Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg
CiteertitelBeleid aanloopfase EGC Tilburg
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 6 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen
  2. artikel 7 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen
  3. artikel 8 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen
  4. artikel 10 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen
  5. artikel 1 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  6. artikel 2 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  7. artikel 3 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  8. artikel 4 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  9. artikel 5 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  10. artikel 6 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  11. artikel 8 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  12. artikel 9 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  13. artikel 10 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  14. artikel 11 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  15. artikel 12 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  16. artikel 33 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  17. artikel 37 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  18. artikel 38 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  19. artikel 39 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  20. artikel 46 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen
  21. artikel 6a van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen
  22. artikel 14 van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen
  23. artikel 15 van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen
  24. artikel 16 van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen
  25. bijlage IV van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen
  26. artikel 2 van de Opiumwet
  27. artikel 3 van de Opiumwet
  28. artikel 13b van de Opiumwet
  29. artikel 16 van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2023nieuwe regeling

30-11-2023

gmb-2023-540857

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg

De burgemeester van de gemeente Tilburg:

  • Gezien het voorstel van de afdeling Veiligheid en Wijken

  • Gelet op:

    • artikel 6, 7, 8 en 10 Wet EGC;

    • artikel 1 t/m 12, 33, 37 t/m 39 en 46 Besluit EGC;

    • artikel 6a, 14 t/m 16 en Bijlage IV, onderdeel B, Regeling EGC;

    • artikel 2, onderdelen B en C; 3, onderdelen B en C, en 13b Opiumwet; en

    • ▪︎

      de Aanwijzing Opiumwet;

Besluit

De burgemeester:

  • 1.

    stelt het ‘Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ vast, als opgenomen in bijlage 1;

1. Inleiding

1.1 Experiment gesloten coffeeshopketen

In Nederland gaat het ‘experiment gesloten coffeeshopketen’ plaatsvinden. Dit experiment moet duidelijk maken of gereguleerde productie, distributie, en verkoop van hennep en hasjiesj mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze hennep en hasjiesj gecontroleerd. Uit het experiment zal blijken wat de effecten zijn op gebieden als criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid. Dit experiment wordt ook wel het wietexperiment of de wietproef genoemd. Het experiment vindt plaats in 11 gemeenten, waaronder de gemeente Tilburg.

1.2 Aanloopfase experiment

De burgemeesters van Tilburg en Breda hebben het initiatief genomen voor een aanloopfase van het experiment. Dit biedt de mogelijkheid om alvast op kleine schaal te kunnen starten met het experiment rondom een gelegaliseerde productie- en verkoopketen. Zo kan ervaring worden opgedaan met de gesloten keten en alle processen daarbij.

 

De ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Justitie en Veiligheid hebben besloten dat de aanloopfase van het experiment gesloten coffeeshopketen in Tilburg en Breda start op

15 december 2023. Naar verwachting zijn dan twee aangewezen telers gereed voor levering aan coffeeshops. Dat is voldoende om in Tilburg en Breda te kunnen starten met de aanloopfase van het experiment. In deze fase mogen de coffeeshops uit deze gemeenten zowel de gereguleerd geteelde als de gedoogde producten aanbieden.

 

De ontwikkelingen tijdens de aanloopfase worden gemonitord. De inzichten opgedaan tijdens de aanloopfase zullen worden gedeeld met alle aan het experiment deelnemende gemeenten en worden gebruikt om processen en systemen te verbeteren voor een soepele overgangsfase.

 

De aanloopfase in de gemeenten Tilburg en Breda valt onder de voorbereidingsfase voor de coffeeshophouders. De duur van de aanloopfase is beperkt; het streven is een duur van maximaal zes maanden. Indien de openbare orde of veiligheid ernstig in het geding komen, zal de aanloopfase voortijdig worden stopgezet.

1.3 Beleid tijdens de aanloopfase

Deze beleidsregel ‘Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ is een tijdelijke beleidsregel vanwege de aanvang van de aanloopfase van het experiment.

In deze beleidsregel zijn de maximaal toegestane handelsvoorraad en het handhavingsbeleid vastgesteld. Het beleid ziet zowel op de gereguleerde als de gedoogde producten, omdat de coffeeshops tijdens de aanloopfase zowel de gereguleerde als de gedoogde producten mogen verkopen.

Tijdens de aanloopfase blijft ook het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ van kracht, met uitzondering van hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1.

1.4 Tijdlijn

Tijdlijn welke gepubliceerd is door de Rijksoverheid.

2. Definities en afkortingen

  • IJenV

Inspectie Justitie en Veiligheid

  • NVWA

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

  • OM

Openbaar Ministerie

  • burgemeester

de burgemeester van de gemeente Tilburg

  • toezichthouders

bij aanwijzingsbesluit aangewezen toezichthouders die namens de burgemeester van de gemeente Tilburg toezicht houden op de naleving van de regelgeving EGC.

  • Wet EGC

Wet experiment gesloten coffeeshopketen

  • Besluit EGC

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen

  • Regeling EGC

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen

  • Regelgeving EGC

De Wet EGC, het Besluit EGC en de Regeling EGC

  • Experiment/EGC

experiment, als bedoeld in artikel 2 van de Wet EGC

  • hennep

hennep, als bedoeld op lijst II bij de Opiumwet

  • hasjiesj

hasjiesj, als bedoeld op lijst II bij de Opiumwet

  • teler

aangewezen teler, als bedoeld in artikel 1 van het Besluit EGC

  • coffeeshop

coffeeshop, als bedoeld in artikel 6a van de Wet EGC

  • gesloten coffeeshopketen

gesloten coffeeshopketen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet EGC

  • UID

unieke identificatiemarkering, als bedoeld in artikel 33 van het Besluit EGC (ook wel: het identificatienummer middels het door de overheid beschikbaar gestelde elektronische systeem; het track-and-tracesysteem)

  • Toezicht- en handhavings-arrangement EGC

document waarin de (toezichts- en handhavings)taken en bevoegdheden in het kader van het EGC en samenwerkingsafspraken (waaronder afspraken over informatiedeling) met politie, OM, de deelnemende gemeenten, IJenV en NVWA zijn uitgewerkt.

