Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Holland

Besluit Mandaat en machtiging Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2024 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Holland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit Mandaat en machtiging Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2024 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
CiteertitelBesluit mandaat en machtiging Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2024 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

28-11-2023

prb-2023-15039

2142999/2143012

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Mandaat en machtiging Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2024 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

 

Overwegende dat op 1 januari 2024 de Omgevingswet in werking treedt en om die reden het Besluit, machtiging en volmacht Omgevingsdienst Noord-Holland Noord van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland dient te worden aangepast;

 

Gelet op afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord;

 

Gelet op het instemmingsbesluit d.d. 7 december 2023 van de directeur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord,

 

Besluiten vast te stellen:

Besluit mandaat en machtiging Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2024 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

 

  • a.

    GS: gedeputeerde staten van Noord-Holland;

  • b.

    OD NHN: Omgevingsdienst Noord-Holland Noord;

  • c.

    directeur: directeur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord;

  • d.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • e.

    Ow: Omgevingswet;

  • f.

    Bal: Besluit activiteiten leefomgeving;

  • g.

    Bkl: Besluit kwaliteit leefomgeving;

  • h.

    Ob: Omgevingsbesluit;

  • i.

    Wm: Wet milieubeheer.

  • j.

    OV: vigerende Omgevingsverordening

Artikel 2 Mandaat

GS verlenen mandaat en machtiging aan de directeur en zijn plaatsvervanger overeenkomstig de als bijlage I bij dit besluit behorende lijst. Het begrip besluit in dit mandaatbesluit omvat (tevens) het ambtshalve of op verzoek weigeren, intrekken, wijzigen, overdragen en verlengen van besluiten.

Artikel 3 Clausulering van het mandaat

Buiten het mandaat valt:

  • a.

    een beslissing op bezwaar ingediend tegen een besluit dat in het kader van de uitoefening van het mandaat is genomen;

  • b.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van een beleidsregel.

Artikel 4 Ondermandaat en machtiging

  • 1.

    De gemandateerde kan ondermandaat verlenen voor een bepaalde bevoegdheid aan een ondergeschikte.

  • 2.

    De gemandateerde verstrekt aan GS zo spoedig mogelijk een afschrift van het ondermandaat dat hij overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid, aan een ondergeschikte heeft verleend.

  • 3.

    In bijlage I wordt aangegeven wat het laagst toegestane niveau is voor het verlenen van ondermandaat door de gemandateerde.

Artikel 5 Instructies verbonden aan de uitoefening van het (onder)mandaat

  • 1.

    Uitoefening van bevoegdheden vindt plaats binnen het kader van toepasselijk(e) wetgeving en beleid en mag niet leiden tot een verschuiving van provinciale bevoegdheden of tot doorbreking van politieke verantwoordelijkheden van GS.

  • 2.

    De gemandateerde is verplicht GS te informeren en in de gelegenheid te stellen bijzondere aanwijzingen te geven of de bevoegdheid zelf uit te oefenen, indien uitoefening van het mandaat politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of als de provincie Noord-Holland aansprakelijk kan worden gesteld.

  • 3.

    Ten behoeve van het bepaalde in het tweede lid kunnen GS nadere instructies geven over het omgaan met en het herkennen van gevoelige zaken.

  • 4.

    Als de uitoefening van een bevoegdheid betrekking heeft op een aangelegenheid waarbij de gemandateerde een direct of indirect persoonlijk of zakelijk belang heeft, of zich een situatie zou kunnen voordoen waarbij jegens derden de indruk van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt, wordt de bevoegdheid uitgeoefend op hoger niveau.

  • 5.

    Indien toepassing van het vierde lid niet mogelijk is, mag het mandaat niet worden uitgeoefend.

Artikel 6 Mandaat en machtiging

Tenzij anders is bepaald omvat de verlening van mandaat of ondermandaat mede de verlening van een machtiging om in naam van GS handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 7 Informatieplicht

De gemandateerde verstrekt GS na het einde van ieder kwartaal, of conform in een overeenkomst vastgelegd schema, een rapportage van de besluiten die in de uitoefening van het mandaat zijn genomen.

Artikel 8 Communicatie en publiciteit

Het is de gemandateerde niet toegestaan bij de uitoefening van het mandaat zonder toestemming van GS in de publiciteit te treden als dat naar verwachting politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of tot gevolg kan hebben dat de provincie of gedeputeerden aansprakelijk worden gesteld of anderszins aansprakelijk worden gehouden.

