Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schiedam

Subsidieregeling Revitalisering vastgoed Broersvest e.o. gemeente Schiedam 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchiedam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Revitalisering vastgoed Broersvest e.o. gemeente Schiedam 2023
CiteertitelSubsidieregeling Revitalisering Broersvest e.o. Schiedam 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling eindigt op 31 december 2025.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Schiedam 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202401-01-2026nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-545069

BPR2300260 / 23INT00257

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Revitalisering vastgoed Broersvest e.o. gemeente Schiedam 2023

Het college van de gemeente Schiedam;

 

gelet op artikel 3, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Schiedam 2017;

 

besluit vast te stellen de:

 

Subsidieregeling Revitalisering vastgoed Broersvest e.o. gemeente Schiedam 2023

Artikel 1 Doel en doelgroep

  • 1.

    Deze regeling heeft tot doel de beeldkwaliteit van de commerciële ruimtes aan de Broersvest en omgeving te verbeteren, in lijn te brengen met de richtlijnen uit de Welstandsnota Schiedam 2019 en de commerciële functie in het gebied te versterken. Door het verstrekken van subsidies worden eigenaren en ondernemers gestimuleerd om te investeren in het aanzien van de commerciële panden.

  • 2.

    De subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan:

    • a)

      rechtspersonen naar burgerlijk recht, die eigenaar zijn van een commerciële ruimte of pand of ondernemer zijn in een commerciële ruimte of pand in het in artikel 3 genoemd gebied;

    • b)

      natuurlijke personen of een groep van natuurlijke personen, die eigenaar zijn van een commerciële ruimte of pand of ondernemer zijn in een commerciële ruimte of pand in het in artikel 3 genoemd gebied.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV 2017: de Algemene subsidieverordening Schiedam 2017;

  • b.

    authentieke gevelelementen: elementen die minimaal 50 jaar oud zijn zoals voordeuren, glas in lood vensters, kozijnen, makelaars, windveren, gevelstenen, stoepen en trappen en andere elementen ter beoordeling aan de commissie Welstand en Monumenten;

  • c.

    begroting van de werkzaamheden: een overzicht van de werkzaamheden met een specificatie van te maken kosten, zoals een offerte;

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Schiedam;

  • e.

    commerciële ruimte of pand: ruimte of pand bestemd voor commerciële functies, zoals detailhandel, dienstverlening en/of horeca, gelegen in de plint;

  • f.

    commissie Welstand en Monumenten: het op grond van artikel 12 van de Woningwet aangewezen adviesorgaan van de gemeente;

  • g.

    eigenaar: onder eigenaar wordt mede verstaan de economisch eigenaar, de vereniging van eigenaren, de opstaller, de erfpachter, de gerechtigde tot een appartementsrecht of degene die lid is van een coöperatie en die op die grond het uitsluitende gebruik heeft van een aan de coöperatie toebehorende woning, een deelneming –of lidmaatschapsrecht op gebruik van een woning, een rechts- of natuurlijk persoon die in het bezit is van een voorlopig koopcontract dan wel ten genoegen van het college aantoont dat hij op korte termijn zakelijk gerechtigde wordt;

  • h.

    ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die een onderneming drijft;

  • i.

    onderneming: een bedrijf, zijnde detailhandel, daghoreca, creatieve industrie of ambachtelijke maakindustrie, welke deelneemt aan het economisch verkeer en waaruit minimaal één aanvaardbaar inkomen wordt genoten;

  • j.

    plint: geveldeel op de begane grond direct gelegen aan de straat waar de commerciële ruimtes zijn geconcentreerd, vaak bestaand uit een etalagezone met entree naar de commerciële ruimte en soms ook opgangen naar de verdiepingen;

  • k.

    pui: ondergevel van een pand, die over het algemeen een commerciële functie kent en waarbinnen zich de entree, etalages en mogelijk een opgang naar de boven gelegen woning(en) bevinden;

  • l.

    reclame: iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen, die vanaf de weg of vanaf een andere voor het publiek toegankelijke plaats zichtbaar is;

  • m.

    rolluik: vensterluik van smalle latjes of strippen;

  • n.

    welstandsnota: Welstandsnota Schiedam. Op basis van de kaders uit de welstandsnota is voor specifieke gebouwen aan de Broersvest een zogenaamd inspiratiedocument opgesteld met concrete uitwerking van de welstandskaders. Dit inspiratiedocument is als bijlage bij deze regeling opgenomen;

  • o.

    werkomschrijving: een gedetailleerde beschrijving van de werkzaamheden inclusief materiaal- en kleurkeuzes, zoals een bestek.

