Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meerssen

Reglement Presidium gemeente Meerssen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeerssen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Presidium gemeente Meerssen 2024
CiteertitelReglement Presidium gemeente Meerssen 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement Presidium 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

15-12-2023

gmb-2023-544706

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Presidium gemeente Meerssen 2024

de Raad van de gemeente Meerssen;

 

overwegende dat de Meerssense raad zijn vergadermodel wil professionaliseren zodat bijeenkomsten en vergaderingen efficiënter en effectiever verlopen en dat de Meerssense raad zich wil versterken op zijn volksvertegenwoordigende rol;

 

BESLUIT

 

vast te stellen het volgende Reglement Presidium gemeente Meerssen 2024:

Artikel 1 Begripsbepaling

Het Presidium:

het Presidium als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van Orde - besluitvormende raadsvergaderingen van de gemeenteraad van de gemeente Meerssen.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    Het Presidium bestaat uit de raadsvoorzitter en de fractievoorzitters;

  • 2.

    de raadsvoorzitter is de voorzitter van het Presidium;

  • 3.

    bij verhindering of ontstentenis wordt de voorzitter waargenomen door de plaatsvervangend voorzitter van de Raad;

  • 4.

    elke fractievoorzitter wijst een raadslid van de eigen fractie aan, dat hem of haar bij afwezigheid in het Presidium bij verhindering of ontstentenis waarneemt;

  • 5.

    de griffier alsmede de secretaris zijn in elke vergadering aanwezig. Afgestemd op de agenda is laatstgenoemde functionaris geheel dan wel deels aanwezig;

  • 6.

    het Presidium kan anderen uitnodigen een vergadering van het Presidium geheel of gedeeltelijk bij te wonen.

Artikel 3. De Voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • 1.

    het voorbereiden en leiden van de Presidiumvergaderingen;

  • 2.

    het handhaven van de orde;

  • 3.

    het naleven van het reglement - Presidium 2024;

  • 4.

    het initiëren van evaluatie-momenten en het stimuleren van de verbetering van de werkwijze van het Presidium.

Artikel 4. De Griffier

  • 1.

    De griffier heeft als taak het Presidium bij de uitoefening van zijn taak terzijde te staan;

  • 2.

    de griffier heeft tijdens de beraadslagingen desgevraagd een adviserende rol. Idem geldt dit voor de secretaris.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De Presidiumvergaderingen zijn niet openbaar, indien gewenst kan er een besloten gedeelte plaatsvinden dat niet wordt opgenomen in de verslaglegging;

  • 2.

    voorafgaand aan het vergaderjaar wordt de jaarplanning van alle Presidiumvergaderingen vastgesteld en gedurende het jaar wordt de planning bewaakt en waar nodig bijgestuurd;

  • 3.

    het Presidium vergadert aanvullend als de voorzitter of tenminste twee leden daartoe verzoeken;

  • 4.

    indien de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal leden, wordt zij uiterlijk binnen 7 dagen gehouden nadat het verzoek bij de voorzitter is gedaan;

  • 5.

    de voorzitter roept de leden schriftelijk/digitaal op, met daarbij de vergaderagenda en onderliggende stukken, tenminste vier dagen voor de vergadering;

  • 6.

    het Presidium mag alleen beraadslagen als tenminste de helft of meer van het aantal leden aanwezig is;

  • 7.

    bij het ontbreken van het vergaderquorum belegt de voorzitter binnen 3 werkdagen een nieuwe vergadering. Het vereiste van lid 4 is dan niet van toepassing;

  • 8.

    het Presidium beslist bij meerderheid van stemmen;

  • 9.

    het verslag en de afsprakenlijst wordt door de griffier in de orde van de jaarplanning van het Presidium opgesteld en verzonden aan de leden van het Presidium en van de Raad;

  • 10.

    bij het begin van de volgende Presidiumvergadering worden het verslag en de afsprakenlijst van de vorige vergadering vastgesteld;

  • 11.

    de verslagen van de vergaderingen van het Presidium zijn openbaar.

Artikel 6. Taken

  • 1.

    Het Presidium coördineert de werkzaamheden van de Raad, bewaakt de organisatie van de Raad en bewaakt inwerk- en ontwikkelprogramma’s van de Raad;

  • 2.

    het Presidium stelt de jaarplanning van alle bijeenkomsten en vergaderingen van de Raad vast, en bespreekt en onderhoudt deze planning op maandelijkse basis;

  • 3.

    het Presidium bespreekt de ingediende voorstellen, bepaalt het behandelplan, informeert indieners daarover en bewaakt alle in behandeling zijnde voorstellen;

  • 4.

    het Presidium bepaalt de inhoud, opzet en deelname van beeldvormende bijeenkomsten, stelt de agenda’s (programma’s) vast en informeert de deelnemers hierover;

  • 5.

    het Presidium bereidt de oordeelsvormende raadsbijeenkomsten voor, stelt de agenda’s vast en informeert de deelnemers hierover;

  • 6.

    het Presidium bereidt de besluitvormende raadsvergaderingen voor, stelt de agenda’s vast en informeert de deelnemers hierover;

  • 7.

    het Presidium bewaakt actief ingediende en aangenomen initiatiefvoorstellen, amendementen, moties en toezeggingen van het college;

  • 8.

    het Presidium bewaakt actief ingediende verzoeken om inlichtingen en schriftelijke vragen;

  • 9.

    het Presidium bespreekt in beslotenheid over aangelegenheden welke vanwege hun voorlopigheid of anderszins gevoeligheid (nog) niet openbaar gemaakt kunnen worden.

Artikel 7. Uitleg verordening

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het Presidium dienaangaande op voorstel van de voorzitter dan wel een ander lid van het Presidium.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement Presidium gemeente Meerssen 2024”;

  • 2.

    dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024 met inachtneming van moment van bekendmaking en publicatie;

  • 3.

    op dat tijdstip vervalt het Reglement Presidium 2016.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de Raad van 15 december 2023.

de griffier,

mevr. mr. Y.R.G. Dreessen

de voorzitter,

mevr. M.A.H. Clermonts-Aretz