Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Someren

Legesverordening 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Someren
Officiële naam regelingLegesverordening 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De "Legesverordening 2009" van 17 december 2008 en de "Gewijzigde Legesverordening 2009" van 25 maart 2009, worden ingetrokken met ingang van 01-01-2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-201001-01-2011artt. 11, 12

29-09-2010

't Contact, 06-10-2010

31-12-200907-10-2010nieuwe regeling

23-12-2009

't Contact, 30-12-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Someren;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ‘dag’:

  • de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘kalenderweek’:

  • maandag tot en met zondag;

  • c.

    ‘kalenderjaar’:

  • de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of van wege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingwet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2009” van 17 december 2008 en de “Gewijzigde Legesverordening 2009” van 25 maart 2009, worden ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2010’.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,

de raadsgriffier, de voorzitter,

J. Laurens Janse-Oostdijk A.P.M. Veltman

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:
1.1.1.1zaterdag, zondag en erkende christelijke dagen, en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten€610,00
1.1.1.2andere dagen van de week€205,00
1.1.2De tarieven zoals bepaald in 1.1.1, 1.1.1.1 en 1.1.1.2 zijn eveneens van toepassing terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 , Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek
1.1.3Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:
1.1.3.1zaterdag, zondag en erkende christelijke dagen, en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten€610,00
1.1.3.2andere dagen van de week€205,00
1.1.4De tarieven zoals bepaald in 1.1.3, 1.1.3.1 en 1.1.3.2 zijn eveneens van toepassing voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 , Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering€15,00
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering€25,00
1.1.5.3Voor het verstrekken van een duplikaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering of een luxe uitvoering zijn de tarieven genoemd in 1.1.5.1 en 1.1.5.2 van overeenkomstige toepassing.
1.1.6Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, ongeacht het resultaat van die naspeuring, voor ieder daaraan besteed kwartier€13,15
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€50,90
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€56,90
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€50,90
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€8,95
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€20,90
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar€8,95
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder€42,85
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€41,00
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€19,50
1.2.5De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een vermissing, voor het opmaken van een verklaring van deze vermissing, vermeerderd met een bedrag van€22,55
1.2.6Het bepaalde onder 1.2.5 is niet van toepassing indien het vermiste reisdocument 11 jaar of ouder is op het moment van de aanvraag van een nieuw reisdocument

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs
1.3.1.1- voor een periode van 5 jaar of meer€46,00
1.3.1.2- voor een periode tot 5 jaar€28,00
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€33,25

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€5,45
1.4.2.2voor het verrichten van een nasporing in het persoonskaartenarchief, ongeacht het resultaat van die opsporing, per kwartier of gedeelte daarvan€13,15
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn genomen in de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens (aangehaakte gegevens).
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van (aangehaakte) persoonsgegevens: per verstrekking€5,45
1.4.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een geselecteerde computeruitdraai uit de gemeentelijke basisadministratie (panden- en personenregister) per doorvoer€54,20
1.4.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie: - voor één persoon€5,45
1.4.7In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€5,45

