Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Diemen

Besluit mandaat inzake legesheffing Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2024 gemeente Diemen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDiemen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit mandaat inzake legesheffing Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2024 gemeente Diemen
CiteertitelBesluit mandaat inzake legesheffing Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2024 gemeente Diemen
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  3. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2021
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2023nieuwe regeling

05-12-2023

gmb-2023-550995

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit mandaat inzake legesheffing Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2024 gemeente Diemen

De heffingsambtenaar van de gemeente Diemen;

 

 

Gelet op:

  • afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;

  • artikelen 32 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied;

  • de gemaakte afspraken in de Uitvoeringsovereenkomst.

Besluit vast te stellen:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    heffingsambtenaar: de gemeenteambtenaar voor de heffing van de gemeentelijke belastingen op grond van de Legesverordening van de gemeente Diemen;

  • b.

    regeling: de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2021;

  • c.

    bevoegd gezag: de heffingsambtenaar van de gemeente Diemen;

  • d.

    deelnemers: de deelnemers in de Gemeenschappelijke regeling Omgeving Noordzeekanaalgebied 2021;

  • e.

    uitvoeringsovereenkomst (UVO): de dienstverleningsovereenkomst zoals bedoeld in artikel 36 van de gemeenschappelijke regeling getroffen door de gemeente en gemandateerde;

  • f.

    gemandateerde: de directeur van de OD NZKG aan wie krachtens dit besluit bevoegdheden worden gemandateerd;

  • g.

    OD NZKG: het openbaar lichaam Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, bedoeld in artikel 3 van de regeling;

  • h.

    directeur: de directeur van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, bedoeld in artikel 27, tweede lid, van de regeling;

  • i.

    gemeente: de gemeente Diemen;

  • j.

    mandaat: de bevoegdheid om namens de heffingsambtenaar besluiten te nemen.

  • k.

    machtiging: de bevoegdheid om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaat- rechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 2. Mandaat en machtiging

  • 1.

    Aan de directeur alsmede diens plaatsvervanger wordt voor zover het bevoegdheden van de heffingsambtenaar betreft, mandaat verleend overeenkomstig het bij dit besluit behorende register, dat is opgenomen als bijlage II bij dit besluit.

  • 2.

    De bevoegdheden bedoeld in het eerste lid, behelzen niet de bevoegdheid te beslissen op bezwaar- en beroepschriften, bedoeld in afdeling 7.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    Aan de directeur alsmede diens plaatsvervanger wordt mandaat en machtiging verleend om alle feitelijke handelingen en rechtshandelingen te verrichten ter voorbereiding en uitvoering van de taken en bevoegdheden bedoeld in het eerste lid.

Artikel 3. Kaders uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De directeur dan wel diens plaatsvervanger aan wie bij dit besluit mandaat is verleend past de algemene dan wel specifieke instructies van de heffingsambtenaar als bedoeld in artikel 10:6 Algemene wet bestuursrecht toe.

  • 2.

    De heffingsambtenaar zorgt ervoor dat de directeur dan wel diens plaatsvervanger over alle benodigde informatie noodzakelijk voor de uitvoering van het in het eerste lid bepaalde kan beschikken. De heffingsambtenaar treedt bij voorgenomen nieuw beleid of beleidswijzigingen in overleg met de directeur dan wel diens plaatsvervanger over uitvoeringsaspecten, indien dat beleid raakt aan de taken en bevoegdheden die namens de heffingsambtenaar worden uitgevoerd.

  • 3.

    De directeur dan wel diens plaatsvervanger treedt in overleg met de heffingsambtenaar indien hij het noodzakelijk acht af te wijken van de in de voorgaande leden bedoelde kaders of het bedoelde beleid.

Artikel 4. Informatieplicht

  • 1.

    De directeur dan wel diens plaatsvervanger verstrekt desgevraagd alle inlichtingen die betrekking hebben op de uitoefening van het bij het besluit verleende mandaat inzake legesheffing.

  • 2.

    In voorkomende gevallen informeert de directeur dan wel diens plaatsvervanger de heffingsambtenaar tijdig over: het nemen van beslissingen van principieel juridische aard, beleidsmatig principiële aard, of politiek of bestuurlijk gevoelige aard en tevens bij het nemen van beslissingen met grote risico’s van financiële aard. De directeur alsmede diens plaatsvervanger neemt hierbij de algemene instructie uitoefening mandaat die als bijlage III is opgenomen bij dit besluit in acht.

Artikel 5. Ondermandaat

  • 1.

    De directeur dan wel diens plaatsvervanger kan de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, in ondermandaat opdragen aan ondergeschikten, zoals opgenomen in het register (bijlage II).

