Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venray

Subsidieregeling Jeugd en Gezin gemeente Venray

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenray
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Jeugd en Gezin gemeente Venray
CiteertitelSubsidieregeling Jeugd en Gezin gemeente Venray
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Venray 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-553768

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Jeugd en Gezin gemeente Venray

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venray;

 

overwegende dat het gemeentebestuur organisaties, jeugdigen, gezinnen en inwoners wil stimuleren om activiteiten te ontwikkelen of voort te zetten die jeugdigen en gezinnen gezond en veilig te laten opgroeien door het verstrekken van subsidies.

 

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Venray;

 

besluit vast te stellen:

 

de Subsidieregeling Jeugd en Gezin gemeente Venray:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

ASV:

De Algemene Subsidieverordening gemeente Venray;

Jeugd en jongeren:

personen in de leeftijd van 4 tot 23 jaar,

Open jeugdwerk:

breed aanbod van activiteiten van educatieve, sociale, creatieve en/of recreatieve aard, die een belangrijke bijdrage leveren aan het preventief lokaal jeugdbeleid door middel van een zinvolle vrije tijdsbesteding van jeugd en jongeren van 4 tot en met 23 jaar,

Soosorganisatie:

instelling die door en voor jongeren is opgericht met als doel zinvolle vrije tijdsactiviteiten te organiseren door en voor jongeren in een dorp of wijk.

Wijkactiviteit:

Een speciaal georganiseerde activiteit voor inwoners van de gehele gemeente of van een wijk of dorp in de gemeente met als doel de leefbaarheid en de sociale samenhang te vergroten.

Lid:

Persoon die op 1 januari van het kalenderjaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend, woonachtig is in de gemeente, deel uitmaakt van een vereniging en op grond hiervan contributie verschuldigd is, actief deelneemt aan de verenigingsactiviteiten en stemrecht heeft.

Jeugdlid:

Lid van een vereniging die op 1 januari van het kalenderjaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend jonger dan 23 jaar is en actief deelneemt aan de verenigingsactiviteiten.

Rechtspersoon zonder winstoogmerk:

Een organisatie/instelling die niet als doel heeft om winst te maken.

Inclusiviteit:

Iedereen kan meedoen en niemand wordt uitgesloten.

Gelijke kansen:

Jeugdigen met dezelfde talenten hebben recht op gelijke kansen. Elke jeugdige moet zich volledig kunnen ontwikkelingen. Zijn of haar achtergrond, het opleidingsniveau van ouders of hun financiële situatie mag geen invloed hebben op de prestatie van een jeugdige.

Preventief jeugdbeleid:

beleid dat bijdraagt aan het voorkomen en vroegtijdig signaleren van risico’s en problemen, bijvoorbeeld door het stimuleren en ondersteunen van organisaties en initiatieven die een gezonde ontwikkeling van alle jeugdigen (en eventueel hun opvoeders) bevorderen.

Periodieke subsidie:

Een subsidie voor structurele activiteiten die per jaar wordt verstrekt;

Eenmalige subsidie:

Een subsidie voor eenmalige activiteiten;

De gemeente:

De gemeente Venray

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Periodieke subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten op het gebied van jeugd en jongeren die een bijdrage leveren aan de uitvoering van de kadernota Sociaal domein en die als doel of beoogd effect hebben:

    • a.

      Het bijdragen aan een gevarieerd aanbod van activiteiten binnen de gemeente voor jeugd en jongeren tot 23 jaar, dat voorziet in een, naar het oordeel van het college, zinvolle vrijetijdsbesteding en tegemoet komt aan de wensen en behoeften van de doelgroep.

    • b.

      Het stimuleren van het actief bezig zijn van de jeugd en jongeren tot 23 jaar. Daarbij wordt een beroep gedaan op zelfwerkzaamheid en creativiteit van jeugd en jongeren.

    • c.

      Het spreiding van activiteiten over de dorpen en wijken en over leeftijdsgroepen

    • d.

      Het stimuleren van sociale samenhang tussen jeugd- en jongerengroepen onderling of tussen verschillende bevolkingsgroepen, waardoor het wederzijds begrip en respect toeneemt.

    • e.

      Jongeren dragen door hun actieve inzet bij aan de leefbaarheid voor jongeren in wijk, dorp en gemeente.

  • 2.

    Eenmalige subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten:

    • a.

      die bijdragen aan het realiseren van de volgende doelen en subdoelen:

      • jeugdigen en gezinnen groeien gezond en veilig op;

        • I.

          Versterken van een goed functionerende pedagogische gemeenschap: inwoners zijn bereid om in de eigen sociale netwerken en in het publieke domein zodanig onderling betrokken te zijn dat het bevorderend is voor het opvoeden en opgroeien.

        • II.

          Versterken van het opvoedkundig klimaat waarbij meer preventie en uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht van jeugdigen en gezinnen, met inzet van hun sociale netwerk het uitgangspunt zijn en zo bijdragen aan preventief jeugdbeleid;

      • jeugdigen en gezinnen worden in staat gesteld te groeien naar zelfstandigheid, voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren, rekening houdend met hun leeftijd en ontwikkelingsniveau;

        • I.

