Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Revitalisering vastgoed Broersvest e.o. gemeente Schiedam 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Revitalisering Broersvest e.o. Schiedam 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling eindigt op 31 december 2025.
Algemene subsidieverordening Schiedam 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | 01-01-2026 | nieuwe regeling | 12-12-2023 | BPR2300260 / 23INT00257 |
Deze regeling heeft tot doel de beeldkwaliteit van de commerciële ruimtes aan de Broersvest en omgeving te verbeteren, in lijn te brengen met de richtlijnen uit de Welstandsnota Schiedam 2019 en de commerciële functie in het gebied te versterken. Door het verstrekken van subsidies worden eigenaren en ondernemers gestimuleerd om te investeren in het aanzien van de commerciële panden.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
eigenaar: onder eigenaar wordt mede verstaan de economisch eigenaar, de vereniging van eigenaren, de opstaller, de erfpachter, de gerechtigde tot een appartementsrecht of degene die lid is van een coöperatie en die op die grond het uitsluitende gebruik heeft van een aan de coöperatie toebehorende woning, een deelneming –of lidmaatschapsrecht op gebruik van een woning, een rechts- of natuurlijk persoon die in het bezit is van een voorlopig koopcontract dan wel ten genoegen van het college aantoont dat hij op korte termijn zakelijk gerechtigde wordt;
Subsidie op grond van deze regeling voor de in artikel 4 genoemde activiteiten, kan worden verleend voor verbetering van commerciële panden of ruimtes in de volgende straten:
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verleend aan eigenaren en ondernemers voor de volgende activiteiten:
Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de ASV 2017 kan de subsidie worden geweigerd, indien:
Het college kan op verzoek van de aanvrager, bij de beschikking tot subsidieverlening, een voorschot verlenen van maximaal 80 % van de verleende subsidie.
Deze regeling is onderdeel van het Plan van Aanpak Broersvest, gericht op verbetering van de beeldkwaliteit van de Broersvest. In het Uitvoeringsprogramma Binnenstad 2022 is deze Broersvestaanpak geprioriteerd. Het Uitvoeringsprogramma is gebaseerd op de Ontwikkelvisie voor de Binnenstad uit 2012. Reden om de Broersvest te prioriteren is het feit dat het een belangrijke entree richtring de binnenstad betreft.
Doel is de beeldkwaliteit van de Broersvest te verbeteren. De basis voor de beoordeling daarvan is de Welstandsnota Schiedam 2019 en het welstandsregime, dat op basis daarvan geldt voor de binnenstad (waar de Broersvest onderdeel van is).
Met de subsidieregeling willen we investeringen, door eigenaren en ondernemers, in de gevels van de commerciële ruimtes vlottrekken. Daarmee beogen we een positieve impact te maken op de beeldkwaliteit van de straat. Dit versterkt de aantrekkelijkheid van de Broersvest als vestigingslocatie en heeft hiermee dus ook effect op het economisch functioneren. Het is niet de bedoeling de verantwoordelijkheid voor die investering van de markt over te nemen. Om die reden is de regeling gericht op de bekostiging van een deel van de investering.
De subsidie wordt verstrekt aan eigenaren en ondernemers, die in het gebied een commercieel pand of commerciële ruimte in eigendom hebben of daar hun onderneming voeren. Bij de regeling wordt er van uitgegaan dat de ondernemer, die zelf geen eigenaar is, zelf de benodigde toestemming regelt van de betrokken eigenaar. Hetzelfde geldt voor een eigenaar van de commerciële ruimte, die onderdeel is van een Vereniging van Eigenaren (VvE).
Dit artikel beschrijft de in de regeling gebruikte begrippen.
Dit artikel beschrijft het gebied waar de regeling van kracht is. De Rotterdamsedijk en het Land van Belofte zijn met een beperkt aantal huisnummers toegevoegd aan het gebied. Het gaat daarbij om hoekpanden en hoekblokken. Bij de laatst genoemde wordt binnen het blok naar eenheid in uitstraling gestreefd.