3. Juridisch kader

3.1 Wet- en regelgeving

Om gereguleerd hennep en hasjiesj aan coffeeshops te kunnen leveren, is wet- en regelgeving opgesteld:

  • Wet experiment gesloten coffeeshopketen

  • Besluit experiment gesloten coffeeshopketen

  • Regeling experiment gesloten coffeeshopketen.

De wet maakt het experiment mogelijk, bepaalt dat de teelt en verkoop van hennep en hasjiesj binnen het experiment niet strafbaar is en bepaalt tevens de duur van het experiment.

 

In het besluit is geregeld hoe het experiment nader wordt vormgegeven. In het besluit staat bijvoorbeeld aan welke voorwaarden gemeenten, coffeeshops en telers zich moeten houden. In de ministeriële regeling zijn regels over de verpakking en de kwaliteit van de hennep en hasjiesj opgenomen.

 

Het besluit en de ministeriële regeling treden op hetzelfde moment als de wet in werking.

 

Daarnaast zijn in relatie tot het experiment de volgende besluiten vastgesteld, waarvan de titels voor zichzelf spreken:

  • Besluit vaststelling aanvraagtijdvak en vaststelling minimale productiehoeveelheid

  • Besluit aanwijzing toezichthouders en mandaatverlening

  • Besluit inwerkingtreding experiment gesloten coffeeshopketen

  • Besluit vaststelling van het aanvangstijdstip van de aanloopfase van het experiment gesloten coffeeshopketen in de gemeenten Breda en Tilburg.

3.2 Handelsvoorraad: grondslag en beleid

Tijdens de aanloopfase mogen de coffeeshops zowel de gereguleerd geteelde als de gedoogde producten aanbieden. Voor beide wordt een maximale handelsvoorraad gesteld.

 

Handelsvoorraad gereguleerde producten

Op grond van artikel 39 en artikel 12, onderdeel b, van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor de duur van de fase van voorbereiding nadere regels te stellen over de maximaal toegestane handelsvoorraad hennep of hasjiesj die wordt afgenomen van de aangewezen telers.

 

De ministers hebben bepaald dat tijdens de aanloopfase de maximale handelsvoorraad van gereguleerde producten door de burgemeesters wordt beperkt tot 500 gram.1

 

Handelsvoorraad gedoogde producten

Op grond van de Aanwijzing Opiumwet geldt dat de maximale handelsvoorraad van de gedoogde coffeeshops in de lokale driehoek wordt vastgesteld en in elk geval de 500 gram niet te boven mag gaan.

3.3 Handhaving: grondslag en beleid

De burgemeester is naast de IJenV en de NVWA belast met het toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving van het experiment gesloten coffeeshopketen.

 

Op grond van artikel 10 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen heeft de burgemeester de bevoegdheid om bestuursrechtelijk op te treden tegen een coffeeshop die wet en/of regels overtreedt.

Dit geldt ook tijdens de aanloopfase van het experiment, omdat voor de coffeeshophouders de aanloopfase onderdeel uitmaakt van de fase van voorbereiding van het experiment als bedoeld in artikel 37, eerste lid, van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen.

 

Deze beleidsregel ‘Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ (hierna: het beleid) is gebaseerd op de regelgeving EGC en beschrijft hoe de burgemeester, behoudens gemotiveerde afwijkingen, optreedt bij de constatering van overtredingen door coffeeshops tijdens de aanloopfase, met als doel de geconstateerde overtredingen te doen opheffen en herhaling ervan te doen voorkomen.

4. Toezicht aanloopfase

4.1 Gemeentelijk toezichthouders

De toezichthouders voeren namens de burgemeester toezicht uit door middel van fysieke controles bij de coffeeshops. Daarnaast voeren de toezichthouders digitaal toezicht uit middels het door de overheid beschikbaar gestelde elektronische systeem (hierna: track-and-tracesysteem). Bevindingen uit een digitale controle kunnen aanleiding vormen voor een (nadere) fysieke controle. De burgemeester is bevoegd tot toezicht en handhaving van de in de bijlage bij dit beleid uitgewerkte normen, voor zover deze zien op de coffeeshops.

4.2 Samenwerking met andere toezichthoudende en handhavende instanties

Naast de burgemeesters van de deelnemende gemeenten zullen de IJenV en de NVWA toezicht houden op de normen die voortvloeien uit de regelgeving EGC en deze normen handhaven. Politie en OM zijn verantwoordelijk voor het opsporen en vervolgen van strafbare feiten. De bevoegdheden van, en samenwerking tussen de burgemeesters van de deelnemende gemeenten, de IJenV, NVWA en politie/OM zijn uitgewerkt in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.

 

In voornoemd arrangement is eveneens uitgewerkt welke informatie tussen de handhavende instanties zal worden gedeeld, en welke informatie zal worden gedeeld met politie en OM.

 

Bij niet-naleving van de regels van het experiment kan in beginsel zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk worden gehandhaafd, maar uitgangspunt is dat bestuurlijke handhaving het primaat heeft. Afbakening tussen het strafrechtelijke traject, door politie en OM, en het bestuursrechtelijke traject is beschreven in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.

