Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Verordening werkgeverscommissie Berg en Dal 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie Berg en Dal 2024
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Berg en Dal 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-548808

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Berg en Dal 2024

De raad van de gemeente Berg en Dal;

 

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

  • 1.

    Vast te stellen de verordening op de werkgeverscommissie Berg en Dal 2024 en deze in werking te laten treden per 1 januari 2024;

  • 2.

    Artikel 4 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Berg en Dal te schrappen;

  • 3.

    Aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden te delegeren die

    • a

      rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, en

    • b

      de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en

    • c

      de bevoegdheden die zijn genoemd in de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet met uitzondering van aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening.

  • 4.

    De commissie bestaat uit drie raadsleden, te benoemen door de gemeenteraad bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode;

  • 5.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd op 14 december 2023;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden uit de raad en bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en oppositie.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

  • 5.

    Ook de gemeentesecretaris kan door de commissie gevraagd worden op te treden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    De schriftelijke oproeping, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste 7 dagen voor de te houden vergadering aan de leden van de werkgeverscommissie. De oproeping vermeldt plaats, datum en tijdstip van de vergadering, alsmede de agenda en de bijbehorende stukken.

  • b.

    Het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    Het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

Een door de gemeentesecretaris aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris nadere afspraken over de ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De aangewezen medewerker draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid onder e of f van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Indien een raadslid de stukken van de vergaderingen als bedoeld in het eerste lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen in het presidium.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie Berg en Dal' 2024.

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 14 december 2023

de griffier,

J.A.M. van Workum

de voorzitter,

mr. Mark Slinkman