Organisatie | Alblasserdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit Aangewezen categorieën van gevallen, waarvoor de gemeenteraad gebruik maakt van haar adviesrecht |
Citeertitel | Besluit adviesrecht en uitgebreide voorbereidingsprocedure gemeente Alblasserdam |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Nieuwe regeling | 22-02-2022 |
De raad van de gemeente Alblasserdam;
Gelet op het bepaalde in artikel 16.15a onder b van de Omgevingswet
Gelet op het bepaalde in artikel 16.65 eerste lid onderdeel b van de Omgevingswet
Gezien het voorstel van het college d.d. 25 januari 2022 college voorstel, met nummer 22.0214.8675.095
Overwegende dat, de gemeenteraad bevoegd is om gevallen aan te wijzen waarvoor het adviesrecht van toepassing is en dat de gemeenteraad bevoegd is om gevallen aan te wijzen waarvoor de uitgebreide voorbereidingsprocedure volgens afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is;
Besluit vast te stellen het Besluit aangewezen categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad gebruik maakt van haar adviesrecht.
Artikel 1. De keuze voor gevallen waar adviesrecht en waar de uitgebreide voorbereidingsprocedure op van toepassing is.
De gemeenteraad wijst in de gevallen genoemd in hoofdstuk 2 op grond van artikel 16.15a onder b van de Omgevingswet aan als gevallen waarin gebruik wordt gemaakt van het adviesrecht. Tegelijkertijd worden op grond van artikel 16.65 van de Omgevingswet juncto artikel 10.24 van het Omgevingsbesluit gevallen aangewezen in hoofdstuk 2 waarop de uitgebreide voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is. De gevallen van het adviesrecht zijn tot stand gekomen doordat beleidsneutraal overgegaan wordt op de Omgevingswet. Het zijn de gevallen die eerder zijn vastgelegd in het besluit 'Aanwijzing categorieën voor afgifte van een "verklaring van geen bedenkingen" niet is vereist' uit 2013. Opgemerkt wordt dat wanneer het adviesrecht van de gemeenteraad van toepassing is op een omgevingsvergunning-aanvraag die binnen de reguliere procedure valt dit niet hoeft te betekenen dat de procedure vertraging oploopt. Het adviesrecht van de gemeenteraad kan plaatsvinden in het voortraject via een principe verzoek, welke vormvrij is.
De gevallen waar de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is verklaard sluiten aan bij het argument dat beleidsneutraal wordt overgegaan op de Omgevingswet. Echter is in een aantal gevallen besloten dat ze, gezien de geringe impact op de fysieke leefomgeving, afgedaan kunnen worden via de reguliere procedure met voortraject
Artikel 2. Categorieën van gevallen adviesrecht én gevallen waar de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is.
De volgende gevallen worden aangewezen als gevallen waarvoor het adviesrecht van toepassing is. Indien dit geval tevens wordt aangewezen als een geval waarvoor de uitgebreide voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht van toepassing is, is dit expliciet vermeld.
Als sprake is van het bouwen, herbouwen, vernieuwen, uitbreiden van gebouwen en bouwwerken en/of het omzetten van bestaande functies ten behoeve van woonruimte inclusief de bij die functie bijbehorende bouwwerken, geen gebouwen zijnde en voorzieningen, vanaf zes woningen;
De uitgebreide omgevingsvergunningsprocedure, zoals deze volgt uit afd. 3.4 Awb juncto art. 16.65 Ow juncto art. 10.24 Ob, is hierop van toepassing.
Educatie, sport, recreatie, cultuur, medisch, maatschappelijk en levensbeschouwing
Als sprake is van het bouwen, herbouwen, vernieuwen, uitbreiden van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde en/of het omzetten van bestaande functies ten behoeve van educatie, sport, recreatie, voorzieningen van culturele, medische, maatschappelijke en levensbeschouwelijke aard inclusief de bij die functies behorende voorzieningen met een minimum van 250m² bruto vloeroppervlak; De uitgebreide omgevingsvergunningsprocedure, zoals deze volgt uit afd. 3.4 Awb juncto art. 16.65 Ow juncto art. 10.24 Ob, is hierop van toepassing.
Winkels, bedrijven en kantoren
Als sprake is van de realisatie van winkels, bedrijven en kantoren en de daarbij behorende voorzieningen en het omzetten van bestaande functies naar winkel-, bedrijfs- en kantoorfuncties, met een minimum van 40m² aan vloeroppervlakte voor kantoren en 400m² vloeroppervlakte voor detailhandel;
Als sprake is van een wijziging, reconstructie, het aanleggen/bouwen van infrastructurele (kunst-)werken en/of waterhuishoudkundige voorzieningen, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde visie of vastgesteld beleidskader; De uitgebreide omgevingsvergunningsprocedure, zoals deze volgt uit afd. 3.4 Awb juncto art. 16.65 Ow juncto art. 10.24 Ob, is hierop van toepassing.
Als sprake is van het uitbreiden van een agrarisch bouwperceel naar meer dan 1,5 hectare, en (in het geval van veehouderij) het aantal dierplaatsen toeneemt, of de aanvraag niet in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde (structuur)visie of vastgesteld beleidskader. De uitgebreide omgevingsvergunningsprocedure, zoals deze volgt uit afd. 3.4 Awb juncto art. 16.65 Ow juncto art. 10.24 Ob, is hierop van toepassing.
Als sprake is van het realiseren of uitbreiden van een zonneveld en/of opstelling van windturbines, en/of het oprichten/uitbreiden van een installatie voor duurzame energie, waaronder biomassavergisting. Er is sprake van een zonneveld als er sprake is van meer dan 5 zonnepanelen die op een frame of ander soort drager rechtstreeks op de grond worden geplaatst. Dit kunnen ook drijvende panelen in waterpartijen zijn; De uitgebreide omgevingsvergunningsprocedure, zoals deze volgt uit afd. 3.4 Awb juncto art. 16.65 Ow juncto art. 10.24 Ob, is hierop van toepassing.
Elektriciteit en telecommunicatie
Als sprake is van de bouw van antennemasten hoger dan 40 meter, maar ook de aanleg, wijziging, en/of reconstructie van infrastructuur voor elektriciteitsvoorziening, telecommunicatie, en olie- en gaswinning, indien sprake is van bovengrondse hoofdleidingen en/of meer dan 100m² aan bouwwerken wordt toegevoegd; De uitgebreide omgevingsvergunningsprocedure, zoals deze volgt uit afd. 3.4 Awb juncto art. 16.65 Ow juncto art. 10.24 Ob, is hierop van toepassing.
Artikel 3. Intrekking oude regeling
Het besluit ten aanzien van de Lijst van categorieën van gevallen waarvoor een afgifte van een "verklaring van geen bedenkingen" niet is vereist, zoals vastgesteld op 26 maart 2013 wordt per datum van inwerkingtreding van onderhavige regeling ingetrokken.