Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Instructie gemeentesecretaris gemeente Utrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie gemeentesecretaris gemeente Utrecht
CiteertitelInstructie voor de gemeentesecretaris gemeente Utrecht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de oude instructie met nummer CVDR51725/1.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-2023Actualisering instructie voor de gemeentesecretaris Gemeente Utrecht

19-12-2023

gmb-2023-552164

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie gemeentesecretaris gemeente Utrecht

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

Gelet op artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet en artikel 2 van de Organisatieregeling gemeente Utrecht, besluit vast te stellen de Instructie gemeentesecretaris gemeente Utrecht.

 

Artikel 1. Algemene ondersteuning

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

  • 2.

    Hij is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor:

    • a.

      een goede voorbereiding van de vergaderingen van burgemeester en wethouders;

    • b.

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van burgemeester en wethouders;

    • c.

      een gedegen en tijdige advisering aan burgemeester en wethouders;

    • d.

      een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van burgemeester en wethouders;

    • e.

      het vastleggen van door burgemeester en wethouders genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.

  • 2.

    Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door burgemeester en wethouders ingestelde commissies.

Artikel 3. Ondersteuning burgemeester

  • 1.

    De secretaris staat de burgemeester terzijde.

  • 2.

    Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

  • 3.

    Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

Artikel 4. Ambtelijke organisatie

  • 1.

    De secretaris bewaakt de eenheid en integraliteit in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen opgaven.

  • 2.

    De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet, in overleg met de ambtelijke top, voorstellen aan burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De secretaris ziet toe op het naleven van de Organisatieregeling gemeente Utrecht.

Artikel 5. Samenwerking en samenhang

  • 1.

    De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    Hij doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan burgemeester en wethouders tot het geven van aanwijzingen aan Integraal Resultaatverantwoordelijk Managers (directeuren van de organisatieonderdelen) om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

Artikel 6. Verhindering, afwezigheid en vervanging

  • 1.

    Indien de secretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan burgemeester en wethouders en de burgemeester. Bij afwezigheid door ziekte geldt het Verzuimprotocol van de gemeente Utrecht.

  • 2.

    De secretaris kan bij afwezigheid vervangen worden door één van de andere directieleden in een door hem te bepalen volgorde.

  • 3.

    In afwijking van lid 2 kan de secretaris een andere functionaris belasten met de vervanging.

  • 4.

    Tijdens de vervanging van de secretaris komen aan de vervanger alle bevoegdheden toe zoals genoemd in de Mandaatregeling B&W en burgemeester gemeente Utrecht, met uitzondering van de personele bevoegdheden ten aanzien van de concerndirecteuren.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • 2.

    De Instructie gemeentesecretaris gemeente Utrecht vastgesteld door het college d.d. 22 juni 1923 en de Instructie gemeentesecretaris gemeente Utrecht vastgesteld door het college d.d. 16 december 1935 en de Instructie gemeentesecretaris gemeente Utrecht vastgesteld door het college d.d. 2 december 1974, worden ingetrokken op het moment van inwerkingtreding van deze regeling.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag van bekendmaking.

  • 4.

    Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Utrecht.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Utrecht, gehouden op 19 december 2023.

De burgemeester,

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis