Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal Statuut Gemeente Schagen |
Citeertitel | Sociaal Statuut Gemeente Schagen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Schagen. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Schagen, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2009 | Onbekend | 25-06-2009 Schager Weekblad, 29-12-2010 | Onbekend |
Burgemeester en wethouders van de Gemeente Schagen;
de organisatieverordening van de gemeente Schagen
de Wet op de ondernemingsraden (WOR)
de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de
uitwerkingsovereenkomst (UWO) met name de artikelen 8:3, 8:3:1, 12:1:5,
gezien de uitspraak van de Lokale Advies- en Arbitragecommissie d.d. 29 mei 2009;
vast te stellen de volgende verordening: Sociaal Statuut Gemeente Schagen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Dit sociaal statuut is van toepassing op alle organisatiewijzigingen in de gemeentelijke organisatie, niet zijnde een organisatiewijziging als gevolg van een gemeentelijke herindeling. Bij ongewijzigde functies wordt het principe ‘mens volgt functie’ gehanteerd.
Artikel 1:3 Bevoegdheid tot het nemen van het besluit tot organisatiewijziging
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het nemen van besluiten over de wijziging van de ambtelijke organisatie.
Artikel 1:4 Bevoegdheid tot het nemen van besluiten betreffende individuele ambtenaren
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het nemen van besluiten over wijziging van de aanstelling, overplaatsing en ontslag van ambtenaren, tenzij bij of krachtens wet of raadsbesluit anders is bepaald.
Hoofdstuk 2 Procedurele bepalingen
Indien de werkgever voornemens is om over de wenselijkheid van de organisatiewijziging extern advies te vragen, wordt de ondernemingsraad om advies gevraagd over het verstrekken en formuleren van de adviesopdracht, conform artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden.
Artikel 2:3 Overleg over de personele gevolgen en maatregelen
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in het georganiseerd overleg overeenstemming worden bereikt.
Artikel 2:5 Taakverdeling tussen OR en GO
Ten aanzien van de medezeggenschap van ambtenaren en vakcentrales geldt het algemene uitgangspunt dat onderwerpen die gedurende het proces van organisatiewijziging aan bod komen primair door één orgaan worden behandeld.
Artikel 2:6 Kennisgeving en uitvoering besluit
Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de ondernemingsraad, zal deze afwijking duidelijk worden gemotiveerd. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dit geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld, conform artikel 25, zesde lid, van de wet op de ondernemingsraden.
Hoofdstuk 3 Algemene uitgangspunten voor sociaal beleid bij interne organisatiewijziging
Artikel 3:1 Werkingssfeer hoofdstuk
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op interne organisatiewijzigingen, niet zijnde privatiseringen en publiekrechtelijke taakoverhevelingen.
Artikel 3:2 Werkgelegenheidsgarantie bij interne organisatiewijziging
De werkgever zal zich tot het uiterste inspannen om te voorkomen dat de bij de organisatiewijziging betrokken ambtenaren onvrijwillig werkloos raken. De werkgever biedt een baangarantie, mits de ambtenaar al het mogelijke doet om een passende functie te vinden en te aanvaarden. Inhoudende dat alle betrokken ambtenaren verzekerd zijn van een functie binnen de organisatie.
Artikel 3:7 Verplichting ambtenaar
Wanneer de ambtenaar weigerachtig is ten aanzien van aanvaarding van een passende functie of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing, zal het college van burgemeester en wethouders overgaan tot ontslag. Daarbij kan het college van burgemeester en wethouders melding maken bij de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, dat de desbetreffende ambtenaar weigert een passende functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing.
De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt recht op salaris en het salarisperspectief, zoals die voor hem golden in de oude functie.
Artikel 3:10 Persoonsgebonden toelagen
De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt recht op zijn persoonsgebonden toelagen.
Artikel 3:12 Aanvullende scholing
De werkgever onderzoekt of het nodig is de ambtenaar, die is overgeplaatst naar een passende of geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie, bij of om te scholen voor het vervullen van zijn nieuwe functie. De kosten van de scholing zijn voor rekening van de gemeente.
