Organisatie | Borne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-12-2023 | nieuwe regeling | 05-12-2023 |
Besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne tot vaststelling van beleidsregels voor de uitvoering van de bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne;
gelezen het voorstel van 18 april 2023;
het gewenst is om beleidsregel[s] vast te stellen omdat deze verdere duiding geeft van enkele artikelen in de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023;
De regels beschrijven het gemeentelijk beleid met betrekking tot de uitvoering van het leerlingenvervoer.
b e s l u i t vast te stellen de volgende beleidsregel[s]:
Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023
Uitgangspunt leerlingenvervoer: Bij de beoordeling van het leerlingenvervoer betrekt het college het uitgangspunt dat het vervoer van leerlingen van huis naar school en terug primair de verantwoordelijkheid van de ouder(s)/verzorger(s) is. Ook begeleiding van de leerling in het vervoer van huis naar school en terug is een verantwoordelijkheid van de ouder(s)/verzorger(s). Blijken zij niet in staat te zijn te begeleiden, dan moeten zij zelf voor een oplossing zorgen (bijvoorbeeld oppas, buren, familie).
Artikel 1. Nadere uitleg definities
De afstand woning-school wordt bepaald via de ANWB Routeplanner op www.anwb.nl, volgens de ‘kortste route’ met de fiets. De afstand wordt berekend in kilometers en afgerond op één cijfer achter de komma (honderd meter).
Bij het vaststellen van het inkomen als bedoeld in artikel 1 sub m van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023 wordt uitgegaan van het inkomen van de ouders/voogden/verzorgers waar het kind verblijft.
Een leerling die door een structurele lichamelijke, verstandelijke, zintuiglijke of psychische beperking niet of niet zelfstandig van het openbaar vervoer of de fiets gebruik kan maken, wordt aangemerkt als een leerling met een beperking in de zin van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023.
Wanneer een leerling, ondanks zijn beperking, wél zelf kan reizen met het openbaar vervoer, is deze in de zin van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer géén leerling met een beperking. De beperking die een leerling heeft moet structureel van aard zijn, in ieder geval langer dan drie maanden duren. Een tijdelijke beperking tot 3 maanden levert geen aanspraak op leerlingenvervoer op.
Wanneer de beperking met medicijnen te verbeteren is, is er geen sprake van een beperking in de zin van deze verordening. Van een beperking in deze verordening is dus alleen sprake wanneer deze structureel en niet behandelbaar is en/of een leerling er niet mee kan om gaan/ niet leerbaar is (bijv. als een kind met een beperking niet leerbaar is om een bepaalde route naar school te fietsen of met openbaar vervoer te reizen).
Ouders/verzorgers kunnen ook co-ouders zijn van een leerling. In dat geval geldt het volgende:
Het vaststellen van de reistijd met het openbaar vervoer vindt plaats op basis van de door de Reisinformatiegroep B.V. beschikbaar gestelde informatie, www.9292ov.nl. Daarbij wordt uitgegaan van de adressen van de woning en de school.
Een tussenvoorziening behoort tot een school(bestuur) of een samenwerkingsverband waar voortijdig schooluitval van een leerling wordt voorkomen, maar past formeel niet binnen de beleidscategorieën voor een school als bedoeld in de Wet op het primair onderwijs, Wet op het voortgezet onderwijs 2020 en Wet op de expertisecentra. Het samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor de inrichting van deze locatie(s);.
De werkwijze voor tussenvoorziening zoals bedoeld in 3a, die als schoollocaties kunnen worden aangemerkt, is als volgt:
Mocht de ouder op basis van de oorspronkelijke school niet in aanmerking komen op basis van de 4 km criteria. Als de tussenvoorziening wel verder weg gelegen is dan deze 4 km afstandsgrens dan komt de ouder wel tijdelijk in aanmerking voor een vergoeding voor bekostiging leerlingenvervoer gemeente Borne 2023.
Bij de beoordeling van de vraag of er sprake is van passend vervoer betrekt het college het uitgangspunt dat het vervoer van leerlingen van huis naar school en terug de verantwoordelijkheid van de ouders/verzorgers is. Ook begeleiding van de leerling in het vervoer van huis naar school en terug is een verantwoordelijkheid van de ouders/verzorgers.
Bij de aanvraag kan een deskundige advies worden gevraagd, deze adviezen kunnen worden gegeven door:
De school kan een deskundigen advies afgeven via een zogenoemd schooladvies. In dit advies verwachten wij een onderbouwing waarom de leerling geen gebruik kan maken van openbaar vervoer (met begeleiding).
Het advies is niet bindend. Wel moet afwijking van het advies goed worden gemotiveerd.