Artikel 9 Ondertekening

Indien op grond van het verleende mandaat besluiten worden genomen, luidt de ondertekening:

 

Gedeputeerde staten van Noord-Holland,

 

namens dezen,

 

gevolgd door: de handtekening en de naam van de functionaris.

Artikel 10 Slot- en overgangsbepaling

  • 1.

    Het besluit treedt, na de verkregen toestemming door de directeur OD NHN, in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet in werking treedt.

  • 2.

    Het Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst Noord-Holland Noord van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland wordt ingetrokken en blijft van toepassing voor zover mandaat of machtiging is vereist bij de toepassing van overgangsrecht bij of krachtens de Omgevingswet.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit mandaat en machtiging Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2024 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

Haarlem, 28 november 2023

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

A.Th.H. van Dijk, voorzitter

M.J.H. van Kuijk, provinciesecretaris

Bijlage 1 behorende bij het Besluit mandaat en machtiging Omgevingsdienst 2024 Noord-Holland Noord van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

 

BEVOEGDHEDEN/BESLUITEN

LAAGSTE NIVEAU UITOEFENING EN ONDERMANDAAT

TOELICHTING/

VOORWAARDEN

1

ALGEMEEN

Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de opgedragen taken;

Uitgezonderd van het mandaat zijn de besluiten die betrekking hebben besluiten t.b.v. het project Versterking Markermeerdijken zoals omschreven in het Projectplan Waterwet Versterking Markermeerdijken en de Projectplannen Durgerdam en Katwoude. Deze besluiten worden genomen door de OD NZKG. Het gebruik van het mandaat t.b.v. het project Markermeerdijken door de OD NZKG geldt tijdens de looptijd van het project Versterking Markermeerdijken.

1.1

Proceshandelingen in bestuursrechtelijke procedures zoals:

 

  • -

    vaststellen/indienen van zienswijzen;

  • -

    het vaststellen/indienen van verweerschriften en andere processtukken;

  • -

    procesvertegenwoordiging namens het bevoegde gezag bij de administratieve rechter, inclusief het optreden ter zitting.

(Afdelings) manager

 

Voor vertegenwoordiging ter zitting kan de directeur medewerkers schriftelijk machtigen.

Onder deze bevoegdheid valt niet:

 

  • 1.

    het instellen van hoger beroep;

  • 2.

    de bevoegdheid tot schikken voorafgaande, tijdens of na afloop van de zitting.

1.2

Voeren van het woord in het kader van de informele aanpak of ten behoeve van de bezwaarschriftenprocedure bij de Hoor- en Advies Commissie

Medewerker

1.3

Besluiten op grond van/in het kader van:

 

  • a.

    artikel 4:5 en 4:6 Awb (buiten behandeling stellen aanvraag en afdoen herhaalde aanvraag);

  • b.

    artikel 4:7 en 4:8 Awb (horen);

  • c.

    afdeling 4.1.3 Awb, artikel 16.77 en 16.77a Ow (opschorten beslistermijn);

  • d.

    besluiten over dwangsommen bij niet tijdig beslissen;

  • e.

    titel 4.4 Awb (bestuursrechtelijke geldschulden) met uitzondering van afdeling 4.4.4 Awb (aanmaning en invordering bij dwangbevel);

  • f.

    artikel 8:51a, 8:51b, 8:51c, 8:80a en 8:80b Awb (bestuurlijke lus en tussenuitspraak);

  • g.

    afdeling 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing verklaren);

  • h.

    artikel 16.24, tweede lid, Ow (afdeling 3.4 Awb buiten toepassing verklaren bij kennelijke verschrijving).

Teamleider

1.4

Het in verband met gemandateerde/gemachtigde taken aan andere bestuursorganen

 

  • -

    verzoeken om advies (en instemming), en

  • -

    verstrekken van advies (en instemming).

Teamleider

De regels over advies en instemming gelden ook voor:

 

  • -

    Een aanvraag tot wijziging van de voorschriften (artikel 4.18 Ob).

  • -

    Een aanvraag tot intrekking (artikel 4.18 Ob).

  • -

    Het ambtshalve (zonder aanvraag) wijzigen of intrekken van een besluit (artikel 16.19 Ow).

1.5

Het voorbereiden van beslissingen op bezwaar

Teamleider

Het betreft alleen de voorbereiding bob. Hieronder valt niet het horen van bezwaarden. GS horen (via provinciale Hoor- en Advies Commissie) en besluiten zelf.

