Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn |
Citeertitel | Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaat- en volmachtbesluit 2021 en de daarop gebaseerde mandaat- en volmachtregisters.
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 12-12-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Apeldoorn, ieder voor zover bevoegd;
gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 171 van de Gemeentewet en titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;
vast te stellen het volgende Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn:
De gemandateerde functionarissen zijn bevoegd tot het verlenen van ondermandaat. Een afdelingshoofd van de gemeente Apeldoorn is vanwege zijn verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering van de afdeling bevoegd tot het verlenen van ondermandaat binnen zijn afdeling. Hiervoor gelden de spelregels zoals opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.
Een krachtens (onder)mandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend: “Namens [aanduiding bestuursorgaan] van Apeldoorn, [naam (onder)gemandateerde], [functie (onder)gemandateerde]”.
Artikel 7. Vervanging bij afwezigheid
Bij afwezigheid van de gemandateerde ambtenaar vindt besluitvorming en ondertekening plaats conform de vervangingsregeling zoals opgenomen in de Organisatieregeling gemeente Apeldoorn.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. Indien de publicatie van dit besluit plaatsvindt op of na 1 januari 2024 treedt dit besluit in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin dit besluit wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2024.
Aldus besloten op 12 december 2023
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
S. de Bruin
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
Aldus besloten op 12 december 2023
De burgemeester,
A.J.M. Heerts
Bijlage 1: Algemeen bevoegdhedenregister gemeente Apeldoorn
Behorend bij artikel 3, eerste lid, van het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn
De gemandateerde bevoegdheden zijn:
De gemandateerde algemene afdeling overstijgende bevoegdheden zijn:
De gemandateerde afdeling overstijgende bevoegdheden met betrekking tot de personele rechtspositie, uitgezonderd de griffie, zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Beheer en Onderhoud (B&O) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling (BMO) zijn:
De gemandateerde bevoegd bevoegdheden aan de afdeling Communicatie en Kabinetszaken (C&K) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Financiën en Control (F&C) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Financiën en Control (F&C) zijn:
Bij het namens de gemeente Apeldoorn afsluiten van transacties op de geldmarkt gelden de volgende voorwaarden:
|
Bij het namens de gemeente Apeldoorn afsluiten van transacties op de kapitaalmarkt gelden de volgende beperkingen:
|
Bij het namens de gemeente Apeldoorn verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen gaat het om de volgende handelingen:
|
De gemandateerde bevoegd bevoegdheden aan de afdeling Informatie (Inf):
De gemandateerde bevoegd bevoegdheden aan de afdeling Interne dienstverlening (Id) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Juridische Zaken (JZ) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling KCC zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Keten en accountmanagement sociaal (KEA) zijn:
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Loket Sociaal (LS) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Omgevingsbeleid (OB) zijn:.
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Omgevingsrecht en vergunningen (O&V) zijn:
De gemandateerde bevoegd bevoegdheden aan de afdeling Personeel en Organisatie (P&O) zijn:
Q. Thema Dienstverlening en Bedrijfsvoering - Afdeling Personeel en Organisatie (P&O) | ||||||
In dit register zijn geen specifieke bevoegdheden voor de afdeling Personeel en Organisatie (P&O) opgenomen. |
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Preventie, toezicht en handhaving (PTH) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Projecten, Programma’s en Interimmanagement (PPIM) zijn:
In dit onderdeel wordt verstaan onder:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Realisatie Sociaal (RS) zijn:
Afdeling Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie (ROR)
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Vastgoed en Grond (V&G) zijn:
De gemandateerde bevoegdheden aan de afdeling Vitaal ondernemend Apeldoorn (VOA) zijn:
Bijlage 2: Spelregels bij ondermandaat
Ondermandaat hangt nauw samen met de manier waarop de bedrijfsvoering is ingericht met name de inrichting van de informatievoorziening, de inrichting van werkprocessen, standaardcorrespondentie en de inrichting van de interne controle (met name als er sprake is van mandaat en tevens van budgetbeheer). Ondermandaat binnen de afdelingen dient te passen binnen de kaders zoals die op concernniveau zijn afgesproken.
