Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
ISD BOL

Nota M&O inburgering ISD BOL 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieISD BOL
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingNota M&O inburgering ISD BOL 2023
CiteertitelNota M&O inburgering ISD BOL 2023
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2023nieuwe regeling

07-12-2023

bgr-2023-1388

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota M&O inburgering ISD BOL 2023

Met de invoering van de Wet inburgering 2021 zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor het bieden van inburgeringsvoorzieningen aan inburgeringsplichtigen. Gemeenten krijgen hier een specifieke-uitkering voor die wordt verantwoord middels de SiSa-systematiek (G10/G10B). Een verantwoorde besteding van overheidsmiddelen vraagt om passende maatregelen die misbruik en oneigenlijk gebruik van publieke middelen tegengaan (M&O-beleid). In deze nota worden de M&O-maatregelen binnen de BOL-gemeenten rondom de Wet inburgering 2021 uiteengezet.

1. Registraties bij DUO

ISD BOL heeft een werkinstructie ‘WI’ en een werkinstructie ‘Vullen DUO portaal en Suite’. In deze werkinstructies is vastgelegd hoe de signalen in DUO moeten worden afgehandeld en hoe informatie in DUO gevuld moet worden. Met dit stappenplan borgen we de uniformiteit in uitvoering en borgen we dat er geen stappen gemist worden. Het registreren van de juiste gegevens bij DUO is onderdeel van de werkwijze.

2. Toets op identificatie inburgeringsplichtige

Voor asielstatushouders en na reizigers geldt dat de signalen hiervan binnenkomen via het portaal (TVS) van het COA. Via TVS krijgt de gemeente het signaal over de taak op het gebied van huisvesting, niet over inburgering. Dat signaal in TVS staat los van de taken van ISD BOL en de mensontwikkelbedrijven op het gebied van de Wi. Formeel hebben de OC’s geen taak/rol in TVS.

Het betreft nagenoeg altijd personen die bijstand aanvragen in het kader van de Participatiewet. De identiteit wordt in dit geval vastgesteld met de aanvraag voor bijstand. ISD BOL ontvangt voor de kleine groep statushouders en gezinsmigranten die geen bijstand aanvragen wel de signalen vanuit DUO over de inburgeringsplicht. De inburgeringsplichtige wordt vervolgens uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek over de inburgering, tijdens dit gesprek wordt de identiteit van de statushouder vastgesteld. De OC-en vragen tijdens het eerste gesprek (Brede intake) met de inburgeraar naar zijn of haar ID kaart/verblijfspas en maken hiervan een kopie. Het (financieel) risico is voor gezinsmigranten aanzienlijk lager, omdat zij zelf verantwoordelijk zijn voor bekostiging van hun inburgeringstraject (al dan niet via een lening via DUO).

3. Toets op woonplaatsbeginsel inburgeringsplichtige

Gemeenten (Brunssum en Landgraaf) hebben een wettelijke opdracht om statushouders te vestigen in de gemeente (Taakstelling huisvesting statushouders). In het DUO portaal krijgen wij (ISD BOL) een melding zodra een inburgeringsplichtige wordt gekoppeld aan Brunssum of Landgraaf. De medewerker FAO houdt vervolgens het BRP in de gaten. Zodra de inburgeraar is ingeschreven in de gemeente, wordt het proces opgestart en wordt de inburgeraar uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Er is hierdoor een zeer laag risico (de kans dat een inburgeringsvoorzieningen bekostigd voor een statushouder die niet in een van de BOL- gemeenten woont is zeer klein). Daarnaast geldt ook hier dat de meeste statushouders bijstand ontvangen binnen de Participatiewet. Vanuit de Participatiewet volgen regelmatige controles op de rechtmatigheid, waaronder de woonplaats van de belanghebbende.

4. Monitoring Persoonlijk plan Inburgering en Participatie (PIP)

Middels het werkproces ‘Brede Intake en PIP’ wordt een PIP vastgesteld. De werkwijze voor de afhandeling van dit proces is vastgelegd in de werkinstructie ‘Brede Intake & PIP’. Na afhandeling van dit proces, wordt voor statushouders na 2 maanden een voortgangsproces opgeboekt. Bij migranten boekt ISD BOL dit proces na 5 maanden op. Hiermee borgen we dat de voortgang van statushouders iedere 3 maanden wordt gemonitord en de voortgang van migranten iedere 6 maanden. In de werkinstructie ‘Wet Inburgering voortgangsonderzoek’ ligt vastgelegd hoe het voortgangsproces moet worden afgehandeld.

5. Maatregelen integriteit leerbaarheidstoets

We zetten in op het verwerven van een zo hoog mogelijk taalniveau. Om te voorkomen dat inburgeringsplichtigen de leerbaarheidstoets moedwillig slecht invullen, zodat zij een lager taaladvies krijgen en gemakkelijker de inburgeringsplicht kunnen voldoen is aangesloten bij de kwaliteitsadviezen van het Rijk:

  • hardware sluit aan bij de doelgroep (de toets is zowel mogelijk met touchscreen als op laptop), zodat digitale vaardigheid zo min mogelijk van invloed is op het resultaat;

  • de leerbaarheidstoets wordt altijd afgenomen onder supervisie van een gecertificeerde consulent statushouders (de OC).

  • de leerbaarheidstoets wordt afgenomen in een afgesloten ruimte om afleiding zoveel mogelijk te voorkomen. De afname van de toets in Landgraaf vind plaats in het Burgerhoes, voor Brunssum bij Betere Buren.

Daarbij wordt de uitkomst van de leerbaarheidstoets als indicatie gezien. Statushouders die bijvoorbeeld net onder de grens voor de B1-route scoren (en zodoende een Z-route advies krijgen), maar zichzelf wel andere talen hebben eigen gemaakt tijdens hun vlucht, kunnen alsnog in de B1-route worden geplaats. Of wanneer een statushouder een (hoge) opleiding heeft afgerond in het land van herkomst, kan dit duiden op voldoende leervermogen. Zo zijn er nog meer voorbeelden te verzinnen, die kunnen leiden tot afwijking van het advies van de leerbaarheidstoets. Dit is afhankelijk van de individuele omstandigheden van de inburgeringsplichtige en wordt beoordeeld door de consulenten statushouders (OC’s). Deze consulenten worden continu (cultuur-sensitief) getraind om tot een goede beoordeling te komen voor een passend inburgeringstraject.

6. Waarschuwingen en boetes

De Wet inburgering 2021 biedt de mogelijkheid tot het opleggen van boetes wanneer de inburgeringsplichtige:

  • niet of onvoldoende meewerkt aan de brede intake (incl. leerbarheidstoets);

  • niet of onvoldoende meewerkt aan het opstellen en uitvoeren van het PIP;

  • niet of onvoldoende meewerkt aan de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) of Participatieverklaringstraject (PVT).

 

De boete is een instrument om een spoedige start van een inburgeringstraject af te dwingen. Deze instrumenten kunnen worden ingezet, al wordt in de praktijk eerst een gesprek gevoerd met de inburgeringsplichtige, omdat een inburgeringstraject op lange termijn meer kans van slagen heeft als de inburgeringsplichtige intrinsiek gemotiveerd is. De boete (en waarschuwing) wordt daarom ingezet als laatste instrument.

7. Interne controle

De verbijzonderde Interne controle (VIC) zal, wanneer er sprake is van een materiele besteding, een steekproef doen op de dossiers. Bij de SiSa verantwoording is dat een grens van € 125.000, --. In dat geval zal de VIC beoordelen of er sprake is geweest van een rechtmatige toekenning en dat de werkinstructie op een juiste wijze is nageleefd.

8. Voorkomen misstanden cursusinstellingen en kwaliteitsborging

De gemeente Brunssum en Landgraaf hebben samen met de Regiogemeenten Maastricht, Heuvelland, Sittard-Geleen, Kompas en de Parkstadgemeenten gezamenlijk de drie leerroutes (B1-route, Onderwijsroute en Z-route) ingekocht. Met de Europese aanbesteding (afgerond in 2021) zijn eisen gesteld aan de cursusinstellingen. Hierbij valt te denken aan voldoen aan het keurmerk Blik op Werk en eisen aan het aantal gecertificeerde NT2-docenten.

Daarnaast hebben de gemeenten het contractmanagement centraal belegd bij de gemeente Sittard. De contractmanager verzamelt signalen en voert periodiek gesprekken met de cursusinstellingen om zo spoedig mogelijke problemen aan te pakken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van ISD BOL d.d. 7 december 2023.

De Voorzitter,

De Secretaris,