Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2023)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2023)
CiteertitelAlgemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit besluit vervangt het Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Ambtenarenwet
  2. Gemeentewet
  3. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. boek 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  5. boek 7 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuw besluit

19-12-2023

gmb-2023-552198

571987

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2023)

 

Ons kenmerk: 571987

 

 

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen, ieder voor zover het hem toekomende bevoegdheden betreft;

 

gelet op het Burgerlijk Wetboek, de Ambtenarenwet, de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n:

 

 

  • I.

    dat de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, wordt gemandateerd en/of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen dan wel aan hen hiervoor volmacht en/of machtiging wordt verleend;

  • II.

    dat de bijbehorende (onder)tekening wordt gemandateerd of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen of hen hiervoor volmacht en/ of machtiging wordt verleend;

  • III.

    dat voor de uitoefening van de onder punt I. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de bijzondere instructies of voorwaarden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard;

  • IV.

    dat voor de uitoefening van de onder punt I. en II. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de navolgende algemene instructies worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard:

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    directeur: manager van een domein;

  • c.

    domein: verzameling van teams die direct door een directeur wordt aangestuurd, waarbij als domeinen te onderscheiden zijn: het domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening, het domein Ruimte en Economie en het Sociaal domein;

  • d.

    gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris/algemeen directeur;

  • e.

    hoofd BHV: hoofd bedrijfshulpverlening;

  • f.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan of de machtiginggever een feitelijke handeling te verrichten;

  • g.

    (onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen;

  • h.

    opdracht: de mondelinge of schriftelijke last tot het volvoeren van een taak;

  • i.

    teammanager GelreWerkt!: de teammanager van het team GelreWerkt!;

  • j.

    teammanager PenO: de teammanager van het team Personeel en Organisatie;

  • k.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten;

  • l.

    werknemer: werknemer als bedoeld in artikel 1:1 Cao gemeenten.

 

Artikel 2 Toepassing

Dit besluit is van toepassing op de bevoegdheden die betrekking hebben op:

  • a.

    personen die zijn of worden aangesteld als werknemer in dienst van de gemeente, met uitzondering van de griffier en griffiemedewerkers;

  • b.

    personen waarop het Personeelshandboek van toepassing is verklaard.

 

Artikel 3 Beperking mandaat, volmacht, opdracht of machtiging

  • 1.

    Een bevoegdheid wordt altijd door het college of de burgemeester uitgeoefend, als de uitoefening leidt tot besluiten, rechtshandelingen of feitelijke handelingen:

    • a.

      die strijdig zijn met of afwijkend zijn van een algemeen verbindend voorschrift (verordening en/ of regeling), beleidsregel, reglement, richtlijn, instructie, algemene regel en/ of een privaatrechtelijke regeling, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven;

    • b.

      die afwijken van een uitgebracht extern advies van een wettelijk adviseur;

    • c.

      met financiële gevolgen waarvoor geen (toereikende) begrotingspost is.

  • 2.

    Een gemandateerde oefent een bevoegdheid niet uit als deze bij de te nemen beslissing een persoonlijk belang, als bedoeld in artikel 2:4, tweede lid Algemene wet bestuursrecht, heeft.

 

Artikel 4 Informeren mandaatgever

  • 1.

    Een gemandateerde legt een door hem te nemen beslissing voor aan de mandaatgever als:

    • a.

      advies nodig is van anderen en het advies niet aansluit op het eigen standpunt dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt, of

    • b.

      de maatschappelijke, beleidsmatige, politieke, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven.

  • 2.

    Het niet voldoen aan de in het vorige lid bedoelde verplichting doet niet af aan de rechtsgeldigheid van de krachtens mandaat genomen beslissing.

  • 3.

    De gemandateerde informeert de mandaatgever onverwijld over een door hem genomen beslissing als het van belang is dat deze daar kennis van neemt.

 

Artikel 5 Overeenstemming

  • 1.

    Als het onderwerp van mandaat, volmacht, opdracht of machtiging meer dan één team aangaat, moet er tussen de teammanagers die het aangaat onderling overeenstemming bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij het ontbreken van overeenstemming, als bedoeld in het eerste lid, wordt het in het eerste lid bedoelde onderwerp ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeentesecretaris.

  • 3.

    Bij het ontbreken van overeenstemming wordt geen gebruik gemaakt van het verleende mandaat, volmacht, opdracht of machtiging.

 

Artikel 6 Bevoegdheden gemeentesecretaris

De gemeentesecretaris is altijd bevoegd de aan de directeur of een teammanager gemandateerde of opgedragen bevoegdheden, dan wel de bevoegdheden waarvoor aan de directeur of een teammanager volmacht of machtiging is verleend, uit te oefenen.

 

Artikel 7 Ondermandaat

  • 1.

    De gemeentesecretaris kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden, zonder schriftelijk akkoord van de mandaatgever, mandateren (ondermandaat).

  • 2.

    Overige personen aan wie een bevoegdheid is gemandateerd, kunnen deze gemandateerde bevoegdheid enkel en alleen na en met schriftelijk akkoord van de gemeentesecretaris mandateren (ondermandaat).

 

Artikel 8 Ondertekening

Bij de ondertekening wordt gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde tekst.

 

Artikel 9 Vervanging bij afwezigheid

  • 1.