  • 2.

    De artikelen 2, 3 en 4 zijn van overeenkomstige toepassing op de uitoefening van bevoegdheden in ondermandaat.

  • 3.

    De directeur dan wel diens plaatsvervanger zorgt ervoor dat de door hem ondergemandateerden tevens kunnen beschikken over de informatie zoals genoemd in artikel 4.

  • 4.

    Een besluit tot verlening van ondermandaat wordt bekend gemaakt in het publicatieblad van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en treedt in werking op de dag na publicatie.

Artikel 6. Ondertekening

  • 1.

    Indien een besluit krachtens mandaat wordt genomen als bedoeld in artikel 2 luidt de ondertekening:

     

  • De heffingsambtenaar van de gemeente Diemen,

  • namens deze,

  • de directeur van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied,

  • de naam van de gemandateerde

  • 2.

    Indien een besluit krachtens ondermandaat wordt genomen als bedoeld in artikel 5 luidt de ondertekening:

     

  • De heffingsambtenaar van de gemeente Diemen,

  • namens deze,

  • de directeur van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied,

  • voor deze,

  • gevolgd door:

    • de functieaanduiding

    • de handtekening

    • de naam van de ondergemandateerde

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag nadat het overeenkomstig artikel 3:42, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht is bekendgemaakt.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit mandaat inzake legesheffing Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2024 gemeente Diemen.

Aldus besloten op 5 december 2023 door:

de heffingsambtenaar van de gemeente Diemen,

De heer M. Cornelissen

Bijlage I Artikelsgewijze toelichting behorend bij besluit mandaat

 

1.1Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Artikel 1 van het besluit mandaat bevat een omschrijving van de belangrijkste begrippen die in het besluit worden gebruikt. Mandaatgevend orgaan is de heffingsambtenaar van de gemeente Diemen.

 

1.2Artikel 2 Mandaat

 

Artikel 2, eerste lid, verwijst naar het register behorende bij het besluit mandaat. Hierin staan de concrete bevoegdheden opgenomen. In het tweede lid is bepaald dat van het mandaat is uitgesloten, de bevoegdheid om op bezwaar of beroep te besluiten. Deze bevoegdheid blijft bij de mandaatgever. Ten behoeve van het beslissen op een bezwaar- of beroepschrift inzake het heffen van leges en het voeren van verweer wordt desgevraagd door de gemandateerde deskundige informatie verschaft.

Het laatste lid gaat over feitelijke handelingen en rechtshandelingen ter voorbereiding en uitvoering van de taken en bevoegdheden zoals genoemd in het eerste lid.

 

1.3Artikel 3 Kaders uitoefening bevoegdheden

 

In artikel 3 zijn de kaders van de uitoefening van de bevoegdheden aangegeven. De OD NZKG zal zijn besluiten, voor zover relevant, motiveren met bestaand beleid. De heffingsambtenaar van gemeente Diemen zal relevant beleid moeten bekendmaken aan de OD NZKG. Als er sprake is van algemene en specifieke instructies, zal de OD NZKG deze toepassen. De OD NZKG treedt vooraf in overleg met de heffingsambtenaar als men voornemens is af te wijken van het beleid.

 

1.4Artikel 4 Informatieplicht

 

De OD NZKG informeert, gevraagd en ongevraagd, de heffingsambtenaar over de door hem uitgevoerde taken. In het tweede lid wordt verwezen naar de algemene instructie uitoefening mandaat. Deze algemene instructie met uitgangspunten over het omgaan met het mandaat in relatie tot bestuurlijke besluitvorming is opgesteld omdat er behoefte was om duidelijkheid te geven over de wijze waarop de OD NZKG de mandaatgevers in staat stelt hun verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden waar te maken. De instructie is als bijlage III bij dit besluit toegevoegd.

 

1.5Artikel 5 Ondermandaat

 

Dit artikel geeft aan dat de directeur van de OD NZKG bevoegdheden in ondermandaat kan opdragen aan ondergeschikten. Het is aan de directeur om dit te bepalen, en zo ja aan welke functionarissen. Tevens zijn de artikelen 2, 3 en 4 van toepassing voor ondermandaat en zal de directeur zorg dragen dat de door hem ondergemandateerden over de benodigde informatie zoals genoemd in artikel 4 beschikken. Een besluit tot verlening van ondermandaat wordt bekend gemaakt in het publicatieblad van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en treedt in werking op de dag na publicatie.

 

1.6Artikel 6 Ondertekening

 

In dit artikel is aangegeven hoe de ondertekening luidt bij (onder)mandaat.

