Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Verordening nadeelcompensatie Gemeente Epe 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadeelcompensatie Gemeente Epe 2024
CiteertitelVerordening nadeelcompensatie Gemeente Epe 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpVerordening nadeelcompensatie gemeente Epe 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Verordening nadeelcompensatie gemeente Epe 2024

toepassing titel 4.5 Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 Omgevingswet

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-546407

555997

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadeelcompensatie Gemeente Epe 2024

 

Besluit van de raad van de gemeente Epe tot vaststelling van de Verordening nadeelcompensatie Gemeente Epe 2024

 

De raad van de gemeente Epe;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2023, zaaknr. 555997;

 

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening nadeelcompensatie Gemeente Epe 2024

 

Artikel 1 Toepassingsbereik

1. Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

 

Artikel 2 Heffen recht

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300 geheven.

 

Artikel 3 Aanvraag

1. De aanvraag geschiedt op digitale wijze via de website van de gemeente met Digid of E-herkenning.

2. In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:

a. als het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving: jaarrekeningen over het jaar waarin schade is geleden en voor zover van toepassing de drie daaraan voorafgaande jaren en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting.

b. als het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten: een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst en een eigendomsakte.

 

Artikel 4 Adviescommissie

1. Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een adviseur of adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.

2. Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

a . de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

b. de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

c. de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

d. de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan € 500 voor particulieren of € 1.000 voor bedrijven;

e. naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

3. Een adviescommissie bestaat uit een of meer deskundigen.

4. Een adviescommissie kan worden benoemd als:

a. vaste commissie, waarbij de leden door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of

b. tijdelijke commissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, door het bestuursorgaan dat de aanvragen behandelt.

 

Artikel 5 Procedure

1. Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

2. Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:

a. degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en,

b. als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

1°. de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of

2°. de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.

 

Artikel 6 Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald binnen 6 weken na het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag om nadeelcompensatie.

 

Artikel 7 Aanvraag voorschot

Het bestuursorgaan kan, vooruitlopend op de beslissing op een aanvraag om schadevergoeding, een voorschot verlenen als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat een verplichting tot betaling zal worden vastgesteld.

 

Artikel 8 Intrekking oude regeling

  • 1.

    De procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2008 wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Verlegregeling Epe 2015 wordt ingetrokken.

     

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

1 . Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

2 . Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie Gemeente Epe 2024

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2023

 

De raad voornoemd,

 

de voorzitter, dhr. dr. T.C.M. Horn

de griffier, mw. mr. J. Kattenberg