Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Tijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp Amsterdam
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze subsidieregeling treedt in werking vanaf het moment van publicatie en loopt tot 1 augustus 2026.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-2023nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-550712

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 3, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Tijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp

Artikel 1 Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aanpak wachtenden: de aanpak voor jeugdigen en ouders die wachten op de inzet van aanvullende jeugdhulp en daarmee nadere invulling geeft aan de Ontwikkelagenda Jeugd;

  • b.

    aanvullende jeugdhulp: alle jeugdhulp onder de Jeugdwet niet vrij toegankelijk is;

  • c.

    adviescommissie Subsidieaanvragen: de commissie bestaande uit de voorzitter(s) en procesbegeleider van de stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken en vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam die het college adviseert over de subsidieaanvragen die gedaan worden in het kader van deze regeling;

  • d.

    bestedingsplan: het op 5 december 2023 vastgestelde plan voor de besteding van de middelen voor de aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp;

  • e.

    kernpartner: de tien door de gemeente Amsterdam (en DUO-gemeenten) gecontracteerde uitvoerders van de hoog specialistische jeugdhulp;

  • f.

    kwartiermakers gebiedsgericht samenwerken: de door de kernpartners aangewezen functionarissen die vormgeven aan het gebiedsgericht samenwerken.

  • g.

    Ontwikkelagenda Jeugd: het beleidsdocument waarin de prioriteiten vastgelegd zijn voor het verbeteren van het jeugdstelsel in Amsterdam (en DUO-gemeenten), vastgesteld (en periodiek herzien) door de deelnemers van de prestatiedialoog 2.

  • h.

    prestatiedialoog, niveau 2: het gesprek tussen de gemeente Amsterdam, de kernpartners, verwijzers, samenwerkingsverbanden PO en VO en het Jeugdplatform Amsterdam over het jeugdstelsel;

  • i.

    procesbegeleiders aanpak wachtenden: procesbegeleiders die aangewezen zijn om de casus-voor-casusaanpak vorm te geven voor jeugdigen (en hun) ouders die (te lang) wachten op de start van aanvullende jeugdhulp;

  • j.

    stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken: de stuurgroep die in het kader van de Ontwikkelagenda Jeugd verantwoordelijk is voor het verbeteren van het gebiedsgericht werken, de aanpak wachtenden en de toegang;

  • k.

    stuurgroep Doorontwikkeling zorglandschap: de stuurgroep die in het kader van de Ontwikkelagenda Jeugd verantwoordelijk is voor het verbeteren van het aanbod aanvullende jeugdhulp;

  • l.

    wachtenden: alle jeugdigen en hun ouders waarvan (door een wettelijk verwijzer) vastgesteld is dat de inzet van aanvullende jeugdhulp nodig is, maar dit nog niet (in voldoende mate) gerealiseerd is.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

  • 1.

    De subsidieregeling is van toepassing op de aanvullende jeugdhulp en activiteiten die het beroep op de aanvullende jeugdhulp kunnen voorkomen of het wachten daarop verzachten.

  • 2.

    Het doel van deze subsidieregeling is activiteiten te stimuleren die het aantal jeugdigen en hun ouders dat wacht op aanvullende jeugdhulp beperkt, of daar waar wachten onvermijdelijk is, het wachten verzacht, conform de uitgangspunten zoals opgenomen in het bestedingsplan Aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Het college kan eenmalig subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten van tijdelijke aard gericht op het beperken van het aantal jeugdigen en hun ouders dat wacht op aanvullende jeugdhulp, of daar waar wachten onvermijdelijk is, het wachten verzacht, dit in het kader van het onder artikel 3 geformuleerde doel.

Artikel 5 Subsidieplafond

Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen een subsidieplafond vast van € 5.800.000.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

De aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.

Artikel 7 De aanvrager

Conform artikel 5 van de ASA 2023 kan subsidie alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overlegd:

  • 1)

    Het digitale aanvraagformulier zoals beschikbaar gesteld op de website van het subsidiebureau;

  • 2)

    Een volledig ingevuld activiteitenplan en begroting waaruit blijkt:

    • a.

      Op welke manier kwartiermakers gebiedsgericht samenwerken en procesbegeleiders aanpak wachtenden betrokken zijn,

    • b.

      Hoe de activiteiten ten goede komen aan de jeugdigen die wachten op aanvullende jeugdhulp,

    • c.