Artikel 3 Gebied

Subsidie op grond van deze regeling voor de in artikel 4 genoemde activiteiten, kan worden verleend voor verbetering van commerciële panden of ruimtes in de volgende straten:

  • Broersvest;

  • Rotterdamsedijk 262-328;

  • Koemarkt;

  • Land van Belofte 1.

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verleend aan eigenaren en ondernemers voor de volgende activiteiten:

  • a.

    het verwijderen van een gesloten, ondoorzichtig rolluik en het aanbrengen van een doorzichtig rolluik achter de pui conform de richtlijnen als vastgesteld in de Welstandsnota op basis van een omgevingsvergunning;

  • b.

    integrale aanpak van de voorgevel (inclusief schilderen), zoals aanpassen van de bestaande pui, conform de richtlijnen als vastgesteld in de Welstandsnota, op basis van een omgevingsvergunning;

  • c.

    het verwijderen van verouderde reclame of reclame die niet voldoet aan de eisen van de Welstandsnota;

  • d.

    het vervangen van reclame door een reclame conform de richtlijnen als vastgesteld in de Welstandsnota op basis van een omgevingsvergunning;

  • e.

    het verwijderen van een airco-installatie die niet voldoet aan de richtlijnen als vastgesteld in de Welstandsnota;

  • f.

    het aanbrengen van een vervangende airco-installatie (zie onder e) conform de richtlijnen als vastgesteld in de Welstandsnota op basis van een omgevingsvergunning;

  • g.

    het verwijderen van een overhangende luifel op basis van een omgevingsvergunning;

  • h.

    het laten opstellen van een kwaliteitsplan door een architect;

  • i.

    het terugplaatsen of restaureren van authentieke gevelelementen per perceel;

  • j.

    het maken van een toegang tot een woning boven de commerciële ruimte.

Artikel 5 De aanvraag

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde hierover in artikel 6 van de ASV 2017 wordt een aanvraag ingediend uiterlijk 8 weken voor aanvang van de te subsidiëren activiteiten.

  • 2.

    Een aanvraag wordt gedaan middels een door het college vastgesteld formulier en gaat, naast de gegevens genoemd in artikel 5 van de ASV 2017, vergezeld van:

    • a.

      bij het verwijderen van een gesloten rolluik en het aanbrengen van een doorzichtig rolluik:

      • i.

        een tekening of foto waarop de plaats van het aan te brengen rolluik op de pui staat aangegeven;

      • ii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • b.

      bij een integrale aanpak van de pui:

      • i.

        tekeningen van zowel de bestaande toestand van de pui , als de te realiseren toestand, de plattegronden, dwars- en langsdoorsneden en de gevels met de naastgelegen panden;

      • ii.

        een werkomschrijving;

      • iii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • c.

      bij het verwijderen van een reclame:

      • i.

        een foto waarop de reclame staat aangegeven;

      • ii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • d.

      bij het aanbrengen van een reclame:

      • i.

        een tekening met het ontwerp van de reclame en de plaats waarop deze op of bij de pui wordt aangebracht;

      • ii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • e.

      bij het verwijderen van een airco-installatie:

      • i.

        een foto van de te verwijderen airco-installatie;

      • ii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • f.

      bij het aanbrengen van een airco-installatie:

      • i.

        een tekening van de te realiseren toestand;

      • ii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • g.

      bij het verwijderen van een luifel en het aanhelen van de gevel:

      • i.

        tekeningen van zowel de bestaande toestand van de pui, als de te realiseren toestand, de plattegronden, dwars- en langsdoorsneden, de gevels met de naastgelegen panden;

      • ii.

        een werkomschrijving;

      • iii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • h.

      bij het laten opstellen van een kwaliteitsplan door een architect:

      • i.

        een beschrijving van de voorgenomen opdracht;

      • ii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • i.

      bij het terugplaatsen of restaureren van authentieke gevelelementen:

      • i.

        een tekening of foto, waarop de aan te brengen of te restaureren authentieke gevelelementen staan aangegeven;

      • ii.

        een gedetailleerde werkomschrijving, inclusie kleur- en materiaalkeuze of bestek;

      • iii.

        een begroting van de werkzaamheden.