5. Handelsvoorraad aanloopfase

5.1 Handelsvoorraad gereguleerde producten

De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan 500 gram.

5.2 Handelsvoorraad gedoogde producten

De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van anderen dan de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan 500 gram.

6. Handhavingsbeleid aanloopfase

6.1 ‘Handhavingsbeleid’ van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ buiten werking

Het handhavingsbeleid in deze beleidsregel ziet zowel op de gereguleerde als de gedoogde producten, omdat de coffeeshops tijdens de aanloopfase zowel de gereguleerde als de gedoogde producten mogen verkopen.

Hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1 van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ is daarom gedurende de aanloopfase buiten werking.

6.2 Maatregelen

In de tabel in de bijlage bij dit beleid staat per artikel de maatregel die bij overtreding wordt opgelegd door de burgemeester.

6.3 Recidive

De burgemeester treedt, behoudens gemotiveerde afwijkingen, bij de constatering van overtredingen door coffeeshops op zoals vastgelegd in de bijgaande tabel met maatregelen.

Bij constatering van een herhaalde overtreding, binnen 2 jaar na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de volgende overtreding.

Bij constatering van een herhaalde overtreding 2 jaar of langer na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de eerste overtreding.

6.4 Cumulatie

Bij cumulatie van op te leggen maatregelen is de zwaarst gestelde maatregel van toepassing of kan worden afgeweken van het beleid (zie volgend kopje).

6.5 Afwijken van beleidsregels

De burgemeester handelt overeenkomstig deze beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens (bijzondere) omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

7 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleid aanloopfase EGC Tilburg.

8 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 15 december 2023.

Aldus besloten op 30 november 2023

drs. Th.L.N. Weterings

burgemeester

9. Bijlage bij het beleid: tabel met maatregelen

 

9.1Verkoop hennep of hasjiesj

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Verkoop softdrugs van een niet vergunde teler

Artikel 4, lid 1, Besluit EGC

Een coffeeshophouder verkoopt uitsluitend hennep of hasjiesj die door hem is afgenomen van aangewezen telers en mag uitsluitend met deze hennep of hasjiesj enige andere daarmee in verband staande handeling als bedoeld in artikel 3, onderdeel B, van de Opiumwet verrichten.

Deze norm is niet van toepassing tijdens de aanloopfase.

Tijdens de aanloopfase mag een coffeeshophouder zowel gereguleerde als gedoogde hennep of hasjiesj verkopen.

Verkoop harddrugs

Artikel 2 aanhef en onder B en C en artikel 13b lid 1 en onder a Opiumwet

Geen harddrugs: dit betekent dat geen harddrugs mogen worden verkocht en/of daartoe aanwezig zijn.

  • 1e constatering:

    12 mnd. sluiting

    2e constatering:

    Intrekken vergunning én

    6 mnd. sluiting

Verkoop van meer dan 5 gram per transactie

Artikel 4, lid 2 Besluit EGC

Een coffeeshophouder verkoopt aan eenzelfde klant per keer geen grotere hoeveelheid hennep of hasjiesj dan 5 gram.

Minder dan 30 gram:

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    3 mnd. sluiting

    3e constatering:

    6 mnd. sluiting

    4e constatering:

    Maatwerk

30 gram of meer:

  • 1e constatering:

    3 mnd. sluiting

    2e constatering:

    6 mnd. sluiting

    3e constatering:

    Intrekken vergunning én

    6 mnd. sluiting

De maximale hoeveelheid per transactie mag niet groter zijn dan geschikt voor eigen gebruik (5 gram) en betreft daarom het totaal aan gereguleerde én gedoogde hennep en hasjiesj. 

 

Bij het structureel overtreden van deze norm wordt – naast de genoemde maatregelen – melding gemaakt aan politie/OM.

 

Jeugd toelaten en/of softdrugs verkopen

Artikel 4, lid 3, Besluit EGC

Een coffeeshophouder laat jeugdigen tot en met 17 jaar niet toe in de coffeeshop en verkoopt aan deze categorie jeugdigen geen hennep of hasjiesj.

  • 1e constatering:

    3 mnd. sluiting

    2e constatering:

    6 mnd. sluiting

    3e constatering:

    Intrekken vergunning én

    6 mnd. sluiting

Verkoop aan niet-ingezetenen

Artikel 4, lid 4, Besluit EGC

Onverminderd het derde lid laat een coffeeshophouder wiens coffeeshop is gelegen in een grensgemeente als bedoeld in artikel 2, lid 2, Besluit EGC anderen dan die hun werkelijke woonplaats hebben in Nederland niet toe tot de coffeeshop en verkoopt aan anderen dan deze personen geen hennep of hasjiesj.

Deze norm is niet van toepassing in de gemeente Tilburg.

Tilburg is niet aangemerkt als grensgemeente in artikel 2, lid 2, Besluit EGC. Daarnaast heeft de burgemeester – naar aanleiding van een pilot (met ingang van 1 maart 2018) en het onderzoek “Shops in zicht” door Breuer & Intraval (met ingang van september 2018) – in januari 2019 besloten niet langer te handhaven op het I-criterium.

 

9.2 Handelsvoorraad

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Aanwezigheid softdrugs van niet vergunde teler

Artikel 5, lid 1, Besluit EGC

Een coffeeshophouder heeft in de coffeeshop uitsluitend hennep of hasjiesj aanwezig die is afgenomen van aangewezen telers.

Deze norm is niet van toepassing tijdens de aanloopfase.

