Organisatie | Baarn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatstatuut Baarn 2024 |
Citeertitel | Mandaatbesluit gemeente Baarn 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Vervangende regeling | 12-12-2023 |
Artikel 1 Omschrijving begrippen
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. budgethoudersregeling: regeling voor de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringsbudgetten;
b. burgemeester: de burgemeester van de gemeente Baarn als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;
c. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Baarn
d. gemeentesecretaris: de (loco-)gemeentesecretaris en algemeen directeur van de gemeente Baarn
e.machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn
f. mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen
g. medewerker: ambtenaar in de zin van artikel 1, eerste en tweede lid van de Ambtenarenwet2017. Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden met ambtenaar gelijkgesteld uitzendkrachten, gedetacheerden, inhuurkrachten, en zzp-ers die contractueel in opdracht van de gemeente Baarn werkzaam zijn;
h. teammanager: de medewerker die is belast met de dagelijkse leiding van een team
i. volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten
j. werkterrein: de gemeentelijke kerntaken van een team zoals beschreven in de bijlagen bij het Organisatiebesluit gemeente Baarn
Artikel 2 Schakelbepaling mandaat, volmacht en machtiging
Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, wordt daaronder ook verstaan: machtiging en volmacht.
Artikel 3 Inhoud en omvang mandaat
De bevoegdheid om in mandaat besluiten te nemen, rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten omvat ook het verrichten van alle noodzakelijk voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 4 Mandaat aan een ieder
Het college en de burgemeester verlenen, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, aan de gemeentesecretaris, de teammanagers en alle medewerkers het algemene mandaat om alle besluiten te nemen en alle rechts- en feitelijke handelingen te verrichten die in het kader van een goede uitoefening van de huidige en toekomstige taken en verantwoordelijkheden nodig zijn.
De gemeentesecretaris en teammanagers zijn bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan onder hem vallende medewerkers zijn verleend, geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, in te trekken. Zo’n besluit wordt schriftelijk vastgelegd en bekendgemaakt, tenzij het om een concrete, individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.
Artikel 5 Uitzonderingen mandaat
Het in artikel 4 verleende mandaat geldt niet voor bevoegdheden:
Artikel 6 Voorwaarden gebruik mandaat
De mandaathouder informeert het bestuursorgaan/portefeuillehouder voordat een besluit wordt genomen als:
- het over een aangelegenheid gaat waarover eerder door de raad vragen zijn gesteld;
- het bestuursorgaan of portefeuillehouder dit kenbaar heeft gemaakt;
- het besluit of (rechts)handeling politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig is;
- het om nieuwe initiatieven/subsidieaanvragen gaat;
- de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
- de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben op de (ruimtelijke) omgeving, voor een groot aantal inwoners, bedrijven, verenigingen of belangengroepen.
Het college respectievelijk de burgemeester kan besluiten dat over de in een bepaalde periode genomen mandaten, machtigingen of volmachten verantwoording wordt afgelegd. De wijze waarop deze verantwoording wordt afgelegd wordt in overleg tussen de portefeuillehouder en de teammanager of gemeentesecretaris bepaald.
Baarn, 12 december 2023, Burgemeester en wethouders gemeente Baarn
Namens deze,
Gemeentesecretaris drs. C.E. Creveld, Burgemeester M.A. Röell,
De Burgemeester van Baarn, Burgemeester M.A. Röell
Aangelegenheden die volgens artikel 4, tweede lid van het Mandaatbesluit Baarn voorbehouden blijven aan het college respectievelijk de burgemeester of een individuele portefeuillehouder.
Aangelegenheden die volgens artikel 4, derde lid van het Mandaatbesluit Baarn voorbehouden blijven aan de gemeentesecretaris.
Subsidieaanvragen namens de gemeente tot een bedrag dat gelijk is aan het in de Budgethoudersregeling vastgestelde kader (≤ € 750.000,--) en het geen subsidieaanvragen betreft waarbij sprake is van cofinanciering en de middelen daartoe nog niet zijn gereserveerd door de gemeente.
13. Besluiten om af te wijken van het geldende inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente, conform de gestelde kaders in het inkoopbeleid.