    • j.

      bij het maken van een toegang tot een boven de commerciële ruimte gelegen woning:

      • i.

        tekeningen van zowel de bestaande toestand als de te realiseren toestand, de plattegronden, dwars- en langsdoorsneden, de gevels met de belendingen en de plaatselijke situatie;

      • ii.

        een werkomschrijving;

      • iii.

        een begroting van de werkzaamheden.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de ASV 2017 kan de subsidie worden geweigerd, indien:

  • 1.

    met de activiteit de staat van onderhoud van het pand niet op orde is of wordt gebracht;

  • 2.

    de activiteit niet bijdraagt aan het beoogde doel van de regeling;

  • 3.

    met de uitvoering van de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd is begonnen voordat de subsidie is verleend;

  • 4.

    er voor dezelfde activiteiten op andere wijze subsidie wordt verleend of in andere wijze daarin kan worden voorzien;

  • 5.

    indien er voor dezelfde of vergelijkbare activiteiten al eerder in het kader van deze regeling subsidie is verleend voor de commerciële ruimte of pand waarop de aanvraag betrekking heeft;

  • 6.

    als er een aanschrijvingsprocedure loopt.

Artikel 7 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen (subsidiabele kosten)

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de realisatie van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4.

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid wordt slechts subsidie verleend voor de daadwerkelijk gemaakte kosten.

  • 3.

    Activiteiten, die niet in de uitoefening van een bedrijf worden verricht, komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 8 Berekening van de subsidie

De subsidie bedraagt voor:

  • a.

    het verwijderen van een gesloten rolluik en het aanbrengen van een doorzichtig rolluik:

    • 100% van de subsidiabele kosten van het verwijderen van een dicht rolluik, met een maximale bijdrage van € 500 per pand;

    • 50% van de subsidiabele kosten van het aanbrengen van een doorzichtig rolluik, met een maximale bijdrage van € 2.500 per pand.

  • b.

    de een integrale aanpak van de pui:

    • 50% van de subsidiabele kosten tot een maximumbedrag van € 12.500 per pand.

  • c.

    het verwijderen van reclame:

    • 100% van de subsidiabele kosten van het weghalen van de aanwezige reclame, met een maximale bijdrage van € 500 per pand;

  • d.

    het aanbrengen van een reclame

    • 50% van de subsidiabele kosten van het aanbrengen van passende reclame-uitingen met een maximale bijdrage van € 750 per pand.

  • e.

    het verwijderen van een airco-installatie:

    • 100% van de subsidiabele kosten voor het verwijderen van een airco-installatie met een maximum van € 250 per unit en maximaal twee units per pand.

  • f.

    het aanbrengen van een airco-installatie:

    • 50% van de subsidiabele kosten met een maximum bijdrage van € 1.500 per pand.

  • g.

    het verwijderen van een luifel:

    • 100% van de subsidiabele kosten van het weghalen van een luifel met een maximale bijdrage van € 7.500 per pand.

  • h.

    het laten opstellen van een kwaliteitsplan door een architect:

    • 100% van de subsidiabele kosten voor het maken van een ontwerp, kosten constructeur e.d. met een maximale bijdrage van € 3.000 per pand.

  • i.

    het terugplaatsen of restaureren van authentieke gevelelementen:

    • 50 % van de subsidiabele kosten met een maximale bijdrage van € 3.750 per and.

  • j.

    het maken van een eigen toegang tot de woning boven de commerciële ruimte:

    • 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum subsidie van € 6.000 per pand.

Artikel 9 Verdeling van de subsidie en subsidieplafond

  • 1.

    Volledige aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Het moment dat de aanvraag volledig is, wordt beschouwd als moment van binnenkomst.

  • 2.

    Het totaal beschikbare budget voor de in deze regeling opgenomen activiteiten bedraagt € 300.000.

  • 3.

    Het subsidieplafond voor 2024 bedraagt € 200.000

Artikel 10 Verplichtingen

  • 1.

    Met de uitvoering van de werkzaamheden wordt gestart binnen een half jaar na de subsidieverlening.

  • 2.

    De uitvoering van de werkzaamheden dient te zijn afgerond binnen twee jaar na de subsidieverlening. Na verloop van één jaar wordt de voortgang gemeld bij de gemeente.