      Hoe invulling gegeven is aan het versterken van het dagelijks leven,

    • d.

      Hoe invulling gegeven is aan het betrekken van oplossingen buiten de jeugdhulp,

    • e.

      Hoe, wanneer toch voor de inzet van jeugdhulp wordt gekozen, deze activiteiten na afloop van de subsidieperiode gecontinueerd worden,

    • f.

      Op welke manier de resultaten gemeten en gerapporteerd worden.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor een subsidie kan worden ingediend vanaf het moment van publicatie van deze Regeling tot het moment waarop de subsidieregeling afloopt of het subsidieplafond bereikt is.

Artikel 10 Beoordeling van de aanvraag: de adviescommissie

  • 1.

    De aanvraag wordt beoordeeld door de adviescommissie Subsidieaanvragen aanpak wachtenden.

  • 2.

    Wanneer een lid van de adviescommissie behoort tot een potentieel begunstigde van de aanvraag, onthoudt deze zich van een oordeel in de adviescommissie en wordt deze vervangen door een ander lid van de stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken.

  • 3.

    De stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken en de stuurgroep Doorontwikkeling zorglandschap worden geïnformeerd over het oordeel van de adviescommissie. In zwaarwegende gevallen kunnen zij de adviescommissie vragen het oordeel nader te onderbouwen of te herzien.

  • 4.

    Het college besluit op voordracht van de adviescommissie.

Artikel 11 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 8, tweede lid, van de ASA 2023 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als :

    • a.

      er over de aanvraag geen afstemming is geweest met een of meerdere kwartiermakers of procesbegeleiders aanpak wachtenden;

    • b.

      de activiteiten niet ten goede komen aan de jeugdigen die wachten op aanvullende jeugdhulp,

    • c.

      er geen invulling gegeven is aan het versterken van het dagelijks leven,

    • d.

      er geen invulling gegeven is aan het betrekken van oplossingen van buiten de jeugdhulp,

    • e.

      onduidelijk is op welke manier de resultaten gemeten en gerapporteerd worden.

    • f.

      er in de aanvraag niet aannemelijk gemaakt is dat de activiteiten na beëindiging van de subsidie-periode geborgd kunnen worden;

    • g.

      de activiteiten een verdringing betekenen van regulier door de gemeente ingekocht aanbod;

    • h.

      er een vermoeden is dat de subsidie aangewend zal worden om tekorten in de exploitatiebegroting van regulier door de gemeente ingekocht aanbod te dekken.

    • i.

      er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de aanvrager niet kostenefficiënt werkt.

Artikel 12 Looptijd regeling

Deze subsidieregeling treedt in werking vanaf het moment van publicatie en loopt tot 1 augustus 2026.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp Amsterdam.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 december 2023

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen deel

Bij de voorjaarsnota 2023 heeft de gemeenteraad Amsterdam besloten om extra middelen beschikbaar te stellen voor de aanpak van de wachtenden in de aanvullende jeugdhulp. In 2023 is daarop een bestedingsplan opgesteld. Hierin is een breed scala aan maatregelen opgenomen die de aanpak stevig plaatsen binnen de Ontwikkelagenda Jeugd en de initiatieven rond het gebiedsgericht samenwerken die van daaruit ontwikkeld worden.

 

Wachtlijsten in de aanvullende jeugdhulp hebben er altijd bestaan, en zullen ook in de toekomst niet voorkomen kunnen worden. De aanpak richt zich op een eerder meer in gezamenlijkheid en in de breedte kijken wat er nodig is voor de jeugdige en het gezin. Waarbij ook ondersteuning vanuit andere domeinen dan jeugdhulp ingezet wordt en er tijdens het wachten altijd contact is met de jeugdigen en het gezin.

