Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venray

Subsidieregeling Meedoen gemeente Venray

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenray
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Meedoen gemeente Venray
CiteertitelSubsidieregeling meedoen gemeente Venray
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Venray 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-553779

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Meedoen gemeente Venray

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venray;

 

overwegende dat het gemeentebestuur meedoen aan en participeren in de gemeenschap wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

 

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Venray;

 

gelet op de Kadernota Sociaal Domein;

 

gelet op de Startnotitie Nieuwe Wet Inburgering;

 

gelet op de Aanpak van armoede en schulden 2024 – 2027;

 

gelet op de Venrayse visie Werk en Inkomen;

 

besluit vast te stellen:

 

de Subsidieregeling Meedoen gemeente Venray:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

ASV:

De Algemene Subsidieverordening gemeente Venray;

Algemene/collectieve voorziening:

Een voorziening die voor iedereen toegankelijk is zonder dat hier een indicatie van de gemeente voor nodig is;

Laag inkomen:

Een inkomensgrens ten opzichte van het sociaal minimum om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een bepaalde gemeentelijke regeling;

Maatwerkvoorziening:

Een op behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een persoon afgestemd geheel van zorg en diensten. Een maatwerkvoorziening is dus alleen beschikbaar op basis van een indicatie;

Migranten:

Personen die woonachtig zijn in de gemeente en waarvan de ouders of zelf geboren zijn in Turkije of in een van de landen in het Midden Oosten, Afrika, Latijns-Amerika of Azië;

Periodieke subsidie:

Een subsidie voor structurele activiteiten die per jaar wordt verstrekt;

Eenmalige subsidie:

Een subsidie voor een eenmalige activiteit;

Sociaal minimum:

Het bedrag dat iemand nodig heeft om in het levensonderhoud te kunnen voorzien. Het sociaal minimum is niet voor iedereen hetzelfde;

De gemeente:

De gemeente Venray;

Participatieladder

Een meetinstrument waarmee je meet in hoeverre iemand participeert in de samenleving.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Periodieke en eenmalige subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten op het gebied van participatie, armoede, schulden en migratie die een bijdrage leveren aan de uitvoering van de Venrayse visie Werk & Inkomen, de Aanpak van armoede en schulden 2024-2027 en de startnotitie Nieuwe Wet Inburgering 2021, en die als doel of beoogd effect hebben het ondersteunen en/of stimuleren van inwoners in een kwetsbare situatie waardoor zij zelfredzamer worden en beter kunnen meedoen, participeren en/of integreren in de samenleving.

  • 2.

    Periodieke subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten in het kader van armoede en financiële ondersteuning die:

    • a.

      voorzien in de kosten van sportieve, culturele en maatschappelijke activiteiten aan inwoners met een laag inkomen;

    • b.

      voorzien in het beschikbaar stellen van speelgoed aan inwoners met een laag inkomen;

    • c.

      voorzien in het beschikbaar stellen van voedsel aan inwoners met een laag inkomen;

    • d.

      binnen een algemene voorzienig gericht zijn op het bieden van ondersteuning op het gebied van financiële zaken gericht op inwoners met een laag inkomen.

  • 3.

    Periodieke subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten binnen een algemene of collectieve voorziening in het kader van participatie:

    • a.

      gericht zijn op het bieden van een ontmoetingsplek voor met name vrouwen in Venray, waar aan de hand van verschillende activiteiten wordt uitgegaan van eigen kracht, met respect voor elkaar in diversiteit en gelijkwaardigheid elkaar ontmoeten, met en door elkaar leren en zichzelf ontwikkelen.

  • 4.

    Periodieke subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten op het gebied van integratie die als doel of beoogd effect hebben:

    • a.

      De integratie en participatie van migranten te bevorderen waardoor zij, ieder afzonderlijk en als groep, een gelijkwaardige plaats in de Venrayse samenleving innemen en gelijke ontplooiingskansen hebben in vergelijking met autochtone inwoners van de gemeente;

    • b.

      Het stimuleren van sociale samenhang tussen de verschillende bevolkingsgroepen onderling waardoor het wederzijds begrip en respect toeneemt.

  • 5.

    Eenmalige subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het bereiken van de onderstaande doelen:

    • a.

      het vinden van inwoners die niet zelfstandig hun weg weten te vinden in de samenleving, hen tijdelijk ondersteunen en hen zo nodig verbinden aan een organisatie uit de algemene/collectieve voorziening en/of aan een maatwerkvoorziening.

    • b.

      het vergroten van mogelijkheden, vaardigheden en competenties als ook het bevorderen van participatie, waaronder in ieder geval:

      • i.

