Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Altena

Verordening gemeentelijke rekenkamer Altena 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAltena
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Altena 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Altena 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-543176

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Altena 2024

De raad van de gemeente Altena;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 14 november 2023;

 

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamer Altena 2024.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad:

de raad van de gemeente Altena;

  • b.

    rekenkamer:

de gemeentelijke rekenkamer van de gemeente Altena als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • c.

    voorzitter:

de voorzitter van de rekenkamer;

  • d.

    lid:

een lid van de rekenkamer, waaronder de voorzitter;

  • e.

    secretaris:

de griffier of een op de griffie werkzame raadsadviseur.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur alsmede van gemeenschappelijke regelingen en van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd (artikel 182 en 184 Gemeentewet).

Artikel 3 Samenstelling van de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit drie externe leden, waaronder de voorzitter.

  • 2.

    De leden worden voor een periode van zes jaar benoemd en kunnen door de raad twee keer worden herbenoemd.

  • 3.

    De rekenkamer is verantwoordelijk voor het opstellen van een rooster van aftreden.

Artikel 4 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-actief.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel een maatregel is opgelegd met vrijheidsbeneming tot gevolg;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien de raad gemotiveerd van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamer te vervullen.

  • 3.

    De leden kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

  • 4.

    De raad stelt een lid van de rekenkamer op non-activiteit op grond van artikel 81d van de Gemeentewet.

Artikel 5 Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste vergoeding per maand.

  • 2.

    De vergoeding voor de voorzitter bedraagt € 320 per maand.

  • 3.

    De vergoeding voor de leden, niet zijnde de voorzitter, bedraagt € 285 per maand.

  • 4.

    Tevens ontvangen de leden een reiskostenvergoeding, welke is vastgelegd in de ‘Regeling reizen Gemeente Altena 2020’.

Artikel 6 De voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze;

    • d.

      het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 2.

    Hij voert hiertoe regelmatig overleg met de secretaris en de overige leden.

  • 3.

    Hij kan zich laten vervangen door een van de overige leden.

Artikel 7 Secretaris

De secretaris ondersteunt en adviseert de rekenkamer bij al haar werkzaamheden. De secretaris draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    agendavorming en verslaglegging bij vergaderingen van de rekenkamer;

  • b.

    ondersteuning en advisering bij onderzoeken die de rekenkamer zelf uitvoert;

  • c.

    het begeleiden van de aanbesteding bij onderzoeken door een extern bureau.

Artikel 8 Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisname aan de raad.

Artikel 9 Onderzoeksopdracht

  • 1.

    De rekenkamer overlegt elk jaar aan de raad een onderzoeksprogramma. De rekenkamer kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast. De onderzoeksopzet van ieder onderzoek wordt ter kennisname aan de raad gezonden.

  • 2.

    Alvorens de rekenkamer de onderwerpen kiest, stelt zij raadsleden in staat om suggesties voor onderzoeksonderwerpen te doen.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek, in aanvulling op het onderzoeksprogramma. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 10 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren. De rekenkamer betrekt een vertegenwoordiging van de raad bij het onderzoek.

  • 3.

    De rekenkamer is bevoegd van het gemeentebestuur de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht. Het gemeentebestuur is verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamer is bevoegd (artikel 184 Gemeentewet) alle documenten die berusten bij besturen en/of directies van gemeenschappelijke regelingen en instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd, te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 5.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten en verslagen zijn ingevolge artikel 185 lid 6 van de Gemeentewet openbaar. De rekenkamer legt haar bevindingen en oordeel vast in rapporten, met dien verstande dat hierin geen gegevens en bevindingen worden opgenomen die naar hun aard vertrouwelijk zijn.

  • 6.

    De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7.

    Na deze ambtelijke hoor en wederhoor zoals bedoeld in lid 6 formuleert de rekenkamer haar conclusies en aanbevelingen.

  • 8.

    De rekenkamer stelt de betrokken bestuursorganen en – indien van toepassing – de betrokken instellingen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken en ten hoogste vier weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de (concept)nota aan de rekenkamer kenbaar te maken.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamer wordt het onderzoeksrapport zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. De raad vergadert in openbaarheid over de conclusies en aanbevelingen, tenzij de raad anders besluit.

Artikel 11 Inhuur externe deskundigen en onderzoeksmedewerkers

  • 1.

    De rekenkamer kan zich bij haar taakuitoefening laten bijstaan door derden.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd ten laste van haar budget deskundigen, onderzoeksbureaus of onderzoeksmedewerkers in te huren.

  • 3.

    Externe deskundigen en onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de rekenkamer hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht. Zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamer.

  • 4.

    Indien de rekenkamer onderzoek in eigen beheer uitvoert, ontvangen de leden een uurvergoeding van € 88, op declaratiebasis.

Artikel 12 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

    • -

      ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van de vergoedingen aan de voorzitter en de leden van de rekenkamer:

    • -

      de vergoeding van door leden zelf uitgevoerde onderzoekswerkzaamheden;

    • -

      de kosten van deskundigen, onderzoeksbureaus en onderzoeksmedewerkers;

    • -

      de mogelijke overige uitgaven die de rekenkamer nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

  • 2.

    De rekenkamer legt na afloop van elk kalenderjaar verantwoording af aan de gemeenteraad door middel van een kort verslag van werkzaamheden en verantwoording van de besteding van het budget.

Artikel 13 Actualisatie verordening

De verordening van de rekenkamer wordt eens in de vier jaar, na afloop van de gemeenteraadsverkiezingen, geactualiseerd waarbij tevens de vergoedingen zoals beschreven in artikel 5 en artikel 11 lid 4 worden geëvalueerd.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening gemeentelijke rekenkamer Altena 2024”.

Artikel 15 Intrekking en inwerkingtreding

  • 1.

    De Verordening rekenkamercommissie gemeente Altena 2023 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Altena in zijn openbare vergadering van 12 december 2023

de voorzitter,

drs. E.A. Lichtenberg MCM

de raadsgriffier

drs. S.J. Peet