Artikel 5. OOGO met het samenwerkingsverband
Adviezen kunnen worden gegeven door:
De school kan een verklaring afgeven via een zogenoemd schooladvies. In dit advies verwachten wij een onderbouwing waarom de leerling geen gebruik kan maken van openbaar vervoer (met begeleiding).
Het advies is niet bindend. Wel moet afwijking van het advies goed worden gemotiveerd.
Artikel 6. Algemene voorwaarden voor toekenning van een vervoersvoorziening
Indien wordt geconstateerd dat de ouderbijdrage niet wordt betaald volgen twee betalingsherinneringen met daarbij vermeld de mogelijkheid om in termijnen te betalen.
Ook wordt er na één betalingsherinnering contact gezocht om samen naar een oplossing te zoeken. Mocht dit niet tot contact leiden, wordt er een aangetekende herinnering gestuurd met een uitnodiging voor een gesprek. Indien contact niet mogelijk is en/of betaling wordt geweigerd of de ouder(s)/verzorger(s) nalatig blijft met betalen, kan de voorziening worden stopgezet. Als de aanspraak op de vervoersvoorziening komt te vervallen, worden ouders/verzorgers hier schriftelijk van op de hoogte gebracht.
Als de aanvraag is voorzien van een onderbouwde medische verklaring waaruit blijkt dat een kind de komende jaren niet zelfstandig kan reizen, wordt een meerjarenbeschikking afgegeven tot aan de leeftijd van 9 jaar.
Voorafgaand aan het moment dat de leerling de leeftijd van 9 jaar bereikt wordt gekeken of en hoe het kind vanaf 9 jaar kan toegroeien naar zelfstandigheid. Dit wordt beoordeelt op basis van een gesprek met een consulent van de gemeente Borne.
Artikel 7. Herziening, opschorting, intrekking of terugvordering van de vervoersvoorziening
In geval van ongeoorloofd gedrag of wangedrag spreekt de chauffeur de leerling hierop aan en handelt proportioneel en professioneel naar eigen inzicht. De vervoerder brengt de gemeente Borne en vertegenwoordiger(s), waaronder ouders/verzorgers, van de desbetreffende leerling zo spoedig mogelijk op de hoogte van het voorval en de actie die uitgevoerd is door de vervoerder. De gemeente Borne kan in uiterste situatie direct overgaan tot een (tijdelijk) reisverbod van desbetreffende leerling.
Stap 2: Blijft een kind zich misdragen na de waarschuwing door vervoerder dan wordt het kind tijdelijk geschorst (een week). Tijdens de schorsing moet de ouder/verzorger het kind zelf naar school brengen en weer ophalen. De ouder/verzorger is dan zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop het kind van en naar school gaat.
Stap 3: Indien het gedrag niet is veranderd na terugkeer schorsing, wordt de bekostiging ingetrokken.
Artikel 8. Vervoersvoorziening naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school
Indien ouders/verzorgers besluiten hun kind naar een verder gelegen school te laten gaan en aanspraak bestaat op een vervoersvoorziening naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school, kan besloten worden ouders een kilometer vergoeding voor de auto te bekostigen tot aan de dichtstbijzijnde toegankelijke school.
Artikel 10. Aanwijzing Opstapplaats
Indien de gemeente opstapplekken aanwijst zijn ouders/ verzorgers zelf verantwoordelijk voor dat het kind op tijd bij de opstapplek is. Indien een kind te laat komt en het aangepast vervoer is vertrokken dienen ouders/ verzorgers te zorgen dat het kind op school komt. Kinderen worden na schooltijd weer teruggebracht naar de opstapplek. Ouders/verzorgers zijn zelfverantwoordelijk dat het kind veilig aan komt op het opvangadres/woonadres. Ook eventuele begeleiding van het kind van en naar de opstapplek is een verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers. Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kind totdat zij in de bus stappen bij de opstapplek: dus ook voor het wachten bij de opstapplek. Werk van ouders/verzorgers, meerdere kinderen in het gezin of andere praktische redenen ontslaat ouders niet van deze verantwoordelijkheid.
Als een kind na schooltijd gebruik maakt van een BSO in de gemeente Borne, wordt deze wel naar de BSO locatie gebracht.
Kinderen in een elektrische rolstoel worden uitgezonderd van het vervoer vanaf een opstapplek.
Artikel 13. Schooltijden en wachttijden
Het vervoer vindt plaats volgens tijden schoolgids van de school. Alleen wanneer een leerling door structurele beperking een deel van het onderwijsprogramma kan volgen, indien nodig onder schooltijden worden vervoerd. Zoals in de toelichting staat omschreven dienen ouders hiervoor een verzoek voor afwijkende tijden te onderbouwen door:
De ouders dienen hun verzoek om een vervoersvoorziening op deze afwijkende tijden te onderbouwen door:
Artikel 17. Bekostiging van de kosten van openbaar vervoer en vervoer per fiets.