        Nederlandse taal- en digitale vaardigheden;

      • ii.

        financiële vaardigheden;

    • c.

      het voorkomen en/of verminderen van armoede of schulden, waaronder in ieder geval:

      • i.

        eraan bijdragen dat inwoners niet (dieper) in de schulden komen;

      • ii.

        eraan bijdragen dat meer inwoners met schulden bereikt worden en hulp/ondersteuning aangeboden krijgen;

      • iii.

        ondersteuning bieden aan inwoners in een schuldhulpverleningstraject met als doel doorstroom te bevorderen en uitval te voorkomen;

      • iv.

        eraan bijdragen dat inwoners duurzaam uit de schulden blijven;

      • v.

        eraan bijdragen dat de financiële zelfredzaamheid van inwoners na een schuldhulpverleningstraject of onderbewindstelling vergroot.

    • d.

      het stimuleren van het nemen van medeverantwoordelijkheid voor een rechtvaardige en duurzame wereld en mondiale verbondenheid.

    • e.

      het waarderen en versterken van het vrijwilligerswerk door zowel de verenigingen en vrijwilligersorganisaties als de vrijwilliger in hun kracht te zetten.

Artikel 4. Eigen vermogen bij periodieke subsidie

  • 1.

    De subsidieontvanger wordt in ieder geval geacht over voldoende middelen te kunnen beschikken als uit de bij de aanvraag gevoegde, laatst opgemaakte jaarrekening als bedoeld in artikel 2:361 BW, dan wel uit de balans en de staat van baten en lasten, blijkt dat sprake is van hogere reserves dan toegestaan in dit artikel.

  • 2.

    Vorming van reserves is toegestaan voor de volgende onderdelen:

    • a.

      een algemene reserve: maximaal 40% van de omvang van de totale lasten exclusief mutatie op reserve van het boekjaar voorafgaand aan het jaar waarin subsidie wordt gevraagd;

    • b.

      een bestemmingsreserve innovatie/organisatie: maximaal 15% van de omvang van de totale lasten zoals blijkt uit de laatst opgemaakte jaarrekening/-verslag;

    • c.

      een voorziening onderhoud/huisvesting: gebaseerd op het meerjarig onderhoudsplan voor de in bezit zijnde panden;

    • d.

      een voorziening personeel: maximaal het bedrag dat overeenkomt met de primaire loonkosten van de instelling gedurende zes maanden zoals blijkt uit de laatst opgemaakte jaarrekening/-verslag.

  • 3.

    Overschrijding van de in lid 2 genoemde maxima, dan wel het vormen van andere bestemmingsreserves kan worden toegestaan. Voorafgaande schriftelijke toestemming van het college is dan vereist.

  • 4.

    In afwijking van het gestelde in het tweede lid onder a geldt voor het jaar 2023 een algemene reserve van 80% en voor het jaar 2024 een algemene reserve van 40% van de omvang van de totale lasten.

Artikel 5. Doelgroep

Organisaties hebben een doelstelling gericht op maatschappelijk dienstverlening en/of belangenbehartiging en vervullen hun taak hoofdzakelijk met inzet van vrijwilligers in de gemeente Venray.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van:

    • a.

      vrijwilligersvergoeding, tenzij de omvang en verantwoordelijkheid daartoe aanleiding biedt;

    • b.

      kosten verbonden aan het indienen van de subsidieaanvraag;

    • c.

      kosten van drank, eten en andere versnaperingen van deelnemers;

    • d.

      onvoorzienbare kosten die meer dan 5% van de totale begroting bedragen.

Artikel 7. Subsidieverlening en tussentijdse verantwoording

  • 1.

    De periodieke subsidie wordt voor een kalenderjaar of voor een bepaald aantal kalenderjaren verleend.

  • 2.

    Indien de subsidie voor twee of meer kalenderjaren wordt verleend, kan aan de subsidie de verplichting worden verbonden tot het periodiek aan het bestuursorgaan verstrekken van de gegevens die voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

  • 3.

    De beschikking tot subsidieverlening vermeldt welke gegevens de subsidieontvanger krachtens het tweede lid moet verstrekken, alsmede op welke tijdstippen de gegevens moeten worden verstrekt.

Artikel 8. Hoogte van de periodieke subsidie

  • 1.

    De hoogte van de periodieke subsidie zoals genoemd in artikel 3 lid 2, en 3 wordt bepaald aan de hand van de subsidieaanvraag en vastgesteld op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten.

  • 2.

    Bij de bepaling van de hoogte van de periodieke subsidie wordt rekening gehouden met de kosten die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de activiteit en in redelijkheid verwacht kunnen worden.

  • 3.

    De hoogte van de periodieke subsidie zoals genoemd in artikel 3 lid 4 bedraagt:

    • a.

      voor de Stichting Somalië Venray in het jaar 2024 € 597,28.