  • 3.

    Het pand wordt niet vervreemd, nadat is aangevangen met de werkzaamheden en voordat het college de subsidie heeft vastgesteld.

  • 4.

    De subsidieontvanger is verplicht, op verzoek van het college, ter plaatse nadere toelichting te geven over de verrichtte werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend.

Artikel 11 Bevoorschotting

Het college kan op verzoek van de aanvrager, bij de beschikking tot subsidieverlening, een voorschot verlenen van maximaal 80 % van de verleende subsidie.

Artikel 12 Vaststelling van de subsidie

  • 1.

    Binnen 13 weken na afronding van de werkzaamheden doet de subsidieontvanger hiervan melding aan het college door een aanvraag tot vaststelling.

  • 2.

    De aanvraag tot vaststelling als bedoeld in het eerste lid , dient te bevatten:

    • a.

      een gespecificeerd overzicht van de kosten, waarin de verrichte werkzaamheden op dezelfde wijze zijn gerangschikt als in de begroting en

    • b.

      de originele facturen en betalingsbewijzen onder vermelding van adres, factuurnummer, factuurdatum en een specificatie van de werkzaamheden.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze regeling eindigt op 31 december 2025.

  • 3.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Revitalisering Broersvest e.o. Schiedam 2023.

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

Deze regeling is onderdeel van het Plan van Aanpak Broersvest, gericht op verbetering van de beeldkwaliteit van de Broersvest. In het Uitvoeringsprogramma Binnenstad 2022 is deze Broersvestaanpak geprioriteerd. Het Uitvoeringsprogramma is gebaseerd op de Ontwikkelvisie voor de Binnenstad uit 2012. Reden om de Broersvest te prioriteren is het feit dat het een belangrijke entree richtring de binnenstad betreft.

 

Doel is de beeldkwaliteit van de Broersvest te verbeteren. De basis voor de beoordeling daarvan is de Welstandsnota Schiedam 2019 en het welstandsregime, dat op basis daarvan geldt voor de binnenstad (waar de Broersvest onderdeel van is).

 

Met de subsidieregeling willen we investeringen, door eigenaren en ondernemers, in de gevels van de commerciële ruimtes vlottrekken. Daarmee beogen we een positieve impact te maken op de beeldkwaliteit van de straat. Dit versterkt de aantrekkelijkheid van de Broersvest als vestigingslocatie en heeft hiermee dus ook effect op het economisch functioneren. Het is niet de bedoeling de verantwoordelijkheid voor die investering van de markt over te nemen. Om die reden is de regeling gericht op de bekostiging van een deel van de investering.

 

De subsidie wordt verstrekt aan eigenaren en ondernemers, die in het gebied een commercieel pand of commerciële ruimte in eigendom hebben of daar hun onderneming voeren. Bij de regeling wordt er van uitgegaan dat de ondernemer, die zelf geen eigenaar is, zelf de benodigde toestemming regelt van de betrokken eigenaar. Hetzelfde geldt voor een eigenaar van de commerciële ruimte, die onderdeel is van een Vereniging van Eigenaren (VvE).

 

Artikel 2

Dit artikel beschrijft de in de regeling gebruikte begrippen.

 

Artikel 3

Dit artikel beschrijft het gebied waar de regeling van kracht is. De Rotterdamsedijk en het Land van Belofte zijn met een beperkt aantal huisnummers toegevoegd aan het gebied. Het gaat daarbij om hoekpanden en hoekblokken. Bij de laatst genoemde wordt binnen het blok naar eenheid in uitstraling gestreefd.

 

Artikel 4

Dit artikel beschrijft de activiteiten, waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. De Welstandsnota kent criteria voor gebouwen en voor zogenaamde objecten, zoals reclame en rolluiken. Voor de uitvoering van de regeling is een visuele uitwerking opgesteld op basis van de Welstandsnota: de brochure Ondernemen aan de Broersvest in Schiedam, inspiratie en kaders. Deze vat de regels van de Welstandsnota samen, maar vervangt deze niet. Voor veel activiteiten, waarvoor subsidie kan worden gegeven, is een omgevingsvergunning noodzakelijk. De verantwoordelijkheid voor een aanvraag van een omgevingsvergunning ligt bij de aanvrager van de subsidie.

 

Voor het plaatsen van een airco-installatie is subsidie in principe alleen mogelijk als deze nieuwe installatie een bestaande installatie vervangt, die niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand.