Bijlage 3: Mandaten aan externen
e volgende bevoegdheden zijn gemandateerd aan externen:
Zie college besluit van 23 mei 2023 (Mandaat aan Zuidweg & Partners, Menzing en Partners en Kram & Meersma in het kader van schuldhulpverlening aan ondernemers) |
Bijlage 4: Overzicht Raadsbevoegdheden
Hieronder staat een overzicht van door de raad/griffie (aan de organisatie) gemandateerde bevoegdheden.
Bijlage 5: Overzicht overige bevoegdheden
Hieronder staat een overzicht van door ander organen (aan de organisatie) gemandateerde bevoegdheden.
Toelichting Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn
Mandaat, volmacht en machtiging
In diverse wet- en regelgeving zijn bevoegdheden opgenomen die bij het college of de burgemeester liggen. Voor een efficiënte besluitvorming kunnen bevoegdheden worden gemandateerd en kan volmacht of machtiging worden verleend.
In het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn en het daarbij behorende bevoegdhedenregister gaat het om de volgende drie vormen van vertegenwoordiging:
‘Mandaat’ is geregeld in afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin onder meer is bepaald dat:
De regels over mandaat uit de Awb gelden onverkort, ook al worden zij in het bevoegdhedenbesluit en het bevoegdhedenregister niet herhaald.
Op volmacht en machtiging zijn de regels over mandaat van overeenkomstige toepassing (art. 10:12 Awb).
Politieke en bestuurlijke sensitiviteit
Bij mandaat gaat het om vertrouwen. Het mandaterende orgaan moet ervan uit kunnen gaan dat een besluit wordt genomen dat het orgaan zelf ook zou hebben genomen. Dat betekent dat de (onder)gemandateerde bij de besluitvorming rekening houdt met de politiek bestuurlijke verhoudingen binnen het bestuur. Als er met een zaak iets aan de hand is dat voor het bestuur van betekenis is of kan worden, is het wenselijk dat de gemandateerde dit terugkoppelt naar het bestuur. Van politieke of bestuurlijke gevoeligheid kan bijvoorbeeld sprake zijn als:
Opzet mandaatregeling gemeente Apeldoorn
Zoals gezegd, omvatten de mandaatregeling en het bevoegdhedenregister ook volmacht en machtiging. Waar in het besluit en de bijlagen daarbij wordt gesproken over (onder)mandaat wordt daaronder ook verstaan (onder)volmacht en (onder)machtiging.
De opzet van de mandaatregeling is als volgt:
In het bevoegdhedenbesluit zijn de spelregels neergelegd die gelden voor het uitoefenen van bevoegdheden op basis van mandaat, volmacht of machtiging. Het bevat bepalingen over onderwerpen als het (onder)mandaat, de wijze van ondertekening en de wijze van informatieverstrekking. Ook is een aantal situaties opgenomen, waarin van de gemandateerde bevoegdheden geen gebruik kan worden gemaakt.
In bijlage 1 zijn de gemandateerde, gevolmachtigde en gemachtigde bevoegdheden aan de gemeentelijke organisatie te vinden. Eerst worden de algemene (afdeling overstijgende) bevoegdheden genoemd (hoofdstukken A tot en met C) en daarna volgen de bevoegdheden per afdeling (hoofdstukken D tot en met W).
In bijlage 2 staan de spelregels voor het verlenen van ondermandaat.
Bijlage 3 bevat (enkele) gemandateerde bevoegdheden aan externen.
In bijlage 4 is voor de volledigheid een overzicht opgenomen van (enkele) gemandateerde bevoegdheden van de raad (aan de gemeentelijke organisatie). Bijlage 5 bevat een overzicht van (enkele) overige gemandateerde bevoegdheden aan de gemeentelijke organisatie. Beide overzichten maken officieel geen deel uit van het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn. Daarvoor wordt verwezen naar de onderliggende besluiten van onder meer de raad/griffie.