Dit artikel beschrijft de activiteiten, waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. De Welstandsnota kent criteria voor gebouwen en voor zogenaamde objecten, zoals reclame en rolluiken. Voor de uitvoering van de regeling is een visuele uitwerking opgesteld op basis van de Welstandsnota: de brochure Ondernemen aan de Broersvest in Schiedam, inspiratie en kaders. Deze vat de regels van de Welstandsnota samen, maar vervangt deze niet. Voor veel activiteiten, waarvoor subsidie kan worden gegeven, is een omgevingsvergunning noodzakelijk. De verantwoordelijkheid voor een aanvraag van een omgevingsvergunning ligt bij de aanvrager van de subsidie.
Voor het plaatsen van een airco-installatie is subsidie in principe alleen mogelijk als deze nieuwe installatie een bestaande installatie vervangt, die niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand.
Het verwijderen van een pui (sub g) gaat altijd hand in hand met een plan voor een totaalaanpak van de pui (sub b), omdat anders sprake zal zijn van een weigeringsgrond (zie artikel 6).
Het maken van een plan door een architect is altijd onderdeel van een grotere aanvraag, waarbij ook inzicht is in de daadwerkelijk voorgenomen werkzaamheden, die tot een concreet resultaat in het straatbeeld leidt. Anders kan sprake zijn van een weigeringsgrond (zie artikel 6).
Het maken van een toegang tot woning boven de commerciële ruimte is slechts in beperkte mate aan de orde aan de Broersvest. Deze activiteit ziet met name op het toegankelijk maken van ruimtes boven de commerciële ruimte voor zover die niet als woonruimte in gebruik zijn. De kosten voor het maken en inrichten van de woning worden niet gesubsidieerd.
Dit artikel beschrijft de vereisten voor een aanvraag. Een aanvraag wordt minimaal acht weken voor aanvang van de werkzaamheden gedaan. Op die manier heeft de behandelaar van de aanvraag tijd om met de aanvrager in contact te komen. De beslistermijn volgt de Algemene Subsidieverordening Schiedam 2017. Het is aan de aanvrager of hij het risico neemt om voor een definitief besluit te starten met de werkzaamheden.
Voor de aanvraag wordt een formulier beschikbaar gesteld op de website van de gemeente. Het artikel beschrijft per activiteit welke informatie bij de aanvraag moet worden overlegd, naast de algemene informatie die op basis van de Algemene Subsidieverordening 2017 al wordt gevraagd.
Er wordt telkens gevraagd om een begroting van de werkzaamheden, omdat op basis van artikel 8 een percentage en/of een maximumbedrag per activiteit wordt genoemd. De subsidie richt zich op de bekostiging van de activiteit.
Dit artikel beschrijft de weigeringsgronden.
De subsidie wordt geweigerd als met de voorgenomen activiteit de staat van onderhoud niet op orde wordt gebracht. Deze weigeringsgrond is opgenomen om desinvestering van maatschappelijke middelen te voorkomen. Hiervan kan sprake zijn als er bijvoorbeeld een aanvraag wordt gedaan voor werkzaamheden, zonder dat onderliggende problemen rond constructie worden verholpen of als een aanvraag wordt gedaan voor een kwaliteitsplan van een architect, zonder dat er zicht is op daadwerkelijk herstel of werkzaamheden aan de pui. Een ander voorbeeld is een aanvraag voor verwijdering van een luifel, zonder dat hierbij een plan is opgenomen voor het aanhelen van de gevel (totaalaanpak van de gevel).
Het is niet de bedoeling dat herhaalde aanvragen voor dezelfde ruimtes of panden gedurende de looptijd van deze regeling worden ingediend. Dit is een weigeringsgrond. Dat laat onverlet dat aanvragers die meerdere commerciële ruimtes of panden in eigendom hebben of in meerdere commerciële ruimtes of panden hun onderneming uitoefenen, per ruimte of pand een aanvraag kunnen doen.
Dit artikel beschrijft de kosten die voor subsidie in aanmerking komen. De regeling beoogt een subsidie te leveren in de kostprijs, de daadwerkelijke kosten, van de uit te voeren activiteiten.
