Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tynaarlo

Reglement basisregistratie personen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTynaarlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement basisregistratie personen 2022
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Verordening basisregistratie personen 2014

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-2023Reglement BRP 2022

11-10-2022

gmb-2023-552386

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement basisregistratie personen 2022
Intitulé

Reglement Basisregistratie personen 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo;

gelet op de Wet basisregistratie personen, de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de verordening basisregistratie personen 2014;

 

besluiten vast te stellen het:

 

Reglement Basisregistratie personen 2022

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

a. De wet: de Wet basisregistratie personen;

b. Verordening BRP: de verordening basisregistratie personen 2014;

c. Beheer- en toezichtregeling: de regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen (BRP) Tynaarlo 2020;

d. BRP: de basisregistratie personen

e. Verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;

f. Beheerder: degene die op grond van de beheer- en toezichtregeling is aangewezen als informatiebeheerder;

g. Gegevensbeheerder: de BRP specialist die op basis van de beheer- en toezichtregeling is aangewezen als gegevensbeheerder

h. Gegevensverwerkers: alle medewerkers burgerzaken.

i. Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de BRP is opgenomen, als bedoeld in art. 1.1, lid e van de wet;

j. Gebruiker: overheidsorganen en derden.

 

Artikel 2 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 3.8 van de wet worden bestanden van de BRP gekoppeld met andere gemeentelijke registraties. Het doel is de verwerking van persoonsgegevens.

 

In bijlage 1 worden:

de betreffende afdelingen c.q. registraties benoemd,

de betreffende gegevens omschreven

het doel omschreven waarvoor de gegevensuitwisseling plaatsvindt

de beheerder van deze verwerkingen benoemd

 

Aan de beheerder (s) van de gemeentelijke registratie (s) als genoemd in bijlage 1 worden:

 

a. gegevens verstrekt vanuit de BRP en opgenomen in de betreffende registratie;

b. gegevens verstrekt indien de onder a genoemde gegevens wijziging ondergaan.

 

De gebruikers van de gegevens verklaren strikte geheimhouding over de ontvangen gegevens en dat zij vertrouwelijk en op verantwoorde wijze omgaan met de ter beschikking gestelde gegevens.

 

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de BRP

Rechtstreekse toegang tot de BRP hebben:

de beheerder;

de gegevensbeheerder;

de gegevensverwerkers;

de door de beheerder of diens vervanger aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij de afdeling Burgerzaken;

de in de bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en onder vermelding van welk doel;

 

Artikel 4 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 3.9, van de Wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 3.3 en 3.6 van de Wet, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan:

natuurlijke personen;

de in de bijlage 3 vermelde rechtspersonen ten behoeve van de in deze bijlage genoemde doelen.

 

Gegevensverstrekking als genoemd in dit artikel vindt niet plaats indien het vermoeden bestaat dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene onevenredig wordt geschaad.

 

Artikel 5 Geheimhouding van gegevens

De in artikel 4 bedoelde gegevensverstrekking vindt plaats met inachtneming van het in de wet vastgelegde ten aanzien van de geheimhouding van gegevens.

 

Artikel 6 Terugmeldplicht

De in de artikelen 2 en 3 genoemde binnengemeentelijke gebruikers en de in artikel 4 genoemde rechtspersonen die gerede twijfel hebben over de juistheid van de verstrekte gegevens uit de basisregistratie (authentiek en niet-authentiek) doen hiervan mededeling aan de beheerder.

 

Artikel 7 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in de Beheer- en toezichtregeling.

 

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet beslist de beheerder.

 

Artikel 9 Wijzigingen

De beheerder is bevoegd de bij dit Reglement behorende bijlagen 1 tot en met 3 vast te stellen en te wijzigen.

 

Artikel 10 Slotbepalingen

1. Het Reglement basisregistratie personen 2014 wordt ingetrokken op de datum van inwerkingtreding van dit reglement.

2. Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement BRP 2022".

3. Dit reglement treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin zij is bekend gemaakt.

4. Het reglement ligt ter inzage bij de beheerder.

 

AIdus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van Tynaarlo, op 11 oktober 2022.

burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,