    De gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid vervangen door een directeur.

  • 2.

    De directeuren vervangen elkaar in onderling overleg.

  • 3.

    De teammanagers vervangen elkaar in onderling overleg.

 

  • V.

    dat het Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019, zoals vastgesteld op 17 december 2019, wordt ingetrokken;

  • VI.

    dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2024;

  • VII.

    dat dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2023.

 

Aldus besloten op 19 december 2023.

Het college van burgemeester en wethouders,

de burgemeester, de secretaris,

de burgemeester

 

 

01 BEVOEGDHEDENREGISTER RECHTSPOSITIE PERSONEEL

 

Besluit college d.d.

Regeling

Artikelen

Aard wijziging

Publicatie besluit d.d.

Inwerkingtreding

19 december 2023

 

 

Integrale vaststelling

27 december 2023

1 januari 2024

 

 

 

Omschrijving bevoegdheid

Grondslag

Alleen de artikelen

Rechtsfiguur

Van

Aan

Instructies of voorwaarden

1.1

Aanwijzen gemeentearchivaris

1.1.1

aanwijzen van de gemeentearchivaris

Archiefwet

32, lid 3

mandaat

volmacht

opdracht

machtiging

college

gemeente-secretaris

teammanager PenO

 

 

1.2

Bedrijfshulpverlening

1.2.1

aanwijzen als bedrijfshulpverlener

Arbeidsomstandig-hedenwet

15

volmacht

opdracht machtiging

college

gemeente-secretaris

teammanager PenO

hoofd BHV

 

1.3

Hypotheek

1.3.1

uitvoering geven aan de gemeentelijke hypotheekregeling

hypotheekregeling

 

volmacht opdracht machtiging

college

burgemeester

gemeente-secretaris

teammanager PenO

 

1.3.2

besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

160, lid 1, onder d. en 171

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

gemeentes-ecretaris

teammanager PenO

 

  • °

    inclusief onderhandelen

  • °

    met, voor zover van toepassing, inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid

1.4

Rechtspositie medewerker ambtelijke organisatie

1.4.1

besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

160, lid 1, onder d. en 171

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

gemeentes-ecretaris

directeur

teammanager

 

Bij gemeentesecretaris en directeur:

  • °

    enkel en alleen waar het deze niet zelf betreft

  • °

    inclusief onderhandelen met, voor zover van toepassing, inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • °

    inclusief het aangaan van een (raam)overeenkomst van opdracht voor diensten (inhuur personeel), al dan niet voor (on)bepaalde tijd

  • °

    inclusief het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst

Bij directeur:

  • °

    behorend tot het werkterrein van het eigen domein

Bij teammanager:

  • °

    enkel en alleen waar het deze niet zelf betreft

  • °

    behorend tot het werkterrein van het eigen team

  • °

    inclusief onderhandelen met, voor zover van toepassing, inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • °

    enkel en alleen voor het inhuren van personeel bij een partij waarmee een raamovereenkomst is aangegaan

  • °

    enkel en alleen als de directie vooraf toestemming heeft verleend voor het tijdelijk inhuren van personeel en heeft bepaald binnen welk budget de inhuur plaatsvindt

1.4.2

uitvoering geven aan de cao Gemeenten en het Personeelshandboek

cao Gemeenten en Personeelshandboek

 

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

gemeente-secretaris

directeur

 

Bij gemeentesecretaris en directeur:

  • °

    enkel en alleen waar het deze niet zelf betreft

Bij directeur:

  • °

    met uitzondering van opzegging door de werkgever wegens een dringende reden of ontslag op staande voet (artikel 7:678 BW) en schorsing als ordemaatregel (artikel 11.4 Cao gemeenten)

1.4.3

toekennen van een gratificatie tot (een waarde van) € 500,- netto

Personeelshandboek

 

volmacht opdracht machtiging

college

burgemeester

gemeente-secretaris

directeur

teammanager

Bij gemeentesecretaris en directeur:

  • °

    enkel en alleen waar het deze niet zelf betreft

Bij teammanager:

  • °

    na overleg met de gemeentesecretaris of directeur

1.4.4

vertegenwoordiging van de werkgever in het lokaal overleg. Het onderhandelen en maken van afspraken in het kader van collectief arbeidsrecht

hoofdstuk 12 van de cao Gemeenten

 

volmacht

opdracht

machtiging

college

teammanager PenO

 

1.5

Rechtspositie griffier en medewerker griffie

1.5.1

ondertekenen van arbeidsovereenkomst met de griffier

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

171, lid 2

volmacht

opdracht

machtiging

burgemeester

voorzitter van de werkgevers-commissie

 

1.5.2

ondertekenen van besluiten die zien op het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst met medewerkers van de griffie

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

107e, lid 2

171, lid 2

volmacht

opdracht

machtiging

burgemeester

griffier

 

1.6

Rechtspositie SW-medewerkers

1.6.1

ondertekenen van besluiten die zien op het aangaan, wijzigen en beëindigen van een detacheringsovereenkomst met SW-medewerkers

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

160, lid 1, onder d. en 171

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

teammanager GelreWerkt!

 

1.6.2

uitvoering geven aan de cao SW en cao Aan de slag

cao SW en cao Aan de slag

 

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

teammanager GelreWerkt!