Tijdens de aanloopfase mag een coffeeshophouder zowel gereguleerde als gedoogde hennep of hasjiesj verkopen en dus ook op voorraad hebben.

Overschrijden maximale handelsvoorraad – na aanloopfase

Artikel 5, lid 2, Besluit EGC (weekvoorraad)

De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder overeenkomstig het bij ministeriële regeling bepaalde voor de verkoop wordt aangehouden bedraagt niet meer dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die hij op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.

Deze norm is niet van toepassing tijdens de aanloopfase.

Tijdens de aanloopfase wordt geen weekvoorraad gehanteerd, maar geldt een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gereguleerde hennep en hasjiesj én een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gedoogde hennep en hasjiesj (totaal: 1.000 gram). 

De normen met betrekking tot de maximale handelsvoorraden t.a.v. de gereguleerde én gedoogde hennep en hasjiesj tijdens de aanloopfase, zijn hierna – onder de twee volgende punten – uitgewerkt.

Overschrijden maximale handelsvoorraad – gereguleerde hennep en hasjiesj – tijdens aanloopfase

Artikel 12 aanhef en onderdeel b en artikel 39 aanhef en onderdeel a Besluit

en artikel 5.1 Beleid aanloopfase EGC Tilburg.

De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan 500 gram.

Bij overschrijding met minder dan of gelijk aan 500 gram:

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    1 mnd. sluiting of sluiting tot einde aanloopfase als dat korter is dan 1 mnd.

    3e constatering:

    Sluiting tot einde aanloopfase

Bij overschrijding met meer dan 500 gram:

  • 1e constatering:

    1 mnd. sluiting of sluiting tot einde aanloopfase als dat korter is dan 1 mnd.

    2e constatering:

    Sluiting tot einde aanloopfase

Bij een excessieve overschrijding van de norm wordt – naast de genoemde maatregelen – melding gemaakt aan politie/OM.

 

Tijdens de aanloopfase geldt een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gereguleerde hennep en hasjiesj én een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gedoogde hennep en hasjiesj (totaal: 1.000 gram). 

 

Toelichting verkoopbare voorraad:

Bij de voorraad die wordt aangehouden voor de verkoop, worden niet meegerekend de in de coffeeshop aanwezige hennep en hasjiesj die in het track-and-tracesysteem geregistreerd is als zijnde:

  • gederfd, als bedoeld in artikel 6a Regeling EGC;

  • retourzending, als bedoeld in artikel 10a, lid 1 en lid 2 Besluit EGC; óf

  • proefproduct (onverzegelde verpakking ten behoeve van beoordeling door klanten),

  • als bedoeld in artikel 7 lid 2 Besluit EGC.

Overschrijden maximale handelshoeveelheid – gedoogde hennep en hasjiesj – tijdens aanloopfase

Artikel 3 aanhef en onderdeel B en C en artikel 13b lid 1 en onder a Opiumwet, Aanwijzing Opiumwet en artikel 5.2 Beleid aanloopfase EGC Tilburg.

De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van anderen dan de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan 500 gram.

Bij overschrijding minder dan of gelijk aan 500 gram:

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    1 mnd. sluiting of sluiting tot einde aanloopfase als dat korter is dan 1 mnd.

    3e constatering:

    Sluiting tot einde aanloopfase

Bij overschrijding van meer dan 500 gram:

  • 1e constatering:

    1 mnd. sluiting of sluiting tot einde aanloopfase als dat korter is dan 1 mnd.

    2e constatering:

    Sluiting tot einde aanloopfase

Tijdens de aanloopfase geldt een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gereguleerde hennep en hasjiesj én een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gedoogde hennep en hasjiesj (totaal: 1.000 gram).

Handelsvoorraad elders dan in de coffeeshop opslaan

Artikel 5, lid 3, Besluit EGC

De hennep of hasjiesj die door aangewezen telers aan een coffeeshophouder is geleverd, wordt uitsluitend in die coffeeshop bewaard.

  • 1e constatering:

    6 mnd. sluiting

    2e constatering:

    12 mnd. sluiting

    3e constatering:

    Intrekken vergunning én

    6 mnd. sluiting

Bij het overtreden van deze norm wordt – naast de genoemde maatregelen – altijd melding gemaakt aan politie/OM.

Onvoldoende veilig opslaan handelsvoorraad

Artikel 5, lid 4, Besluit EGC

Een coffeeshophouder treft alle maatregelen die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor een adequate opslag en beveiliging van de hennep of hasjiesj.

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    3 mnd. sluiting

    3e constatering:

    6 mnd. sluiting

    4e constatering:

    Maatwerk

Voor de aanloopfase geeft de burgemeester geen nadere voorschriften ter invulling van deze norm. De burgemeester treedt op bij ernstige nalatigheid van de coffeeshophouder.

 

9.3 Eisen aan verkopend personeel en voorlichting

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Verkopend personeel heeft geen preventiecursus gevolgd

Artikel 6, lid 1, Besluit EGC

Het verkopend personeel van de coffeeshophouder heeft een cursus gevolgd die is gericht op het verkrijgen van de nodige kennis en vaardigheden om:

  • a.)

    aan klanten voorlichting te kunnen geven over het gebruik van hennep of hasjiesj en de daaraan verbonden gezondheidsrisico’s,

    de wijze van gebruik, preventie van verslaving, en

  • b.)

    klanten bij een vermoeden van problematisch gebruik door te kunnen verwijzen naar informatie of zorg.

