Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Echt-Susteren

E-mail protocol Echt-Susteren 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEcht-Susteren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingE-mail protocol Echt-Susteren 2006
CiteertitelE-mail protocol Echt-Susteren 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
  2. Wet Elektronische Handtekening
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2006Onbekend

27-04-2006

't Waekblaad, 15-06-2006

Geen

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Echt-Susteren,

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Echt-Susteren d.d. 14 februari 2006;

gelet op het bepaalde in de Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer en de Wet Elektronische Handtekening;

besluit:

het e-mailprotocol gemeente Echt-Susteren met bijbehorende toelicht vast te stellen.

HOOFDSTUK 1. BEGRIPSBEPALING, REIKWIJDTE EN DOELEINDEN

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit protocol wordt verstaan onder:

Algemene postbus

Elektronische postbus welke niet gekoppeld is aan een specifieke medewerker van de gemeente Echt-Susteren maar aan de organisatie als geheel of een onderdeel daarvan. Dit is info@echt-susteren.nl.

Persoonlijke postbus

Elektronische postbus welke gekoppeld is aan een specifieke medewerker van de gemeente Echt-Susteren.

Gemeentelijk e-mailadres

Elektronisch postadres eindigend op @echt-susteren.nl.

Gemeentelijke website

De internetsite van de gemeente Echt-Susteren, www.echt- susteren.nl.

E-mail berichten

Informatie die via e-mail berichten dan wel webformulieren wordt verzonden en ontvangen.

Functionele berichten

Elektronische berichten die een medewerk(st)er uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt.

Privé berichten

Elektronische berichten die een medewerk(st)er niet uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt.

Archiefwaardige berichten

Bestuurlijke berichten die op grond van de archiefwetgeving in berichten aanmerking komen voor bewaring.

Niet archiefwaardige

Privé en andere berichten die op grond van de archiefwetgeving berichten niet in aanmerking komen voor bewaring.

Medewerker

Persoon met een aanstelling bij of een arbeidsovereenkomst met de gemeente Echt-Susteren, alsmede stagiaires, inleen/uitzendkrachten, gedetacheerden en overige (externe) medewerkers.

Behandelaar

Medewerker die met de afhandeling van het e-mail bericht of webformulier is belast.

Artikel 2. Reikwijdte

  • 1.

    Het protocol is van toepassing op functionele berichten verstuurd naar of ontvangen in de algemene postbus. Privé berichten vallen niet onder de werking van het protocol.

  • 2.

    Het protocol is eveneens van toepassing op inkomende functionele berichten verzonden via een webformulier vanaf de gemeentelijke website.

  • 3.

    Het protocol is niet van toepassing op overige vormen van inkomend en uitgaand elektronisch verkeer.

Artikel 3. Doeleinden

  • 1.

    Naar de eigen organisatie verschaft het protocol duidelijkheid over hoe medewerkers om horen te gaan met de afhandeling van functionele berichten.

  • 2.

    Naar overige partijen maakt het protocol kenbaar dat het mogelijk is om berichten elektronisch naar de gemeente Echt-Susteren te verzenden en verschaft het duidelijkheid in de voorwaarden die de gemeente Echt-Susteren stelt aan het gebruik van de elektronische weg.

HOOFDSTUK 2. VERANTWOORDELIJKHEID

Artikel 4. Verantwoordelijkheid

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor een behandeling van functionele berichten conform dit protocol.

HOOFDSTUK 3. BEREIKBAARHEID

Artikel 5. Bereikbaarheid

  • 1.

    Berichten kunnen elektronisch naar de gemeente Echt-Susteren verzonden worden.

  • 2.

    Elektronische aanvragen, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen worden alleen in behandeling genomen wanneer deze verstuurd zijn via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website. Indien de betreffende dienst of het product niet middels een webformulier wordt aangeboden staat de elektronische weg niet open.

  • 3.

    Overige functionele berichten worden alleen in behandeling genomen wanneer deze verstuurd zijn via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website of wanneer deze verzonden zijn naar de algemene postbus info@echt-susteren.nl .

