Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit Krimpenerwaard – Omgevingsdienst Midden-Holland 2024 |
Citeertitel | Mandaatbesluit Krimpenerwaard – Omgevingsdienst Midden-Holland 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit omgevingsdienst Midden-Holland van 13 oktober 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 12-12-2023 |
Onverminderd het eerste lid, heeft de directeur een aan de uitoefening van de bevoegdheid voorafgaande informatieplicht en een signaleringsplicht jegens het college indien de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college naar verwachting politieke en maatschappelijke gevolgen zal hebben of indien een besluit naar verwachting tot consequentie zal hebben dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld of het college aangesproken wordt. In die gevallen wordt overleg gevoerd met het college.
Krimpenerwaard, 12 december 2023
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard
J. Hennip
Secretaris,
P. Bouvy - Koene
Burgemeester,
Mandatenlijst, ondermandaat toegestaan, m.u.v. het nemen van beslissingen op bezwaar
Het toepassen van de in de Algemene wet bestuursrecht of in een andere wet of AMvB, zoals de Omgevingswet, opgenomen procedures waaronder begrepen het corresponderen in het kader van deze procedures, het horen, het ter inzage leggen van stukken, het verzorgen van kennisgevingen en bekendmakingen in het Gemeenteblad en het nemen van (procedurele) besluiten, zoals het verlengen van termijnen en het buiten behandeling laten van aanvragen, het afdoen van herhaalde aanvragen en het niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen.
Het in rechte vertegenwoordigen van het college en het nemen van besluiten of verrichten van handelingen inzake bestuursrechtelijke procedures, zoals het vaststellen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van bezwaar, voorlopige voorziening, beroep of hoger beroep, het voeren van verweer en het nemen van besluiten in het kader van een tussenuitspraak of bestuurlijke lus.
Het registreren en verwerken van gegevens of documenten in (verplichte) registers of applicaties, zoals Inspectieview, het Register externe veiligheidsrisico’s, het Informatiesysteem Overige Ramptypen, het geluidregister, het landelijk grondwaterregister dan wel de basisregistratie ondergrond, de e-MJV website met daaronder de IPPC applicatie, EEP-rapportages en het Kadaster in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen. Het registreren, verwerken en/of monitoren van geluidsemissies, van verkeers- en milieudata, bodeminformatie en data met betrekking tot klimaatadaptatie.
Mandaten toetsing en vergunningverlening
Het behandelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.4, eerste lid, van de Omgevingswet voor milieubelastende activiteiten, lozingen, mobiel puinbreken en sloopactiviteiten (asbest). Dit betreft meldingen op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving en het Omgevingsplan.
Het besluiten over het stellen van maatwerkvoorschriften en het verbinden van voorschriften aan omgevingsvergunningen als bedoeld in artikel 4.5, lid 1 van de Omgevingswet voor milieubelastende activiteiten, lozingen, mobiel puinbreken en sloopactiviteiten (asbest). Dit betreft maatwerk op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving of het Omgevingsplan.
Het besluiten over het treffen van gelijkwaardige maatregelen als bedoeld in artikel 4.7, lid 1 van de Omgevingswet voor milieubelastende activiteiten, lozingen, mobiel puinbreken en sloopactiviteiten (asbest). Dit betreft een besluit over het treffen van gelijkwaardige maatregelen op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving het Besluit bouwwerken leefomgeving of het Omgevingsplan.
Het behandelen van informatie voortvloeiend uit een informatieplicht op grond van hoofdstuk 3, 4 en 5 van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving of op grond van het omgevingsplan voor zover het betreft milieubelastende activiteiten, lozingen, mobiel puinbreken of sloopactiviteiten (asbest).
Het besluiten op verzoeken om tijdelijk geluidsnormen te overschrijden en/of het stellen van maatwerkvoorschriften over het veroorzaken van geluidhinder en trillinghinder op grond van het Omgevingsplan, de Algemene Plaatselijke verordening, Verordening Fysieke Leefomgeving of artikel 7.23 van het Besluit bouwwerken leefomgeving.
Het besluiten over geluidwerende maatregelen aan gebouwen en het uitvoeren van projecten in het kader van sanering verkeerslawaai op grond van artikel 2.43 van de Omgevingswet en het Besluit kwaliteit leefomgeving, inclusief het aanvragen, beheren en verantwoorden van subsidie, het opstellen van saneringsprogramma’s en het sluiten van overeenkomsten.
Mandaten toezicht en handhaving
Het uitoefenen van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet milieubeheer, het Besluit bodemkwaliteit, de Algemene Plaatselijke Verordening, Verordening Fysieke Leefomgeving, het Omgevingsplan, evenementenvergunningen (geluidnormen) en andere regelgeving waarvoor mandaat is verleend.
Het nemen van herstelmaatregelbesluiten en andere besluiten over handhaving zoals bedoeld in hoofdstuk 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht, zoals last onder dwangsom of bestuursdwang, inclusief het ten uitvoer brengen van bestuursdwang, besluiten over invordering en kostenverhaal, inclusief besluiten over uitstel van betaling of matiging en het intrekken van een vergunning als sanctie, voor overtredingen bij milieubelastende activiteiten, lozingen, mobiel puinbreken, sloopactiviteiten (asbest) en voor overtredingen van andere regelgeving of vergunningen waarvoor mandaat is verleend, zoals de Wet milieubeheer, het Besluit bodemkwaliteit en de APV en/of de Verordening Fysieke Leefomgeving, het Omgevingsplan.
Het besluiten op verzoeken van derden om handhaving ten aanzien van (vermeende) overtredingen van een vergunning, van algemene regels of van regels uit het omgevingsplan met betrekking tot milieubelastende activiteiten, lozingen, mobiel puinbreken, sloopactiviteiten (asbest) en voor (vermeende) overtredingen van andere regelgeving waarvoor mandaat is verleend, zoals de Wet milieubeheer, het Besluit bodemkwaliteit en de APV en/of de Verordening Fysieke Leefomgeving, het Omgevingsplan.
Het opleggen van spoedeisende bestuursdwang, het verplichten tot geheel of gedeeltelijk staken van activiteiten en het feitelijk stilleggen van werkzaamheden, het aanzeggen van mondelinge bestuursdwang voor het opruimen van gevaarlijke stoffen, zoals asbest of andere milieugevaarlijke stoffen en/of het voorkomen van verdere verontreiniging of schade bij milieu-incidenten en ongewone voorvallen en het geven van aanwijzingen daarbij.
Het verlenen van opdrachten tot het doen van onderzoek naar of het opruimen van gevaarlijke stoffen zoals asbest of andere milieugevaarlijke stoffen en/of het feitelijk voorkomen van verdere verontreiniging of schade bij milieu-incidenten en ongewone voorvallen door zelf maatregelen te treffen ingeval geen gehoor wordt gegeven aan mondelinge bestuursdwang dan wel de veroorzaker van het incident onbekend is.
Het nemen van besluiten over het treffen van tijdelijke beschermingsmaatregelen bij toevalsvondsten van verontreiniging op of in de bodem op grond van artikel 19.9c van de Omgevingswet, en/of het zelf of door derden laten treffen van maatregelen indien de eigenaar of erfpachter niet of niet tijdig beschermingsmaatregelen treft, inclusief het verhalen van de kosten op grond van artikel 19.9d van de Omgevingswet.