Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Kosten bewindvoering en budgetbeheer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKosten bewindvoering en budgetbeheer
CiteertitelKosten bewindvoering en budgetbeheer
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de op 17 juli 2018 vastgestelde beleidsregel ‘Kosten bewindvoering en budgetbeheer’.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

11-12-2023

gmb-2023-544763

Tekst van de regeling

Intitulé

Kosten bewindvoering en budgetbeheer

Het college van burgemeester en wethouders van Almere,

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de navolgende beleidsregel ‘Kosten bewindvoering en budgetbeheer’ onder intrekking van de op 17 juli 2018 vastgestelde beleidsregel ‘Kosten bewindvoering en budgetbeheer’.

 

Bijzondere bijstand voor de kosten van beschermingsbewind (bewindvoerdersloon) is mogelijk. Voorwaarde is wel dat er een vonnis moet liggen met daarin het door de rechter vastgestelde bedrag.

 

Er zit vaak een periode tussen de datum van aanvraag van het beschermingsbewind en de uitspraak (vonnis) van de rechter. Soms is een situatie van een klant zo precair dat meteen ondersteuning moet worden geboden. Er is dan geen sprake van beschermingsbewind, maar wel van budgetbeheer. Daarom kan voor de periode tussen de datum van aanvraag en de uitspraak van de rechter bijzondere bijstand voor budgetbeheer worden vergoed. Voorwaarde is wel dat er een door de klant getekende volmacht moet liggen.

 

Ook eventueel bijkomende kosten kunnen voor bijzondere bijstand in aanmerking komen. Evenals de kosten die gemaakt moeten worden bij de overgang van de ene bewindvoerder naar de andere. Dat moet ook via een vonnis van de rechtbank worden bevestigd.

 

Bijzondere bijstand voor budgetbeheer en/of beschermingsbewindskosten moet als volgt beoordeeld worden: van de aanvraagdatum twee maanden aftrekken.

 

Vonnis binnen deze periode

Als het vonnis binnen deze periode is uitgesproken worden vergoed:

  • de budgetbeheerkosten van datum intake tot datum waarop het beschermingsbewindtarief in gaat onder de extra voorwaarde dat een getekende volmacht voor de periode voor de uitspraak aanwezig is tot maximaal het tarief budgetbeheer van de gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • de intakekosten zelf (en eventuele andere kosten die gemaakt zijn, bijv. griffiekosten). Ook als aan het beschermingsbewind budgetbeheer vooraf is gegaan wordt maar één keer intakekosten vergoed tegen het tarief van beschermingsbewind conform Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren.

Voorbeeld: een beschermingsbewindvoerder vraagt namens de klant op 2 november 2017 bijzondere bijstand aan. Het vonnis is uitgesproken op 15 september 2017, dus valt binnen de periode van twee maanden. De intakedatum is 10 juni 2017. We vergoeden het budgetbeheer voor de periode 10 juni 2017 tot 1 september 2017. De kosten beschermingsbewind vergoeden we vanaf 1 september 2017, inclusief de intakekosten (en evt. andere kosten die gemaakt zijn, bijv. griffiekosten).

 

Vonnis buiten deze periode

Als het vonnis buiten de periode van twee maanden ligt, vergoeden we slechts twee maanden beschermingsbewind met terugwerkende kracht vóór de aanvraagdatum. Eventueel budgetbeheer vanaf de intakedatum tot uitspraak rechter worden dan niet vergoed. We vergoeden wél de gemaakte intakekosten en eventuele griffiekosten.

 

Periode van toekenning

Met draagkracht

Voor belanghebbenden met draagkracht wordt de bijzondere bijstand voor 1 jaar toegekend en moet men elk jaar een nieuwe aanvraag indienen.

 

Zonder draagkracht

Als er sprake is van schuldenbewind wordt voor belanghebbenden zonder draagkracht de toekenningsperiode vastgesteld voor de duur van 12 maanden. Na 9 maanden vindt een monitoringsgesprek plaats om te onderzoeken of belanghebbende kan doorstromen naar schulddienstverlening of dat er een verlenging nodig is. Aanvullende afspraken worden in overleg met de bewindvoerder vastgesteld op 6 of 12 maanden. Er hoeft dan geen nieuwe aanvraag te worden ingediend.

 

Als er sprake is van beschermingsbewind als gevolg van lichamelijke of geestelijke toestand (anders dan schuldenbewind) wordt voor belanghebbende zonder draagkracht, de toekenningsperiode vastgesteld voor onbepaalde tijd en na 18 maanden een hercontrole uitgevoerd.

 

WSNP-bewind

Beschermingsbewind moet onderscheiden worden van bewind in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). In het geval dat het salaris van de WSNP-bewindvoerder niet uit de boedel kan worden voldaan, mag de WSNP-bewindvoerder dat niet bij de klant in rekening brengen.

 

Schone lei

Over het algemeen zal na 18 maanden MSNP/WSNP-traject een schone lei worden gegeven. Daarna zal er geen sprake meer zijn van problematische schulden en moet de vergoeding terug naar het standaardtarief. Het standaardtarief wordt toegepast vanaf de 1e van de volgende maand. Ook wordt de draagkrachtperiode opnieuw beoordeeld vanaf 1e van de volgende maand.

 

Budgetbeheer na schone lei

Als blijkt dat na het afronden van een schuldregeling ondersteuning nodig blijft in de vorm van budgetbeheer en/of coaching kan in principe maximaal twee jaar een beroep gedaan worden op bijzondere bijstand. Als na twee jaar budgetbeheer blijkt dat een persoon nog langer behoefte heeft aan dit soort ondersteuning moet de afweging worden gemaakt wat de beste oplossing is: terug naar beschermingsbewind of budgetbeheer handhaven. De vergoeding voor budgetbeheer en/of budgetcoaching is conform het tarief van de gemeentelijke schuldhulpverlener.

 

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Aldus vastgesteld,

Almere, 11 december 2023

Burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen, de afdelingsmanager Werk en Inkomen

M. L. de Wilde