HOOFDSTUK 4. AFHANDELING

Artikel 6. Ontvangstbevestiging

Voor functionele berichten die binnenkomen via een webformulier op de gemeentelijke website wordt automatisch een technische ontvangstbevestiging verstuurd. Hiermee wordt aangegeven dat het bericht, technisch gezien, in goede orde ontvangen is.

Artikel 7. Afhandeling

  • 1.

    De afzender van een functioneel bericht ontvangt uiterlijk binnen drie werkdagen na ontvangst een reactie van het bestuursorgaan. Als datum van ontvangst geldt hierbij de datum waarop het bericht is ontvangen.

  • 2.

    Onder een reactie wordt verstaan:

    a) een inhoudelijke reactie ter afhandeling van het inkomende bericht;

    b) een elektronisch behandelbericht waarin wordt aangegeven binnen welke termijn de afzender een inhoudelijke reactie kan verwachten.

  • 3.

    Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor het tijdig afhandelen van functionele berichten waarvan hij of zij de behandelaar is.

  • 4.

    Onder een tijdige afhandeling wordt verstaan:

    a) afhandeling binnen de wettelijk geldende termijn;

    b) bij ontbreken van een wettelijke termijn afhandeling binnen een termijn van acht weken.

  • 5.

    Wanneer het niet mogelijk is een bericht tijdig af te handelen stuurt de behandelaar c.q. het bestuursorgaan een vertragingsbericht. Naast een nieuwe streefdatum bevat dit bericht de reden van vertraging.

  • 6.

    Elektronische aanvragen, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen die op een andere wijze dan beschreven in artikel 5 lid 2 binnenkomen worden niet in behandeling genomen. De behandelaar geeft de afzender schriftelijk twee weken (na verzending van dat schriftelijk bericht) de gelegenheid om zijn zaak alsnog op correcte wijze in te dienen.

  • 7.

    De formele afhandeling van functionele berichten vindt schriftelijk of elektronisch plaats.

    Elektronische afhandeling is alleen toegestaan indien:

    a) de geadresseerde expliciet kenbaar heeft gemaakt lang elektronische weg voldoende bereikbaar te zijn;

    b) het bericht ondertekend is middels een met voldoende waarborgen omgeven elektronische handtekening.

Hoofdstuk 5 REGISTRATIE EN ARCHIVERING

Artikel 8 Registratie

  • 1.

    Archiefwaardige berichten die binnenkomen via een webformulier vanaf de gemeentelijke website worden door de daarvoor verantwoordelijke medewerkers geregistreerd in het daarvoor bestemde informatiesysteem.

  • 2.

    Archiefwaardige berichten die rechtstreeks binnenkomen op de algemene postbus info@echt-susteren.nl worden door de daarvoor verantwoordelijke medewerkers geregistreerd in het daarvoor bestemde informatiesysteem.

  • 3.

    Overige elektronische berichten worden niet geregistreerd bij ontvangst. Op deze berichten vindt dus ook geen termijnbewaking plaats.

Artikel 9 archivering

  • 1.

    Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor het ter registratie en archivering aanbieden van archiefwaardige berichten, die rechtstreeks zijn ontvangen op of verstuurd vanaf zijn of haar persoonlijke postbus.

  • 2.

    Bij het beoordelen of een elektronisch bericht in aanmerking komt voor archivering gelden dezelfde criteria als voor papieren stukken.

  • 3.

    Het aanbieden van berichten ter archivering vindt plaats via de daarvoor door de afdeling facilitaire zaken aangewezen weg.

  • 4.

    De afdeling die belast is met de documentaire informatievoorziening is verantwoordelijk voor het toetsen van de aangeboden berichten aan de registratiecriteria en het registreren en archiveren van deze berichten.

HOOFDSTUK 6. OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit protocol niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit protocol beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit protocol treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden.

Artikel 12. Citeertitel

Dit protocol wordt aangehaald als “E-mail protocol gemeente Echt-Susteren 2006”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 27 april 2006.

De raad voornoemd,

de griffier, de burgemeester,

mr. M.M.W.H.Y. Hermans, mr. E. Schaftenaar.

Nota-toelichting

Artikel 1.

Voor dit protocol zijn elektronische berichten ingedeeld in een aantal categorieën. Per categorie kan vervolgens weer onderscheid gemaakt worden tussen inkomende en uitgaande berichten.

