Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegsleepverordening Geertruidenberg 2024 |
Citeertitel | Wegsleepverordening Geertruidenberg 2024. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Wegsleepverordening Geertruidenberg 2024. |
artikel 149 Gemeentewet, artikel 170, eerste lid en artikel 173, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;
artikel 149 van de Gemeentewet
artikel 149 Gemeentewet, artikel 170, eerste lid en artikel 173, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2023 | Nieuwe regeling | 14-12-2023 |
De raad van de gemeente GEERTRUIDENBERG;
Mede gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2023;
gelet op het bepaalde in artikel 149 Gemeentewet, artikel 170, eerste lid en artikel 173, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;
overwegende dat het wenselijk is om in voorkomende gevallen op de weg staande voertuigen (inclusief fietsen, bromfietsen en andere voertuigen) te kunnen verwijderen, over te brengen en in bewaring te stellen;
Vast te stellen de: Wegsleepverordening Geertruidenberg 2024.
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c, van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen, voor zover ze behoren tot een van de in de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten wegen en weggedeelten.
Artikel 3 Plaats van bewaring voertuigen en openingstijden
Het college kan bij nader besluit een andere geschikte locatie van de bergingsspecialist aanwijzen als plaats van bewaring als bedoeld in lid 1 onder a. Daarbij wordt uitgegaan van de dichtstbij gelegen beschikbare locatie van de bergingsspecialist, gerekend vanaf de wegsleeplocatie of ten hoogste de eerstvolgende dichtbij gelegen locatie.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
60% van het rekentarief aan voorrijdkosten indien de kentekenhouder/bestuurder bij zijn voertuig komt nadat de bergingsspecialist ter plaatse is, en deze binnen 15 minuten de betaling kan voldoen. Zo niet, dan volgt er alsnog een overbrenging van het voertuig en zijn de volledige wegsleepvergoeding en bewaarkosten verschuldigd;
Het rekentarief wordt jaarlijks aangepast overeenkomstig een jaarlijkse indexering op 1 april van elk jaar op basis van CBS Dienstenprijzen; commerciële dienstverlening en transport, index 2015=100, CPA2008 49411 “Goederenvervoer over de weg”, (of de door CBS aangemerkte opvolger hiervan) met het jaarcijfer over voorliggende jaar. (https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83760NED/table?ts=1681744144369). Deze indexering vindt voor het eerst plaats op 1 april 2024.
De maximale tijd dat een voertuig in bewaring gesteld kan worden is 13 weken. Daarna is het college bevoegd het voertuig te (laten) verkopen aan derden, om niet in eigendom over te dragen of te laten vernietigen. Uit de opbrengsten worden de kosten voor berging en bewaring betaald. Een eventueel overschot dat na verkoop van het voertuig resteert komt ten goede van de eigenaar en indien deze niet te achterhalen is, aan de gemeente Geertruidenberg. Wanneer het zich laat aanzien dat de kosten van een en ander hoger zullen zijn dan de waarde van het voertuig, kan verkoop/eigendomsoverdracht om niet/vernietiging plaatsvinden binnen de termijn 13 weken, doch niet binnen 2 weken nadat een kopie van het proces verbaal aan de eigenaar/houder is verzonden mits deze bekend en/of te bereiken is.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid, artikel 164, zevende lid , en artikel 174, eerste lid van de wet, zijn artikel 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking in het elektronisch Gemeenteblad.
Raamsdonksveer, 14 december 2023
De raad van Geertruidenberg,
de griffier, de voorzitter,
drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere, M. Witte
In deze algemene toelichting worden concrete gevallen aangegeven waarin er sprake kan zijn van een wegsleepwaardige overtreding van de wegenverkeerswetgeving.
Artikel 170, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) geeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot oplegging van een last onder bestuursdwang als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet, waartoe de bevoegdheid behoort tot het overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig, indien met het voertuig een bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 vastgesteld voorschrift wordt overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met:
a. het belang van de veiligheid op de weg, of
b. het belang van de vrijheid van het verkeer, of
c. het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen.
De bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen is in de wet zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen “in het belang van de veiligheid op de weg” of “de vrijheid van het verkeer” hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen. Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt.
Artikel 173, tweede lid WVW 1994 geeft aan dat bij gemeentelijke verordening nadere regels worden gesteld ter uitvoering van de artikelen 170 tot en met 172 en het Besluit wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen.
