Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels woningsplitsing en verkameren |
Citeertitel | Beleidsregels woningsplitsing en verkameren |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Beleidsregels inclusief bijlagen |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2023 | Nieuwe regeling | 12-09-2023 |
Er zijn veel mensen op zoek naar huisvesting. Daarom willen we het woningaanbod vergroten. Dat doen we niet alleen met nieuwbouw, maar ook door het beter benutten van de bestaande woningvoorraad. Bijvoorbeeld door woningsplitsen en verkameren te stimuleren en te faciliteren. Op die manier kunnen we meer mensen huisvesten. Ook geeft dit mogelijkheden voor mensen die graag meer gezamenlijk willen wonen, bijvoorbeeld om voor elkaar te zorgen (aanvullend op de reeds bestaande mogelijkheid voor het vergunning-vrij realiseren van een mantelzorgwoning). (link naar Woonvisie 2020)
Woningsplitsen en verkameren heeft invloed op de bestaande leefomgeving: de woningdichtheid wordt hoger, de straat of buurt verandert, er komt meer druk op de leefomgeving. Dit leidt in sommige gevallen mogelijk tot onaanvaardbare aantasting van de woonkwaliteit in bestaande wijken en buurten. Dat willen we (zeker bij verkameren) voorkomen. Daarnaast willen we de kwaliteit bewaken van de toegevoegde woningen/kamers, zodat deze ook in de toekomst aansluiten op de behoefte van inwoners. Daarom vinden we het belangrijk om het splitsen en verkameren van woningen te reguleren. Dat doen we middels het Paraplubestemmingsplan- en de paraplubeheersverordening Woningsplitsing, verkameren en parkeren. In combinatie met de ‘Beleidsregels woningsplitsing en verkameren ’s-Hertogenbosch 2023’ (hierna ‘deze beleidsregels’).
Deze beleidsregels gelden voor alle woningen op het grondgebied van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Uitgezonderd zijn woningsplitsing én verkameren in het buitengebied, woningsplitsingen in de binnenstad, en verkameren op de begane grond in het kernwinkelgebied.
Voor woningsplitsing in het buitengebied gelden op dit moment de regels van de Provinciale Interim Omgevingsverordening, waar aanvullende regels en eisen in zijn opgenomen over woningsplitsing. Daarom vereist woningsplitsing in het buitengebied maatwerk en is dit vooralsnog buiten deze beleidsregels gelaten.
De begrenzing van de hierboven bedoelde Binnenstad, Buitengebied en Kernwinkelgebied is geregeld in het Paraplubestemmingsplan Woningsplitsing, verkameren en parkeren, en voor de volledigheid te vinden in bijlage 5 bij deze beleidsregels.
Deze beleidsregels zijn niet van toepassing op woningsplitsingen naar méér dan drie woningen, verkameren naar méér dan 4 kamers, of transformaties van andere functies naar woningen. Zoals de transformatie van kantoren naar wonen, of de wijziging van een winkel met bovenwoning(en) naar een complex met appartementen. Dat soort initiatieven beoordelen we als een project waarop maatwerk van toepassing is en een aparte belangenafweging moet plaatsvinden.
Voor het plaatsen van een (tijdelijke) mantelzorgwoning is geen omgevingsvergunning nodig. Daarom zijn deze beleidsregels daarop niet van toepassing. Wilt u een (tijdelijke) mantelzorgwoning realiseren? Neem dan contact op met het omgevingsloket.
Deze beleidsregels hebben tot doel om de woonfunctie voor de betreffende panden te behouden en de leefbaarheid in de omgeving te beschermen door middel van spreiding via een afstandsvereiste. Gebruik van een woning voor toeristische verhuur, voor pension of short-stay is op basis van deze beleidsregels niet toegestaan.
Het splitsen of verkameren van een woning is toegestaan onder voorwaarden, op grond van het Paraplubestemmingsplan of de Paraplubeheersverordening Woningsplitsing, verkameren en parkeren.
Woningsplitsing en verkameren wordt via een binnenplanse afwijking mogelijk gemaakt, waarbij wordt getoetst op een aantal criteria. In deze beleidsregels wordt een nadere invulling gegeven aan een deel van de toetsingscriteria van de afwijkingsbevoegdheid.