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€0,23
td>met een maximum per bericht van€4,50
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s€22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€4,50
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€22,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.7.1.1een exemplaar van de programmabegroting, de bijbehorende bijlagen en het investeringsprogramma (met uitzondering van de onder 1.7.1.2 genoemde stukken)€30,25
1.7.1.2een exemplaar van de productenbegroting, de bijbehorende bijlagen en het investeringsprogramma€43,35
1.7.1.3een exemplaar van het (financieel) jaarverslag met de bijbehorende bijlagen€70,25
1.7.1.4een exemplaar van het burgerjaarverslag€10,75
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.7.2.1tot het verstrekken van:
1.7.2.1.1een exemplaar van de agenda van een raadsvergadering met de daarbij behorende voorstellen per exemplaar indien het exemplaar van de agenda van de raadsvergadering met de bijbehorende voorstellen per post moet worden bezorgd, worden de kosten verhoogd met €6,25 €2,65
1.7.2.1.2een exemplaar van de agenda van de vergadering van een raadscommissie met de daarbij behorende stukken per exemplaar indien het exemplaar van de agenda van de raadscommissievergadering met de bijbehorende stukken per post moet worden bezorgd, worden de kosten verhoogd met €1,75 €2,65
1.7.2.2tot het toezenden van:
1.7.2.2.1een verslag van een raadsvergadering, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom€7,50
1.7.2.2.2verslag van de raadscommissievergadering, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom€7,50
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.7.3.1tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:
1.7.3.1.1op de agenda’s van de raadsvergaderingen met de daarbij behorende voorstellen, indien het betreft: a. een afhaalabonnement b.een bezorgingabonnement €56,25 €80,10
1.7.3.1.2op een agenda van een raadscommissievergadering met de daarbij behorende stukken, indien het betreft: a. een afhaalabonnemen b. een bezorgingabonnement €15,75 €39,60
1.7.3.1.3op de toezending van het verslag van de raadsvergaderingen, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom per vergadering€67,50
1.7.3.1.4op de toezending van het verslag van de raadscommissievergaderingen, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom van de raadscommissievergaderingen€67,50
1.7.4Indien een abonnement, als bedoeld in 1.7.3 wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief vastgesteld over zoveel twaalfde gedeelten als na de aanvang van de belastingplicht nog volle kalendermaanden nog overblijven

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.8.1.1Tot het verlenen van bijstand bij het raadplegen van kadastrale gegevens voor elk kwartier of gedeelte daarvan, al dan niet gepaard gaande met de afgifte van een afdruk uit deze kadastrale stukken.€12,50
1.8.1.2 Vermeerderd met het tarief voor het raadplegen van on-line informatie via de kadastrale balie van de actuele gegevens van het Kadaster. De vooraf aan de aanvrager kenbaar te maken tarieven zijn of worden door het Kadaster vastgesteld.
1.8.1.3Tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€25,00
1.8.1.4het verstrekken van een taxatieverslag en/of afschrift van een beschikking/aanslagbiljet gemeentelijke belastingen in het kader van de Wet waardering onroerende zaken, niet zijnde ten behoeve van bezwaar- en beroepsprocedures.€5,20
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen€5,45
1.8.3Indien de gegevens in dit hoofdstuk per post of per fax worden toegezonden, worden de kosten verhoogd met€2,65

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag conform het gestelde in: Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent gedrag voor natuurlijke en rechtspersonen
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita€5,45
1.9.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.3.1tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of document€5,20
1.9.3.2Tot het verzenden van een gelegaliseerd stuk, als bedoeld in 1.9.3.1€8,05

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€13,15
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina€0,50
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€5,20
1.10.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek opvragen van digitale bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier€13,15

Hoofdstukken 11, 12, 13 niet van toepassing

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen, overige standplaatsen en venten

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:
1.14.1een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 6 van de Marktverordening Someren 2005€5,20
1.14.2het verstrekken van een standplaatsvergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening€5,20
1.14.3het verstrekken van een ventvergunning, met een geldigheidsduur van:
1.14.3.1één dag of een gedeelte daarvan€5,20
1.14.3.2één kalenderweek of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één dag€10,75
1.14.3.3één kalendermaand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één kalenderweek€26,85
1.14.3.4één kalenderjaar of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één kalendermaand€81,65

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€5,20

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
1.16.1.1voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd€226,50
1.16.1.2voor twee speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat€226,50
en voor de tweede speelautomaat€136,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.17.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel€5,45
1.17.2inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking€2,75

Hoofdstuk 18 Vergunningverlening nutsbedrijven en instemmingsbesluit telecom-aanbieders voor de uniforme aanpak voor het hebben, (ver)leggen en onderhouden van kabels en leidingen voor gemeenten, die deel uitmaken van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE)