          Bevorderen van talentontwikkeling (in de brede zin van het woord) van jongeren.

        • II.

          Bevorderen dat kinderen en jongeren met of zonder beperking of chronische ziekte samen opgroeien: samen spelen, samen naar school, samen sporten en gebruik maken van dezelfde voorzieningen. Inclusiviteit en gelijke kansen zijn van groot belang.

    • b.

      ten behoeve van kinderen en/of jongeren die een toegevoegde waarde hebben op het aanbod in de gemeente, dorp of wijk en in overeenstemming zijn met de doelen en subdoelen genoemd in het gestelde onder lid 2 sub a.

    • c.

      die voortkomen uit een vraag die door de doelgroep is gesteld of vanuit behoefte uit de doelgroep en in overeenstemming zijn met de doelen en subdoelen genoemd in het gestelde onder lid 2 sub a.

    • d.

      van jongeren zelf die zorgen voor binding van jongeren binnen en tussen dorpen en in overeenstemming zijn met de doelen en subdoelen genoemd in het gestelde onder lid 2 sub a.

  • 3.

    De activiteiten zijn gericht op alle jongeren in Venray.

Artikel 4. Eigen vermogen bij periodieke subsidie

  • 1.

    De subsidieontvanger wordt in ieder geval geacht over voldoende middelen te kunnen beschikken als uit de bij de aanvraag gevoegde, laatst opgemaakte jaarrekening als bedoeld in artikel 2:361 BW, dan wel uit de balans en de staat van baten en lasten, blijkt dat sprake is van hogere reserves dan toegestaan in dit artikel.

  • 2.

    Vorming van reserves is toegestaan voor de volgende onderdelen:

    • a.

      De algemene reserve is maximaal 40 % van de omvang van de totale lasten van het boekjaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend;

    • b.

      Voor vrijwilligersorganisaties zijn daarnaast bestemmingsreserves toegestaan voor de vervanging van uniformen of instrumenten (muziekvereniging), inpandige verbouwing van de accommodatie, voor aanschaf of vervanging van inrichting of inventaris en voor jubileumviering. De toegestane grootte van het totaal aan bestemmingsreserves is maximaal tweemaal de omvang van de begroting van het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan.

  • 3.

    Overschrijding van de in het tweede lid genoemde maxima, dan wel het vormen van andere bestemmingsreserves kan worden toegestaan. Voorafgaande schriftelijke toestemming van het college is dan vereist.

  • 4.

    In afwijking van het gestelde in het tweede lid onder a geldt voor het jaar 2023 een algemene reserve van 80% en voor het jaar 2024 een algemene reserve van 40% van de omvang van de totale lasten

Artikel 5. Doelgroep

Niet amateurverenigingen zijn uitgesloten van subsidie.

Artikel 6. Kosten die voor eenmalige subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de materiaalkosten van de activiteit (bijvoorbeeld bloemen bij bloemschikken, goud bij goudsmeden).

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van drank, eten en andere versnaperingen van deelnemers en vrijwilligers.

Artikel 7. Hoogte van de periodieke subsidie

  • 1.

    De periodieke subsidie bedraagt voor jongerensozen in het jaar 2024 een vast bedrag van € 508,15.

  • 2.

    De periodieke subsidie bedraagt voor alle overige jeugd- en jongerenorganisaties in het jaar 2024 een vast bedrag van € 254,08.

  • 3.

    De periodieke variabele subsidie wordt in het jaar 2024 als volgt berekend:

     

    a

    Vereniging Scouting de Peelspeurders, Scouting Don Bosco, Stichting Jongerenwerk Machutus Oirlo, Stichting Jeugdbelangen/Jong Nederland, Stichting JUM Merselo, Stichting Jeugdcentrum De springplank, Stichting Speel-o-theek Venray, Scoutinggroep Meuleberg

    per geregistreerde deelnemer: € 16,26.

    b

    instellingen voor open jeugdwerk in dorp of wijk

    per kind in de leeftijd van 4 t/m 14 jaar, woonachtig in het dorp of de wijk € 6,21 indien het aantal deelnemende kinderen uit het dorp of de wijk aantoonbaar groter is dan 60% van het aantal in het betreffende dorp of wijk woonachtige kinderen in die leeftijdscategorie

     

    Wanneer het percentage 30 of lager is, dan is het bedrag per in het dorp of wijk woonachtige kind € 1,45. Bij een percentage van meer dan 30 maar minder dan 60 is het bedrag per in het dorp of wijk woonachtige kind € 3,05.

    c.

    voor jeugd- en jongerensozen met open activiteiten

    een variabele bijdrage die is gelijk aan subsidiabele vaste huisvestingslasten in het jaar voorafgaand aan het jaar van aanvraag, waarbij de subsidiabele vaste huurlasten de index voor huren niet overstijgen

    d.

    voor instellingen voor kindervakantiewerk

    per deelnemend kind uit de Gemeente Venray: € 3,65

  • 1.