Die regels betreffen in elk geval:
Wegsleepwaardige overtredingen in verband met de verkeersveiligheid en doorstroming verkeer (artikel 170, eerste lid, aanhef en onder a en b WVW 1994), waarvoor bij verordening geen wegen of weggedeelten hoeven te worden aangewezen.
Hieronder worden verscheidene wegsleepwaardige overtredingen van de wegenverkeerswetgeving genoemd, waarbij het motief ligt bij de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer. Van geval tot geval zal beoordeeld moeten worden of de geconstateerde parkeerovertreding ook daadwerkelijk wegsleepwaardig is.
Gevallen waarin gemotiveerd kan worden overgegaan tot het verwijdering, overbrenging en inbewaring-stelling van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer noodzakelijk kunnen zijn, kunnen zijn:
Een voertuig is tot stilstand gebracht in strijd met een bevel of een aanwijzing, gegeven door een daartoe bevoegd en als zodanig kenbare ambtenaar of ander persoon;
Een voertuig is overigens zodanig tot stilstand gebracht of geparkeerd dat gevaar op de weg wordt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt of kan worden gehinderd.
Wegsleepwaardige overtredingen in verband met de verkeersveiligheid en doorstroming verkeer (artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c WVW 1994 en artikel 2 Besluit wegslepen van voertuigen) waarvoor bij verordening wegen of weggedeelten dienen te worden aangewezen.
In de toelichting op artikel 2 worden diverse wegsleepwaardige overtredingen van de wegenverkeerswetgeving opgenomen, waarbij het motief niet zozeer ligt bij de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, maar wel bij het vrijhouden van wegen en weggedeelten. In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is concreet aangegeven op welke soorten wegen en weggedeelten voertuigen mogen worden weggesleept in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten.
Artikel 1: Begripsomschrijving
In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.
Het begrip “voertuig”, zoals hier bedoeld is, en omschreven is in artikel 1, onder al van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen, maar ook fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, elektrisch aangedreven voertuigen met stroomtoevoer middels accu`s voor het verplaatsen van personen en goederen en wagens. Al deze voertuigen vallen derhalve onder de werking van deze wegsleepverordening.
Motorrijtuigen worden in de Wegenverkeerswet 1994 omschreven als “alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen, uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders” (i.c. trolleybussen). Het begrip “motorrijtuig” is apart omschreven, omdat artikel 5 van de wegsleepverordening alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen.
De Bergingsspecialist is degene die belast is met de verwijdering van het voertuig. Voor de gemeente Geertruidenberg is dat Van Eijck Mobility BV en Van Eijck Truckberging B.V.
Een etmaal/dag, zoal hier bedoeld, begint op het moment van in bewaring nemen van een voertuig en eindigt 24 uur later.
Artikel 2: Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Zoals hiervoor in het algemene deel van de toelichting is aangegeven, is de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen “in het belang van de veiligheid op de weg” of “de vrijheid van het verkeer” hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen (artikel 170, lid 1 WVW 1994). Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt.
In dit artikel worden de wegen en weggedeelten aangewezen waar voertuigen kunnen worden verwijderd “in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten” (artikel 170 lid 1 onder c., juncto artikel 173 lid 1 onder a WVW 1994).
Voor de categorie andere voertuigen is de ruimste variant opgenomen en zijn alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen. De beperking daarbinnen is gelegen in artikel 2 van het “Besluit wegslepen van voertuigen”. Hierin wordt aangegeven voor welke soorten wegen en weggedeelten de aanwijzing kan gelden.
Kortom, een voertuig kan in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten slechts worden weggesleept wanneer deze wegen en weggedeelten behoren tot de soorten van wegen en weggedeelten, zoals bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen.
Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld is, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Er dient sprake te zijn van een zogenaamde “wegsleepwaardige situatie”, die het toepassen van de spoedshalve uitvoering van de last tot bestuursdwang noodzakelijk maakt. Dat wil zeggen dat per geval moet worden beoordeeld of de specifieke overtreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig ook rechtvaardigt. Indien bij voorbeeld een voertuig midden in de nacht op een laad- en loshaven wordt geparkeerd, terwijl alle winkels en bedrijven dicht zijn, zal het normaal gesproken geen sprake zijn van een wegsleepwaardige situatie en zal niet weggesleept mogen worden. Het voertuig zal doorgaans pas mogen worden weggesleept wanneer de winkels en bedrijven weer open gaan of enige tijd daarvoor.
