Organisatie | Beek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de gezamenlijke rekenkamer Limburg Centraal 2024 |
Citeertitel | "Verordening rekenkamer Limburg Centraal 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Nieuwe regeling | 07-12-2023 |
HOOFDSTUK 2 TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 3. Benoeming en samenstelling gemeenschappelijke rekenkamer
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter informeert de griffiers hiertoe regelmatig over de gang van zaken.
Ten aanzien van de voorzitter en de leden is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat zij alvorens hun functie te kunnen uitoefenen in de raadsvergadering in handen van de voorzitter de eed of verklaring en belofte afleggen.
HOOFDSTUK 3 FINANCIELE ASPECTEN
Artikel 8. Openbaarheid/geheimhouding
Om onderzoeken van de rekenkamer naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamer ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de door de rekenkamer aangewezen onderzoekers en deskundigen; een en ander met inachtneming van de Wet open overheid (Woo).
HOOFDSTUK 4 WERKWIJZE VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REKENKAMER
Jaarlijks op 1 november biedt de rekenkamer een jaarplan met begroting voor het volgende jaar ter kennisgeving aan de gemeenteraden aan, nadat deze voor wat betreft planning en tijdsbesteding zijn afgestemd met de betreffende organen/instellingen. In het jaarplan is in ieder geval opgenomen welke onderzoeken de rekenkamer overweegt op te pakken, voorzien van een evenwichtige verdeling van te plegen onderzoeken in de deelnemende gemeenten.
Artikel 10. Uitvoering van het onderzoek en rapportage, hoor en wederhoor
De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste 10 werkdagen bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest.
Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen, de zienswijze(n) van betrokkenen en de eventuele reactie van de rekenkamer daarop, zo spoedig mogelijk onder toezending van een afschrift aan het college(s) van burgemeester en wethouders en de overige betrokkenen aan de betrokken gemeenteraden aangeboden.