    Voor alle jongerenfestivals tezamen geldt een subsidiebedrag van € 17.043,41 in 2024. Dit bedrag wordt als volgt verdeeld:

    leder festival wordt beoordeeld op basis van een aantal criteria, te weten: uitstraling, aantal bezoekers, promotie, cofinanciering, entree, doelgroep, aantal vrijwilligers gemeentelijk beleid. De verdeling per festival wordt bepaald door de puntenscore van het betreffende festival te delen door de totaal puntenscore van alle festivals samen en dit vervolgens te vermenigvuldigen met de totaal beschikbare subsidie ad € 17.043,41

  • 2.

    De subsidie voor Stichting Jeugd en Jongerenwerk Wanssum is samengesteld uit een vaste bijdrage (à € 254,08 in 2024) voor Tiener Plus en 't Zandkasteel en een variabele bijdrage (zie derde lid onder c) voor OJC Midgard.

  • 3.

    Voor de in de voorgaande leden genoemde bedragen kan jaarlijks bij het vaststellen van het subsidieplafond door de raad een indexcijfer worden vastgesteld.

Artikel 8. Hoogte van de eenmalige subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt maximaal € 2.500,00 wanneer er geen sprake is van cofinanciering door de gemeente.

  • 2.

    Wanneer er wel sprake is van cofinanciering door de gemeente, bestaat deze cofinanciering uit maximaal 75% van de totale kosten voor de realisatie van een initiatief met een maximaal subsidiebedrag van € 10.000,-.

Artikel 9. Subsidieverlening en tussentijdse verantwoording

  • 1.

    De periodieke subsidie wordt voor een kalenderjaar of voor een bepaald aantal kalenderjaren verleend.

  • 2.

    Indien de subsidie voor twee of meer kalenderjaren wordt verleend, kan aan de subsidie de verplichting worden verbonden tot het periodiek aan het bestuursorgaan verstrekken van de gegevens die voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

  • 3.

    De beschikking tot subsidieverlening vermeldt welke gegevens de subsidieontvanger krachtens het tweede lid moet verstrekken, alsmede op welke tijdstippen de gegevens moeten worden verstrekt.

Artikel 11. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie, behoudens de subsidie aan jongerenfestivals, vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 12. Verplichtingen

Bij promotionele activiteiten ten behoeve van de gesubsidieerde activiteit wordt vermeld dat de gemeente Venray optreedt als subsidiegever.

Artikel 13. Aanvullende weigeringsgronden

  • 1.

    Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder i, van de ASV gemeente Venray kan subsidieverlening worden geweigerd als:

    • a.

      met de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen;

    • b.

      de activiteiten een politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke boodschap hebben;

    • c.

      aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zouden worden uitgevoerd;

    • d.

      er al eerder voor (nagenoeg) dezelfde activiteit door de gemeente Venray op grond van deze subsidieregeling of een andere subsidieregeling subsidie is verleend;

    • e.

      er sprake is van een tweede algemene/collectieve voorziening van hetzelfde type in één kern die zich niet wezenlijk onderscheidt van de eerste en geen of onvoldoende meerwaarde biedt voor de kwetsbare inwoner;

  • 2.

    De volgende activiteiten worden in elk geval geweigerd:

    • a.

      activiteiten met een (para)commercieel doel c.q. karakter;

    • b.

      activiteiten in de hobbysfeer of met een recreatief karakter;

    • c.

      activiteiten die een slechts geringe (of helemaal geen) actieve deelname hebben van inwoners van Venray en die daarom voor de eigen inwoners vooral van recreatief belang zijn;

    • d.

      activiteiten die niet kunnen rekenen op draagvlak in de buurt, wijk of dorp;

    • e.

      activiteiten die koepelorganisaties aanbieden aan de (leden van) de aangesloten organisaties;

    • f.

      activiteiten van politieke aard;

    • g.

      activiteiten met een religieus of levensbeschouwelijk karakter;

    • h.

      activiteiten die niet algemeen toegankelijk zijn vanwege bv. de hoge kosten van deelname of het hanteren van een selectie- of invitatiestelsel (behalve als daarvoor een functionele aanleiding bestaat);

    • i.

      activiteiten die schadelijk zijn voor natuur en milieu of die anderszins strijdig zijn met de duurzaamheid;

    • j.

      activiteiten waarbij er sprake is van een ongerechtvaardigd eigen belang van de aanvrager;

    • k.

      Activiteiten die worden ingezet voor geleden omzetverlies of vergelijkbare financiële exploitatietekorten;

Artikel 14. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen afwijzen van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 15. Overgangsbepaling

Op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling verleend of vastgesteld zijn, blijven de bepalingen zoals opgenomen in de Algemene Subsidieverordening Venray 2020 en Besluit nadere regels subsidieverstrekking gemeente Venray d.d. 29 november 2022 van toepassing

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Jeugd en Gezin gemeente Venray.

Venray, 19 december 2023

de burgemeester,

M.C. Uitdehaag

de secretaris,

E.G.J. Voorn