 

De subsidieregeling is erop gericht om innovatief aanbod van uitvoerende instellingen in het veld te stimuleren. Dit aanbod dient zich te richten op een specifieke groep van de jeugdigen die wachten op jeugdhulp. In die zin verschilt deze ‘collectieve’ aanpak zich van de maatwerkaanpak van de casus-voor-casus-aanpak, die ook onderdeel uitmaakt van de aanpak wachtenden. Belangrijk daarbij is dat het aanbod een alternatief biedt voor het bestaande aanbod en tegelijk na de tijdelijke subsidie geborgd kan worden in het bestaande.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

onder e. kwartiermakers gebiedsgericht samenwerken: de tien kernpartners hoog specialistische jeugdhulp hebben met elkaar voor elk van de zes gebieden (Zuidoost/Weesp, Zuid/Centrum, Nieuw-West, West, Noord, Oost) een kwartiermaker aangewezen die het gebiedsgericht werken samen met andere partners ontwikkeld.

onder f. Ontwikkelagenda Jeugd: dit beleidsdocument is door gemeenten (Amsterdam, Diemen, Uithoorn, Ouder-Amstel), jeugdhulpaanbieders, Ouder- en Kindteams, jeugdbescherming, huisartsen en jeugdplatform samen opgesteld. De uitvoering van de Ontwikkelagenda is belegd bij een viertal stuurgroepen en onderliggende werkgroepen.

onder g. prestatiedialoog, niveau 2: het gesprek tussen de gemeente Amsterdam, de kernpartners, verwijzers, samenwerkingsverbanden Primair en Voortgezet Onderwijs en het jeugdplatform Amsterdam over het jeugdstelsel, waarbij de Ontwikkelagenda centraal staat.

onder h. procesbegeleiders aanpak wachtenden: de procesbegeleiders voeren de casus-voor-casusaanpak uit samen met de betrokken partijen in het veld. Voor jeugdigen (en hun) ouders die (te lang) wachten op de start van aanvullende jeugdhulp wordt een maatwerkaanpak bedacht (volgens de Amsterdamse maatwerkaanpak).

onder j. stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken: de stuurgroep die in het kader van de Ontwikkelagenda Jeugd verantwoordelijk is voor het verbeteren van het gebiedsgericht werken, de aanpak wachtenden en de toegang. Hierin hebben vertegenwoordigers van gemeenten, jeugdhulpaanbieders, Ouder- en Kind-teams, Buurtteams, huisartsen, en jeugdplatform zitting.

onder k. stuurgroep Doorontwikkeling zorglandschap: de stuurgroep die in het kader van de Ontwikkel-agenda Jeugd verantwoordelijk is voor het verbeteren van het aanbod aanvullende jeugdhulp door de kernpartners. Het komen tot een dekkend zorglandschap is één van de opgaven waar de stuurgroep zich mee bezighoudt. Zie onder f. voor samenstelling.

onder l. wachtenden: alle jeugdigen en hun ouders waarvan (door een wettelijk verwijzer) vastgesteld is dat de inzet van aanvullende jeugdhulp nodig is, maar dit nog niet (in voldoende mate) gerealiseerd is.

 

De wachtende jeugdigen worden gemonitord via het berichtenverkeer tussen jeugdhulpaanbieders en gemeenten én een maandelijkse uitvraag bij de kernpartners hoog specialistische jeugdhulp.

 

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 (ASA 2023) is de grondslag voor deze subsidieregeling. Bepalingen uit de ASA die worden overgenomen hoeven niet een op een in de regeling terug te komen, wel dient de aanvrager kennis te hebben genomen van de ASA 2023. Voor de leesbaarheid wordt binnen deze regeling wel verwezen naar de generieke bepaling uit de ASA 2023.

 

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Voor het doel van de subsidieregeling wordt verwezen naar het bestedingsplan waarin de doelen en kaders uitgebreider beschreven staan. N.B. het is uitdrukkelijk de bedoeling dat activiteiten waarvoor subsidie aangevraagd wordt voortkomen uit de samenwerking die in het gebiedsgericht werken vanuit de Ontwikkelagenda vorm krijgt.

 

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

In dit artikel wordt aangegeven dat het conform de ASA 2023 om eenmalig subsidies gaat. Het is dus ook niet de bedoeling dat er subsidie aangevraagd wordt voor activiteiten die elk jaar terugkomen, zoals bij boekjaarsubsidies.

 

Artikel 5 Subsidieplafond

In het bestedingsplan aanpak wachtenden is een bedrag opgenomen voor de subsidie ad € 5.800.000. Wanneer deze middelen op zijn, worden er niet langer meer subsidies verstrekt onder deze regeling.

