Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling DNA-evenementen gemeente Ede |
Citeertitel | Subsidieregeling DNA-Evenementen gemeente Ede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening Ede 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 12-12-2023 | 431712 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
vrijwilligersorganisatie: een organisatie zonder winstoogmerk die met regelmaat bijeenkomt en/of activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en waarbij de uitvoering van het primaire proces in overwegende mate door vrijwilligers wordt gedaan.
Artikel 2. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen een subsidie verlenen voor het organiseren van een evenement die op grond van artikel 4 kan worden aangemerkt als een DNA-evenement in de gemeente Ede.
Voor subsidie op grond van deze regeling komen in aanmerking vrijwilligersorganisaties belast met de organisatie van een evenement die op grond van artikel 4 kan worden aangemerkt als DNA-evenement.
Artikel 4. Criteria DNA-evenement
Een DNA-evenement is een lokaal publieksevenement die we sinds jaar en dag kennen binnen de gemeente Ede. Het is een sfeerbepalende evenement die voorziet in een behoefte van een breed publiek, waaronder jongeren, gezinnen en ouderen. Het evenement zorgt voor plezier bij onze inwoners, het past bij het karakter van onze kernen en we koesteren het evenement, omdat het belangrijk is voor de sociale verbinding tussen onze inwoners.
Artikel 5. Hoogte subsidie en subsidiabele kosten
De subsidieontvanger kan aanspraak maken op één van de volgende subsidiemogelijkheden:
subsidie ter compensatie van een begrotingstekort ontstaan door toenemende kosten voor materiaal, personeel en/of veiligheid. Of sprake is van toenemende kosten wordt getoetst door middel van een vergelijking van de begroting met de jaarrekeningen van de twee jaren voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
Een subsidie op grond van deze regeling wordt geweigerd indien naar het oordeel van burgemeester en wethouders:
Artikel 7. Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger is, in aanvulling op artikel 11 van de ASV, verplicht om tijdig een eventueel benodigde evenementenvergunning aan te vragen.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen, ingediend uiterlijk 1 april, die in aanmerking komen voor een subsidie, te subsidiëren verdeelt het college het beschikbare bedrag naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 12 december, zaaknummer 431712.
Het college voornoemd,
drs. R.F. Groen MPA
de secretaris,
mr. L.J. Verhulst
de burgemeester,
DNA evenementen zijn belangrijke evenementen voor de gemeente Ede. Zij worden al sinds jaar en dag door vrijwilligers georganiseerd in onze gemeente. Ze zorgen voor sociale verbinding en een vrije tijdsbesteding voor onze inwoners. Organisatoren van Edese DNA-evenementen geven het signaal af dat zij het lastig vinden de begroting rond te krijgen. Zij worden geconfronteerd met toenemende kosten voor materiaal, personeel en veiligheid. Deze kosten zijn gemiddeld zo’n 30% gestegen. Met deze subsidieregeling willen we onze lokale evenementen steunen zodat zij voortgang kunnen blijven vinden.
Dit zijn de publieksevenementen die we sinds jaar en dag binnen onze gemeente kennen. Het zijn sfeerbepalende evenementen die voorzien in een behoefte van een breed publiek, waaronder jongeren, gezinnen en ouderen. Deze evenementen leveren specifiek een bijdrage aan een levendige en gezellige stad. Ze zorgen voor plezier bij onze inwoners, ze passen bij het karakter van onze kernen en we koesteren ze, omdat ze belangrijk voor de sociale verbinding tussen onze inwoners zijn. Voorbeelden van DNA-evenementen zijn de Oud Lunterse Dag, de Vlegeldag en de Dickensfair.
Relatie met de Algemene subsidieverordening Ede
De subsidieregeling is een aanvulling op de ASV. De bepalingen uit de ASV zijn derhalve ook van toepassing op deze regeling tenzij deze regeling een aanvulling of uitzondering geeft.
Artikel 4 Criteria DNA-evenement
Om subsidie te kunnen ontvangen op grond van deze subsidieregeling dient een evenement te kunnen worden getypeerd als DNA-evenement. Alle aanvragen worden derhalve getoetst aan de criteria zoals opgenomen in artikel 4 van deze subsidieregeling.
Artikel 5. Hoogte subsidie en subsidiabele kosten
In deze regeling is in twee mogelijkheden voorzien om de hoogte van de subsidie te berekenen. Allereerst kan de subsidie worden vastgesteld op basis van een forfaitair bedrag van € 500,-. De tweede mogelijkheid is dat de hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van begrotingstekort. Dit subsidieontvanger dient aan te geven welke keuze hij wenst. Deze keuze kan achteraf - dus na het definitief indienen van de subsidieaanvraag - niet meer worden gewijzigd. Een wijziging achteraf zou namelijk inbreuk maken op het beginsel van gelijke kansen dat geldt bij de verdeling van schaarse subsidiemiddelen (zie de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 11 juli 2018, ECLI:NL:RVS:2018:2310). Daarnaast is het wenselijk om wijzigingen achteraf uit te sluiten om zo de administratieve lasten voor het gemeentebestuur te beperken. Anders zou deze twee keer een aanvraag van dezelfde organisatie moeten beoordelen.
Als een organisatie ervoor kiest om subsidie aan te vragen op basis van het begrotingstekort dan moeten de daarvoor extra gegevens worden aangeleverd bij de aanvraag (zie artikel 8 van deze regeling).
Artikel 11: Subsidieplafond en wijze van verdeling
In deze subsidieregeling wordt gewerkt met een subsidieplafond. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als de aanvraag gehonoreerd zou worden.
In beginsel worden de aanvragen opgespaard tot uiterlijk 1 april waarna het bedrag gelijkelijk wordt verdeeld over de aanvragers. Dit heet naar evenredigheid: Stel dat het subsidieplafond met 10% overvraagd wordt, dan worden alle aanvragen met 10% worden ‘gekort’ om binnen het plafond te blijven.
Mocht het subsidieplafond niet volledig worden besteed dan ontstaat de mogelijkheid om nog subsidie te verlenen op basis van aanvragen die na 1 april zijn ontvangen. In dit geval verdelen we het resterende budget op basis van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’, waarbij geldt ‘op is op’. Wanneer het subsidieplafond voor het subsidieplafond bereikt is, worden nieuwe aanvragen afgewezen.