Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerde

Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadeelcompensatie gemeente Heerde
CiteertitelVerordening nadeelcompensatie gemeente Heerde
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Onbekend
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

03-10-2022

gmb-2023-546336

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde

De raad van de gemeente Heerde;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 10 mei 2022;

 

gelet op artikel 4:128 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde.

Artikel 1 Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om compensatie van nadeel als bedoeld in artikel 4:1 26, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat dit wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

  • 2.

    Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen om schadevergoeding of nadeelcompensatie waarop een bijzondere regeling van toepassing is.

Artikel 2 Heffen recht

  • 1.

    Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om nadeelcompensatie wordt een recht van € 500 geheven.

  • 2.

    Het recht moet worden betaald binnen 6 weken na dagtekening van de schrifteIijl‹e mededeling waarmee het recht in rekening wordt gebracht.

  • 3.

    Wordt het recht niet of niet tijdig voldaan, dan wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.

  • 4.

    De behandeltermijn van de aanvraag wordt opgeschort met ingang van de dag na dagtekening van de in het tweede lid bedoelde schriftelijke mededeling.

  • 5.

    De opschorting van de behandeltermijn komt te vervallen met ingang van de dag na ontvangst van betaling van het recht.

  • 6.

    In geval de aanvraag deels of geheel wordt toegekend, wordt het in rekening gebrachte recht volledig vergoed.

  • 7.

    Het college is in uitzonderlijke individuele gevallen, waarin het kennelijk onbillijk is om op voorhand volledige betaling te eisen van het recht als bedoeld in het eerste lid, bevoegd om te besluiten dit recht te verlagen.

Artikel 3 Aanvraag

  • 1.

    De aanvrager van nadeelcompensatie maal‹t gebruik van het daartoe door de gemeente vastgestelde aanvraagformulier op www.heerde.nl. Een aanvraag l‹an ook schriftelijk of per e—mail (gemeente@heerde.nl) worden ingediend.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 4:1 2 7 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:

    • a.

      Als het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving: jaarrekeningen over het jaar waarin schade is geleden en voor zover van toepassing de drie daaraan voorafgaande jaren en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting, of

    • b.

      Als het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten: een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst en een eigendomsakte.

Artikel 4 Adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie is geen vaste commissie, maar wordt voor eIl‹e kwalificerende aanvraag afzonderlijk aangewezen.

  • 2.

    Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om nadeelcompensatie te kunnen beslissen.

  • 3.

    Advies als bedoeld in het tweede lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

    • a.

      De aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:1 26, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht ;

    • b.

      De schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

    • c.

      De aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

    • d.

      Het nadeel kennelijk minder bedraagt dan € 500, of

    • e.

      Naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

  • 4.

    Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

  • 5.

    Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:

    • a.

      Degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en

    • b.

      als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artil‹eI 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

      • i.

        de compensatie redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of

      • ii.

        de compensatie voldoende op een andere manier is verzekerd.

Artikel 5 Uitbetaling

  • 1.

    Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om nadeelcompensatie, wordt het toegewezen bedrag uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan, vooruitlopend op de beslissing op een aanvraag om schadevergoeding, een voorschot verlenen. Een voorschot wordt slechts verleend wanneer redelijkerwijs kan worden aangenomen dat een verplichting tot betaling zal worden vastgesteld en het voor aanvrager in het concrete geval, naar oordeel van het bestuursorgaan, onevenredig bezwarend is om de beslissing op diens aanvraag af te wachten.

Artikel 6 Kwijtschelding

Bij de invordering van het ingevolge artil‹el 2 in reI‹ening gebrachte recht wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 7 lntrekking oude regeling

De 'Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Heerde 2008’ wordt ingetrokken met ingang van de dag genoemd in artikel 8, eerste lid, van deze verordening, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op:

  • 1.

    een verzoek om schadevergoeding dat wordt ingediend binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van de Omgevingswet, indien vóór inwerl‹ingtreding van die wet de schade is veroorzaakt door een onherroepelijk besluit omtrent een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan of het van kracht worden van een bestemmingsplan, beheersverordening, wijzigingsplan of uitwerkingsplan

  • 2.

    een verzoek om schadevergoeding dat wordt ingediend binnen vijf jaar na een schadeveroorzaI‹end besluit, indien vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet:

    • a.

      is gevraagd om het schadeveroorzakend besluit; of

    • b.

      een ontwerp van het ambtshalve te nemen schadeveroorzakend besluit ter inzage is gelegd.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag van inwerkingtreding van ‘Wet van 3 maart 2021 tot wijziging van de Algemene wet bestuursrecht en enkele andere wetten in verband met het nieuwe omgevingsrecht en nadeelcompensatierecht’ (Stb. 2021, 135).

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering d.d. 3 oktober 2022.

griffier, voorzitter,