1.18.1Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van het instemmingsbesluit omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen:€336,34
1.18.1.1indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker-, en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, wordt er per strekkende meter sleuf vermeerderd met€1,62
1.18.1.2indien de onder 1.18.1.1 vermelde werkzaamheden worden verricht in/op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijk terrein: per strekkende meter sleuf vermeerderd met€1,07
  Voor het overige wordt verwezen naar punt 18.1. Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidlocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen gebieden waar geen infrastructuur aanwezig is.  
1.18.1.3 De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de telecom-aanbieders: a. kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd;  
 b. tussen 25 meter en 100 meter (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.1)€168,17
 en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.1.1)€0,80
 c. groter dan 100 meter wordt verwezen naar het bedrag genoemd in punt 1.18.1. 
1.18.2Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van vergunning omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in de APV, artikel 2.1.5.2. en het Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen€336,34
1.18.2.1indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker-, en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en degelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met€1,62
1.18.2 .2indien de onder 1.18.2.1 vermelde werkzaamheden worden verricht in/op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijk terrein: per strekkende meter sleuf vermeerderd met€1,07
  Voor het overige wordt verwezen naar punt 1.18.2. Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidlocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen gebieden waar geen infrastructuur aanwezig is.  
1.18.2.3 De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de nutsbedrijven (gas, water, elektra):  
 a. kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd; 
 b. tussen 25 meter en 100 meter (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.2)€168,17
 en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.2.1)€0,80
 c. groter dan 100 meter wordt verwezen naar het bedrag genoemd in punt 1.18.2. 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.19.1Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een ontheffing voor langzaam verkeer zonder kenteken, als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement€31,00
1.19.2tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€16,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€4,00
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
1.20.1.2.1Indien het aantal meer dan 25 pagina’s betreft, per pagina op papier van A4-formaat€0,25
1.20.1.2.2per pagina op papier van een ander formaat€0,50
1.20.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van computeruitdraaien van gegevens, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€0,50
1.20.1.4kaarten en tekeningen al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,
1.20.1.4.1per kaart of tekening op papier van A3- of A2-formaat€2,90
1.20.1.4.2per kaart of tekening op papier van A1- of A0-formaat€5,20
1.20.1.4.3Per kaart of tekening op papier van A4-formaat€0,50
1.20.2.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€5,20
1.20.2.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€5,20
1.20.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een plattegrond van de gemeente€2,10
1.20.4Het tarief bedraagt voor het op verzoek opvragen van digitale bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier€13,15
1.20.5Bij verzending per post van de in dit hoofdstuk gevraagde stukken worden de leges verhoogd met€2,65
1.20.6.1De in deze legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om beschikkingen worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene, en er sprake is van een toets als bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (BIBOB) verhoogd met€900,00
1.20.6.2Indien de toets als bedoeld in artikel 1.20.6.1 ook een advies behoeft van het landelijk bureau BIBOB als bedoeld in artikel 9 Wet BIBOB, dan wordt het tarief in artikel 1.20.6.1 verhoogd met€500,00
1.20.7Het tarief voor het aanvragen van een nieuwe hondenpenning in geval van verlies of in ongerede geraken van de penning, bedraagt€5,00
1.20.8Het tarief bedraagt voor het verstrekken van milieu-informatie op grond van het Verdrag van Aarhus voor een door een ambtenaar van de gemeente daaraan te besteden tijd per kwartier of een gedeelte daarvan€13,15

