij in acht genomen. In hoofdstuk 4 wordt daar dieper op ingegaan.
In 2023 heeft er een pilot plaatsgevonden met een tijdelijke onbewaakte fietsenstalling op de Korenmarkt tijdens weekenden en evenementen. Deze pilot is succesvol en zal worden verlengd. De bevindingen worden meegenomen in het nieuwe parkeerbeleid dat in 2024 zal worden vastgesteld.
De bezoekers van de horecagelegenheden hebben op deze manier de mogelijkheid hun fiets tijdens het uitgaan te parkeren en de overlast van wild geparkeerde fietsen wordt hiermee tot een minimum teruggebracht.
De te gebruiken locatie voor de fietsenstalling wordt door de gemeente tijdig afgezet en autovrij gemaakt. Voor het gebruik van de fietsenstalling wordt aan de horeca-ondernemer geen precariobelasting in rekening gebracht.
Een goede afvoer van bezoekers van de horecagelegenheden is van groot belang. De taxistandplaatsen bij de Oelemarkt zijn gelegen aan de Kasteelsingel en op de Biest. Tegen overlast van taxi’s zal handhavend worden opgetreden door de boa’s en/of politie.
Dit geldt ook voor taxi-overlast die soms plaatsvindt op de Kasteelsingel ter hoogte van het politiebureau en appartementencomplex Bellevue.
Horecaondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van hun bedrijfsafval. Wanneer het bedrijfsafval in samenstelling soortgelijk is aan huishoudelijk afval, mag de ondernemer gebruikmaken van de gemeentelijke inzameldienst. Hiervoor moet de ondernemer reinigingsrecht betalen. Afval dat bezoekers van horeca achterlaten, moeten horecaondernemers zelf opruimen. Hierbij geldt een straal van 25 meter rondom de horecagelegenheid.
Een zekere mate van concentratie van horeca is gewenst, vanwege herkenbaarheid, sfeer en uitstraling, maar ook vanwege geconcentreerd toezicht. Deze concentratie van horeca vergroot echter wel het risico op geluidsoverlast (muziek, bezoekers).
De horeca is zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van geluidsoverlast en stankoverlast. Inwoners kunnen de gemeente bellen als zij klachten ervaren. Bij gegronde overlast treden politie en gemeentelijke toezichthouders op conform het horeca handhavingstappenplan. In hoofdstuk 4 wordt daar dieper op ingegaan.
Door een horecabedrijf kan t.a.v. van geluid gebruik worden gemaakt van de festiviteitenregeling zoals opgenomen in de APV. Dit betreft collectieve festiviteiten en gemelde incidentele activiteiten, waarvoor de op grond van het Activiteitenbesluit geldende geluidsnormen niet van toepassing zijn. De collectieve dagen worden door de gemeente Weert (het college) aangewezen. De incidentele dagen kunnen door de horecaondernemer apart worden gemeld via een daarvoor bestemd formulier. Het maximale aan te melden incidentele dagen bedraagt zes. De festiviteitenregeling kan worden gebruikt voor activiteiten die zowel binnen als buiten de normale bedrijfsvoering van de inrichting vallen.
Tijdens carnaval en de stadskermis is het voor de cafés en bars niet toegestaan gebruik te maken van glaswerk. Voor de eetgelegenheden geldt tijdens carnaval en de stadskermis een verbod op glaswerk op terrassen vanaf 20:00 uur.
Buiten carnaval en de stadskermis is het verbod op het gebruik van glaswerk afhankelijk van de omstandigheden:
Indien het gebruik van glaswerk verboden is, dient de horeca de regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik in acht te nemen. Afhankelijk van het type evenement (een open of gesloten evenement) gelden andere regels. Op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat17 staat beschreven welke regels van toepassing zijn.
In dit kader heeft de gemeente het Preventie en handhavingsplan Drank- en Horecawet18 vastgesteld. Hierin is uitgangspunt een combinatie van preventie, regelgeving en handhaving. 19
De gemeente handhaaft in samenwerking met de politie op naleving van de regels. Het toezicht op het gebruik van de openbare ruimte en de handhaving daarop is onderdeel van het jaarlijks handhavingsuitvoeringsprogramma. Het verantwoorden van de handhaving vindt plaats in het handhavingsjaarverslag.
