HOOFDSTUK 1 VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET COLLEGE
Artikel 1 Doel
Met klantenparticipatie wil het college inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van de burgers van Enkhuizen die een beroep doen op ondersteuning op het terrein van werk en inkomen en de kennis van uitkeringsgerechtigden en specifieke belangengroepen te benutten bij de ontwikkeling van beleid en de uitvoering daarvan.
Artikel 2 Instrumenten
- 1.
Het college zet voor klantenparticipatie twee instrumenten in: overleg met een klantenplatform en periodieke klanttevredenheidsonderzoeken.
- 2.
Over beleid en uitvoering in het kader van jongeren en aanverwante regelingen wordt tevens advies gevraagd aan de Jongerenadviescommissie.
HOOFDSTUK 3 TAKEN , BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE KLANTGROEPENOVERLEG
Artikel 4 Klantenplatform
- 1.
Het klantenplatform heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over beleid en uitvoering in het kader van de re-integratie en participatie van bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en het minimabeleid.
- 2.
Het advies is gemotiveerd en heeft betrekking op de ruimte die de wetgever biedt bij de invulling van het beleid en de uitvoering, hiaten in het beleid en de uitvoering en zaken die nadere aandacht verdienen.
Artikel 5 Verplichting college aan klantgroepenoverleg
- 1.
Het college verplicht zich het klantenplatform te betrekken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering, door het klantenplatform:
- a.
vooraf om advies te vragen inzake algemene beleidsvisies, college- en raadsvoorstellen en verordeningen die betrekking hebben op de re-integratie en participatie van bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en het minimabeleid.
- b.
te informeren inzake het uiteindelijk besluit van de aan het klantenplatform ter advisering voorgelegde (vraag)stukken;
- c.
te informeren inzake relevante wijzigingen van wet en/of landelijk geldende uitvoeringsregels;
- d.
te voorzien van informatie die nodig is voor een adequate deelname aan het overleg.
- 2.
Indien er zwaarwegende redenen zijn kan het college afwijken van de in het eerste lid onder a genoemde verplichting. Het college is gehouden achteraf te motiveren waarom gebruik is gemaakt van deze afwijkingsbevoegdheid.
- 3.
Het college verplicht zich om de adviezen te betrekken in de besluitvorming.
Artikel 6 Frequentie klantenplatform
- 1.
Medewerkers van Sociale Voorzieningen zitten minimaal 4 keer per jaar bij een vergadering van het klantenplatform.
- 2.
Daarnaast kan op wederzijds verzoek om overleg worden gevraagd.
- 3.
De agenda van het klantenplatform wordt met wederzijdse instemming vastgesteld.
HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN
Artikel 8 Citeerartikel
Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening klantenparticipatie Participatiewet gemeente Enkhuizen 2015”.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug vanaf 1 januari 2015.