  • 1e constatering:

    Opleggen last onder dwangsom met de volgende bedragen:

    • € 2.500,-

    • € 5.000,-

    • € 10.000,-

    2e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 2.500,-

    3e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 5.000,-

    4e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 10.000,-

    5e constatering:

    Maatwerk

Aangezien het vereiste van het volgen van een cursus door het personeel nieuw is voor de coffeeshophouders, zal daarop eerst worden gehandhaafd vanaf 1 maart 2024. Zo worden de coffeeshophouders in de gelegenheid gesteld om het personeel de cursus te laten volgen.

 

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom, deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen preventiemateriaal in de coffeeshop aanwezig

Artikel 6, lid 2, Besluit EGC

Een coffeeshophouder heeft voor de klanten voorlichtingsmateriaal over gebruik en de risico’s van gebruik of problematisch gebruik zichtbaar aanwezig in de coffeeshop.

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    Opleggen last onder dwangsom met de volgende bedragen:

    • € 2.500,-

    • € 5.000,-

    3e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 2.500,-

    4e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 5.000,-

    5e constatering:

    Maatwerk

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom, deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

9.4 Verpakking

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Verkoop van niet verzegelde verpakkingseenheden

Artikel 7, lid 1, Besluit EGC

Een coffeeshophouder verkoopt de hennep of hasjiesj uitsluitend zoals deze door aangewezen telers in een verzegelde verpakkingseenheid als bedoeld in artikel 29, lid 2, Besluit EGC is afgeleverd en heeft de hennep of hasjiesj ook uitsluitend in die verzegelde verpakkingseenheid aanwezig.

Tot 5 verpakkingen:

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    Opleggen last onder dwangsom met de volgende bedragen:

    • € 2.500,-

    • € 5.000,-

    3e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 2.500,-

    4e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 5.000,-

    5e constatering:

    Maatwerk

5 of meer verpakkingen:

  • 1e constatering:

    3 mnd. sluiting

    2e constatering:

    6 mnd. sluiting

    3e constatering:

    Intrekken vergunning én

    6 mnd. sluiting

Deze norm is enkel van toepassing ten aanzien van de aanwezige gereguleerde hennep en hasjiesj in de coffeeshop.

 

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom, deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

Overschrijden maximaal aantal hoeveelheid onverzegelde proefproducten

Artikel 7, lid 2, Besluit EGC

In afwijking van het eerste lid mag van elke soort hennep of hasjiesj die in de coffeeshop wordt verkocht, ten behoeve van de beoordeling door klanten maximaal 20 gram onverzegeld aanwezig zijn.

In totaal mag de ten behoeve van de beoordeling door klanten in de coffeeshop onverzegeld aanwezige hennep en hasjiesj niet meer dan 150 gram hennep en hasjiesj per kalendermaand bedragen.

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    Opleggen last onder dwangsom met de volgende bedragen:

    • € 2.500,-

    • € 5.000,-

Deze norm is enkel van toepassing ten aanzien van de aanwezige gereguleerde hennep en hasjiesj in de coffeeshop.

 

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom,

  • 3e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 2.500,-

    4e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 5.000,-

    5e constatering:

    Maatwerk

deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

Ongeoorloofd aanbrengen wijziging verpakkingseenheid

Artikel 7, lid 3, Besluit EGC

Onverminderd het eerste lid is het niet toegestaan wijzigingen aan te brengen aan de verpakkingseenheden of de informatie, bedoeld in artikel 29, lid 2, Besluit EGC met dien verstande dat de coffeeshophouder wel zijn handelsnaam en eventueel zijn contactgegevens op de verpakking mag aanbrengen, met inachtneming van de bij ministeriële regeling gestelde regels.

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    Opleggen last onder dwangsom met de volgende bedragen:

    • € 2.500,-

    • € 5.000,-

    3e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 2.500,-

    4e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 5.000,-

    5e constatering:

    Maatwerk

Deze norm is enkel van toepassing ten aanzien van de aanwezige gereguleerde hennep en hasjiesj in de coffeeshop.

 

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom, deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

9.5 Alcohol

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Alcohol schenken, verkopen en/of aanwezig hebben

Artikel 8 Besluit EGC

In een coffeeshop wordt geen alcohol geschonken of verkocht en is alcohol ook anderszins niet aanwezig.

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    3 mnd. sluiting

    3e constatering:

    6 mnd. sluiting

    4e constatering:

    Maatwerk

 

9.6 Affichering

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Reclame maken voor coffeeshop

Artikel 9, lid 1, Besluit EGC

Een coffeeshophouder voert geen enkele vorm van affichering, anders dan een summiere aanduiding op de betreffende lokaliteit.

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    Opleggen last onder dwangsom met de volgende bedragen:

    • € 2.500,-

    • € 5.000,-

    3e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 2.500,-

    4e constatering:

    Invorderen verbeurde dwangsom ad.

    € 5.000,-

    5e constatering:

    Maatwerk

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom, deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

9.7 Overlast

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Onvoldoende maatregelen ter voorkoming van overlast

Artikel 10 Besluit EGC

Een coffeeshophouder treft adequate maatregelen ter voorkoming of beperking van overlast, waaronder in ieder geval wordt begrepen parkeeroverlast rond de coffeeshop, geluidshinder, vervuiling en voor of nabij de coffeeshop rondhangende klanten.

  • 1e constatering:

    Waarschuwing

    2e constatering:

    3 mnd. sluiting

    3e constatering:

    6 mnd. sluiting

    4e constatering:

    Maatwerk

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom, deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Bij het overtreden van deze norm wordt – naast de genoemde maatregelen – indien nodig melding gemaakt aan politie/OM.

