Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beesel

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel tot vaststelling van Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023 [Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023]

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeesel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel tot vaststelling van Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023 [Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023]
CiteertitelBeleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de beleidsregel Beschut werken gemeente Beesel, zoals vastgesteld op 30 oktober 2017.

Deze regeling vervangt de beleidsregel Loonkostensubsidie, zoals vastgesteld op 30 oktober 2017.

Deze regeling vervangt beleidsregel Niet UitkeringsGerechtigden (NUG), zoals vastgesteld op 30 oktober 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10 van de Participatiewet
  2. artikel 10b van de Participatiewet
  3. artikel 10e van de Participatiewet
  4. Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Beesel 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-202301-07-2023nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-551858

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel tot vaststelling van Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023 [Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023]

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;

 

Gezien het voorstel van 19 december 2023

 

Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 10, 10b en 10e van de Participatiewet en de artikelen 4 lid 3, 5 lid 3 en 6 van de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Beesel 2023

 

Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor het voorkomen van verdringing op de arbeidsmarkt, beschut werk, reiskosten en de ondersteuning van niet uitkeringsgerechtigden (Nuggers)

 

b e s l u i t

 

vast te stellen de Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen verstaan we onder:

    • a.

      belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is;

    • b.

      beschut werk: de persoon die alleen in een 'beschutte' omgeving onder aangepaste omstandigheden kan werken;

    • c.

      college: college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      doelgroep: personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de wet;

    • e.

      grote afstand tot de arbeidsmarkt: deelname aan de arbeidsmarkt is redelijkerwijs niet mogelijk binnen één jaar;

    • f.

      interne werkbegeleiding: door een collega geboden dagelijkse werkbegeleiding op de werkvloer omdat de werknemer anders niet in staat is zijn werkzaamheden uit e voeren, en waarbij sprake is van meer dan de gebruikelijke begeleiding van een werknemer op een werkplek;

    • g.

      korte afstand tot de arbeidsmarkt: deelname aan de arbeidsmarkt is redelijkerwijs mogelijk binnen één jaar;

    • h.

      loonwaarde: vastgesteld percentage van het wettelijk minimumloon voor de door een persoon, die tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort, verrichte arbeid in een functie naar evenredigheid van de arbeidsprestatie in die functie van een gemiddelde werknemer met een soortgelijke opleiding en ervaring, die niet tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort.

    • i.

      niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen en die geen recht heeft op arbeidsondersteuning op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten of een uitkering op grond van deze wet of de Werkloosheidswet, de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Toeslagenwet, de Algemene nabestaandenwet dan wel een uitkering op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt. Deze worden ook wel “nugger” genoemd;

    • j.

      ontwikkeltraject: een traject om -in overleg met belanghebbende en de eventuele werkgever- te kijken óf en in welke vorm een dienstbetrekking mogelijk is;

    • k.

      organisatie: Een samenwerkingsverband met een bepaald doel, met óf zonder winstoogmerk.

    • l.

      overige voorzieningen: voorzieningen als bedoeld in artikel 8a, tweede lid, onder f,van de wet;

    • m.

      persoonlijke ondersteuning bij werk: ondersteuning als bedoeld in artikel 10, eerste en derde lid, van de wet en begeleiding op de werkplek als bedoeld in artikel 10da van de wet;

    • n.

      praktijkroute: het proces om de persoon, behorend tot de doelgroep, toegang tot het doelgroepenregister te laten verkrijgen op basis van loonwaardevaststelling op de werkplek;

    • o.

      verdringing: wanneer het vinden van een baan voor de één, baanverlies (of het niet verkrijgen van een baan) voor de ander betekent;

    • p.

      voorziening: door het college noodzakelijk geachte voorziening, gericht op arbeidsinschakeling waaronder mede wordt begrepen persoonlijke ondersteuning bij het verrichten van opgedragen taken;

    • q.

      werkgever: degene die op basis van een arbeidsovereenkomst de bevoegdheid heeft om de arbeid van een werknemer gedurende een overeengekomen periode aan te wenden in zijn organisatie;

    • r.

      werknemer: persoon die op basis van een arbeidsovereenkomst arbeid verricht bij de werkgever, daaronder begrepen een persoon als bedoeld in artikel 10d eerste of tweede lid van de wet met wie de werkgever een dienstbetrekking is aangegaan, dan wel dit van plan is;

    • s.

      wet: Participatiewet.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de re-integratieverordening Participatiewet gemeente Beesel 2023 en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

 

Artikel 2 Tijdstip en wijze van aanvragen

  • 1.