Er wordt subsidie verstrekt voor kosten die noodzakelijk zijn om de activiteiten te verrichten. Of iets al dan niet noodzakelijk is, wordt aan de beoordeling van het college overgelaten. De bijdragen van derden worden daarvan afgetrokken.
Slechts daadwerkelijke gemaakte kosten komen voor subsidie in aanmerking. Dit zijn dus werkelijk gemaakte kosten en geen benadering van de kosten.
Het derde lid maakt het indienen van kosten voor zelfwerkzaamheid onmogelijk. Hiermee wordt bedoeld de werkzaamheden die zijn uitgevoerd door de aanvrager zelf of door anderen (niet zijnde een onderneming).
Dit artikel beschrijft de wijze waarop de subsidie wordt berekend.
Dit artikel bepaalt de verdeling van de subsidie. Volledige aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Het subsidieplafond voor 2024 is € 200.000. Het totaal beschikbare budget voor de hele looptijd van de regeling is bepaald op € 300.000. Begin 2025 wordt bekend gemaakt hoeveel budget in 2024 is gebruikt en wat – op basis van de resterende middelen – het subsidieplafond voor 2025 wordt.
Dit artikel bepaalt de verplichtingen die in de subsidiebeschikking worden vastgelegd. De regeling is gericht op het bereiken van effecten in de straat. Om die reden is als verplichting opgenomen dat de werkzaamheden binnen een half jaar moeten starten en binnen twee jaar worden afgerond. Om inzicht te krijgen in de voortgang, wordt na een jaar een voortgang gerapporteerd aan de behandelaar van de subsidie. Soms is het handig voor de Gemeente om een bezoek ter plaatse te brengen. De aanvrager faciliteert de behandelaar van de subsidie en/of zijn bouwkundig adviseur om ter plekke het resultaat van de werkzaamheden in ogenschouw te nemen.
Op basis van de ASV Schiedam 2017 is de aanvrager verplicht de gemeente op de hoogte te stellen van alle relevante zaken, die de voortgang van de gesubsidieerde activiteiten of het beoogde doel raken. Er is tevens een verplichting om het betreffende pand of de ruimte, tijdens de uitvoering van de activiteiten en voor de vaststelling van de subsidie, niet te vervreemden.
Ten overvloede wordt er in deze toelichting op gewezen dat eigenaren van vastgoed in de binnenstad, op basis van de Leegstandsverordening Schiedam 2017 artikel 3 lid 1, de plicht hebben leegstand te melden en een inspanningsverplichting hebben om die leegstand op te lossen.
Dit artikel regelt de bevoorschotting. Omdat het voor een bouwproces noodzakelijk is over voldoende middelen te beschikken, is gekozen voor een bevoorschotting van 80%. De uitbetaling van de laatste 20% is afhankelijk van de vaststelling van de subsidie en dus van het verwezenlijken van de gesubsidieerde activiteit.
Dit artikel regelt de vaststelling van de subsidie. Het verzoek tot vaststelling bevat in de bijlagen de facturen en betaalbewijzen, waaruit blijft dat de activiteiten zijn uitgevoerd.
De originele facturen en betalingsbewijzen vermelden adres, factuurnummer, factuurdatum en een specificatie van de werkzaamheden. Op basis van de facturen en betaalbewijzen wordt bekeken of de daadwerkelijke kosten in lijn zijn met de kostenspecificatie, die aan de subsidieverlening ten grondslag lag.
Na vaststelling ontvangt de subsidieaanvrager de rekeningen en betalingsbewijzen retour.
Als de gesubsidieerde activiteiten niet of niet volledig zijn uitgevoerd, kan de subsidie (deels) worden teruggevorderd. Indien op basis van de berekening, zoals genoemd in artikel 8, blijkt dat er te veel subsidie is verleend, kan de subsidie worden teruggevorderd.
De looptijd van de regeling is gekoppeld aan de looptijd van het Uitvoeringsprogramma Binnenstad 2022.