Organisatie | Oldenzaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de raad van de gemeente Oldenzaal houdende bepalingen over het aansluiten op het openbaar afvalwaterriool |
Citeertitel | Aansluitverordening riolering Oldenzaal 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2023 | nieuwe regeling | 18-12-2023 | INTB-23-06162 |
Deze verordening verstaat onder:
nieuwbouw: nieuwbouw, herbouw of uitbreiding van bestaande woningen en bedrijven. Zowel in inbreiding- als uitbreidingslocaties, met uitzondering van gevallen waarvoor geen omgevingsvergunning is vereist.
Het betreffen hier grootschalige werkzaamheden. Bij herbouw moet gedacht worden aan werkzaamheden met sloop tot aan maaiveld. Als voorbeeld: bij een renovatie van een dak voor verduurzaming is de verordening niet van toepassing. Wordt de gehele woning gesloopt tot aan maaiveld, dan is de verordening wel van toepassing;
openbaar riool: voorziening voor de afvoer en inzameling van afvalwater en / of hemelwater in beheer bij de gemeente of een rechtspersoon die door een gemeente met het beheer is belast, met inbegrip van de daartoe behorende rioolgemalen, persleidingen, kolk- en perceelaansluitingen en installaties van overeenkomstige aard;
Artikel 2 – Begrenzing openbaar riool
Het college kan buizen en bijbehorende werken voor de afvoer en inzameling van afvalwater, hemelwater op niet-openbare grond aanwijzen als openbaar riool en in die situaties streven naar het aangaan van een overeenkomst met de betrokken grondeigenaar over afspraken betreffende beheer en onderhoud van buizen en bijbehorende werken.
Artikel 3 – Beheer, onderhoud, renovatie en vervanging
Bij wijziging door de gemeente van de hoogteligging van het overnamepunt of bij aanpassen van de perceelaansluiting ten gevolge van een wijziging in het openbaar riool wordt de rechthebbende hierover door de gemeente in kennis gesteld en dient de rechthebbende ervoor te zorgen dat het particulier riool hierop kan worden aangesloten op een zodanige wijze dat de afvoer vanuit het perceel ongehinderd plaats kan vinden.
Artikel 4 – Verstoppingen en storingen
Indien bij het door de gemeente verrichten van de werkzaamheden wordt geconstateerd dat de verstopping of storing is veroorzaakt door onjuist gebruik, zoals bedoeld in artikel 5, vanuit het particulier riool, dan zullen de kosten voor de werkzaamheden aan de rechthebbende in rekening worden gebracht.
Artikel 9 – Gegevens en bescheiden
De vergunningsaanvraag wordt slechts in behandeling genomen nadat bij de aanvraag alle in het aanvraagformulier gevraagde gegevens zijn verstrekt. Bij ontbreken van gegevens wordt de rechthebbende daarover geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld deze gegevens binnen vier weken na kennisgeving daarvan alsnog aan te vullen.
Artikel 11 – Voorwaarden aansluiten op openbaar riool
Het particulier riool voldoet aan de volgende voorwaarden:
Artikel 13 - Hardheidsclausule
Het college kan van de bepalingen in deze verordening afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang dat deze regeling beoogd te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college dan wel door het college aan te wijzen personen.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 18 december 2023
de griffier,
I.C.M. IJland
de voorzitter,
P.G. Welman
Door het vaststellen van de aansluitverordening heeft de gemeente Oldenzaal tot doel om aanvullend op de bestaande wet- en regelgeving regels te stellen over het aansluiten van percelen op het openbaar riool.
Het aansluitvoorschrift in het Bouwbesluit 2012 en de lozingsregels in onder meer het Besluit lozing afvalwater huishoudens zijn in beginsel voldoende om ongewenste lozingen te voorkomen en de ligging van particuliere riolen te sturen. De gemeente heeft echter de mogelijkheid om hier aanvullende bepalingen voor op te stellen. De onderhavige verordening is daarom aanvullend en is niet in strijd met plichten die elders zijn vastgelegd. Bij strijd zou de hogere regeling – de “lozingsbesluiten” en het Bouwbesluit – voorgaan.
In dit artikel worden de in deze verordening gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 - Begrenzing openbaar riool
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de gemeentelijke zorgplichten voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Voor de afvalwaterketen is dat het verzamelen en transporteren van afvalwater via het openbaar riool. Voor de instandhouding van het openbaar riool is de gemeente daarom verantwoordelijk voor het aanleggen, wijzigen, beheren en onderhouden.