 

9.8 Retourzending en vernietiging

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

 

Maatregel

Toelichting

Retourzending en vernietiging

Artikel 10a Besluit EGC

 

De coffeeshophouder zendt hennep of hasjiesj die hij niet voor de verkoop aan klanten aanhoudt, in de verzegelde verpakkingseenheid retour aan de aangewezen teler die de hennep of hasjiesj had geleverd. Op de retourzending is artikel 24, tweede tot en met vijfde lid, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de coffeeshophouder zorg draagt voor het vervoer naar de teler, bedoeld in het tweede lid, en desgevraagd inlichtingen moet kunnen verschaffen als bedoeld in het vijfde lid.

 

De coffeeshophouder ontdoet zich van de hennep of hasjiesj die op grond van artikel 7, tweede lid, ten behoeve van de beoordeling door klanten onverzegeld in de coffeeshop aanwezig is maar niet langer voor dit doel wordt gebruikt, door retourzending aan de aangewezen teler of vernietiging daarvan waardoor de hennep of hasjiesj niet langer geschikt is voor consumptie. Ingeval van retourzending is de tweede volzin van het eerste lid van overeenkomstige toepassing.

1e constatering:

Waarschuwing

Let op! De genoemde recidivetermijn in het handhavingsbeleid is niet van toepassing op de last onder dwangsom, deze blijft van kracht tot deze ambtshalve of op verzoek van de overtreder wordt opgeheven, de looptijd wordt opgeschort of wordt verminderd e.e.a. conform artikel 5.34 van de Algemene wet bestuursrecht.

2e constatering:

Opleggen last onder dwangsom met de volgende bedragen:

  • € 2.500,-

  • € 5.000,-

3e constatering:

Invorderen verbeurde dwangsom ad.

€ 2.500,-

4e constatering:

Invorderen verbeurde dwangsom ad.

€ 5.000,-

5e constatering:

Maatwerk

 

9.9 Administratie

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Niet voeren transparante administratie

Artikel 11, lid 1, Besluit EGC

Een coffeeshophouder voert een sluitende en transparante administratie waarmee wordt aangetoond dat in ieder geval wordt voldaan aan de in artikel 11, lid 1, Besluit EGC genoemde artikelen. (Zie extra toelichting op de volgende pagina.)

1e constatering:

Waarschuwing

Bij het overtreden van deze norm wordt – naast de genoemde maatregelen – altijd melding gemaakt aan politie/OM, tenzij sprake is van kennelijke fouten of vergissingen.

2e constatering:

3 mnd. sluiting

3e constatering:

6 mnd. sluiting

4e constatering:

Maatwerk

Administratie niet op eerste aanzegging tonen aan de toezichthouder

Artikel 11, lid 2, Besluit EGC

De administratie wordt onverminderd artikel 33 Besluit EGC (UID/track-and-tracesysteem) beschikbaar gehouden ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving. (Zie extra toelichting op de volgende pagina.)

1e constatering:

Waarschuwing

Bij het overtreden van deze norm wordt – naast de genoemde maatregelen – altijd melding gemaakt aan politie/OM, tenzij sprake is van kennelijke fouten of vergissingen.

2e constatering:

3 mnd. sluiting

3e constatering:

6 mnd. sluiting + intrekken vergunning

 

Extra toelichting bij controle op administratie

Zoals hiervoor aangegeven dient een coffeeshophouder op grond van artikel 11, lid 1 en 2, Besluit EGC respectievelijk een sluitende en transparante administratie te voeren én deze – los van de UID en het track-and-tracesysteem, als genoemd in artikel 33 Besluit EGC – beschikbaar te houden ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving.

Artikel 11, lid 1, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 4, lid 1 en 2, artikel 5, lid 1, 2 en 3, artikel 6, lid 1, artikel 10a en artikel 12 Besluit EGC én artikel 11, lid 3, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 14 Regeling EGC bepalen dat met de genoemde administratie in ieder geval wordt aangetoond dat (zie opsomming eerste kolom – de in grijs weergegeven normen zijn niet van toepassing tijdens de aanloopfase – ):

  • Norm Besluit EGC

    Uitwerking ministeriële regeling (Regeling EGC)

    Toelichting

    • Uitsluitend softdrugs verkocht wordt van een vergunde teler;

    • Een coffeeshophouder uitsluitend hennep of hasjiesj verkoopt die door hem is afgenomen van aangewezen telers en uitsluitend met déze hennep of hasjiesj enige andere daarmee in verband staande handeling als bedoeld in artikel 3, onderdeel B, van de Opiumwet 2 verricht. (Artikel 4, lid 1, Besluit EGC)

    Hiertoe dienen de originele bewijzen van verkooptransacties, waaruit per transactie blijkt hoeveel verpakkingseenheden op welke datum door de coffeeshophouder zijn verkocht, aanwezig te zijn en gedurende de volledige looptijd van het experiment aanwezig te blijven.

    (Artikel 11, lid 3, Besluit EGC in samenhang met artikel 14, lid 1, onder c, lid 2 en 3 Regeling EGC)

    Deze norm is niet van toepassing tijdens de aanloopfase.

    Tijdens de aanloopfase mag een coffeeshophouder zowel gereguleerde als gedoogde hennep of hasjiesj verkopen.

    • Per transactie maximaal 5 gram verkocht wordt;

    • Een coffeeshophouder aan eenzelfde klant per keer geen grotere hoeveelheid hennep of hasjiesj dan 5 gram verkoopt.

      (Artikel 4, lid 2, Besluit EGC)

    De maximale hoeveelheid per transactie mag niet groter zijn dan geschikt voor eigen gebruik (5 gram) en betreft daarom het totaal aan gereguleerde én gedoogde hennep en hasjiesj. 