 

  Artikel 2.

Het protocol is van toepassing op elektronisch berichtenverkeer tussen de gemeente Echt-Susteren en externe partijen. De Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer handelt alleen over elektronische berichten verzonden naar of ontvangen door een bestuursorgaan, de zgn. bestuurlijke berichten.

 

De werking van het protocol is breder en strekt zich uit tot alle functionele berichten, d.w.z. berichten die een medewerk(st)er uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt. Het protocol beoogt geen regels te geven omtrent privé gebruik van e-mail.

 

Daarnaast wordt aangegeven dat de het protocol van toepassing is op e-mailberichten en berichten afkomstig via een webformulier vanaf de gemeentelijke website. Overige vormen van elektronisch verkeer, bijvoorbeeld aan SMS berichten, zijn uitgesloten. Ook fax verkeer valt niet

onder de werking van dit protocol. Strikt genomen wordt een fax elektronisch verzonden. Op dit moment wordt de fax in de praktijk echter reeds aangemerkt als een vorm van schriftelijke verzending. De Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer beoogt niet daarin verandering te brengen,

aangezien het faxverkeer minder makkelijk kan worden gemanipuleerd en minder problemen met betrekking tot de ondertekening kent, dan bijvoorbeeld het gebruik van e-mail.

 

Artikel 3.

Dit artikel geeft aan dat het protocol zowel een externe als een interne oriëntatie heeft. Hetgeen extern wordt beloofd moet intern worden waargemaakt.

 

Artikel 4.

Alle medewerkers van de gemeente Echt-Susteren zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de regels die in het protocol zijn vastgelegd.

 

Artikel 5.

Lid 1 van dit artikel heeft betrekking op het kenbaarheidsvereiste uit artikel 2:15 uit afdeling 2.3 (verkeer langs elektronische weg) van de Algemene wet bestuursrecht. De (bestuursorganen van de) gemeente Echt-Susteren geeft hiermee aan bereikbaar te willen zijn voor haar burgers en andere partijen via de elektronische weg.

 

Om te voorkomen dat een situatie ontstaat waarbij elektronische berichten naar willekeurige postbussen in de organisatie gezonden worden, worden in dit artikel eisen aan het gebruik van de elektronische weg gesteld. In lid 2 wordt gesteld dat elektronische aanvragen (voor bijvoorbeeld vergunningen, ontheffingen, subsidies), bezwaarschriften, klachten en zienswijzen

alleen in behandeling genomen worden wanneer er gebruik is gemaakt van het daarvoor bestemde formulier op de gemeentelijke website. Voordeel van gestructureerde invoer is dat het voor burgers duidelijk is welke informatie aangeleverd moet worden. Voor overige functionele

berichten is in lid 3 als voorwaarde gesteld dat deze alleen behandeld worden indien deze verstuurd worden naar de algemene postbus info@echt-susteren.nl of via een webformulier op de gemeentelijke website.

 

Door eisen te stellen aan elektronisch berichtenverkeer ontstaat een beheersbare situatie. Net zoals papieren post komen elektronische berichten via een beperkt aantal kanalen binnen bij de gemeente Echt-Susteren.

 

Artikel 6.

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 7.

Analoog aan de papieren situatie wordt de afzender van een functioneel bericht op de hoogte gesteld van het verloop van de procedure middels een behandelbericht. In dit behandelbericht wordt aangegeven wanneer de afzender een antwoord kan verwachten. Wanneer een functioneel

bericht binnen drie werkdagen wordt beantwoord is het sturen van een behandelbericht niet nodig.

 

Indien er sprake is van een wettelijke termijn, dan wordt deze termijn ook in acht genomen. Het maakt dus niet uit of bijvoorbeeld een aanvraag elektronisch of via een brief is ingediend. De afhandeltermijn is in beide gevallen acht weken. Bij het ontbreken van een wettelijke termijn

geldt ook een termijn van acht weken. Gezien het ‘snelle’ karakter van elektronische berichten verdient het echter de voorkeur om deze berichten zo snel mogelijk af te handelen.