    • b.

      voor de Stichting Turkse Gemeenschap in het jaar 2024 € 5.689,34 + het huurbedrag zoals vermeld op de huurfactuur.

    • c.

      voor de Stichting Injaz in het jaar € 6.707,52 + het huurbedrag zoals vermeld op de huurfactuur.

  • 4.

    Voor de in het derde lid genoemde bedragen kan jaarlijks bij het vaststellen van het subsidieplafond door de raad een indexcijfer worden vastgesteld.

Artikel 9. Hoogte van de eenmalige subsidie

De hoogte van de eenmalige subsidie zoals genoemd in artikel 3 lid 5 bedraagt maximaal 75% van de voor subsidie in aanmerking komende kosten. Minimaal 25% wordt via cofinanciering ingebracht.

Artikel 10. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie, vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 11. Verplichtingen

  • 1.

    De organisatie streeft zoveel als mogelijk toekomstbestendigheid na.

  • 2.

    De organisatie benut externe financieringsmogelijkheden.

  • 3.

    De organisatie zoekt actief de samenwerking op met andere organisaties ter bevordering van het bereiken van het doel, bijv. bij de uitvoering van activiteiten, actieve deelname in het netwerk armoede en gezamenlijke deskundigheidsbevordering (bijv. trainingen).

  • 4.

    Het uitvoerende werk wordt grotendeels door vrijwilligers en/of ervaringsdeskundigen gedaan.

  • 5.

    De inzet van betaalde krachten moet ondersteunend zijn aan de vrijwilligers (coördineren, trainen, begeleiden en werven).

  • 6.

    Mensen met een (arbeids)beperking en/of afstand tot de arbeidsmarkt worden actief betrokken bij de activiteiten, zodat deze doelgroep mee kan doen en (werk)ervaring kan opdoen.

Artikel 12. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder i, van de ASV gemeente Venray kan een eenmalige subsidie worden geweigerd als:

  • a.

    de activiteit al op een andere soortgelijke wijze bestaat in de gemeente Venray. Er dient sprake te zijn van een uniek concept.

  • b.

    er sprake is van een tweede algemene/collectieve voorziening van hetzelfde type in één kern die zich niet wezenlijk onderscheidt van de eerste en geen of onvoldoende meerwaarde biedt voor de kwetsbare inwoner;

  • c.

    verder kunnen burgemeester en wethouders subsidie weigeren voor activiteiten:

    • i.

      met een (para)commercieel doel c.q. karakter;

    • ii.

      in de hobbysfeer of met een recreatief karakter;

    • iii.

      die een slechts geringe (of helemaal geen) actieve deelname hebben van inwoners van Venray en die daarom voor de eigen inwoners vooral van recreatief belang zijn;

    • iv.

      die (koepel)organisaties aanbieden aan de leden van de aangesloten organisaties;

    • v.

      van politieke aard;

    • vi.

      met een religieus of levensbeschouwelijk karakter;

    • vii.

      die niet algemeen toegankelijk zijn vanwege bv. de hoge kosten van deelname of het hanteren van een selectie- of invitatiestelsel (behalve als daarvoor een functionele aanleiding bestaat);

    • viii.

      die schadelijk zijn voor natuur en milieu of die anderszins strijdig zijn met de duurzaamheid;

    • ix.

      waarbij er sprake is van een ongerechtvaardigd eigen belang van de aanvrager;

    • x.

      waarvoor op grond van een andere regeling al subsidie is verleend;

    • xi.

      die ook zonder financiële steun van de gemeente kunnen plaatsvinden.

  • d.

    Ook kunnen burgemeester en wethouders de subsidie weigeren als:

    • i.

      het voortbestaan van de aanvrager en haar activiteiten is of dreigt in gevaar te komen;

    • ii.

      de aanvraag in strijd is met eerder genomen besluiten of wettelijke regelingen;

    • iii.

      de subsidie wordt ingezet voor geleden omzetverlies of vergelijkbare financiële exploitatietekorten;

    • iv.

      voor hetzelfde initiatief al subsidie is verstrekt op basis van een andere gemeentelijke regeling;

    • v.

      het initiatief eerder is ingediend ten behoeve van deze subsidieregel of andere subsidieregels;

    • vi.

      het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de initiatiefnemer.

Artikel 15. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen zowel afwijken van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 16. Overgangsbepaling

Op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling verleend of vastgesteld zijn, blijven de bepalingen zoals opgenomen in de Algemene Subsidieverordening Venray 2020 en Besluit nadere regels subsidieverstrekking gemeente Venray d.d. 29 november 2022 van toepassing

Artikel 17. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling meedoen gemeente Venray.

Venray, 19 december 2023

de burgemeester,

M.C. Uitdehaag

de secretaris,

E.G.J. Voorn