Hoofdstuk 4 Herplaatsingsprocedure
Artikel 4:5 Bedenkingen tegen voorstel
Indien de ambtenaar bedenkingen heeft tegen het advies van de commissie over zijn herplaatsing, respectievelijk tegen het advies van de commissie om hem vooralsnog geen passende of geschikte functie aan te bieden, kan hij deze binnen 14 dagen schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 4:6 Herplaatsingsbesluiten
Het college van burgemeester en wethouders neemt het besluit tot herplaatsing van de betrokken ambtenaar. De ambtenaar wordt binnen 14 dagen schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.
Artikel 4.7. Passende functie bij andere werkgever
Nadere afspraken/faciliteiten bij overgang naar een functie bij een andere werkgever worden in overleg met betrokken medewerker vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.Bij die afspraken kan gedacht worden aan onder andere faciliteiten als: loonsuppletie, assessments, loopbaanadvisering, detachering, scholing en verhuiskostenvergoeding.
Artikel 4.8. Voorzieningen bij ontslagaanvraag ambtenaar wegens functie bij andere werkgever
De boventallig verklaarde ambtenaar, die alvorens hem een passende functie als bedoeld in artikel 4.7. wordt aangeboden, ontslag aanvraagt wegens aanvaarding van een functie buiten de overheid in een privaatrechtelijke organisatie, wordt ontheven van eventuele
terugbetalingsverplichtingen die voortvloeien uit rechtspositionele toekenningen.
De boventallig verklaarde ambtenaar, die zelf verzoekt om ontslag en binnen twaalf maanden na beëindiging van het dienstverband op grond van een jubileum recht zou hebben gehad op een jubileumgratificatie krijgt deze gratificatie na het beëindigen van het dienst-verband uitbetaald. Deze gratificatie wordt niet uitbetaald als de nieuwe werkgever een vergelijkbare regeling kent en de dienstjaren bij de vorige werkgever door de nieuwe werkgever daarin volledig worden meegenomen.
Hoofdstuk 5 Privatisering en taakoverheveling
Wanneer het college voornemens is om onderdelen te privatiseringen of taken publiekrechtelijke over te hevelen dan zullen zij eerst hierover overeenstemming moeten hebben met de vakorganisaties.
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de privatisering of taakoverheveling zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door werkgever een sociaal plan opgesteld. Dit plan regelt de overplaatsingsprocedure (inclusief de ontslag- en aanstellingsprocedure van het over te plaatsen personeel) en bevat rechtspositionele bepalingen. Over dit sociaal plan moet overeenstemming worden bereikt in het georganiseerd overleg.
Artikel 5:3 Rechtspositievergelijking
Indien de betrokken ambtenaren overgaan naar een privaatrechtelijke of een andere publiekrechtelijke werkgever waarvoor een afwijkende rechtspositieregeling of CAO geldt, maakt de werkgever een vergelijking tussen de arbeidsvoorwaardenpakketten die van toepassing zijn op de gemeentelijke werkgever en de nieuwe werkgever.
Indien uit de vergelijking blijkt dat het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden (bestaande uit in ieder geval salaris, uitkeringen en toelagen, (pre)pensioen vakantie ziektekostenregeling en werkloosheidsuitkering) bij de nieuwe werkgever minder is dan het totaalpakket bij de gemeentelijke werkgever, worden in het sociaal plan nadere afspraken gemaakt over afbouw, behoud of compensatie van aanspraken.
Aldus overeengekomen te Schagen d.d. 25 juni 2009.
Burgemeester en wethouders van Schagen,
Namens deze,
(A.M.J.P. Leemans)
De vakorganisaties van overheidspersoneel
ABVAKABO FNV
(K. de Buijzer)
CNV Publieke Zaak
(S. van Rijkom)
Hieronder volgt een artikelsgewijs toelichting op het sociaal statuut, voor zover de tekst van de artikelen niet voor zichzelf spreekt.
Definitie organisatiewijziging
Voor de definitie van organisatiewijziging is aangesloten bij artikel 27 van de Wet op de ondernemingsraden. De toevoeging ‘belangrijke’ in de definitie van organisatiewijziging kan tot discussie leiden. Of een inkrimping, een wijziging van de werkzaamheden of een wijziging van de organisatiestructuur ‘belangrijk’ is, kan worden afgemeten aan:
Definitie ‘publiekrechtelijke taakoverheveling’
Bij publiekrechtelijke taakoverheveling moet gedacht worden aan het verplaatsen van taken naar een gemeenschappelijke regeling, de provincie of een ander publiekrechtelijk orgaan.