De uitbetaling van bekostiging van vervoer per fiets en openbaar vervoer vindt plaats op basis van declaratie. Ouders zijn zelf verantwoordelijk om een declaratieformulier in te vullen. Declaratieformulieren kunnen tot einde zomervakantie van het schooljaar waar de beschikking betrekking op had worden ingediend.
Bijvoorbeeld beschikking voor schooljaar 2023-2024, dan kan er tot einde zomervakantie augustus 2024 een declaratie worden ingediend. Bij aanvang van schooljaar 2024-2025 start een nieuwe periode en kunnen declaraties van het voorgaande schooljaar niet meer ingediend worden.
Artikel 18. Bekostiging van de kosten van openbaar vervoer of vervoer per fiets ten behoeve van een begeleider
De uitbetaling van bekostiging van vervoer per fiets of openbaar vervoer vindt plaats op basis van declaratie. Ouders zijn zelf verantwoordelijk om een declaratieformulier in te vullen. Declaratieformulieren kunnen tot einde zomervakantie van het schooljaar waar de beschikking betrekking op had worden ingediend.
Bijvoorbeeld beschikking voor schooljaar 2023-2024, dan kan er tot einde zomervakantie augustus 2024 een declaratie worden ingediend. Bij aanvang van schooljaar 2024-2025 start een nieuwe periode en kunnen declaraties van het voorgaande schooljaar niet meer ingediend worden.
Artikel 19. Vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer
Sub a geeft aan dat 50% reistijdverkorting op individuele basis moet worden bepaald. Dit vindt plaats via OV9292 en ANWB auto kortste afstand.
Artikel 21. Bekostiging andere passende vervoersvoorziening
Er wordt maximaal een bedrag van € 1750,- toegekend voor een elektrische fiets. Dit bedrag is bepaald op het uitgangspunt dat ouders ook reguliere kosten maken voor de aanschaf van een fiets. Verzekering of onderhoud is voor de aanvrager. Ook in geval van diefstal wordt geen nieuwe fiets verstrekt. Daarbij geldt dat de fiets in eigendom wordt verstrekt.
Ouders dienen een factuur aan te leveren waaruit de aanschafwaarde blijkt. Indien de aanschafwaarde lager is dan het maximum bedrag, wordt dat bedrag uitbetaald.
Mocht blijken dat deze vervoersvoorziening niet passend is, dient het volledig uitbetaalde bedrag te worden terugbetaald.
Artikel 23. Eigen bijdrage in de vorm van een drempelbedrag.
De hoogte van de eigen bijdrage is een vast bedrag per schooljaar.
Dit komt als volgt tot stand door de verschillende bedragen met elkaar te vermenigvuldigen:
voorbeeld berekening 2023: basisonderwijs: € 1,080 (starttarief) + 6 (km) x € 0,223 (per km) = € 2,418 Scholieren tot en met 11 jaar ontvangen 34% korting op het tarief: 2,418 - 34% korting = 1,596 per rit.
Het gaat om 2 ritten per dag en 200 schooldagen: 1,596 x 2 x 200 = € 638,352 Dit wordt jaarlijks geïndexeerd naar de OV-tarieven. Het drempelbedrag wordt dan: € 638,--. De eigen bijdrage wordt gebaseerd op de periode waarop de vergoeding betrekking heeft, ongeacht het daadwerkelijk gebruik van de vergoeding (bijv. als gevolg van ziekte).
speciaal basisonderwijs: € 1,080 (starttarief) + 3 (km) x € 0,223 (per km) = € 1,749 Scholieren tot en met 11 jaar ontvangen 34% korting op het tarief: 2,418 - 34% korting = 1,154 per rit.
Het gaat om 2 ritten per dag en 200 schooldagen: 1,154 x 2 x 200 = € 461,736 afgerond € 462,- Het te betalen drempelbedrag mag in ieder geval nooit de feitelijke vervoerskosten overstijgen. (Bovenstaande bedragen voor 2023 zijn bepaald op basis van tarieven openbaar vervoer regio Twente. Voor kinderen vanaf 12 jaar moet gekeken worden welk abonnement het best passend is).
Daarnaast wordt de eigen bijdrage bij een meerjarenbeschikking elk jaar opnieuw berekent. Ouders dienen daarvoor elk schooljaar voor de duur van de beschikking opnieuw een inkomensverklaring aan te leveren. Als ouders dit niet tijdig overhandigen, wordt er vanuit gegaan dat ouders de eigen bijdrage kunnen betalen.