Aangelegenheden die volgens artikel 4, vierde lid van het Mandaatbesluit Baarn voorbehouden blijven aan de teammanagers, voor zover behorend tot het taakveld/werkgebied van hun team.
Teammanager Beheer ruimte Omgeving:
Teammanager Ontwikkeling ruimte omgeving:
Teammanager Ontwikkeling Samenleving:
Aangelegenheden die volgens artikel 4, vijfde lid van het Mandaatbesluit Baarn voorbehouden blijven aan specifiek genoemde functies.
Functionaris gegevensbescherming
Medewerker beleidsuitveoring juridische zaken:
ICT regisseur en Service Level Manager:
1. Aanvragen PKI Overheidscertificaten.
Toezichthouder Ondergrondse Infrastructuren en telecommunicatiewet:
1. Besluiten en verrichten van handelingen op grond van hoofdstuk VII: Ondergrondse Infrastructuren Verordening Fysieke Leefomgeving
Aangelegenheden die volgens artikel 4, zevende lid van het Mandaatbesluit Baarn zijn gemandateerd aan derden, niet ondergeschikten.
Aanvragen van een machtiging gesloten verblijf in het vrijwillig kader o.g.v. art. 2.4 lid 1 jo 6.1.8. Jeugdwet, inclusief het voorbereiden van en de vertegenwoordiging in de civiele procedure bij de rechtbank, het gerechtshof en de Hoge Raad aan de Directeur Stichting Samen Veilig Midden- Nederland (SVMN), met de mogelijkheid tot ondermandaat aan: Ja, aan: medewerkers van Samen Werken aan Veiligheid (SAVE), Stichting William Schrikker Groep (WSG), Stichting gereformeerde Jeugdbescherming (SGJb) en Leger des Jeugdbescherming &Reclassering (LJ&R).
Aan de algemeen directeur Veiligheidsregio Utrecht (VRU), met de mogelijkheid tot ondermandaat aan de directeur Risicobeheersing Veiligheidsregio Utrecht (VRU):
▪ Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb en 18.6 lid 1 Omgevingswet belast met het toezicht op de naleving van de volgende voorschriften op het gebied van brand- en fysieke veiligheid:
▪ De Omgevingswet, inclusief Besluit kwaliteit leefomgeving, Besluit activiteiten leefomgeving en Besluit bouwen leefomgeving
▪ Het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen als bedoeld in artikel 3 lid 3 Wet veiligheidsregio’s.
Mandaatbesluit RUD Utrecht gemeente Baarn 2024 d.d. 12 december 2023 aan de directeur RUD, met de mogelijkheid tot ondermandaat aan zijn ondergeschikten (Gemeenteblad 2023, 541282)
Besluit mandaat volmacht en machtiging IZA gemeente Baarn 2023 (Gemeenteblad 2023, 541951 )
Namens burgemeester en wethouders van de gemeenteBaarn,
………(naam en functie gemandateerde medewerker)
Deze brief is elektronisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.[1]
Privaatrechtelijk (opdrachtbrief)
………(naam en functie gemandateerde medewerker)
Deze brief is elektronisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.[2]
Privaatrechtelijk (overeenkomsten)
………(naam en functie gemandateerde medewerker)
[1] In 2017 heeft het college besloten (17CV000057) dat documenten waarvan ondertekening op basis van juridische gronden niet verplicht is niet meer te ondertekenen. Het is wettelijk niet verplicht besluiten in mandaat te ondertekenen. Als wel wordt ondertekend kan volstaan worden met een gewone elektronische handtekening = scan van de natte handtekening” (plaatje).
[2] Het ondertekenen is vormvrij. Ondertekening van overeenkomsten is, behoudens uitzonderingen, niet verplicht. Als een overeenkomst is ondertekend kan daarmee worden bewezen dat de ondertekenaar de inhoud van de overeenkomst gezien heeft en daarmee instemt. De noodzaak om dat te kunnen bewijzen hangt af van het belang van de overeenkomst. Voorstel is het ondertekenen van opdrachtbrieven niet te verplichten. Overeenkomsten wel. Een gewone elektronische handtekening = scan van de natte handtekening” (plaatje) volstaat.