Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening precariobelasting Helmond 2024 |
Citeertitel | Verordening precariobelasting Helmond 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening precariobelasting Helmond 2023.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 07-11-2023 | 82E |
Onder de naam precariobelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, bedoeld of genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
De precariobelasting wordt geheven van degene die het voorwerp of de voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond heeft, dan wel van degene ten behoeve van wie dat voorwerp of die voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond aanwezig zijn.
In afwijking in zoverre van het eerste lid wordt, indien de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van het voorwerp of de voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, degene aan wie de vergunning is verleend of diens rechtsopvolger aangemerkt als degene bedoeld in het eerste lid, tenzij blijkt dat hij niet het voorwerp of de voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond heeft.
De precariobelasting wordt niet geheven voor het hebben van:
Kiosken, wagens, kramen, manden, tenten, kisten, rekken, bakken, tonnen of dergelijke voorwerpen of uitstallen of opslaan van goederen en materialen alsmede verplaatsbare borden en zuilen, anders dan op de marktplaatsen gedurende de aangewezen marktdagen, niet zijnde standplaatsen als bedoeld in artikel 5.2.3 APV Helmond 2020;
Artikel 5. Maatstaf van heffing en belastingtarief
De precariobelasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in deze verordening bepaalde.
Artikel 6. Berekening van de precariobelasting
Indien de gemeente een vergunning heeft verleend, wordt voor de berekening van de precariobelasting aangesloten bij de geldigheidsduur van die vergunning, tenzij blijkt dat het belastbaar feit zich gedurende een kortere of langere periode heeft voorgedaan. In dat geval wordt aangesloten bij de feitelijk vastgestelde periode.
Artikel 9. Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt is de naar jaartarieven geheven precariobelasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat tijdvak verschuldigde belasting als er in dat tijdvak, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor de naar jaartarieven geheven precariobelasting voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat tijdvak verschuldigde precariobelasting als er in dat tijdvak, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij blijkt dat het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 10,--.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de aanslag worden betaald in één termijn, welke vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijn.
Artikel 12. Intrekkingsbepaling en overgangsrecht
De 'Verordening precariobelasting Helmond 2023' vastgesteld bij raadsbesluit van 10 november 2022, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 11 april 2023, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 7 november 2023.
De raad voornoemd,
de voorzitter
de griffier
Tarieventabel behorende bij de "Verordening precariobelasting Helmond 2024”
TOELICHTING VERORDENING PRECARIOBELASTING HELMOND 2024
Precariobelasting wordt geheven op grond van artikel 228 van de Gemeentewet. Gemeentewet.
Precariobelasting is verschuldigd voor het hebben van voorwerpen op openbare gemeentegrond.
In alle gevallen waarin de overheid het gebruik van openbare grond veroorlooft of toelaat zal de algemene regel, neergelegd in de verordening Precariobelasting, toepassing vinden. Wanneer echter diezelfde overheid in een bepaald geval een bijzondere regeling treft bij overeenkomst, zal de algemene regel geen toepassing kunnen vinden, omdat zij voor dat geval op bijzondere voorwaarden het gebruik moet toestaan (bijvoorbeeld kermisverpachtingen).
Samenloop met Reclamebelasting
Bij de opstelling van de verordeningen precariobelasting en reclamebelasting is er door de gemeenteraad niet voor gekozen, om bij het samenvallen van de beide heffingen over een ogenschijnlijk gelijk object een van beide heffingen te laten vervallen. Dus als een reclamebord boven gemeentegrond hangt in het centrum, dan is zowel het gebruik van gemeentegrond als het hebben van een reclame-uiting belast. Omdat het gaat om twee verschillende belastbare feiten, maar ook omdat de aanwending van de opbrengsten totaal anders is, is deze keuze gemaakt.
De Precariobelasting is een algemene belasting voor gebruik van gemeentegrond, waarvan de opbrengsten ook ten goede komen van de algemene middelen van de gemeente. De Reclamebelasting is in het leven geroepen op verzoek van ondernemers in het Centrum (en later ook van de Engelseweg e.o.), waarbij de netto opbrengsten volledig ten goede komen aan de ondernemers van de betreffende gebieden. Daarom is het gerechtvaardigd beide heffingen naast elkaar te laten bestaan.
Heffing staat los van vergunning
Belastingplichtigen zien het feit dat ze een aanslag precariobelasting ontvangen soms als bewijs, dat ze hun voorwerpen op gemeentegrond mogen plaatsen. De precariobelasting wordt echter opgelegd als er voorwerpen daadwerkelijk op gemeentegrond geplaatst zijn, ongeacht of daarvoor wel of geen toestemming is verleend.
Artikelen 1, 2 en 3 Begripsomschrijvingen, belastingplicht en belastbaar feit
Deze artikelen zijn van praktische aard. In deze artikelen is bepaald, wie belastingplichtig is, wanneer sprake is van precariobelasting en enkele begripsbepalingen worden nader uitgelegd.
De term ‘persoon’ in de begripsomschrijving ziet zowel op natuurlijke als op rechtspersonen.
Hierin is met ingang van 2017 de vrijstelling voor uitstallingen opgenomen, waardoor ook een aantal artikelen uit de tarieventabel, behorend bij deze verordening zijn geschrapt.
De raad heeft besloten voor deze belasting geen kwijtschelding te verlenen.
In de tarieventabel staan diverse onderdelen, waarbij samenloop met de heffing van de reclamebelasting kan voorkomen. Bij de precariobelasting wordt het feit dat een voorwerp zich op, boven of onder gemeentegrond bevindt als belastbaar feit gezien, bij de reclamebelasting is dat de reclame-uiting.
Met een niet-verplaatsbaar bord of zuil wordt een voorwerp bedoeld, dat al dan niet rechtstreeks duurzaam met de grond is verenigd.