Het kan voorkomen dat de conditie van buizen en bijhorende werken voor de afvoer en inzameling van afval- en hemelwater op niet- openbare grond belangrijk is voor de juiste werking van het openbaar rioolsysteem. De gemeente maakt in dat geval afspraken met de rechthebbende over beheer en onderhoud van het betreffend riool. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn op industrieterreinen waar meerdere bedrijven zijn gevestigd, maar waarvan de grond in eigendom is van een private exploitant.
Zover sprake is van een particulier riool houdt de verantwoordelijkheid van de gemeente op. De particulier is verantwoordelijk voor de goede staat en werking van zijn eigen riool. De gemeente kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de aanleg, wijziging, beheer of onderhoud van het particulier riool behoudens eventuele aansluitverplichtingen.
Artikel 3 – Beheer, onderhoud, renovatie en vervanging
Het beheer en onderhoud van het openbaar riool waarvoor de gemeente verantwoordelijk is wordt door en voor rekening van de gemeente uitgevoerd tot het aansluitpunt. Het kan voorkomen dat door onderhoud, renovatie en vervanging van het riool dit ook gevolgen heeft voor de aansluiting en ligging van het particulier riool. Indien dergelijke wijzigingen nodig zijn is de rechthebbende gehouden deze werkzaamheden uit te voeren om weer aangesloten te kunnen worden op het openbaar riool. De gemaakte kosten zijn voor rekening van de gemeente, omdat de kosten van de rechthebbende gemaakt zijn als gevolg van de publieke taak van de gemeente.
Artikel 4 - Verstoppingen en storingen
Via een controleput is het mogelijk te constateren of de verstopping of storing in het openbaar riool of particulier riool zit. Deze zal dus altijd goed bereikbaar moeten zijn. In beginsel is de rechthebbende zelf verantwoordelijk voor het constateren, lokaliseren en oplossen van verstoppingen en storingen. Indien is geconstateerd dat de storing in het openbaar riool zit, dan moet de rechthebbende contact opnemen met de gemeente. De gemeente stuurt dan een aannemer (of de eigen buitendienst) om het probleem te verhelpen. Alleen diegene heeft een vergunning om te werken in openbaar terrein en is dus de enige die indien nodig de verstopping of storing mag verhelpen, het openbaar riool mag opgraven en hier werkzaamheden aan mag verrichten.
De door de rechthebbende gemaakte kosten in het vooronderzoek zijn voor rekening van de gemeente als het probleem in het openbaar riool of de perceelaansluiting is gelegen. Mocht blijken dat de verstopping of verstoring veroorzaakt is door de rechthebbende dan heeft de gemeente een verhaalsrecht van de door de gemeente gemaakte kosten op de rechthebbende.
Voor panden die op drukriolering worden aangesloten geldt dat er alleen afvalwater op drukriolering geloosd mag worden. Lozing van (schoon) hemelwater of grondwater op het drukriool is verboden in verband met een adequate en zoveel mogelijk storingsvrije werking van het drukrioolsysteem. Drukriolering wordt voornamelijk toegepast in het buitengebied. Dit geldt eveneens voor vacuümriolering.
In het buitengebied wordt vooralsnog geen gebruik gemaakt van IBA’s. Om te voorkomen dat eventuele toekomstige IBA’s de maximale capaciteit bereiken als het gevolg van grote hoeveelheden hemelwater of grondwater is het ook niet toegestaan hemelwater of grondwater te lozen op IBA’s.
Het hemelwater mag niet worden aangesloten op de drukriolering. Hierbij wordt aangesloten bij hetgeen op p. 32 van het GRP 2021 – 2025 is bepaald. Hemelwater op de drukriolering is ongewenst, belemmert een doelmatige werking van het stelsel en kan leiden tot storingen van vervuild water. Indien daar aanleiding toe is, zal de gemeente onderzoek verrichten naar mogelijke foutieve aansluitingen.
Het is niet toegestaan het riool op een wijze te gebruiken dat kan leiden tot verstoppingen of storingen. Omdat niet limitatief is aan te geven onder welke omstandigheden verstoppingen en storingen kunnen optreden is een algemeen lozingsverbod opgenomen voor stoffen die hiertoe kunnen leiden.