    Een aanvraag voor een voorziening, zoals bedoeld in artikel 14a, 14i en 14j van de re-integratieverordening moet worden ingediend zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen de termijn van 3 maanden gerekend vanaf de datum van de start van de voorziening.

  • 2.

    Een voorziening niet genoemd onder lid 1, kan het college ambtshalve toekennen.

  • 3.

    Voor de aanvraag moet gebruik worden gemaakt van een door het college aan te reiken aanvraagformulier.

 

Artikel 3 Voorwaarde verdringing

  • 1.

    Er is sprake van verdringing als:

    • a.

      Het gaat om werkzaamheden die betaald zijn uitgevoerd.

    • b.

      De werkzaamheden onder een betaalde functie vallen en er is geen vacature voor op de ingangsdatum van de voorziening.

  • 2.

    De onder lid 1 sub a en b genoemde werkzaamheden gelden voor een periode van 6 maanden voorafgaande aan de ingangsdatum van de voorziening.

  • 3.

    Een speciaal gecreëerde functie of om een functie die alleen met speciale begeleiding kan worden verricht door de persoon, valt niet onder verdringing.

  • 4.

    Het college zorgt ervoor dat de te verrichten werkzaamheden worden vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst die wordt ondertekend door het college, de werkgever en de persoon die de additionele werkzaamheden gaat verrichten.

 

Artikel 4 Dienstbetrekking beschut werk

  • 1.

    Het college neemt een besluit tot toelating/realisatie van een dienstbetrekking Beschut Werk als:

    • a.

      Belanghebbende het ontwikkeltraject (indien van toepassing) met goed gevolg heeft doorlopen;

    • b.

      De loonwaarde minimaal 30% is;

    • c.

      Belanghebbende minimaal 4 uur per werkdag belastbaar is en minimaal 1 uur aaneengesloten kan werken.

    • d.

      Er een geschikte werkplek is gevonden bij een formele werkgever;

    • e.

      Het streven is een dienstverband zodanig, dat belanghebbende – indien van toepassing – niet langer uitkeringsafhankelijk is.

  • 2.

    Nadat de dienstbetrekking Beschut Werk is ingegaan, kan het college jaarlijks toetsen of er sprake is van ontwikkelingen van invloed op de loonwaarde. Als deze er zijn, zal er een nieuwe loonwaarde meting worden uitgevoerd.

  • 3.

    Als ontwikkelingen van belanghebbende gedurende de dienstbetrekking van dien aard zijn, dat het werken in beschut werk niet meer relevant of noodzakelijk is, trekt het college de beschikking van Beschut Werk voor belanghebbende in, waarmee ook de Beschut Werk plek voor belanghebbende vervalt. Het college, maar ook belanghebbende, kan hiervoor een nieuw advies bij het UWV vragen.

  • 4.

    Als belanghebbende gedurende het dienstverband ziek wordt, is de no risk polis van het UWV van toepassing. De formele werkgever waarmee de belanghebbende een arbeidsovereenkomst heeft gesloten is verantwoordelijk voor de re-integratie conform de Wet verbetering poortwachter.

 

Artikel 5 Noodzakelijke kosten in het kader van re-integratietraject

  • 1.

    Voor de in dit artikel genoemde noodzakelijke kosten in het kader van toeleiding naar werk of scholing, kan een vergoeding worden verstrekt.

  • 2.

    Reiskosten kunnen worden onder de volgende voorwaarden vergoed worden:

    • a.

      Als de reisafstand voor belanghebbende 10 km -of meer- is, dan vergoedt de gemeente de reiskosten;

    • b.

      De gemeente vergoedt reiskosten waarbij de vergoeding gelijk is aan de kosten van openbaar vervoer zoals berekend op 9292.nl;

    • c.

      Bij eigen vervoer is de vergoeding gelijk aan het bedrag per kilometer conform de onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer, zoals vastgesteld door de Belastingdienst;

    • d.

      Reiskosten voor inburgeraars naar taaltraject: De vergoeding is gelijk aan de kosten van openbaar vervoer zoals berekend op 9292.nl;

    • e.

      Als belanghebbenden meer kosten maakt, dient hij/zij vervoersbewijzen te overleggen en vergoedt de gemeente conform de daadwerkelijk gemaakte reiskosten op basis van openbaar vervoer;

    • f.