Andere regelingen en afzonderlijke mandaten
Het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn is niet uitputtend. Naast dit bevoegdhedenbesluit zijn er ook andere regelingen waarin bevoegdheden worden geregeld, zoals:
In voorkomend geval dient de afzonderlijke regeling te worden geraadpleegd.
Daarnaast zijn er enkele functionarissen die rechtstreeks een bevoegdheid aan een wet ontlenen, zoals:
De hiervoor bedoelde wettelijke bevoegdheden komen niet terug in het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn. In voorkomend geval dient de betreffende wettelijke regeling te worden geraadpleegd.
Dit artikel bevat een omschrijving van de belangrijkste begrippen die in het bevoegdhedenbesluit en het bevoegdhedenregister worden gebruikt.
Lid 1 vormt de weerslag van artikel 10:12 Awb. Door dit lid wordt duidelijk dat in het bevoegdhedenbesluit en het daarop gebaseerde bevoegdhedenregister onder (onder)mandaat ook (onder)volmacht en (onder)machtiging wordt verstaan.
Artikel 3. Gemandateerde bevoegdheid
Lid 1 legt het verband tussen de spelregels uit het bevoegdhedenbesluit en het bijbehorende bevoegdhedenregister. Het bevoegdhedenregister is het gedeelte waarin de gemandateerde bevoegdheden en een eventuele aanvullende begrenzing worden benoemd.
Lid 2 en 3 benoemen enkele bevoegdheden die ook tot de gemandateerde bevoegdheid behoren, tenzij in het bevoegdhedenregister iets anders is bepaald.
De gemandateerde functionaris kan op diens beurt aan een ander ondermandaat verlenen. Bijlage 2 geeft hiervoor aanvullende spelregels. Aan het ondermandaat voor het nemen van rechtspositionele besluiten dient een advies van de afdeling Personeel en Organisatie ten grondslag te liggen. Aan de overige ondermandaten dient een advies van de afdeling Juridische Zaken ten grondslag te liggen. Verder gelden voor ondermandaat dezelfde regels als voor het ‘primaire’ mandaat (artikel 10:9 Awb).
Artikel 5. Voorschriften, instructie en begrenzing
Dit artikel geeft de grenzen aan voor het uitoefenen van een bevoegdheid. Deze beperkingen gelden naast de wettelijke beperkingen op grond van artikel 10:3 Awb. Een correcte naleving hiervan voorkomt dat besluiten onbevoegd worden genomen.
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen (artikel 10:10 Awb). Dit artikel geeft aan hoe de ondertekening bij (onder)mandaat luidt.
Artikel 7. Vervanging bij afwezigheid
Bij afwezigheid van de (onder)gemandateerde vindt besluitvorming en ondertekening plaats conform de vervangingsregeling zoals opgenomen in de Organisatieregeling gemeente Apeldoorn. Zo is er altijd iemand die in (onder)mandaat kan handelen. Het is niet nodig om (onder)mandatering aan een plaatsvervanger apart te regelen. De plaatsvervanger valt immers vanzelf binnen de reikwijdte van dit bevoegdhedenbesluit, mits de plaatsvervanging overeenkomst de vervangingsregeling is.
Lid 1 geeft aan dat verleende ondermandaten van mandaten die ook in dit besluit voorkomen worden gebaseerd op dit bevoegdhedenbesluit. Voor die ondermandaten hoeft dus geen nieuw besluit tot ondermandaat genomen te worden. Lid 2 geeft aan dat het eerdere mandaatbesluit en de daarop gebaseerde bevoegdhedenregisters komen te vervallen. Lid 3 geeft aan dat het besluit in werking treedt nadat het is bekendgemaakt (artikel 3:42 Awb). Tot slot geeft lid 4 aan hoe dit besluit wordt aangehaald.