Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venray

Subsidieregeling Ondersteuning en Zorg gemeente Venray

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenray
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Ondersteuning en Zorg gemeente Venray
CiteertitelSubsidieregeling Ondersteuning en Zorg gemeente Venray
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Venray 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-553781

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Ondersteuning en Zorg gemeente Venray

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venray;

 

overwegende dat het gemeentebestuur het onder regie van inwoners, in structurele vorm vormgeven van zorgen voor elkaar, wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen in de vorm van algemene/collectieve voorzieningen. Met als doel dat kwetsbare inwoners zo lang mogelijk kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven en zo lang als mogelijk en wenselijk zelfstandig kunnen wonen;

 

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Venray;

 

besluit vast te stellen:

 

de Subsidieregeling Ondersteuning en Zorg gemeente Venray:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

ASV:

De Algemene Subsidieverordening gemeente Venray;

Ouderen:

Een ieder die 67 jaar of ouder is en in Venray woont,

Activiteitencentrum:

een actieve vereniging die aan mensen, van jong tot oud, een grote diversiteit aan activiteiten biedt op het gebied van hobby’s, creativiteit, educatie, ICT etc. en daarbij sociale binding met de maatschappij stimuleert en nastreeft.

Adviesorgaan:

een gremium met een adviserende functie. Een dergelijk orgaan functioneert meestal als raad binnen een grotere organisatie.

Lid:

Persoon die op 1 januari van het kalenderjaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend, woonachtig is in de gemeente, deel uitmaakt van een vereniging en op grond hiervan contributie verschuldigd is, actief deelneemt aan de verenigingsactiviteiten en stemrecht heeft.

Wmo 2015:

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Geestelijke bedienaar:

de door een instelling benoemde persoon die een geestelijk, godsdienstig of levensbeschouwelijk ambt bekleedt, arbeid verricht als geestelijk voorganger, godsdienstleraar of zendeling, dan wel ten behoeve van een kerkgenootschap of een ander genootschap op geestelijke of levensbeschouwelijke grondslag werkzaamheden van overwegend sociaal maatschappelijke, geestelijke of levensbeschouwelijke aard verricht.

Algemene/collectieve voorziening:

Een voorziening die voor iedereen toegankelijk is zonder dat hier een indicatie van de gemeente voor nodig is.

Periodieke subsidie:

Een subsidie voor structurele activiteiten die per jaar wordt verstrekt

Eenmalige subsidie:

Een subsidie voor een eenmalige activiteit;

De gemeente:

De gemeente Venray

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Periodieke subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten op het gebied van ondersteuning en zorg die een structurele/duurzame bijdrage leveren aan de uitvoering van de kadernota Sociaal domein en die als doel of beoogd effect hebben om:

    • a.

      Ouderen en andere kwetsbare doelgroepen in staat te stellen om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren;

    • b.

      Kennis en ervaring van inwoners beschikbaar te laten blijven voor de Venrayse samenleving;

    • c.

      Inwoners op de hoogte te laten zijn en blijven van relevante informatie op het gebied van wonen, zorg en welzijn;

    • d.

      Inwoners te motiveren om kwetsbare inwoners (degenen die niet actief zijn of niet meer zo goed mee kunnen) te betrekken bij activiteiten.

    • e.

      Inwoners die daar behoefte aan hebben en hierin niet zelfstandig kunnen voorzien, een aanbod van maatschappelijke dienstverlening en belangenbehartiging te verschaffen.

    • f.

      Mensen met een arbeidsbeperking en/of afstand op de arbeidsmarkt actief te betrekken bij activiteiten, zodat deze doelgroep mee kan doen en (werk)ervaring kan op doen.

  • 2.

    de activiteiten leveren aantoonbaar een bijdrage aan de leefbaarheid en saamhorigheid in dorp, wijk of gemeente, waarbij het uitgangspunt is dat de activiteit openstaat voor iedereen. Afhankelijk van de activiteit is hierbij het aantal deelnemers of toeschouwers van belang alsmede de mate waarin het initiatief voortkomt uit de behoeften en wensen van de inwoners van de gemeente Venray of het betreffende dorp of wijk.

  • 3.

    Een eenmalige subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die:

    • a.

      bijdragen aan het bevorderen en hebben van een verantwoorde levensstijl in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven;

    • b.

      onder regie van inwoners vormgeven aan het zorgen voor elkaar in de vorm van algemene/collectieve voorzieningen waardoor kwetsbare inwoners zo lang mogelijk deel kunnen nemen aan het maatschappelijk leven en zo lang als mogelijk en wenselijk zelfstandig kunnen wonen;

    • c.

      duurzaam bijdragen aan de gezondheid van inwoners, preventie, verbinding en het stimuleren van een sterke omgeving.