Deze beleidsregels geven nadere invulling voor een deel van de toetsingscriteria om de belangenafweging voor de omgevingsvergunning te maken. Voor een positieve beoordeling dient een aanvraag te voldoen aan alle criteria. Met deze toetsing willen we recht doen aan de ambitie om de bestaande woningvoorraad beter te benutten. Tegelijkertijd willen we aandacht hebben voor de leefbaarheid in de stad, een evenwichtige toedeling van functies aan locaties en rechtszekerheid voor omwonenden.
Naast planologische toestemming (via afwijking van het bestemmingsplan), kan voor woningsplitsing en verkameren ook een vergunning nodig zijn op grond van de gemeentelijke Huisvestingsverordening. Dat is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning. Deze beleidsregels zijn ook van toepassing op die situaties. (link naar huisvestingsverordening)
4. Uitgangspunten beleidsregels
Bij woningsplitsing wordt een woning gesplitst naar twee of drie volwaardige woningen. In elke woning zijn alle noodzakelijke voorzieningen aanwezig, zoals een keuken, badkamer en leefruimte. Het zal veelal gaan om kleinere woningen en dus geschikt voor de groeiende woningbehoefte onder één- en tweepersoonshuishoudens.
Bij verkameren wordt een woning omgezet naar kamerbewoning, met maximaal 4 (slaap)kamers. Daarbij gaan we uit van (maximaal 4) privé (slaap)kamers, met daarnaast gedeelde voorzieningen zoals keuken, badkamer en woonkamer. De kamers zullen invulling geven aan de woningbehoefte van onder andere studenten, jongeren, starters en mensen die snel een dak boven hun hoofd nodig hebben.
De aspecten waarop getoetst wordt zijn in hoofdlijnen hetzelfde voor woningsplitsing en verkameren. De invulling van de aspecten verschilt. Hieronder staan de aspecten kort beschreven. Verderop worden de toetsings- en afwegingsgronden voor woningsplitsing en verkameren concreet gemaakt. De aspecten waarop in hoofdlijnen wordt getoetst, zijn:
Volkshuisvestelijke aspecten: we sturen op het vergroten van de (betaalbare) woningvoorraad.
Samenwerking met woningcorporaties: ook woningcorporaties kunnen via deze beleidsregels hun woningen splitsen en/of verkameren. Voor hen geldt dat ook goedkope woningen (met een lage WOZ-waarde) in aanmerking komen voor splitsen en verkameren. Daarnaast gaan we met de woningcorporaties in gesprek over het projectmatig splitsen/verkameren van (blokken) woningen. Dat valt echter buiten deze beleidsregels.
Er zijn gebieden waar niet voldaan kán worden aan alle toetsingscriteria. Bijvoorbeeld vanwege de ligging op/nabij een bedrijventerrein, waardoor op basis van milieuaspecten hinder kan ontstaan. Of omdat het woon- en leefklimaat nu al onder grote druk staat. Deze gebieden (wijken, buurten of straten) noemen we “op slot-gebieden". Hier is splitsen en/of verkameren in principe niet toegestaan. Deze gebieden worden apart benoemd, en kunnen in de loop van de tijd wijzigen.
In beginsel gaan we uit van weinig op-slot gebieden. Omdat we ruimtelijke spreiding van woningsplitsing en verkameren borgen in deze beleidsregels, verwachten we dat dit weinig impact heeft op de leefbaarheid van bestaande buurten en wijken. Mocht dat beeld wijzigen, dan kunnen er op-slot gebieden worden toegevoegd. Daarbij wordt altijd een advies van het leefbaarheidsoverleg betrokken.
In bijlage 2 zijn de op-slot-gebieden op kaart aangegeven. In de legenda kunt u terugvinden waarom een bepaald gebied ‘op slot’ zit. Bijvoorbeeld omdat het een bedrijventerrein betreft, omdat er hoogspanningsleidingen liggen of omdat er vanwege leefbaarheid de keuze is gemaakt het gebied aan te wijzen als op-slot-gebied.
Bijlage 1:begrippenlijst. Deze definities zijn gelijk aan de definities uit het (paraplu)bestemmingsplan of de (paraplu)beheersverordening Woningsplitsing, verkameren en parkeren.