Het ‘Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende Alcohol Handhavingsstappen Plan 2015 - 2018 gemeente Weert’20 is van toepassing bij overtredingen gerelateerd aan horecagelegenheden en alcoholverstrekkers.
In beginsel wordt overeenkomstig de bovenstaande beleidsregel besloten. De burgemeester kan op basis van betrokken feiten en omstandigheden in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van deze beleidsregel (artikel 4:84 Awb).
Ondertekening,
Weert, 19 december 2023
Burgemeester en wethouders van Weert,
De secretaris,
De burgemeester,
Ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.
Bijlage 1: Algemene voorschriften exploitatievergunning
De exploitant dient ervoor te zorgen dat er geen hinder of overlast, waaronder geluidhinder, ontstaat door komende of vertrekkende bezoekers en dat er zich geen bezoekers onnodig ophouden in de directe omgeving van de inrichting. Daaronder wordt mede verstaan de in de directe omgeving van de openbare inrichting gelegen portieken, alsmede de in de directe nabijheid gelegen openbare weg.
De exploitatievergunning en de daartoe behorende bijlage(n), of afschriften daarvan en lijst met contactgegevens van de exploitanten die op deze vergunning staan vermeld, dienen in de inrichting aanwezig te zijn en moeten op eerste aanvraag van een toezichthouder door vergunninghouder ter inzage worden afgegeven.
De exploitant van een openbare inrichting, waarvoor een ruimere sluitingstijd geldt21 tot 04.00 uur én waarin meer dan 250 bezoekers zijn toegestaan, is verplicht om een gecertificeerde portier aan de toegangsdeur van de openbare inrichting aanwezig te hebben, gedurende elke avond/nacht van vrijdag op zaterdag en elke avond/nacht van zaterdag op zondag én elke dag gedurende C-evenementen, Carnaval, Kermis en de avond/nacht van 31 december op 1 januari.
Het terras moet uiterlijk om 02.00 uur gesloten zijn. (LET OP: indien bestemmingsplan aangeeft daghoreca wijkt de eindtijd van het terras af) LET OP bij Paracommercie heel artikel 4 eruit halen) 25
De kosten van eventuele herstelwerkzaamheden aan gemeente-eigendommen, veroorzaakt door het in gebruik hebben van het terras, en de kosten van het door de gemeente verrichten van werkzaamheden voor het in goede en nette onderhoudstoestand brengen van het terras, veroorzaakt door nalatigheid van de vergunninghouder, moeten na aanbieding van de rekening over die kosten onmiddellijk aan de gemeente worden vergoed.
Afwijkende eindtijd terras i.v.m. ligging in een woonwijk. 26
Bijlage 2: Algemene voorschriften aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten
de vergunninghouder is verplicht te allen tijde toe te staan dat de kansspelautomaten door politieambtenaren of andere hiertoe bevoegde personen op hun juiste werking worden gecontroleerd. Tevens dient hij/zij alle door deze personen met betrekking tot de kansspelautomaten gegeven bevelen en/of aanwijzingen onmiddellijk en stipt op te volgen.
de vergunninghouder is verplicht in onderstaande tabel achter de nummers 1 t/m 5 aantekening te houden van de geplaatste kansspelautomaten, waarbij de gegevens van de laatste c.q. voor de laatste twee vermelde kansspelautomaten moeten overeenkomen met de in de inrichting aanwezige kansspelautomaten.
Het strategisch- en uitvoeringsbeleid evenementen zijn nauw met elkaar verbonden. Daarom is binnen de gemeente Weert de keuze gemaakt om dit traject gezamenlijk op te pakken. Daarbij is om pragmatische redenen eerst het uitvoeringsbeleid evenementen opgepakt en vastgesteld. Het strategisch evenementenbeleid wordt naar verwachting in 2024 vastgesteld. Het uitvoeringsbeleid evenementen wordt eind 2024 geëvalueerd.
Deze is te raadplegen viawww.weert.nl/verordeningen.
Deze is te raadplegen viawww.weert.nl/verordeningen.
Deze is te raadplegen viawww.weert.nl/verordeningen.
Het preventie- en handhavingsplan is via deze link te raadplegen Hercertificering (weert.nl).
Dit handhavingstappenplan is via deze link te raadplegen Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende Alcohol Handhavingsstappen Plan 2015 - 2018 gemeente Weert | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)