    • Uitsluitend softdrugs van een vergunde teler aanwezig is;

    • Een coffeeshophouder in de coffeeshop uitsluitend hennep of hasjiesj aanwezig heeft die is afgenomen van aangewezen telers.

      (Artikel 5, lid 1, Besluit EGC)

    Deze norm is niet van toepassing tijdens de aanloopfase.

    Tijdens de aanloopfase mag een coffeeshophouder zowel gereguleerde als gedoogde hennep of hasjiesj verkopen en dus ook op voorraad hebben.

    • De weekvoorraad niet overschreden wordt;

    • De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder overeenkomstig het bij ministeriële regeling bepaalde voor de verkoop wordt aangehouden niet meer bedraagt dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die hij op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.

      (Artikel 5, lid 2, Besluit EGC)

    Deze norm is niet van toepassing tijdens de aanloopfase.

    Tijdens de aanloopfase wordt geen weekvoorraad gehanteerd, maar geldt een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gereguleerde hennep en hasjiesj én een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gedoogde hennep en hasjiesj (totaal: 1.000 gram). 

    • De handelsvoorraad enkel in de coffeeshop opgeslagen is;

    • De hennep of hasjiesj die door aangewezen telers aan een coffeeshophouder is geleverd, uitsluitend in die coffeeshop bewaard wordt.

      (Artikel 5, lid 3, Besluit EGC)

    • Het verkopend personeel een preventiecursus gevolgd heeft;

    • Het verkopend personeel van de coffeeshophouder een cursus heeft gevolgd die is gericht op het verkrijgen van de nodige kennis en vaardigheden om:

      • aan klanten voorlichting te kunnen geven over het gebruik van hennep of hasjiesj en de daaraan verbonden gezondheidsrisico’s, de wijze van gebruik, preventie van verslaving, en

      • klanten bij een vermoeden van problematisch gebruik door te kunnen verwijzen naar informatie of zorg.

        (Artikel 6, lid 1, Besluit EGC)

    Hiertoe dient een kopie of scan van de originele certificaten van de door het personeel gevolgde cursussen als bedoeld in artikel 6 van het Besluit EGC, als onderdeel van het personeelsdossier binnen de personeelsadministratie aanwezig te zijn.

    (Artikel 11, lid 3, Besluit EGC in samenhang met artikel 14, lid 1, onder d, Regeling EGC)

    Aangezien het vereiste van het volgen van een cursus door het personeel nieuw is voor de coffeeshophouders, zal daarop eerst worden gehandhaafd vanaf 1 maart 2024. Zo worden de coffeeshophouders in de gelegenheid gesteld om het personeel de cursus te laten volgen.

    • Hennep of hasjiesj die niet langer (kan) worden verkocht, retour gezonden wordt dan wel vernietigd wordt;

    • De coffeeshophouder hennep of hasjiesj die hij niet voor de verkoop aan klanten aanhoudt, in de verzegelde verpakkingseenheid retour zendt aan de aangewezen teler die de hennep of hasjiesj had geleverd.

    • De coffeeshophouder zich ontdoet van de hennep of hasjiesj die op grond van artikel 7, lid 2, ten behoeve van de beoordeling door klanten onverzegeld in de coffeeshop aanwezig is maar niet langer voor dit doel wordt gebruikt, door retourzending aan de aangewezen teler of vernietiging daarvan waardoor de hennep of hasjiesj niet langer geschikt is voor consumptie.

    • Op de retourzending is artikel 24, lid 2 tot en met lid 5, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de coffeeshophouder zorg draagt voor het vervoer naar de teler, bedoeld in lid 2, en desgevraagd inlichtingen moet kunnen verschaffen als bedoeld in lid 5.

    • (Artikel 10a Besluit EGC)

    • Nadere (lokale) regels worden nageleefd;

    • –.

      De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan 500 gram.

      (Artikel 12 Besluit EGC en artikel 5.1 Beleid aanloopfase EGC Tilburg.)

    Zie onderdeel 9.2 ‘Handelsvoorraad’

    Overschrijden maximale handelsvoorraad – gereguleerde hennep en hasjiesj – tijdens aanloopfase

     

    Tijdens de aanloopfase geldt een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gereguleerde hennep en hasjiesj (én een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gedoogde hennep en hasjiesj – totaal: 1.000 gram). 

 

9.10 Nadere (lokale) regels

Omschrijving en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Nadere (lokale) regels:

De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan 500 gram.

Artikel 12 Besluit EGC

Artikel 5.1 Beleid aanloopfase EGC Tilburg m.b.t. de maximaal toegestane handelsvoorraad

De burgemeester van een deelnemende gemeente kan met inachtneming van de artikelen 3 t/m 11 Besluit EGC, in het kader en voor de duur van de uitvoering van het experiment ten aanzien van coffeeshophouders nadere regels stellen over:

  • a.)

    de locatie waar een coffeeshop is toegestaan;

  • b.)

    de maximaal toegestane handelsvoorraad, bedoeld in artikel 5, lid 2, Besluit EGC;

  • c.)

    de affichering, bedoeld in artikel 9 Besluit EGC,

  • d.)

    het voorkomen of beperken van overlast als bedoeld in artikel 10 Besluit EGC;

  • e.)

    de tijden gedurende welke een coffeeshop geopend mag zijn voor klanten;

  • f.)

    de aanwezigheid van het personeel in een coffeeshop;

  • g.)

    de inrichting van een coffeeshop, waaronder de beveiliging,

  • h.)

    de opleiding van het personeel, en

  • i.)

    het al dan niet toelaten tot de coffeeshop van anderen dan degenen die hun werkelijke woonplaats hebben in Nederland of verkopen van hennep of hasjiesj aan anderen dan deze personen, voor zover het betreft coffeeshops die gelegen zijn in een gemeente, die niet tevens is aangemerkt als grensgemeente als bedoeld in artikel 2, lid 2, Besluit EGC.