 

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

De aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Hiervoor is gekozen omdat we snel willen kunnen reageren om nieuwe initiatieven. Aanvragen koppelen aan een vast moment per jaar zou dat niet mogelijk maken. Dit betekent wel dat aanvragen die na elkaar binnenkomen niet tegen elkaar afgewogen kunnen worden. De aanvraag die het eerste binnenkomt en voldoet aan de criteria krijgt het eerste een subsidie toegekend.

 

Artikel 7 De aanvrager

Conform artikel 5 van de ASA 2023 kan subsidie alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid. Het gaat dus om aanvragen van organisaties, niet om aanvragen van natuurlijk personen.

 

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Ad lid 1: op de website van het subsidiebureau Amsterdam is een digitale aanvraagformulier beschikbaar waarin de aanvragen de zakelijke informatie invult over wie de aanvrager is.

Ad lid 2: naast deze zakelijk informatie wordt de aanvrager gevraagd een activiteitenplan en begroting in te dienen en digitaal aan te leveren (via de website van het subsidiebureau). De aanvraag wordt beoordeeld op grond van dit plan. Hierin moet tenminste opgenomen zijn:

  • a)

    op welke manier kwartiermakers gebiedsgericht samenwerken en procesbegeleiders aanpak wachtenden betrokken zijn: wanneer is met welk van hen gesproken en wat is hun inbreng geweest bij het opstellen van het plan en hoe zullen zij bij het vervolg betrokken zijn;

  • b)

    hoe de activiteiten ten goede komen aan de jeugdigen die wachten op aanvullende jeugdhulp: geef een concrete inschatting hoeveel jeugdigen die op aanvullende jeugdhulp wachten geholpen worden met de activiteiten; geef hierover zo concreet mogelijk informatie (welke hulpvraag hebben zij, in welke gebieden wonen zijn, bij welke jeugdhulpaanbieder staan zij op de wachtlijst);

  • c)

    hoe invulling gegeven is aan het versterken van het dagelijks leven: bijvoorbeeld via de inzet van aanbod uit de sociale basis, vanuit school, vrijwilligers, of vanuit het maatwerk budget;

  • d)

    hoe invulling gegeven is aan het betrekken van oplossingen van buiten de jeugdhulp: bijvoorbeeld via het Buurtteam of volwassenen GGZ, onderwijs, kinderdagverblijven, e.d.;

  • e)

    hoe – wanneer toch voor de inzet van jeugdhulp gekozen wordt – deze activiteiten na afloop van de subsidieperiode gecontinueerd worden: kunnen activiteiten voortgezet worden van de reguliere financiering (bijvoorbeeld lumpsum vanuit de gemeente of de zorgverzekering);

  • f)

    op welke manier de resultaten gemeten en gerapporteerd worden: en de resultaten dus gerapporteerd zullen worden in het inhoudelijke en financiële verslag dat ingediend wordt bij het verzoek tot vaststelling (zie hiervoor de ASA, hoofdstuk 5) .

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 10 Beoordeling van de aanvraag: de adviescommissie

Ad lid 1: de aanvraag wordt beoordeeld door de adviescommissie Subsidieaanvragen aanpak wachtenden waarin vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam en de uitvoerende instellingen vanuit de stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken zitting hebben. Wanneer de subsidieaanvraag in de ogen van de adviescommissie niet volledig is, kan voor nader overleg gekozen worden. Ook kan de adviescommissie het oordeel van andere experts inroepen.

Ad lid 2: dit artikel regelt wat te doen wanneer een lid van de adviescommissie ook de begunstigde van de aanvraag zou zijn, bijvoorbeeld een kernpartner hoog specialistische jeugdhulp die (een deel van) de subsidie zal ontvangen.

Ad lid 3: de adviescommissie beslist zelfstandig, maar informeert de stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken en de stuurgroep Doorontwikkeling zorglandschap wel. In zwaarwegende gevallen kunnen zij de adviescommissie vragen het oordeel nader te onderbouwen of te herzien.

 

Artikel 11 Weigeringsgronden

Ad lid 1: de weigeringsgronden vormen het spiegelbeeld van de voorwaarden waaraan de aanvraag moet voldoen zoals geformuleerd in artikel 8.

Ad lid 2: de aanvraag kan ook geweigerd worden als de aanvrager niet kostenefficiënt werkt. Het oordeel hierover is aan de adviescommissie, die haar oordeel hierover vorm op basis van de ingediende begroting.

 

Artikel 12 Looptijd regeling

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 13 Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.