  • 4.

    De activiteiten dienen:

    • a.

      in de gemeente Venray plaats te vinden;

    • b.

      in te spelen op een behoefte of vraag uit de omgeving;

    • c.

      te kunnen rekenen op draagvlak in de buurt/wijk/dorp.

Artikel 4. Doelgroep

Instellingen hebben een doelstelling gericht op maatschappelijk dienstverlening en/of belangenbehartiging en vervullen hun taak hoofdzakelijk met inzet van vrijwilligers.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de materiaalkosten van de activiteit (bijvoorbeeld bloemen bij bloemschikken, goud bij goudsmeden).

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van drank, eten en andere versnaperingen van deelnemers en vrijwilligers.

Artikel 6. Eigen vermogen bij subsidie

  • 1.

    De subsidieontvanger wordt in ieder geval geacht over voldoende middelen te kunnen beschikken als uit de bij de aanvraag gevoegde, laatst opgemaakte jaarrekening als bedoeld in artikel 2:361 BW, dan wel uit de balans en de staat van baten en lasten, blijkt dat sprake is van hogere reserves dan toegestaan in dit artikel.

  • 2.

    Vorming van reserves is toegestaan voor de volgende onderdelen:

    • a.

      De algemene reserve is maximaal 40 % van de omvang van de totale lasten van het boekjaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend;

    • b.

      Voor vrijwilligersorganisaties zijn daarnaast bestemmingsreserves toegestaan voor de vervanging van uniformen of instrumenten (muziekvereniging), inpandige verbouwing van de accommodatie, voor aanschaf of vervanging van inrichting of inventaris en voor jubileumviering. De toegestane grootte van het totaal aan bestemmingsreserves is maximaal tweemaal de omvang van de begroting van het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan.

  • 3.

    Overschrijding van de in het tweede lid genoemde maxima, dan wel het vormen van andere bestemmingsreserves kan worden toegestaan. Voorafgaande schriftelijke toestemming van het college is dan vereist.

  • 4.

    In afwijking van het gestelde in het tweede lid onder a geldt voor het jaar 2023 een algemene reserve van 80% en voor het jaar 2024 een algemene reserve van 40% van de omvang van de totale lasten

Artikel 7. Subsidieverlening en tussentijdse verantwoording

  • 1.

    De periodieke subsidie wordt voor een kalenderjaar of voor een bepaald aantal kalenderjaren verleend.

  • 2.

    Indien de subsidie voor twee of meer kalenderjaren wordt verleend, kan aan de subsidie de verplichting worden verbonden tot het periodiek aan het bestuursorgaan verstrekken van de gegevens die voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

  • 3.

    De beschikking tot subsidieverlening vermeldt welke gegevens de subsidieontvanger krachtens het tweede lid moet verstrekken, alsmede op welke tijdstippen de gegevens moeten worden verstrekt.

Artikel 8. Hoogte van de periodieke subsidie

  • 1.

    Subsidiering vindt plaats door middel van een vaste bijdrage per jaar. Die bijdragen zien er voor het jaar 2024 als volgt uit:

    Activiteitencentrum (bijdrage in de huisvestingskosten)

    € 24.775,44

    Centrale voor ouderenverenigingen (bijdrage in de organisatiekosten)

    € 8.608,72

    Geestelijk bedienaren

    Per bedienaar € 2.094,33

    Algemene Hulpdienst Venray

    € 5.250,39

    Gehandicaptenplatform Venray

    € 5.423,40

     

    BNMO

    € 286,26

    Ouderenverenigingen

    (organisatiekosten)

    € 254,08

  • 2.

    De ouderenverenigingen ontvangen daarnaast een bedrag per jaar per lid ouder dan 67 jaar. De hoogte daarvan is afhankelijk van het totaal aantal leden en bedraagt per lid per jaar met ingang van 2024:

    • a.

      voor de leden 1 tot met 150 € 8,41

    • b.

      voor de leden 151 tot en verder € 2,54

  • 3.

    Voor de in de voorgaande leden genoemde bedragen kan jaarlijks bij het vaststellen van het subsidieplafond door de raad een indexcijfer worden vastgesteld.

Artikel 9. Hoogte van de eenmalige subsidie

  • 1.

    Een eenmalige subsidie bedraagt maximaal € 2.500,00 wanneer er geen sprake is van cofinanciering.

  • 2.

    Wanneer er wel sprake is van cofinanciering, bestaat deze cofinanciering uit maximaal 75% van de totale kosten voor de realisatie van een initiatief met een maximaal subsidiebedrag van € 10.000,-.

Artikel 10. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie, vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 11. Verplichtingen

  • 1.