Zie de maatregel bij onderdeel 9.2 ‘Handelsvoorraad’ –

Overschrijden maximale handelsvoorraad – gereguleerde

hennep en hasjiesj – tijdens aanloopfase:

Aangezien tijdens de aanloopfase het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ van kracht blijft (met uitzondering van het handhavingsbeleid in hoofdstuk 5) is er voor gekozen om gedurende de aanloopfase alleen een nadere (lokale) regel te stellen voor de toegestane voorraad gereguleerde producten;

zie:

onderdeel 9.2 ‘Handelsvoorraad’

Overschrijden maximale handelsvoorraad – gereguleerde hennep en hasjiesj – tijdens aanloopfase

 

Tijdens de aanloopfase geldt een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gereguleerde hennep en hasjiesj (én een maximale handelsvoorraad van 500 gram t.a.v. gedoogde hennep en hasjiesj – totaal: 1.000 gram).

 

9.11 UID en track-and-tracesysteem

Omschrijving overtreding en grondslag

Norm

Maatregel

Toelichting

Niet hanteren van een unieke identificatiemarkering (traceerbaarheid product in de gesloten keten)

Artikel 33, lid 1 Besluit EGC

De aangewezen telers en de coffeeshophouders voeren als onderdeel van hun bedrijfsadministratie een unieke identificatiemarkering (UID) waarmee de hennep of hasjiesj ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving kan worden gevolgd vanaf en gedurende een bij ministeriële regeling bepaald moment in het productieproces bij de aangewezen teler, het vervoer en vanaf de levering aan de coffeeshophouder tot en met de verkoop aan de klant.

  • 1e constatering:

    3 mnd. sluiting

    2e constatering:

    6 mnd. sluiting

    3e constatering:

    Intrekken vergunning én

    6 mnd. sluiting

Bij het overtreden van deze norm wordt – naast de genoemde maatregelen – indien er een indicatie is dat de geslotenheid van de keten is doorbroken melding gemaakt aan politie/OM.

Niet gebruiken van het door overheidswege beschikbaar gestelde volgsysteem (track-and-tracesysteem)

Artikel 33, lid 2, Besluit EGC

De aangewezen telers en de coffeeshophouders maken ter uitvoering van het eerste lid, gebruik van het door Onze Ministers beschikbaar gestelde elektronische systeem (track-and-tracesysteem).

  • 1e constatering:

    3 mnd. sluiting

    2e constatering:

    6 mnd. sluiting

    3e constatering:

    Intrekken vergunning én

    6 mnd. sluiting

 

 

Niet registreren van handelingen met hennep of hasjiesj in het elektronische systeem, met gebruikmaking van de unieke identificatiemarkering, op het moment en op de wijze en met de gegevens zoals voorgeschreven

Artikel 33, lid 4 Besluit EGC juncto artikel 15 lid 2 en Bijlage IV, onderdeel B, Regeling EGC

 

De coffeeshophouder voert vanaf de ontvangst van de eindproducten in zijn coffeeshop tot en met de verkoop door hem aan de klant de via het track-and-tracesysteem gegenereerde unieke identificatiemarkering op de wijze als beschreven in bijlage IV, onderdeel B en registreert bij het uitvoeren van de in die bijlage aangegeven handelingen de daarbij genoemde gegevens op de daarbij aangegeven wijze in het track-and-tracesysteem.

1e constatering

waarschuwing

De registratie bestaat uit het scannen van QR-codes. In Bijlage IV, onderdeel B, Regeling EGC is bepaald wat wanneer moet worden geregistreerd. Het coffeeshopnummer moet eenmalig worden geregistreerd. Vervolgens moet worden geregistreerd:

  • het verzendnummer bij een afleveractie;

  • het productnummer bij:

    • ▪︎

      voorraad registratie;

    • verkooptransactie;

    • productderving;

    • vernietigen productderving; en

  • het retourverzendnummer bij retourzending.

Coffeeshophouders moeten veelvuldig registratie(‘scan’)handelingen uitvoeren. Het is redelijk om een foutmarge te hanteren alvorens bij ontbrekende of onjuiste registraties over te gaan tot het opleggen van een maatregel. De omvang van de toegestane foutmarge is nog niet vast te stellen. De aanloopfase is bedoeld om te testen, ervaring op te doen en te leren. Een maatregel zal worden opgelegd indien het aantal ontbrekende of onjuiste registraties excessief is.

 

Bij het overtreden van deze norm wordt – naast de genoemde maatregelen – indien er een indicatie is dat de geslotenheid van de keten is doorbroken melding gemaakt aan politie/OM.

2e constatering:

maatwerk

 


1

Beslisnota ’Kamerbrief aanloopfase en mogelijke deelname Amsterdam aan het Experiment gesloten coffeeshopketen’ van 10 maart 2023, kenmerk: 3549519-1044924-VGP.

2

In artikel 3, onderdeel B, van de Opiumwet is het verbod opgenomen om een middel als bedoeld in de bij die wet behorende lijst II, dan wel een middel aangewezen krachtens artikel 3a, lid 5 van die wet: te telen, te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren. Dit verbod geldt niet voor zover die handelingen worden verricht in het kader van de voorbereiding, uitvoering en afbouw van het experiment en in overeenstemming met de eisen die aan die handelingen bij of krachtens artikel 6 of 7 van de Wet EGC worden gesteld (artikel 3, lid 1, Wet EGC).