 

Het verwijderen van een pui (sub g) gaat altijd hand in hand met een plan voor een totaalaanpak van de pui (sub b), omdat anders sprake zal zijn van een weigeringsgrond (zie artikel 6).

 

Het maken van een plan door een architect is altijd onderdeel van een grotere aanvraag, waarbij ook inzicht is in de daadwerkelijk voorgenomen werkzaamheden, die tot een concreet resultaat in het straatbeeld leidt. Anders kan sprake zijn van een weigeringsgrond (zie artikel 6).

 

Het maken van een toegang tot woning boven de commerciële ruimte is slechts in beperkte mate aan de orde aan de Broersvest. Deze activiteit ziet met name op het toegankelijk maken van ruimtes boven de commerciële ruimte voor zover die niet als woonruimte in gebruik zijn. De kosten voor het maken en inrichten van de woning worden niet gesubsidieerd.

 

Artikel 5

Dit artikel beschrijft de vereisten voor een aanvraag. Een aanvraag wordt minimaal acht weken voor aanvang van de werkzaamheden gedaan. Op die manier heeft de behandelaar van de aanvraag tijd om met de aanvrager in contact te komen. De beslistermijn volgt de Algemene Subsidieverordening Schiedam 2017. Het is aan de aanvrager of hij het risico neemt om voor een definitief besluit te starten met de werkzaamheden.

 

Voor de aanvraag wordt een formulier beschikbaar gesteld op de website van de gemeente. Het artikel beschrijft per activiteit welke informatie bij de aanvraag moet worden overlegd, naast de algemene informatie die op basis van de Algemene Subsidieverordening 2017 al wordt gevraagd.

Er wordt telkens gevraagd om een begroting van de werkzaamheden, omdat op basis van artikel 8 een percentage en/of een maximumbedrag per activiteit wordt genoemd. De subsidie richt zich op de bekostiging van de activiteit.

 

Artikel 6

Dit artikel beschrijft de weigeringsgronden.

 

  • De subsidie wordt geweigerd als met de voorgenomen activiteit de staat van onderhoud niet op orde wordt gebracht. Deze weigeringsgrond is opgenomen om desinvestering van maatschappelijke middelen te voorkomen. Hiervan kan sprake zijn als er bijvoorbeeld een aanvraag wordt gedaan voor werkzaamheden, zonder dat onderliggende problemen rond constructie worden verholpen of als een aanvraag wordt gedaan voor een kwaliteitsplan van een architect, zonder dat er zicht is op daadwerkelijk herstel of werkzaamheden aan de pui. Een ander voorbeeld is een aanvraag voor verwijdering van een luifel, zonder dat hierbij een plan is opgenomen voor het aanhelen van de gevel (totaalaanpak van de gevel).

     

  • Een tweede weigeringsgrond is als de kwaliteit van het plan onvoldoende is en niet bijdraagt aan het doel van de regeling, namelijk het verbeteren van het aanzien van de straat. Uitgangspunt hierbij zijn de regels van welstand, zoals vastgelegd in de Welstandsnota Schiedam 2019.

     

  • Een negatief advies van de Commissie Ruimte Kwaliteit, die de plannen toetst, is een reden voor weigering.

     

  • De subsidie moet worden aangevraagd, voordat met de werkzaamheden is begonnen. Dit volgt al uit artikel 5 en is hier expliciet als weigeringsgrond opgenomen.

     

  • Als er op andere wijze al subsidie voor de voorgenomen activiteiten is verkregen, dan wordt de subsidie geheel of ten dele geweigerd. Hetzelfde geldt voor een mogelijke bijdrage van derden, zoals particuliere fondsen.

     

  • Het is niet de bedoeling dat herhaalde aanvragen voor dezelfde ruimtes of panden gedurende de looptijd van deze regeling worden ingediend. Dit is een weigeringsgrond. Dat laat onverlet dat aanvragers die meerdere commerciële ruimtes of panden in eigendom hebben of in meerdere commerciële ruimtes of panden hun onderneming uitoefenen, per ruimte of pand een aanvraag kunnen doen.

     

  • De subsidie wordt geweigerd als er een aanschrijvingsprocedure loopt, waaraan de eigenaar niet of onvoldoende meewerkt. Een voornemen tot aanschrijving valt hier ook onder.

