Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enkhuizen

Verordening klantenparticipatie Participatiewet gemeente Enkhuizen 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnkhuizen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klantenparticipatie Participatiewet gemeente Enkhuizen 2015
CiteertitelVerordening klantenparticipatie Participatiewet gemeente Enkhuizen 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpparticipatie, deelname, Wet werk en bijstand, wet investeren in jongeren,

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 147, eerste lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-01-201501-01-2015Aanpassing artikel 4, lid 1; artikel 5, lid 1 sub a; artikel 8

06-01-2015

officielebekendmakingen.nl

Onbekend
19-04-201201-01-201219-04-2016Aanpassing artikel 2, lid 2; artikel 4, lid 1; artikel 5, lid 1 aanhef en sub a; en artikel 8

03-04-2012

De Drom, 18-04-2012

Onbekend
11-11-201001-07-201001-01-2012Onbekend

05-10-2010

De Drom, 10-11-2010

2010060

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klantenparticipatie WWB gemeente Enkhuizen 2012

 

 

HOOFDSTUK 1 VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET COLLEGE

Artikel 1 Doel

Met klantenparticipatie wil het college inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van de burgers van Enkhuizen die een beroep doen op ondersteuning op het terrein van werk en inkomen en de kennis van uitkeringsgerechtigden en specifieke belangengroepen te benutten bij de ontwikkeling van beleid en de uitvoering daarvan.

Artikel 2 Instrumenten

  • 1.

    Het college zet voor klantenparticipatie twee instrumenten in: overleg met een klantenplatform en periodieke klanttevredenheidsonderzoeken.

  • 2.

    Over beleid en uitvoering in het kader van jongeren en aanverwante regelingen wordt tevens advies gevraagd aan de Jongerenadviescommissie.

HOOFDSTUK 2 HET OVERLEG MET EEN KLANTENPLATFORM

Artikel 3 Instellen klantenplatform

  • 1.

    Het college stelt het klantenplatform in.

  • 2.

    Het college kan daarbij gebruik maken van een reeds bestaand platform binnen de gemeente Enkhuizen met een zodanige samenstelling dat zij een afspiegeling vormt van de groep burgers die een beroep doet op ondersteuning op het terrein van werk en inkomen.

  • 3.

    Indien het instellen van een klantenplatform om enige reden niet mogelijk blijkt, dan kan het college hier een andere invulling aan geven.

HOOFDSTUK 3 TAKEN , BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE KLANTGROEPENOVERLEG

Artikel 4 Klantenplatform

  • 1.

    Het klantenplatform heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over beleid en uitvoering in het kader van de re-integratie en participatie van bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en het minimabeleid.

  • 2.

    Het advies is gemotiveerd en heeft betrekking op de ruimte die de wetgever biedt bij de invulling van het beleid en de uitvoering, hiaten in het beleid en de uitvoering en zaken die nadere aandacht verdienen.

Artikel 5 Verplichting college aan klantgroepenoverleg

  • 1.

    Het college verplicht zich het klantenplatform te betrekken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering, door het klantenplatform:

    • a.

      vooraf om advies te vragen inzake algemene beleidsvisies, college- en raadsvoorstellen en verordeningen die betrekking hebben op de re-integratie en participatie van bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en het minimabeleid.

    • b.

      te informeren inzake het uiteindelijk besluit van de aan het klantenplatform ter advisering voorgelegde (vraag)stukken;

    • c.

      te informeren inzake relevante wijzigingen van wet en/of landelijk geldende uitvoeringsregels;

    • d.

      te voorzien van informatie die nodig is voor een adequate deelname aan het overleg.

  • 2.

    Indien er zwaarwegende redenen zijn kan het college afwijken van de in het eerste lid onder a genoemde verplichting. Het college is gehouden achteraf te motiveren waarom gebruik is gemaakt van deze afwijkingsbevoegdheid.

  • 3.

    Het college verplicht zich om de adviezen te betrekken in de besluitvorming.

Artikel 6 Frequentie klantenplatform

  • 1.

    Medewerkers van Sociale Voorzieningen zitten minimaal 4 keer per jaar bij een vergadering van het klantenplatform.

  • 2.

    Daarnaast kan op wederzijds verzoek om overleg worden gevraagd.

  • 3.

    De agenda van het klantenplatform wordt met wederzijdse instemming vastgesteld.

HOOFDSTUK 4 KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEKEN

Artikel 7 Klanttevredenheidsonderzoek

  • 1.

    Onder verantwoordelijkheid van het college worden periodiek klanttevredenheidsmetingen uitgevoerd.

  • 2.

    Het college stelt de frequentie vast.

  • 3.

    De uitkomsten van deze metingen worden betrokken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 8 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening klantenparticipatie Participatiewet gemeente Enkhuizen 2015”.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug vanaf 1 januari 2015.