 

Gezien de voorwaarde gesteld in artikel 5, lid 2 van dit protocol worden elektronische aanvragen en bezwaarschriften niet in behandeling genomen als deze niet via een webformulier vanaf de gemeentelijke website verstuurd zijn. Artikelen 4.5 en 6.6 van de Algemene Wet Bestuursrecht

bepalen echter dat de afzender in de gelegenheid gesteld moet worden om binnen een redelijke termijn het verzuim te herstellen en de aanvraag of het bezwaarschrift alsnog op correcte wijze (d.w.z. middels een brief of een webformulier) in te dienen. De VNG geeft aan dat twee weken een redelijke termijn is.

 

Voor de afhandeling van functionele berichten geldt dat dit via de elektronische weg plaats mag vinden, mits de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt langs deze weg voldoende bereikbaar te zijn. Het doen van een elektronisch verzoek houdt niet automatisch in dat de verzender impliciet

kenbaar maakt in het vervolg van de procedure elektronisch te willen communiceren. Dit probleem kan eenvoudig opgelost worden door een afzender in een webformulier aan te laten geven of hij of zij elektronisch bereikbaar is.

 

Een andere eis die het protocol stelt aan het elektronisch afhandelen in het algemeen is dat het bericht is ondertekend met een elektronische handtekening welke voldoende betrouwbaar is,gelet op de aard en de inhoud van het elektronische bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt. Momenteel voldoet alleen de digitale handtekening (DigiD) aan alle betrouwbaarheidseisen. Begin 2006 start een landelijke campagne op radio, tv en internet om burgers uit te leggen wat DigiD is en welke voordelen dit biedt.

Elektronische handtekeningen die niet aan alle betrouwbaarheidseisen voldoen, bijvoorbeeld een gescande handtekening, zijn niet per definitie als onbetrouwbaar aan te merken. Bij een conflict is het de rechter die toetst of de betrouwbaarheid voldoende is in de gegeven omstandigheden.

 

Voor een besluit van een bestuursorgaan geldt dat deze niet ondertekend hoeft te zijn om juridisch rechtsgeldig te zijn. Desgewenst kan ondertekend worden met een gescande handtekening. Voor overige berichten geldt, dat naarmate de gevolgen van het in twijfel trekken van de betrouwbaarheid verstrekkender zijn de elektronische handtekening met meer waarborgen omkleed moet zijn.

 

Artikel 8.

Archiefwaardige berichten afkomstig via een webformulier vanaf de gemeentelijke website en archiefwaardige berichten die binnenkomen op info@echt-susteren.nl worden vastgelegd in het postregistratiesysteem door medewerkers van de afdeling facilitaire zaken. Voor deze berichten wordt de behandeltermijn bewaakt. Functionele berichten die op een andere wijze binnenkomen worden niet standaard geregistreerd. Voor deze berichten vindt dus ook geen termijnbewaking plaats. Aangezien voor aanvragen, bezwaren, etc. als voorwaarde is gesteld dat deze verzonden worden middels een formulier op de gemeentelijke website betreft het veelal zaken die een minder formeel karakter hebben.

 

Artikel 9.

De verantwoordelijkheid voor het aanbieden van archiefwaardige berichten ter archivering berust bij de medewerkers zelf. Omdat archiefwaardige berichten die binnenkomen via een webformulier vanaf de gemeentelijke website of via info@echt-susteren.nl reeds geregistreerd worden betreft

het hier uitsluitend berichten die rechtstreeks binnenkomen op een persoonlijk e-mail adres en uitgaande berichten.

Berichten worden ter registratie aangeboden als sprake is van een:

  • - beleidswaarde – de inhoud van het bericht is van invloed op het te voeren beleid;

    - juridische waarde – hierbij moet gedacht worden aan berichten inhoudende afspraken, verplichtingen, contracten, vergunningen, e.d.;

    - procesondersteunende waarde – de inhoud van het bericht heeft betrekking op (de voortgang van) een procedure;

    - cultuurhistorische waarde – het bericht moet bewaard worden op grond van archiefwetgeving;

    - informatieve waarde – het bericht bevat kennis die later weer gebruikt kan worden.

 

De wijze waarop berichten aangeboden worden ter archivering is afhankelijk van de beschikbare technische hulpmiddelen.

 

Artikel 10.

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 11.

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 12.

Behoeft geen toelichting.