Artikel 6 – Aansluitverplichting
Voor zover bekend bij de gemeente zijn (bijna) alle percelen in de gemeente aangesloten op de riolering. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn dan is de rechthebbende verplicht alsnog aan te sluiten op het riool (het college heeft op grond van het vijfde lid nog wel de mogelijkheid om ontheffing te verlenen). In de praktijk zal deze regel voornamelijk van toepassing zijn op nieuwbouw.
Alle percelen binnen het gemeentelijk gebeid, waar afvalwater vrijkomt, moeten van een rioolaansluiting zijn voorzien, uitgezonderd in situaties waar lokale behandeling doelmatiger is. Met deze bepaling wordt aangesloten op hetgeen in bijlage 5, doelstelling 1 van het GRP 2021 – 2025 is bepaald.
De aansluitingen van woningen op het openbaar riool zijn in vrijwel alle gevallen standaard en eenvoudig uit te voeren. Om die reden is ervoor gekozen om geen vergunning te eisen. Een melding volstaat.
De melding moet minimaal zes weken voor de start van de werkzaamheden voor het aansluiten zijn gedaan. Dit geeft de gemeente zes weken de tijd de melding te controleren om in het geval van bijzonderheden nog eventueel maatwerkvoorschriften op te stellen.
De “lozingsbesluiten” en het Bouwbesluit zijn in beginsel voldoende om ongewenste lozingen te voorkomen en de ligging van particuliere riolen te sturen. De gemeente heeft echter de mogelijkheid om hier aanvullende bepalingen voor op te stellen. Deze vergunningplicht is daarom aanvullend en is niet in strijd met plichten die elders zijn vastgelegd. Bij strijd zou de hogere regeling voorgaan.
Het aansluiten van een perceel waar vanaf bedrijfsafvalwater wordt geloosd, sprake is van projectontwikkeling of waar een (tijdelijke) aansluiting vanwege bronneringswater nodig is, zijn doorgaans complexere aansluitingen en verdienen meer aandacht. Als een bedrijf bijvoorbeeld met serieuze hoeveelheden afvalwater komt wil je dit als gemeente kunnen toetsen. Om die reden is ervoor gekozen de rechthebbende een vergunning aan te laten vragen. Hiermee tracht de gemeente een zo goed als mogelijk functionerend rioolstelsel in werking te houden. Het gaat hier dus puur om de aansluiting voor bedrijfsafvalwater en/of projectontwikkeling als aanvulling op bestaande wet- en regelgeving.
Artikel 9 – Gegevens en bescheiden
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 – Weigering van de vergunning
Een weigering van de aansluitvergunning is op basis van technische, juridische of milieuhygiënische weigeringsgronden. Een technische weigeringsgrond is bijvoorbeeld de hoogteligging of toename van de afvoercapaciteit waardoor het stelsel overbelast raakt. Een milieuhygiënische weigeringsgrond is bijvoorbeeld de lozing van betreffende stoffen op het openbaar riool. Een juridische weigeringsgronden is bijvoorbeeld dat de verlening van andere benodigde vergunningen, zoals de omgevingsvergunning, is geweigerd.
Artikel 11 – Voorwaarden particulier riool
Hemelwater wordt zoveel als mogelijk op eigen terrein vastgehouden en geïnfiltreerd. Indien (bij een extreme regenbui) hemelwater afgevoerd dient te worden naar het openbaar riool dan gebeurt dat bij voorkeur oppervlakkig via het maaiveld. Mocht oppervlakkige afvoer niet mogelijk zijn dan dient de kleur van de rioolbuis voor afvoer van hemelwater toegepast te worden zoals in het tweede lid is aangegeven.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 13 - Hardheidsclausule
Om te voorkomen dat toepassing van de bepalingen van deze verordening in een concreet geval zou leiden tot een beslissing in strijd met de redelijkheid en billijkheid is een mogelijkheid geboden om af te wijken van de bepalingen in deze verordening.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Aanvragen tot aansluiting of wijziging van een aansluiting die na inwerkingtreding van de verordening in behandeling worden genomen, worden behandeld volgens de regeling in de verordening.
Op alle reeds bestaande aansluitingen zijn met deze verordening de bepalingen met betrekking tot het beheer en onderhoud en de zorgplicht bij verwijdering en sloop van toepassing verklaard. Hierbij mag uiteraard geen strijd ontstaan met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Omdat het denkbaar is dat in het verleden met perceeleigenaren overeenkomsten zijn gesloten waarin afspraken zijn gemaakt die strijd opleveren met de aansluitverordening, is in lid 3 vastgelegd dat in dergelijke situaties de bepalingen van de overeenkomst prevaleren.