Artikel 3: Plaats bewaring voertuigen en openingstijden.
De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. In dit artikel worden de locaties aangewezen waar de weggesleepte c.q. verwijderde voertuigen in bewaring worden genomen. Hier is een onderscheid gemaakt in locaties voor de beperkte categorie (fietsen, bromfietsen en dergelijke) en voor de overige (motor)voertuigen.
In het geval dat de aangewezen plaats van bewaring voor de overige (motor)voertuigen Keizersveer 1, 4941 TA te Raamsdonksveer niet meer beschikbaar is in verband met de werkzaamheden aan de A27, is in het tweede lid de mogelijkheid opgenomen dat het college een andere plaats van bewaring aanwijst. Hiervoor geldt het uitgangspunt dat de dichtstbij gelegen beschikbare locatie van de bergingsspecialist, gerekend van de wegsleeplocatie, of ten hoogste de eerstvolgende dichtbij gelegen locatie wordt aangewezen.
Artikel 4: Kosten overbrengen en bewaren voertuigen.
Volgens artikel 5:25, zesde lid Awb dient het bestuursorgaan de hoogte van de verschuldigde kosten vast te stellen. In de artikelen 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke. Deze kosten zijn vertaald naar algemeen geldende tarieven. Dit voorkomt dat bij elke wegsleepactie opnieuw een kostenberekening moet worden gemaakt. Artikel 14 van het Besluit wegslepen van voertuigen geeft aan dat de tarieven kunnen worden opgenomen in de gemeentelijke verordening.
De kosten van de bestuursdwang dienen bij beschikking te worden vastgesteld. De verschuldigde kosten voor het toepassen van bestuursdwang dienen dan ook te worden aangemerkt als een bestuursrechtelijke geldschuld als bedoeld in titel 4.4 Awb. Het is immers een geldschuld die voortvloeit uit een besluit dat vatbaar is voor bezwaar of beroep. Wat betreft de wijze en tijdstip van betaling van de bestuursrechtelijke geldschuld, en de inning daarvan bevat titel 4.4 Awb een wettelijke regeling. Hiervan kan worden afgeweken bij beschikking danwel wettelijk voorschrift. Hieronder wordt ook de gemeentelijke wegsleepverordening begrepen.
De kosten worden in onderstaande situaties als volgt berekend1:
Rekentarief basisjaar 2022: indexcijfer 124,70 van basistarief € 175,00 (basisjaar 2015) = € 218,23 https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83760NED/table?dl=702FF
Tarieftijden (de meldtijd = bepalend voor tarieftijd):
Tarieftijd 2: ma-vr 18:00-08:00, weekenden, feestdagen 2
Voertuigen tot 3500kg eigen gewicht
Voertuigen vanaf 3500kg eigen gewicht
Afhandeling bij niet ophalen van een voertuig
In het derde lid van dit artikel is bepaald dat het tarief mag worden geïndexeerd, voor het eerst op 1 april 2024. Indexering geschiedt op basis van CBS Dienstenprijzen; commerciële dienstverlening en transport, index 2015=100, CPA2008 49411 “Goederenvervoer over de weg”, (of de door CBS aangemerkte opvolger hiervan) met het jaarcijfer over voorliggende jaar.
Indien de bergingsspecialist een gesleept voertuig zonder daarvoor sleep- en/of bewaarkosten in rekening te brengen aan de eigenaar of houder teruggeeft, dan wel volstaat met een gedeeltelijke vordering van gemaakte kosten, wordt daarvan aantekening gemaakt in het bewaringsregister en wordt de reden daarvan vermeld.
wordt daarvan aantekening gemaakt in het bewaringsregister en wordt door de bergingsspecialist de uitbetaling geregeld.
De vergoeding, die verbonden is aan het verzenden van de kennisgeving van de overtreding en de beschikking inzake de inbewaringstelling, de verkoop, de eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van een voertuig, alsmede de in verband daarmee te verrichten taxatie, zullen afzonderlijk worden vastgesteld.
Artikel 5: Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1990 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een overtuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
De situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bij voorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het “knoeien” met kentekens in geval van autodiefstal.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van last onder bestuursdwang. Artikel 170, eerst lid WVW 1994, waarin de bevoegdheid van de last onder bestuursdwang is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.
Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X. Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. Daarom zijn de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3), alsmede de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.
Artikel 6, 7 en 8: Inwerkingtreding en citeertitel