Herindelingoperaties worden van de werkingssfeer van het sociaal statuut uitgezonderd. Bij herindeling is immers sprake van een bijzondere situatie waarbij twee of meer gemeentelijke organisaties fuseren tot één nieuwe organisatie. Voor een dergelijke complexe reorganisatie moet een apart sociaal plan worden opgesteld in overleg met de andere werkgever(s) en de vakorganisaties in het bijzonder georganiseerd overleg (BGO).
Artikel 1:3 Bevoegdheid tot het nemen van het besluit tot organisatiewijziging
De gemeentewet (artikel 159) verplicht gemeenten een organisatieverordening vast te stellen, waarin de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie wordt vastgelegd. Deze verordening wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Het nader invullen van de hoofdstructuur - de inrichting van de onderdelen van de hoofdstructuur – is eveneens voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders. Bij een organisatieverandering zal bekeken moeten worden of de organisatieverordening moet worden aangepast aan de nieuwe structuur.
Artikel 1:4 Bevoegdheid tot het nemen van besluiten betreffende individuele ambtenaren
Krachtens de Gemeentewet wordt bijvoorbeeld de gemeentesecretaris door de gemeenteraad aangesteld.
Artikel 2:5 Taakverdeling tussen ondernemingsraad en georganiseerd overleg
De kern van dit artikel is dat de onderwerpen die gedurende het reorganisatietraject moeten worden besproken, óf primair door de ondernemingsraad, óf primair in het georganiseerd overleg worden besproken. Dit om te voorkomen dat bepaalde discussies over deelonderwerpen twee keer moeten worden gevoerd, met mogelijk een ander eindresultaat. Over de taakverdeling kunnen nadere afspraken worden gemaakt tussen de betrokken partijen (de werkgever, de ondernemingsraad en de vakorganisaties.)
Artikel 3:1 Werkingssfeer hoofdstuk
Een ‘interne’ organisatiewijziging is een organisatieverandering waar geen andere publiekrechtelijke of privaatrechtelijke werkgevers bij betrokken zijn.
Artikel 3:2 Werkgelegenheid bij organisatiewijziging
Dit artikel legt de werkgever een inspanningsverplichting op, om ervoor te zorgen dat in de reorganisatie niemand onvrijwillig werkloos raakt. Het college van burgemeester en wethouders geeft een werkgelegenheidsgarantie af. Inhoudende dat de betrokken ambtenaren verzekerd zijn van een functie (binnen of buiten de organisatie). Hierbij gaat het dus om behoud van de eigen functie of herplaatsing naar een andere functie binnen de gemeente Schagen. Daarnaast is het mogelijk in geval van ongewijzigde of vrijwel ongewijzigde functies zullen medewerkers zonder procedure hun werk volgen naar de nieuwe situatie. Wel krijgen zij in dat geval een loopbaangesprek. In alle andere gevallen zal de herplaatsingsprocedure worden gevolgd zoals beschreven in hoofdstuk 4. (Bron: plan van aanpak OOT)
Artikel 3:7 Verplichting ambtenaar
In het tweede lid wordt gesteld dat het college van burgemeester en wethouders melding kan maken bij de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, van het feit dat de desbetreffende ambtenaar weigert een passende functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing. Deze melding kan de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, meenemen in het besluit tot het toekennen van een werkloosheidsuitkering. De facto kan dit betekenen dat de betrokken ambtenaar zijn recht op een WW-uitkering verliest en daardoor ook zijn recht op een uitkering krachtens hoofdstuk 10d van de CAR.
