Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wageningen

Economische Visie Detailhandel en Horeca 2023-2027

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWageningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingEconomische Visie Detailhandel en Horeca 2023-2027
CiteertitelEconomische Visie Detailhandel en Horeca 2023-2027
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-2023nieuwe regeling

27-11-2023

gmb-2023-544926

D23.1109652

Tekst van de regeling

Intitulé

Economische Visie Detailhandel en Horeca 2023-2027

De raad van de gemeente Wageningen,

 

Gelezen:

het voorstel aan de raad, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 20 juni 2023,

 

gelet op:

zijn kaderstellende bevoegdheid,

 

aangenomen:

amendement 4A1 Kiss & Ride-plek,

 

Besluit

 

  • 1.

    De volgende ruimtelijke economische kaders voor detailhandel en horeca voor de stad vaststellen voor de periode 2023-2027:

    • 1.1

      Bij de ontwikkeling van detailhandel wordt uitgegaan van de reeds bestaande structuur van een zo’n divers mogelijk winkelaanbod. Het aanbod vindt zoveel mogelijk geclusterd plaats. Naast de binnenstad worden de volgende clusters onderscheiden:

      • o

        Winkelcentrum Tarthorst (voor de noordelijke gelegen buurten).

      • o

        Service punt Campus (voorzieningspunt voor het campusgebied).

      • o

        Buurtsteunpunten zijnde Spar Noordwest en solitaire supermarkten (Hoogvliet, Jan Linders, AH) met een eigen verzorgingsgebied.

    • Bij nieuwe woonontwikkelingen wordt gekeken of er ruimte is voor passende voorzieningen.

    • 1.2

      Inzetten op een divers en aantrekkelijke aanbod in de binnenstad, nieuwe ontwikkelingen in de detailhandel en horeca dienen bij voorkeur plaats te vinden in de binnenstad. Er wordt ingezet om voor de leefbaarheid voor de inwoners een divers en in de nabijheid voldoende primaire voorzieningen en dagelijkse levensbehoeften te waarborgen, maar wel economisch verantwoord.

    • 1.3

      Bij het bepalen van marktruimte voor uitbreiding detailhandel wordt gebruik gemaakt van een distributieplanologisch onderzoek (DPO) om inzicht te krijgen in de kwalitatieve uitbreidingsruimte voor een bepaalde branche of winkelcentrum. Daarbij zijn ruimtelijke relevante argumenten onmisbaar in een onderbouwing.

    • 1.4

      Voor de gehele stad Wageningen, uitgezonderd Wageningen Campus, aangaande horeca:

      We bieden ruimte voor nieuwe innovatieve ontwikkelmogelijkheden voor horeca, dranken en de restaurantsector. Daarbij stimuleren we concepten die het internationale karakter onderschrijven en gericht zijn op korte ketens, groen, innovatie en duurzaamheid. In de binnenstad spelen de gebiedsprofielen een rol bij de afweging waar dit wenselijk is. Voor de hele stad zijn op bijzondere locaties ook ontwikkelmogelijkheden. De afweging is afhankelijk van de aard en kwaliteit van de locatie, zoals toeristische of recreatieve locaties, bij sport- of culturele instellingen, bijzondere onderscheidende locaties of in/bij clusters van voorzieningen. Het college zal op basis van de vastgestelde beleidsuitgangspunten van de EVDH een beoordelingskader voor nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden opstellen.

  • 2.

    De volgende ruimtelijke economische kaders voor de binnenstad vaststellen voor de periode 2023-2027:

    • 2.1

      Inzetten op een regiofunctie met een onderscheidend vermogen ten opzichte van buurgemeenten (Ede, Veenendaal, Arnhem) door lokale ondernemers met een uniek aanbod en startende ondernemers te versterken.

    • 2.2

      De gebiedsprofielen voor diverse straten in het centrum vaststellen, met als doel het centrum sterker, aantrekkelijker en herkenbaarder te maken. Deze straten zijn:

      • o

        Hoogstraat

      • o

        De Markt

      • o

        Bergstraat verbinding met het 5 Mei Plein (Vrijheidskwartier)

      • o

        Stationsstraat

      • o

        Junusstraat

      • o

        Schuijlensteeg

      • o

        Plantsoen

      • o

        Molenstraat/Herenstraat

      • o

        Bevrijdingsstraat

      • o

        Tussen de Hoog- en Herenstraat

    • 2.3

      Inzetten op het verbinden van de Hoogstraat met het toekomstige Vrijheidskwartier. Zo wordt de functie van de Bergstraat versterkt, waardoor het 5 Mei Plein met de Markt wordt verbonden. Dit vraagt aandacht voor de verkeerskundige optimalisatie en investeringen.

    • 2.4

      Inzetten op bezoekgemak en bereikbaarheid binnenstad:

      • -

        Voor een aantrekkelijk en goed functionerend centrum dat ruimte biedt aan bezoekers is goede bewegwijzering en voldoende parkeerruimte (aan of binnen de Stadsgracht) nodig op een locatie nabij de entree aan de Stationsstraat.

      • -

        Herinrichting van het Plantsoen en binnen de Stadsgracht naar een 30 km zone waar voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen.

      • -

        Realisatie van een bewaakte, overdekte fietsenstalling om zo de aantrekkelijkheid van de binnenstad te vergroten op (een van de locaties) op het Beuningplein en mogelijk op termijn ook in het gebied rondom de bibliotheek (Stationsstraat).

      • -

        Realiseren van een aantrekkelijke en comfortabele Kiss & Ride-plek zo dicht mogelijk bij winkels en horeca.

      • -

        Realiseren van stallingsplekken voor tandems en driewielers bij de bewaakte overdekte fietsenstalling.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 27 november 2023

de voorzitter,

de griffier,