      Als belanghebbende ervoor kiest om te voet te gaan of met de fiets, vergoedt de gemeente conform lid 3 van dit artikel.

  • 3.

    Voor de aanschaf van een (tweedehands) fiets kan onder de volgende voorwaarden een vergoeding verstrekt worden:

    • a.

      Als de belanghebbende niet over een fiets beschikt en geen gebruik kan maken van openbaar vervoer;

    • b.

      De kosten voor onderhoud van de fiets komen voor rekening van de belanghebbende;

    • c.

      De vergoeding voor een fiets is gebaseerd op de goedkoopst passende voorziening waarbij de Nibud-prijslijst gehanteerd wordt als maximaal bedrag. De vergoeding wordt rechtstreeks betaald aan de leverancier.

    • d.

      Bij diefstal moet het aangiftebewijs worden ingeleverd. Wanneer er aan deze voorwaarde is voldaan kan er een andere fiets worden vergoed.

  • 3.

    Voor de aanschaf van werkschoenen en werkkleding (overall) kan onder de volgende voorwaarden een vergoeding verstrekt worden:

    • a.

      als belanghebbende niet al de beschikking heeft over deze kleding;

    • b.

      als voor de kleding geen voorliggende voorziening beschikbaar is, zoals verstrekking door een werkgever of school;

    • c.

      De vergoeding voor een kleding is gebaseerd op de goedkoopst passende voorziening, waarbij de Nibud-prijslijst gehanteerd wordt als maximaal bedrag. De vergoeding wordt rechtstreeks betaald aan de leverancier.

  • 4.

    Voor aanschaf van overige noodzakelijk kosten kan onder de volgende voorwaarden een vergoeding verstrekt worden:

    • a.

      De aanschaf is noodzakelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden in het kader van het re-integratietraject;

    • b.

      Er is geen voorliggende voorziening beschikbaar is, zoals verstrekking door een werkgever of school;

    • c.

      De vergoeding is gebaseerd op de goedkoopst passende voorziening, waarbij de Nibud-prijslijst gehanteerd wordt als maximaal bedrag.

    • d.

      Als geen Nibud -prijzenlijst aanwezig is, doet het college onderzoek naar de goedkoopst passende voorziening.

 

Artikel 6 Niet uitkeringsgerechtigden (Nuggers)

  • 1.

    Deze voorziening (ondersteuning) wordt ingezet voor inwoners, in een kwetsbare positie, die in een uitkeringssituatie dreigen te geraken.

  • 2.

    De niet uitkeringsgerechtigde meldt zich uit eigen initiatief.

  • 3.

    De niet uitkeringsgerechtigde van de dag van melding als bedoelt in als bedoeld in artikel 44 lid 2 van de wet:

    • a.

      heeft recht op ondersteuning van de gemeente bij het vinden van werk, als ze niet of minder dan 12 uur per week werken, en wel meer dan 12 uur per week willen werken;

    • b.

      verplicht zijn zich te registreren als werkzoekende bij het UWV;

    • c.

      verleent volledige medewerking en inzet om zijn traject naar werk (of opleiding) succesvol af te ronden;

    • d.

      informeert het college of onverwijld uit eigen beweging als er omstandigheden zijn die van invloed zijn op het traject en of de scholing.

  • 4.

    Bij het vroegtijdig afbreken van de aangeboden ondersteuning als gevolg van verwijtbaarheid en/of onvoldoende medewerking, kan het college de gemaakte kosten (naar rato) terugvorderen.

  • 5.

    De inzet van voorzieningen is maximaal voor de duur van 18 maanden per voorziening en legt de gemeente vast in overeenkomst(en).

 

Artikel 7 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, als toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregel halen we aan als Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Beesel 2023.

  • 2.

    De beleidsregel treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 juli 2023.

  • 3.

    De beleidsregel Beschut werken gemeente Beesel vastgesteld op 30 oktober 2017 wordt ingetrokken per 1 juli 2023.

  • 4.

    De beleidsregel Loonkostensubsidie vastgesteld op 30 oktober 2017 wordt ingetrokken per 1 juli 2023.

  • 5.

    De beleidsregel Niet UitkeringsGerechtigden (NUG) vastgesteld op 30 oktober 2017 wordt ingetrokken per 1 juli 2023.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel in zijn vergadering van 19 december 2023.

Rick Nillesen,

secretaris

Bob Vostermans,

burgemeester