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Bouwgerelateerde leges

2.1.1Algemeen.
2.1.1.1Begripsbepaling bouwkosten Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Bij het bepalen van de hoogte van de bouwkosten wordt uitgegaan van de actuele prijzen per eenheid zoals die jaarlijks worden vastgesteld door het ROEB (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht).
2.1.1.2Aanvraag beoordeling schetsplan of principeverzoek Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een schetsplan of principeverzoek met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend bedraagt€100,00
 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van een schetsplan of principeverzoek uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend. Indien geen aanvraag om bouwvergunning wordt ingediend wordt geen teruggaaf van de geheven leges verleend.
2.1.1.3Aanvraag lichte bouwvergunning Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet bedraagt< tenminste:€38,00
 Dit bedrag wordt verhoogd met:
 bij een bedrag aan bouwkosten van €2.000 of minder,Nihil
  bij een bedrag aan bouwkosten van €2.001 tot en met €5.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €2.000; €27,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van €5.001 tot en met €25.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €;5.000; €81,00 €21,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van €25.001 tot en met €45.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €25.000; €501,00 €17,00
& bij een bedrag aan bouwkosten van €45.001 tot en met €90.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €45.000; €841,00 €14,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van €90.001 tot en met €300.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €90.000; €1.471,00 €13,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van meer dan €300.001, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €300.000; €4.201,00 €;11,00
2.1.1.4 Aanvraag reguliere bouwvergunning Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet bedraagt tenminste : €38,00
 Dit bedrag wordt verhoogd met:
 bij een bedrag aan bouwkosten van €2.000 of minder,Nihil
  bij een bedrag aan bouwkosten van €2.001 tot en met €5.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €2.000; €27,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van €5.001 tot en met €25.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €5.000; €81,00 €21,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van €25.001 tot en met €45.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €25.000; €501,00 €17,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van €45.001 tot en met €90.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €45.000; €841,00 €14,00
  bij een bedrag aan bouwkosten van €90.001 tot en met €300.000, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €10.000; €1.471,00 €13,00
td> bij een bedrag aan bouwkosten van meer dan €300.001, voor elk geheel bedrag van €1.000 boven de €300.000; €4.201,00 €11,00
2.1.1.5 Aanvraag bouwvergunning eerste fase Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, bedraagt 50% van het overeenkomstig 2.1.1.4 berekende bedrag.
2.1.1.6 Aanvraag bouwvergunning tweede fase Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid van de Woningwet bedraagt 70% van het overeenkomstig 2.1.1.4 berekende bedrag.
2.1.1.7 Aanvraag wijziging bouwvergunning Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte, of reguliere bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds vergunning is verleend, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges, omgerekend naar de geldende tarieventabel, verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van de tarieven als vermeld in 2.1.1.3 of- in geval sprake is van een reguliere bouwvergunning- 2.1.1.4, met dien verstande dat zij nimmer minder dan €50,00 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat in feite van een nieuw bouwplan dient te worden gesproken.
2.1.2Teruggaaf leges
2.1.2.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, of sloopvergunning Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt 100% van de verschuldigde leges bedoeld in de onderdelen 2.1.1.3, 2.1.1.4 en 2.1.1.6 onderscheidenlijk 2.1.9.
2.1.2.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% van de verschuldigde leges bedoeld in de onderdelen 2.1.1.3, 2.1.1.4 en 2.1.1.6, onderscheidenlijk 2.1.9.
2.1.2.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-,of sloopvergunning Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt 100% van de verschuldigde leges bedoeld in de onderdelen 2.1.1.3, 2.1.1.4 en 2.1.1.6 onderscheidenlijk 2.1.9.
2.1.3Verhogingen leges
2.1.3.1 Verhogingen leges Voor het legaliseren van illegale bouw wordt het van toepassing zijnde tarief van onderdeel 2.1.1 op grond van het onderstaande als volgt verhoogd:
2.1.3.2 Legaliseren middels bouwvergunning Voor de beoordeling van de na aanvang van de bouw ingediende aanvraag wordt het tarief verhoogd met 50% van het eindbedrag aan leges, met een maximumverhoging van €3.000,00 zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag.
2.1.3.3 Legaliseren middels gefaseerde bouwvergunning Voor de beoordeling van de na aanvang van de bouw ingediende gefaseerde aanvraag wordt het tarief verhoogd met 50% van het eindbedrag aan leges, met een maximumverhoging van €3.000,00 zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende normale aanvraag.
2.1.3.4 Legaliseren bouwen in afwijking van verleende bouwvergunning indien nieuwe vergunning is vereist. Voor de beoordeling van de na aanvang van de bouw ingediende aanvraag wordt het tarief verhoogd met 50% van het eindbedrag aan leges, met een maximumverhoging van €3.000,00 zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag, tenzij voorafgaande aan de uitvoering een schriftelijke mededeling van afwijking is ontvangen.
2.1.4 Projectbesluit/buiten toepassingverklaring Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1.1 wordt, indien de aanvraag om bouwvergunning betrekking heeft op een bouwplan ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met: €4.630,00
2.1.5 Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1.1 wordt, indien de aanvraag om bouwvergunning betrekking heeft op een bouwplan ten aanzien waarvan:
2.1.5.1artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€1.435,00
2.1.5.2artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€421,00
2.1.5.3artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€521,00
2.1.5.4artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€521,00
2.1.5.5artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met€421,00
2.1.6 Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1.1 wordt, indien de aanvraag om bouwvergunning betrekking heeft op een bouwplan ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met €4.630,00
2.1.7 Verschuldigdheid leges Bij weigering van of intrekking van de aanvraag van een lichte of reguliere bouwvergunning zijn de bedragen zoals genoemd onder 2.1.4 tot en met 2.1.6 verschuldigd, ongeacht of er bouwleges verschuldigd zijn op grond van onderdeel 2.1.1. Dit geldt ook voor het verzoek om beoordeling van een schetsplan of principeverzoek.
2.1.8 Ontheffing of toetsing exploitatieplan Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1.1 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan ten aanzien waarvan:
2.1.8.1een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met€265,00
2.1.8.2artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met€265,00
2.1.9Slopen
2.1.9.1 Sloopvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1. van de Bouwverordening:
 voor bouwwerken met een oppervlakte van maximaal 50m2€80,00
 voor bouwwerken met een oppervlakte van meer dan 50 m2€190,00
2.1.9.2 Sloopmelding Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de Bouwverordening €29,00
2.1.10 Aanlegvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning) €274,00
2.1.11Bestemmingswijzigingen
2.1.11.1 Wijziging bestemmingsplan Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist, bedraagt het tarief bij toepassing van:
 artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€1.435,00
 het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening€421,00
 het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening€521,00
2.1.11.2 Projectbesluit / buiten toepassingverklaring Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist: €4.630,00
2.1.11.3 Vaststellen bestemmingsplan Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist: €4.630,00
2.1.11.4 Externe advieskosten De in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.
2.1.12Overig/administratief
2.1.12.1 Algemeen Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen.
2.1.12.2 Overschrijven vergunningen Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning: €23,00
2.1.12.3 Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan bedraagt het verschil tussen de nieuwe verschuldigde leges en de reeds verschuldigde leges met een minimum van €50,00.
2.1.12.4 Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening: €265,00
2.1.12.5 Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening: €265,00
2.1.12.6 Monumentenvergunning Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in artikel 10 van de Monumentenverordening Someren 2004 bedraagt: €29,00
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een bouwvergunning waarbij toepassing wordt gegeven aan artikel 43, tweede lid, van de Woningwet wordt geen leges geheven.
2.1.12.7 Huisnummer Voor het op verzoek toekennen van een huisnummer, het laten vervallen van een huisnummer of wijzigen van een huisnummer bedraagt het tarief: €50,00