 

1.7Artikel 7 Slotbepalingen

 

In dit artikel is aangegeven dat het besluit mandaat in werking treedt na bekendmaking conform het gestelde in de Algemene wet bestuursrecht. Tevens wordt de naamsaanduiding van het besluit aangegeven.

Bijlage II Register behorend bij besluit mandaat inzake legesheffing

 

In onderstaand register staan de taken waarvoor mandaat is verleend door de heffingsambtenaar van de gemeente Diemen aan de directeur van de OD NKZG.

 

Nummer

Verleend mandaat

Toelichting

1. Algemeen

1.1

Op grond van artikel 2 van het mandaatbesluit omvatten de bij of krachtens dit mandaatbesluit verleende mandaten tevens alle feitelijke handelingen en rechtshandelingen ter voorbereiding en uitvoering van de taken en bevoegdheden opgenomen in dit mandaatregister.

Indien voor een taak of bevoegdheid mandaat is verleend omvat dit - voor zover relevant - onder meer de bevoegdheden die ontleend kunnen worden aan de voor heffing van leges toepasselijke wetgeving uit de Awb, de AWR, de Gemeentewet en de legesverordening van de gemeente Diemen (en bijbehorende lagere regelgeving) voor zover deze niet zijn uitgesloten. Dit betreft onder meer:

  • behandelen van en voeren van correspondentie/gesprekken van uitvoerende en/of informatieve aard;

  • het vragen van aanvullende gegevens op grond van hoofdstuk VIII afdeling 2 van de AWR;

  • het opvragen van informatie bij (overheids)instanties in het kader van de voorbereiding van besluitvorming;

  • bekendmakingen mededeling van besluiten conform afdeling 3.6 van de Awb en hoofdstuk Ill van de AWR.

1.2

Beslissen inzake het geheel of gedeeltelijk - ambtshalve of op verzoek - wijzigen of vernietigen van de onder dit mandaatregister vallende besluiten, voor zover het een fout in de toepassing van de legestarieventabel betreft.

Omvat het wijzigen van een opgelegde aanslag zoals elders in het mandatenregister is genoemd op grond van de geldende regelgeving. Dit betreft bijvoorbeeld gevallen waarin bij het opleggen van de initiële aanslag een fout is gemaakt. Het behandelen van bezwaarschriften valt hier niet onder.

 

2. Legesverordening

5.1

Heffen van leges op grond van de geldende legesverordening van de gemeente Diemen inzake aanvragen die worden ingediend bij de OD NZKG waarvoor door de aanvrager leges zijn verschuldigd aan de gemeente Diemen. Het verrichten van de voor de heffing van leges benodigde administratieve handelingen.

 

Van de bevoegdheid zijn uitgesloten:

  • de invordering van leges;

  • het beslissen op een bezwaar- of beroepschrift inzake het heffen van leges en het voeren van verweer;

  • behandelen van een verzoek tot de toepassing van de hardheidsclausule of verzoek tot vermindering, restitutie dan wel vernietiging op een andere grond dan een fout in de toepassing van de legestarieventabel.

De leges worden geheven op grond van de toepasselijke wetgeving; de Awb, de AWR, de Gemeentewet en de legesverordening van de gemeente Diemen en bijbehorende lagere regelgeving.

 

Onder het heffen van leges wordt onder meer verstaan het opleggen van (voorlopige en definitieve) aanslagen en het vaststellen van de elementen die samen tot het verschuldigde legesbedrag leiden. Denk hierbij aan het vaststellen van het toepasselijke belastbare feit, het vaststellen van de grondslag, het toepassen van de tarieven en samenloopbepalingen.

 

Ten behoeve van het beslissen op een bezwaar- of beroepschrift inzake het heffen van leges en het voeren van verweer wordt desgevraagd door de gemandateerde deskundige informatie verschaft.

Bijlage III Algemene instructie uitoefening mandaat Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

 

Artikel 1 Bemoeienis van het bevoegd gezag

In voorkomende gevallen informeert de directeur de heffingsambtenaar tijdig over het nemen van beslissingen van:

  • principieel juridische aard;

  • beleidsmatig principiële aard;

  • politiek of bestuurlijk gevoelige aard;

Tevens stelt hij het bevoegd gezag in de gelegenheid hem aanwijzingen te geven. Zo nodig treedt de directeur met de heffingsambtenaar in overleg. Hieraan voorafgaand stemt de directeur ambtelijk af. Het bevoegd gezag kan in deze gevallen in lijn met artikelen 10:6 en 10:7 van de Awb de aanvraag zelf afhandelen, of een bijzonder mandaat aan de directeur verlenen voor verdere behandeling van de zaak onder voorwaarde van naleving van de voor de afhandeling door de het bevoegd gezag gegeven instructies. Afhandeling van deze gevallen geschiedt bij voorkeur door de directeur, niet door het bevoegd gezag zelf.