Artikel 7

Dit artikel beschrijft de kosten die voor subsidie in aanmerking komen. De regeling beoogt een subsidie te leveren in de kostprijs, de daadwerkelijke kosten, van de uit te voeren activiteiten.

 

Er wordt subsidie verstrekt voor kosten die noodzakelijk zijn om de activiteiten te verrichten. Of iets al dan niet noodzakelijk is, wordt aan de beoordeling van het college overgelaten. De bijdragen van derden worden daarvan afgetrokken.

 

Slechts daadwerkelijke gemaakte kosten komen voor subsidie in aanmerking. Dit zijn dus werkelijk gemaakte kosten en geen benadering van de kosten.

 

Het derde lid maakt het indienen van kosten voor zelfwerkzaamheid onmogelijk. Hiermee wordt bedoeld de werkzaamheden die zijn uitgevoerd door de aanvrager zelf of door anderen (niet zijnde een onderneming).

 

Artikel 8

Dit artikel beschrijft de wijze waarop de subsidie wordt berekend.

 

Artikel 9

Dit artikel bepaalt de verdeling van de subsidie. Volledige aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Het subsidieplafond voor 2024 is € 200.000. Het totaal beschikbare budget voor de hele looptijd van de regeling is bepaald op € 300.000. Begin 2025 wordt bekend gemaakt hoeveel budget in 2024 is gebruikt en wat – op basis van de resterende middelen – het subsidieplafond voor 2025 wordt.

 

Artikel 10

Dit artikel bepaalt de verplichtingen die in de subsidiebeschikking worden vastgelegd. De regeling is gericht op het bereiken van effecten in de straat. Om die reden is als verplichting opgenomen dat de werkzaamheden binnen een half jaar moeten starten en binnen twee jaar worden afgerond. Om inzicht te krijgen in de voortgang, wordt na een jaar een voortgang gerapporteerd aan de behandelaar van de subsidie. Soms is het handig voor de Gemeente om een bezoek ter plaatse te brengen. De aanvrager faciliteert de behandelaar van de subsidie en/of zijn bouwkundig adviseur om ter plekke het resultaat van de werkzaamheden in ogenschouw te nemen.

Op basis van de ASV Schiedam 2017 is de aanvrager verplicht de gemeente op de hoogte te stellen van alle relevante zaken, die de voortgang van de gesubsidieerde activiteiten of het beoogde doel raken. Er is tevens een verplichting om het betreffende pand of de ruimte, tijdens de uitvoering van de activiteiten en voor de vaststelling van de subsidie, niet te vervreemden.

 

Ten overvloede wordt er in deze toelichting op gewezen dat eigenaren van vastgoed in de binnenstad, op basis van de Leegstandsverordening Schiedam 2017 artikel 3 lid 1, de plicht hebben leegstand te melden en een inspanningsverplichting hebben om die leegstand op te lossen.

 

Artikel 11

Dit artikel regelt de bevoorschotting. Omdat het voor een bouwproces noodzakelijk is over voldoende middelen te beschikken, is gekozen voor een bevoorschotting van 80%. De uitbetaling van de laatste 20% is afhankelijk van de vaststelling van de subsidie en dus van het verwezenlijken van de gesubsidieerde activiteit.

 

Artikel 12

Dit artikel regelt de vaststelling van de subsidie. Het verzoek tot vaststelling bevat in de bijlagen de facturen en betaalbewijzen, waaruit blijft dat de activiteiten zijn uitgevoerd.

De originele facturen en betalingsbewijzen vermelden adres, factuurnummer, factuurdatum en een specificatie van de werkzaamheden. Op basis van de facturen en betaalbewijzen wordt bekeken of de daadwerkelijke kosten in lijn zijn met de kostenspecificatie, die aan de subsidieverlening ten grondslag lag.

Na vaststelling ontvangt de subsidieaanvrager de rekeningen en betalingsbewijzen retour.

Als de gesubsidieerde activiteiten niet of niet volledig zijn uitgevoerd, kan de subsidie (deels) worden teruggevorderd. Indien op basis van de berekening, zoals genoemd in artikel 8, blijkt dat er te veel subsidie is verleend, kan de subsidie worden teruggevorderd.

 

Artikel 13

De looptijd van de regeling is gekoppeld aan de looptijd van het Uitvoeringsprogramma Binnenstad 2022.