Artikel 3:9 Functiegebonden toelagen
Functiegebonden toelagen (bijvoorbeeld de vergoeding voor onregelmatige diensten, de calamiteitentoeslag of de consignatievergoeding) komen te vervallen als de ambtenaar na herplaatsing een functie gaat vervullen, waaraan deze toelagen niet zijn verbonden. Om een al te plotselinge inkomensachteruitgang te voorkomen wordt hier een afbouwregeling voorgesteld. Vervallen toelagen worden alleen afgebouwd, indien en voor zover het verdwijnen van de toelagen een verlaging van de bezoldiging betekent. Het is immers denkbaar dat bij de overgang van functie A naar B de ene toelage komt te vervallen, maar een andere toelage daarvoor in de plaats komt. Alleen de daling van de totale bezoldiging (salaris plus toelagen) wordt dan afgebouwd. De afbouwregeling is conform de regeling (B&W-besluit d.d. 2 oktober 2000) die getroffen is, toen de bureauchefs geen toelage meer ontvingen voor het waarnemen van de afdelingshoofden.
Artikel 3:10 Persoonsgebonden toelage
Een voorbeeld van een persoonsgebonden toelage is een toelage die een ambtenaar in het verleden op grond van artikel 3:7:8 van de UWO (buitengewone bekwaamheid, geschiktheid en ijver) is toegekend.
Artikel 4:3 Uitgangspunten herplaatsing
Dit sociaal statuut bevat het principe ‘mens volgt functie’. Kan dit principe niet toegepast worden, omdat de functie is vervallen of omdat de ambtenaar overtollig is, dan wordt de ambtenaar in een passende functie geplaatst. Is een passende functie niet voorhanden dan wordt de ambtenaar in een geschikte functie geplaatst. Vervolgens wordt een medewerker op allerlei wijze gefaciliteerd indien een functie binnen de gemeente Schagen niet aan de orde is.
Artikel 4:5 Bedenkingen tegen voorstel
Op grond van artikel 4:8 en 4:9 van de Algemene wet bestuursrecht moet de ambtenaar de mogelijkheid krijgen om – naar keuze schriftelijk of mondeling – zijn bedenkingen te uiten voordat het definitieve besluit wordt genomen.
Artikel 4:6 Herplaatsingsbesluiten
De procedure bij bezwaarschriften ligt vastgelegd in de Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten. Bij werkeenheid Juridische Zaken zijn de adresgegevens verkrijgbaar van de secretaris van de commissie bezwaarschriften en klachten.
Artikel 4.7. Passende functie bij andere werkgever
Als er meer medewerkers zijn dan functies worden medewerkers boventallig verklaard. Dit artikel is toegevoegd om boventallig verklaarde medewerkers tegemoet te komen en hen de mogelijkheid te bieden om een betrekking bij een andere werkgever te vinden. Zowel de boventallige medewerker als de werkgever kunnen bespreekbaar maken dat het wenselijk is dat de boventallige medewerker zijn carrière elders voortzet. Dit uitsluitend op basis van vrijwilligheid, dus zonder rechtspositionele consequenties.
Met het opstellen van een vaststellingsovereenkomst wordt maatwerk geleverd. In lid 4 zijn enkele instrumenten genoemd om de betrokken medewerker te faciliteren bij het vinden van een functie buiten de organisatie.
Artikel 4.8. Voorzieningen bij ontslagaanvraag ambtenaar wegens functie bij andere werkgever
De in artikel 4.7. genoemde medewerkers worden gecompenseerd voor het feit dat ze boventallig zijn verklaard voor een tweetal rechtspositionele zaken genoemd in artikel 4.8. indien ze een betrekking bij een andere werkgever aanvaarden.
Artikel 4.9. Terugkeergarantie
Het ligt in de lijn van goed werkgeverschap en redelijkheid en billijkheid dat de boventallig verklaarde medewerker een jaar lang een garantie krijgt om wederom aangesteld te worden bij de gemeente Schagen.
Artikel 5:5 Rechtspositievergelijking
In het derde lid wordt gesteld dat in het sociaal plan een netto-netto- garantie moet worden opgenomen. Dit betekent dat het brutosalaris bij de nieuwe werkgever zodanig moet zijn, dat het salaris na aftrek van belasting en premies minstens even hoog moet zijn als het netto salaris bij de gemeente vóór de overplaatsing. Er is hier gekozen voor een netto-nettoconstructie, omdat het bruto-nettotraject in de marktsector niet gelijk is aan het bruto-nettotraject in de overheidssector.