    Subsidieontvanger ontwikkelt een aanbod van activiteiten dat aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep/leden en betrekt de doelgroep zoveel mogelijk bij de organisatie van de activiteiten.

  • 2.

    Het adviesorgaan is, als spreekbuis voor de ouderen in de gemeente, te consulteren door derden.

  • 3.

    De subsidieontvanger organiseert minimaal twee thema- of voorlichtingsbijeenkomsten per jaar voor de betreffende doelgroep naast de standaardactiviteiten.

  • 4.

    De subsidieontvanger organiseert twee activiteiten per jaar voor niet-leden.

  • 5.

    Het activiteitencentrum biedt jaarlijks een programma van cursussen aan en maakt bij het cursusaanbod gebruik van de vrijwillige inzet van ouderen. Ook dienen er activiteiten aangeboden te worden die toegankelijk zijn voor alle ouderen in de gemeente.

  • 6.

    Deelnemers nemen naar eigen keuze actief deel aan activiteiten die gericht zijn op ontplooiing, ontmoeting, ontspanning en beweging.

  • 7.

    Deelnemers geven middels zelfwerkzaamheid en creativiteit zelf vorm aan deze activiteiten.

  • 8.

    Mensen met een (arbeids)beperking en/of afstand tot de arbeidsmarkt worden actief betrokken bij de activiteiten, zodat deze doelgroep mee kan doen en (werk)ervaring kan op doen.

  • 9.

    Specifieke kennis van de subsidieontvanger wordt verspreid, niet alleen onder de vrijwilligers maar ook onder alle inwoners van de gemeente.

  • 10.

    Activiteiten worden uitgevoerd met inzet van vrijwilligers

Artikel 12. Voorwaarden

Voor het Gehandicaptenplatform Venray en de CVO geldt dat zij:

  • a.

    regelmatig contact hebben met de groep belanghebbenden waarvoor het platform werkzaam is;

  • b.

    zorgdragen voor deskundigheidsbevordering ten behoeve van het eigen functioneren.

Artikel 13. Aanvullende weigeringsgronden

  • 1.

    Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder i, van de ASV gemeente Venray kan subsidieverlening worden geweigerd als er sprake is van een tweede algemene/collectieve voorziening van hetzelfde type in één kern die zich niet wezenlijk onderscheidt van de eerste en geen of onvoldoende meerwaarde biedt voor de kwetsbare inwoner;

  • 2.

    Verder kunnen burgemeester en wethouders subsidie weigeren voor activiteiten

    • a.

      met een (para)commercieel doel c.q. karakter,

    • b.

      in de hobbysfeer of met een recreatief karakter,

    • c.

      die een slechts geringe (of helemaal geen) actieve deelname hebben van inwoners van Venray en die daarom voor de eigen inwoners vooral van recreatief belang zijn,

    • d.

      die (koepel)organisaties aanbieden aan de leden (die lidmaatschapsgeld betalen) van de aangesloten organisaties (zowel de koepels zelf als hun activiteiten dienen te worden bekostigd door de aangesloten organisaties),

    • e.

      van politieke aard,

    • f.

      met een religieus of levensbeschouwelijk karakter,

    • g.

      die niet algemeen toegankelijk zijn vanwege bv. de hoge kosten van deelname of het hanteren van een selectie- of invitatiestelsel (behalve als daarvoor een functionele aanleiding bestaat),

    • h.

      die schadelijk zijn voor natuur en milieu of die anderszins strijdig zijn met de duurzaamheid.

    • i.

      waarbij er sprake is van een ongerechtvaardigd eigen belang van de aanvrager;

    • j.

      waarvoor op grond van deze of een andere gemeentelijke regeling al subsidie is verleend.

  • 3.

    Ook kunnen burgemeester en wethouders de subsidie weigeren als

    • a.

      Het voortbestaan van de aanvrager en haar activiteiten is of dreigt in gevaar te komen;

    • b.

      De aanvraag in strijd is met eerder genomen besluiten of wettelijke regelingen;

    • c.

      De subsidie wordt ingezet voor geleden omzetverlies of vergelijkbare financiële exploitatietekorten;

    • d.

      Het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de initiatiefnemer.

Artikel 14. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 15. Overgangsbepaling

Op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling verleend of vastgesteld zijn, blijven de bepalingen zoals opgenomen in de Algemene Subsidieverordening Venray 2020 en Besluit nadere regels subsidieverstrekking gemeente Venray d.d. 29 november 2022 van toepassing.

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ondersteuning en Zorg gemeente Venray.

Venray, 19 december 2023

de burgemeester,

M.C. Uitdehaag

de secretaris,

E.G.J. Voorn