Bijlage 2: kaart op-slot-gebieden.
Bijlage 3: kaart gebieden en afstand toetsing verkameren.
Bijlage 4: toetsingskader parkeren bij verzoeken tot woningsplitsing en verkameren.
Bijlage 5: kaart gebiedsaanduidingen voor buitengebied, binnenstad en kernwinkelgebied.
5. Toetsingscriteria voor woningsplitsing
Om uw woning te splitsen moet u voldoen aan onderstaande toetsingscriteria:
De splitsing van een woning mag geen onaanvaardbare inbreuk maken op het woon- en leefklimaat.
Betrekken van omwonenden: de initiatiefnemer dient een goede omgevingsdialoog te voeren (zie handreiking Bossche Omgevingsdialoog).
In verband met reeds bestaande illegale woningsplitsingen wordt een overgangsperiode tot 1 oktober 2024 gehanteerd. Bij aanvragen om woningsplitsingen tot 1 oktober 2024 worden bestaande illegaal gesplitste woningen meegerekend als gesplitste woning. Voor een dergelijke woningsplitsing moet alsnog een vergunning worden aangevraagd, waarbij dan getoetst zal worden aan de criteria in deze beleidslijn. Bij aanvragen na 1 oktober 2024 worden alleen nog legale woningsplitsingen meegerekend. Tegen illegale situaties zal dan worden opgetreden.
We dagen u uit tot het verduurzamen van woningen bij splitsing.
Het splitsen van een pand biedt de kans om de kwaliteit van het pand te verbeteren. Bijvoorbeeld ook de duurzaamheid en energieprestatie van het pand. Hiervoor gelden geen strengere eisen dan die uit het bouwbesluit. Echter dagen we u uit: want dit is dé kans om de woning te verduurzamen. Daarbij adviseren we om te verduurzamen naar minimaal label B.
6. Toetsingscriteria voor verkameren
Om uw woning om te zetten naar kamerverhuur (verkameren) moet u voldoen aan onderstaande toetsingscriteria:
Het verkameren van een woning mag geen onaanvaardbare inbreuk maken op het woon- en leefklimaat.
voeren (zie handreiking Bossche Omgevingsdialoog).
Er moet sprake zijn van een evenwichtige toedeling van functies. De ruimtelijke opzet van wijken/buurten mag niet onevenredig worden aangetast.
In verband met reeds bestaande illegale kamerverhuurpanden wordt een overgangsperiode tot 1 oktober 2024 gehanteerd. Bij aanvragen om kamerverhuur tot 1 oktober 2024 worden illegale kamerverhuurpanden betrokken in de afstandseis. Voor een dergelijke illegale kamerbewoning kan alsnog een vergunning worden aangevraagd, waarbij dan getoetst zal worden aan de criteria in deze beleidslijn. Bij aanvragen na 1 oktober 2024 worden alleen nog legale kamerverhuurpanden meegerekend. Tegen illegale situaties zal dan worden opgetreden;
Het verkameren van een woning moet leiden tot kwalitatief goede kamerbewoning.
Er dienen altijd toereikende gezamenlijke voorzieningen te zijn. Hieronder wordt verstaan een gemeenschappelijke natte cel/toilet, een gezamenlijke woonkamer en een gezamenlijke keuken (of gecombineerd een woonkeuken). De gezamenlijke woonkamer+ keuken (of woonkeuken) zijn/bij elkaar opgeteld minimaal 12,5 m2 + 2m2 per te verhuren kamer. Rekenvoorbeeld in het geval van 3 te verhuren kamers: 12,5+6=18,5 m2. Verkeersruimte (ruimte nodig om een andere ruimte te kunnen bereiken) wordt niet meegerekend bij de oppervlakte van een gezamenlijke voorziening;
We dagen u uit tot het verduurzamen van woningen bij verkameren.
Het verkameren van een pand biedt de kans om de kwaliteit van het pand te verbeteren. Bijvoorbeeld ook de duurzaamheid en energieprestatie van het pand. Hiervoor gelden geen strengere eisen dan die uit het bouwbesluit. Echter dagen we u uit: want dit is dé kans om de woning te verduurzamen. Daarbij adviseren we om te verduurzamen naar minimaal label B.