Hoofdstuk 2 Brandveiligheid

2.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:
2.2.1.1een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken (gebruiksbesluit)€159,75
2.2.2Het onder 2.2.1.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de bedragen genoemd in 2.2.3 indien en voor zover deze op de inrichting, waarop de vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.
2.2.3De verhoging, als bedoeld onder 2.2.2, bedraagt:
2.2.3.1voor een inrichting met een oppervlakte tot 500 m² per m²€1,11
2.2.3.2 voor een inrichting met een oppervlakte van 500 m² tot 2.000 m², verhoogd met: €553,72
 per m² boven de 500m²€0,42
2.2.3.3 voor een inrichting met een oppervlakte van 2.000 m² tot 5.000 m², verhoogd met: €1.178,56
 per m² boven de 2.000 m²€0,11
2.2.3.4 voor een inrichting met een oppervlakte van 5.000 m² tot 50.000 m², verhoogd met: €1.513,84
 per m² boven de 5.000 m²€0,03
2.2.3.5 voor een inrichting met een oppervlakte van meer dan 50.000 m², verhoogd met: €2.885,44
 per m² boven de 50.000 m²€0,02
2.2.4Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een inrichting met een tijdelijk karakter, zoals een tent e.d., bedragen de leges 5% van de onder 2.2.1.1 en 2.2.3 berekende bedragen.
2.2.5Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een bouwwerk met een beperkte instandhoudingtermijn van maximaal 5 jaar, is 50% van de onder 2.2.1.1 en 2.2.3 berekende bedragen verschuldigd.
2.2.6Indien een aanvraag om een gebruiksvergunning betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting, wordt de verhoging als bedoeld onder 2.2.3, uitsluitend berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.
2.2.7Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, is 50% van het overeenkomstig 2.2.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 2.2.3 berekende bedrag, verschuldigd.
2.2.8Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting, worden de leges berekend als bedoeld in het vorige lid, met dien verstande dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigd gedeelte.
2.2.9Voor een kennisgeving van het besluit tot opheffing van het staken van het gebruik van een gebouw ingevolge artikel 17 van de Woningwet en/of strijdig gebruik van een inrichting ingevolge de Brandbeveiligingsverordening Someren 1993, is 25% van het overeenkomstig 2.2.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 2.2.3 berekende bedrag, verschuldigd, met dien verstande, dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte.
2.2.10Het tarief voor het overdragen van een gebruiksvergunning naar een andere gebruiker bedraagt€40,25

Hoofdstuk 3 Reclamevergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reclamevergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, voor het maken van reclame op of aan een onroerende zaak€76,90

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€108,45
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€5,20
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een horeca exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening.€5,20

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten, Zie ook titel 1 hoofdstuk 14

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening€5,20
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening€5,20

Hoofdstuk 3 Brandveiligheid

3.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:
3.3.1.1een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken (gebruiksbesluit)€159,75
3.3.2Het onder 3.3.1.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de bedragen genoemd in 3.3.3 indien en voor zover deze op de inrichting, waarop de vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.
3.3.3De verhoging, als bedoeld onder 3.3.2, bedraagt:
3.3.3.1voor een inrichting met een oppervlakte tot 500 m² per m²€1,11
3.3.3.2 voor een inrichting met een oppervlakte van 500 m² tot 2.000 m², verhoogd met: €553,72
 per m² boven de 500m²€0,42
3.3.3.3 voor een inrichting met een oppervlakte van 2.000 m² tot 5.000 m², verhoogd met: €1.178,56
 per m² boven de 2.000 m²€0,11
3.3.3.4 voor een inrichting met een oppervlakte van 5.000 m² tot 50.000 m², verhoogd met: €1.513,84
 per m² boven de 5.000 m²€0,03
3.3.3.5 voor een inrichting met een oppervlakte van meer dan 50.000 m², verhoogd met: €2.885,44
 per m² boven de 50.000 m²€0,02
3.3.4Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een inrichting met een tijdelijk karakter, zoals een tent e.d., bedragen de leges 5% van de onder 3.3.1.1 en 3.3.3 berekende bedragen.
3.3.5Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een bouwwerk met een beperkte instandhoudingtermijn van maximaal 5 jaar, is 50% van de onder 3.3.1.1 en 3.3.3 berekende bedragen verschuldigd.
3.3.6Indien een aanvraag om een gebruiksvergunning betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting, wordt de verhoging als bedoeld onder 3.3.3, uitsluitend berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.
3.6.7Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, is 50% van het overeenkomstig 3.3.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 3.3.3 berekende bedrag, verschuldigd.
3.3.8Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting, worden de leges berekend als bedoeld in het vorige lid, met dien verstande dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigd gedeelte.
3.3.9Voor een kennisgeving van het besluit tot opheffing van het staken van het gebruik van een gebouw ingevolge artikel 17 van de Woningwet en/of strijdig gebruik van een inrichting ingevolge de Brandbeveiligingsverordening Someren 1993, is 25% van het overeenkomstig 3.3.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 3.3.3 berekende bedrag, verschuldigd, met dien verstande, dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte.
3.3.10Het tarief voor het overdragen van een gebruiksvergunning naar een andere gebruiker bedraagt€40,25

Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€5,20