Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Ruimtelijke ontwikkelingen en geurhinder gemeente Boekel 2023 |
Citeertitel | Beleidsregel ruimtelijke ontwikkelingen en geurhinder gemeente Boekel 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2023 | nieuwe regeling | 14-12-2023 | Z/050277 |
De raad van de gemeente Boekel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 oktober 2023;
gelezen de Geurgebiedsvisie gemeente Boekel 2023;
uitspraken van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State waarin de afdeling aangeeft dat bij ruimtelijke ontwikkelingen een beoordeling van de geurhinder moet plaatsvinden in het kader van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat en alleen een toets aan de geurnormen in het kader van de Wet geurhinder en veehouderij niet volstaat;
vast te stellen de navolgende beleidsregel:
Beleidsregel Ruimtelijke ontwikkelingen en geurhinder gemeente Boekel 2023
De beleidsregel ziet toe op de beoordeling van de cumulatieve geurbelasting uit stallen van veehouderijen op geurgevoelige objecten.
Bij de beoordeling van de cumulatieve geurbelasting op voor geurhinder gevoelige functies is in artikel 5 een onderscheid gemaakt tussen:
ruimtelijke initiatieven en plannen waar er sprake is van een nieuw voor geurhinder gevoelig object zoals aangeduid in de Wgv c.q. de uitvoeringsregels van de Omgevingswet, of die betrekking hebben op een voormalige bedrijfswoning bij een veehouderij waarvan de veehouderij-activiteiten worden of zijn beëindigd,
wordt als vertaling van het criterium ‘een aanvaardbaar woon- en leefklimaat’ voor het aspect cumulatieve geurhinder uit stallen van veehouderijen, onderstaande waarden gehanteerd:
Voor de aanduiding van de begrenzing van de deelgebieden wordt verwezen naar de bij de “Verordening geurhinder en veehouderij gemeente Boekel 2023 ” behorende kaart zoals opgenomen in de bijlage bij deze beleidsregel.
Artikel 5 Achtergrondbelasting ‘voldoende’ (toetswaarde)
Als de achtergrondbelasting geclassificeerd kan worden als ‘voldoende’ dan zijn er vanuit het deelaspect ‘cumulatieve geurhinder uit stallen van veehouderijen’ geen belemmeringen om mee te werken aan een ruimtelijk initiatief.
Artikel 6 Achtergrondbelasting ‘onvoldoende’
Als de achtergrondbelasting geclassificeerd kan worden als ‘onvoldoende’ (zoals beschreven in artikel 4) dan is er in beginsel geen sprake van een ‘aanvaardbaar woon- en leefklimaat’.
Artikel 7 Afwijkingsbevoegdheid bij overschrijding van de toetswaarde
Indien bij een ruimtelijk initiatief, met uitzondering van de toetswaarde in deze beleidsregel, de beoordeling van de overige omgevingsaspecten wel positief uitvalt, kan overwogen worden om gemotiveerd van deze toetswaarde af te wijken ten einde via een procedure mee te werken aan het ruimtelijke initiatief. Bijvoorbeeld omdat er concreet zicht is op een verbetering van de achtergrondbelasting of er vanwege het gebruik van het geurgevoelige object weinig hinder te verwachten is of de hinder acceptabel wordt geacht. Een nadere motivering en besluitvorming is dan wel nodig.
Indien bij een ruimtelijk initiatief of ruimtelijk plan van een veehouderij met dieren waarvoor geuremissiefactoren zijn vastgesteld, dat toeziet op uitbreiding van het oppervlakte dierenverblijven, aangetoond wordt dat sprake is van een proportionele afname van de overbelasting (achtergrondbelasting) conform de systematiek van de (Interim) Omgevingsverordening Noord-Brabant, kan afgeweken worden van de toetswaarde en de hinder als aanvaardbaar worden aangemerkt. Een nadere motivering en besluitvorming is dan wel nodig.
Bij het toetsen van een ruimtelijke initiatief of ruimtelijk plan van veehouderijen wordt de absolute en relatieve bijdrage van de betreffende veehouderij aan de achtergrondbelasting en de verandering van die bijdrage in de afweging betrokken. Ook wordt hierbij meegenomen of de op dat moment best beschikbare en betaalbare technieken onderdeel zijn van het initiatief: technieken die leiden tot een beperkte milieubelasting, rekening houdend met het type en grootte van het bedrijf en de plaatselijke achtergrondbelasting.
Artikel 8 Toepassing bevoegdheden Crisis- en Herstelwet
De gemeente kan in overbelaste situaties ten aanzien van geur (voorgrond- en/of achtergrondbelasting) maatwerk toepassen door gebruik te maken van de bepalingen en bevoegdheden die zijn opgenomen in het Besluit Crisis- en herstelwet (21ste tranche).
In ieder geval gaat het om de bevoegdheid zoals genoemd in artikel 7af in het Besluit van 8 april 2021 tot wijziging en aanvulling van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (eenentwintigste tranche)), om in individuele gevallen af te kunnen wijken van de 50% regeling (binnen een bandbreedte tussen 0 en 50%), voor die situaties waarbij:
Bij de beoordeling van het bovenstaande wordt mede in aanmerking genomen of en in hoeverre er sprake is van een overschrijding van de achtergrondnorm van 10 Ou op een geurgevoelig object in deelgebied A en/of overschrijding van de achtergrondnorm van 20 Ou op een geurgevoelig object in deelgebied B, C, E en F en wat de bijdrage van het bedrijf aan de achtergrondbelasting is.