 

Artikel 2 Verstrekken van inlichtingen

Gemandateerden1 verstrekken desgevraagd alle inlichtingen die betrekking hebben op de uitoefening van het bij het mandaatsbesluit verleende mandaat.

 

Artikel 3 Bekendmaking van besluiten

Het in een document vastleggen van een besluit of handeling, genomen respectievelijk verricht op grond van het mandaatsbesluit, geschiedt op briefpapier van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

 

Artikel 4 Beleidsregels

  • a.

    Indien de mandaatgever een voor een besluit relevante beleidsregel heeft vastgesteld, verwijst de directeur ter motivering van een besluit naar die regel.

  • b.

    Wanneer de directeur vermoedt dat er zodanig tegenstellingen (dreigen) te ontstaan in het beleid van een of meer van de deelnemers, dat het functioneren van de dienst als gemeenschappelijke dienst daardoor zou kunnen worden bemoeilijkt, meldt hij dit aan het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling en aan het bestuur van de betreffende deelnemers.

  • c.

    De directeur kan bij tegenstellingen in het beleid tussen de mandaatgevers voorstellen voor uitvoeringsbeleid in het verzorgingsgebied doen ter opheffing van deze tegenstellingen.

Toelichting Algemene instructie

Algemeen

Uitgangspunt is een verantwoord gebruik van het mandaat binnen de grenzen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) maakt voortdurend afwegingen over een verantwoord gebruik van de gemandateerde bevoegdheden. De directeur OD NZKG dient immers de uitoefening van het mandaat te weigeren, indien hij van de mandaatgever instructies ontvangt die de grenzen van het mandaat te buiten gaan. Anderzijds is hij zich ervan bewust dat hij op grond van de Awb de uitvoering van het mandaat niet kan weigeren, indien hij met de opdrachtgever binnen de sfeer van het mandaat van mening verschilt over de toepassing van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid waarvoor mandaat is verleend. De zeggenschap over de in mandaat uitgeoefende bevoegdheden ligt immers bij het bevoegd gezag. Kern van de instructie is het benoemen van de situaties waarin de directeur het initiatief neemt om bij individuele besluiten het bevoegd gezag in de gelegenheid te stellen hem aanwijzingen te geven.

 

Artikel 1

Dit artikel geeft duidelijkheid over de gevallen waarbij bemoeienis van het bevoegd gezag met individuele besluiten in beginsel aan de orde is. De OD NZKG is onder meer ingesteld om een level playing field voor bedrijven te realiseren. Dit vraagt een uniformering van optreden en zo weinig mogelijk bemoeienis van het bevoegd gezag met individuele besluiten. Dat is ook in het belang van een doortastend optreden bij overtredingen. De bemoeienis van het bevoegd gezag met individuele besluiten blijft daarom in beginsel beperkt tot kwesties van principieel juridische aard, beleidsmatig principiële aard, of politiek of bestuurlijk gevoelige aard. Een tweede element is het op tijd informeren van de mandaatgever. De professionaliteit, deskundigheid, integriteit en gezaghebbendheid van de OD NZKG kunnen alleen goed naar voren komen, als de directeur in voorkomende gevallen de mandaatgever tijdig informeert. Zo vroeg mogelijk in het proces, dus niet pas op het moment dat het besluit op een aanvraag aanstaande is.

 

Artikel 2

Volgens artikel 10:6 onder b van de Awb verschaft de gemandateerde de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid. In deze instructie wordt duidelijk dat dit ook betrekking heeft op houders van een ondermandaat. Daarnaast wordt hiermee tot uitdrukking gebracht dat het bevoegd gezag in overeenstemming met de Awb ook de volledige zeggenschap houdt over zaken die op grond van artikel 1 niet door directeur bij het bevoegd gezag zijn aangemeld.

 

Artikel 3

Dit is een bevestiging van de bestaande praktijk. Hiermee wordt ook in de communicatie met de burgers en bedrijven eenheid van optreden in het verzorgingsgebied bevorderd.

 

Artikel 4

Dit artikel is gericht op het uitvoeringsbeleid. Harmonisering van uitvoeringsbeleid en uniformering van optreden in het verzorgingsgebied is gewenst. Het is een voorwaarde voor een level playing field en een doortastende handhaving. Ook moet worden voorkomen dat grote verschillen in uitvoeringsbeleid van de deelnemers het functioneren van de dienst bemoeilijken.


1

Dit geldt dus ook voor houders van een ondermandaat