Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Subsidieregeling slimme lokale oplossingen netcongestie Ede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling slimme lokale oplossingen netcongestie Ede
CiteertitelSubsidieregeling slimme lokale oplossingen netcongestie Ede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op vervalt per 1 januari 2026.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Ede 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-545020

429864

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling slimme lokale oplossingen netcongestie Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 12 december 2023, zaaknummer 429864;

gelet op de artikelen 3, 5, eerste lid, 6, eerste lid, 7, vierde lid, 12, tweede lid, 13, vierde lid en 14, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit van te stellen de: Subsidieregeling slimme lokale oplossingen netcongestie Ede.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Asv: Algemene subsidieverordening Ede 2017;

  • b)

    de-minimissteun: steun die wordt verstrekt op basis van Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352/1); Verordening (EU) nr. 2019/316 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector (PbEU L 51 I/1); Verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector (PbEU L 190/45), of Verordening (EU) 2018/1923 van de Commissie van 7 december 2018 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun verleend aan diensten van algemeen economisch belang verrichtende ondernemingen (PbEU L 313/2);

  • c)

    grootverbruiker: een verbruiker met een aansluiting groter dan 3x80 Ampère;

  • d)

    netcongestie: de capaciteit van het net is niet voldoende voor de transportvraag van alle elektriciteit.

Artikel 2. Subsidieontvanger

  • 1.

    Subsidie op grond van deze subsidieregeling wordt uitsluitend verleend aan rechtspersonen.

  • 2.

    Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een penvoerder die optreedt namens minimaal twee samenwerkende partijen waarvan één partij een grootverbruiker is.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor het (laten) doen van onderzoek naar slimme oplossingen die bijdragen aan het efficiënter benutten van het stroomnet waardoor netcongestie verminderd of uitbreidingen mogelijk worden gemaakt.

  • 2.

    Subsidiabele activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie zijn:

    • a.

      het (laten) uitvoeren van onderzoeken naar haalbaarheid;

    • b.

      juridische aspecten onderzoeken m.b.t. contracten of organisatie; of

    • c.

      het uitwerken van een businesscase.

Artikel 4. Subsidiabele kosten en hoogte subsidie

  • 1.

    Subsidie wordt verleend voor maximaal 50% van de daadwerkelijke gemaakte kosten.

  • 2.

    Voor subsidie komen in aanmerking de kosten voor inzet van externe deskundigheid.

  • 3.

    De subsidie bedraagt maximaal € 10.000 per initiatief.

Artikel 5. Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de Asv wordt een subsidie op grond van deze regeling geweigerd als de te onderzoeken oplossing zal leiden tot een verhoogd gebruik van fossiele brandstoffen.

Artikel 6. Aanvraag

Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de Asv overlegt de aanvrager:

  • a.

    een offerte van de te verwachten kosten;

  • b.

    een intentieverklaring waaruit kan worden opgemaakt wie de samenwerkende partijen zijn en waarin is opgenomen dat de penvoerder toestemming heeft van alle partijen om mede namens de samenwerkende partijen een subsidieaanvraag in te dienen;

  • c.

    een naar waarheid ingevulde de-minimisverklaring.

Artikel 7. Verantwoording

In aanvulling op het bepaalde in artikel 14 van de Asv dient de subsidieontvanger bij de verantwoording de volgende documenten aan te leveren:

  • a.

    een inhoudelijk verslag waarin de resultaten van het onderzoek worden weergeven;

  • b.

    facturen van de gemaakte kosten.

Artikel 8. Subsidieverplichtingen

De subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan een door de gemeente Ede uit te voeren evaluatie ten aanzien van de gesubsidieerde activiteiten. De evaluatie bestaat in ieder geval uit een gesprek met de gemeente en een bezoek van de gemeente ter plaatse.

Artikel 9. Subsidieplafond

  • 1.

    Voor deze subsidieregeling geldt een subsidieplafond van € 100.000,-.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen het subsidieplafond verhogen.

  • 3.

    Het beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.

Artikel 10. Staatssteunregels

Subsidie op grond van deze subsidieregeling wordt verleend met toepassing van Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013, L352 /1).

Artikel 11. Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024 en vervalt per 1 januari 2026.

  • 2.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen om subsidies waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling slimme lokale oplossingen netcongestie Ede.

Vastgesteld in de vergadering van 12 december 2023, zaaknummer 429864

Het college voornoemd,

de secretaris,

drs. R.F. Groen MPA

de burgemeester,

mr. L.J. Verhulst

Toelichting  

Algemeen

Het stroomnet in Ede zit steeds voller. Er is sprake van netcongestie; file op het stroomnetwerk. Het oplossen hiervan is in principe een verantwoordelijkheid van de netbeheerders. Men werkt hard aan verzwaring van het netwerk, maar dat biedt, op korte termijn, onvoldoende ruimte. Nieuwe aansluitingen voor grootverbruik worden al niet meer uitgegeven en bestaande aansluitingen kunnen niet worden uitgebreid. Deze beperkingen gelden niet alleen voor het afnemen van elektriciteit, maar ook voor het terugleveren van elektriciteit. Daardoor wordt het ook lastiger om extra opwekfaciliteiten te realiseren.

We zien dat er andere slimme oplossingen nodig zijn om de beschikbare ruimte die er is beter te benutten. Zowel voor de korte termijn als op de lange termijn. Inmiddels zijn er verschillende bedrijventerreinen aan het nadenken over energiehubs. Maar er zijn ook andere slimme oplossingen denkbaar die het probleem van netcongestie kunnen omzeilen/ oplossen. Denk hierbij o.a. aan cable-pooling (2 opwekkers die gebruik maken van dezelfde aansluiting, bijvoorbeeld zonnepanelen en windmolens), een gezamenlijke accu of een oplossing waarbij elektriciteit omgezet wordt naar warmte of waterstof. Voor de doorontwikkeling van onze gemeente hebben wij belang bij de oplossingen die dit soort initiatieven gaan bieden.

We willen deze initiatieven stimuleren met een subsidieregeling. Met deze subsidieregeling willen we het onderzoek naar deze oplossingen stimuleren en kennis en ervaring op doen voor toekomstige ontwikkelingen als ook voor de benodigde ondersteuning die wij als gemeente op dit gebied mogelijk kunnen bieden.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 6. Aanvraag

Voor de benodigde intentieverklaring en de-minimisverklaring kan gebruik worden gemaakt van een voorbeeld die beschikbaar wordt gesteld door de gemeente.

 

Artikel 9. Subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt op volgorde van binnenkomst verdeeld. Dit heet ook wel ‘wie-het-eerst-komt-het-eerst-maalt’. Wij nemen alleen volledige subsidieaanvragen in behandeling. Wanneer u de gelegenheid heeft gehad uw subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van binnenkomst de datum van ontvangst van de volledige aanvraag. Als uw aanvraag is ontvangen nadat het subsidieplafond is bereikt, verstrekken wij geen subsidie meer.