Organisatie | Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord |
Citeertitel | Financiële verordening Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord vastgesteld bij besluit van 2 december 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2023 | nieuwe regeling | 30-11-2023 |
Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR);
gelet op artikel 35 Wet gemeenschappelijke regelingen jo. artikel 212 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden,
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Het algemeen bestuur stelt op voorstel van het dagelijks bestuur per programma relevante indicatoren vast voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het beleid/de doelstellingen. Het voorstel bevat ten minste de verplichte beleidsindicatoren zoals aangegeven in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, voor zover van toepassing inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming en de investeringen.
Artikel 5 Autorisatie begroting
Aan het begin van het lopende boekjaar gaat het dagelijks bestuur na of de geautoriseerde begroting nog passend is en doet indien nodig voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde begroting. Deze begrotingswijziging kan zien op de uitvoeringskosten van de modules en de regionale begroting BW MO B&P. Aanvullende begrotingswijzigingen gedurende het lopende boekjaar worden enkel voorgesteld indien de bijdragen van deelnemende gemeenten ten aanzien van de uitvoeringskosten van de modules stijgen. Aanvullende mutaties in de regionale begroting BW MO B&P worden door het dagelijks bestuur toegelicht in de tussentijdse rapportages zoals bedoeld in artikel 6, of in de jaarrekening.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de uitvoeringslasten van de modules en de lasten uit de regionale begroting BW MO B&P, zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting, niet worden overschreden. Overschrijdingen zullen in de tussentijdse rapportages en/of de jaarrekening aan het algemeen bestuur worden gemeld.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 9 Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 10 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door het algemeen bestuur geautoriseerde begroting van exploitatie en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het algemeen bestuur, maar niet vallen onder artikel 10 lid 4, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording . (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 4. Financieel beleid
Artikel 13 Reserves en voorzieningen
Het dagelijks bestuur biedt, indien gevraagd door het algemeen bestuur, een nota reserves en voorzieningen ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan.
Artikel 14 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van het samenwerkingsverband, die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten betrokken die rechtstreeks samenhangen met de door het samenwerkingsverband verleende diensten.
Artikel 15 Financieringsfunctie
Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur vooraf als de wettelijke kasgeldlimiet, bedoeld in artikel 1, onder f, van de Wet financiering decentrale overheden, of de wettelijke renterisiconorm, bedoeld in artikel 1, onder h, van de Wet financiering decentrale overheden, dreigt te worden overschreden.
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het dagelijks bestuur in de paragraaf financiering minimaal de verplichte onderdelen, op grond van artikel 13 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Artikel 17 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het dagelijks bestuur in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing minimaal de verplichte onderdelen, op grond van artikel 11 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Hoofdstuk 6. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 20 Financiële organisatie
Het dagelijks bestuur draagt, voor zover van toepassing, zorg voor:
Artikel 21 Aanbesteding en inkoop
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten. Deze regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de aanbestedingsregels van de Europese Unie en Aanbestedingswet.
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het dagelijks bestuur daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 18 onder a. Daarnaast informeert het dagelijks bestuur het algemeen bestuur over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.