1.6

Het voeren van correspondentie over Awb-procedures, ontheffingen, vrijstellingen en vergunningen (uitnodigingen, toezending verslagen e.d.) niet zijnde correspondentie in het kader van bezwaarschriftprocedure

Medewerker

1.7

Beantwoorden van vragen (schriftelijk)

Medewerker

Met uitzondering van schriftelijke vragen van PS-leden

1.8

Het schriftelijk opvragen van inlichtingen, stukken in het kader van de voorbereiding van besluitvorming ten aanzien van beroepschriften, goedkeuring, etc.

Teamleider

Met uitzondering van bevoegdheden op grond van de Wet Bibob.

1.9

De behandeling van en beslissing over klachten.

Teamleider

1.10

Het doorzenden van stukken op grond van artikel 2:3 van de Awb

Medewerker

1.11

Het zenden van een ontvangstbevestiging

Medewerker

1.12

Het verzoek aan GS om aanvragen te toetsen aan de hand van de Wet Bibob.

Teamleider

De Bibob toetsing, onderzoek en besluitvorming verlopen geheel via GS.

1.13

Het nemen van besluiten op grond van de wet open overheid, en de wet hergebruik van overheidsinformatie alsmede besluiten tot actief openbaar maken van informatie op grond van hoofdstuk19 Wm

Teamleider

Betreft besluiten op verzoek en besluiten tot actief openbaar maken van informatie die de OD NHN onder zich heeft in het kader van de uitoefening van een gemandateerde taak/bevoegdheid. Indien nodig vindt afstemming met GS plaats. Dit houdt in dat afstemming plaatsvindt via de Woo-coördinatiedesk van de provincie.

1.14

Het toepassen van de coördinatieregeling van afdeling 3.5 Awb als bedoeld in artikel 16.7, eerste lid, Ow en het uitvoeren van de bevoegdheden van het coördinerend bestuursorgaan als bedoeld in artikel 16.7, tweede lid, Ow juncto artikel 10.25 Ob

Teamleider

Het betreft onder meer de o.g.v. artikel art. 16.7, eerste lid, onder a, OW, verplichte coördinatie van de besluiten op de aanvragen om een omgevingsvergunning voor een wateractiviteit en een andere activiteit (welke is gemandateerd aan de OD NHN) die de aanvrager gelijktijdig heeft ingediend.

 

Het besluit om de provinciale coördinatieregeling vrijwillig toe te passen is voorbehouden aan Gedeputeerde Staten.

1.15

Afstemmen en samenwerken met andere overheden in het kader van artikel 2.2 Ow, alsmede het adviseren van GS in het kader van o.a. het opstellen van regels, vaststellen van programma's, opstellen/wijzigen van N2000-beheerplannen, goedkeuring Faunabeheerplannen voor wat betreft de activiteiten die het mandaat betreffen

Teamleider

1.16

Zorgdragen voor het (elektronisch) inschrijven en doorhalen van beperkingenbesluiten en alle daarmee samenhangende administratieve (rechts)handelingen in de openbare registers bij de Dienst voor het Kadaster en de openbare registers op grond van artikel 15 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Medewerker

Art 20.26 en 20.28 Ow

2

TOEZICHT EN HANDHAVING (ALGEMEEN)

Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de opgedragen taken

2.1

Het aanwijzen van ambtenaren belast met een handhavingsbevoegdheid of -taak (zoals bedoeld in hoofdstuk 18 Ow) en toezicht op de naleving op grond van afdeling 18.1 Ow, voor zover de OD NHN belast is met uitvoering van een wettelijke regeling op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezen.

Directeur

2.2

Het verzamelen en registreren van gegevens en de behandeling van klachten (art. 18.1 Ow), voor zover dit samenhangt met gemandateerde taken en bevoegdheden.

Teamleider

2.3

Besluiten (al dan niet op verzoek van derden) op grond van afdeling 18.1 Ow, art. 5:20, derde lid, Awb en Titel 5.3 Awb (herstelsancties) om wel of niet bestuursrechtelijk handhavend op te treden terzake de gemandateerde onderwerpen.

Teamleider

Onder het mandaat valt ook de Intrekking van een omgevingsvergunning (art. 18.10 Ow).

 

Hiervoor is voorafgaand overleg met GS vereist

 

Betreft mede het besluit tot het opleggen van een spoedeisende last onder bestuursdwang, dan wel het toepassen van spoedeisende bestuursdwang, conform art. 5:31 Awb dan wel de schriftelijke bekrachtiging van de mondelinge aanzegging daartoe.

 

Het mandaat omvat ook de mondelinge mededeling van het besluit indien onverwijlde tenuitvoerlegging noodzakelijk is.

2.4

Nemen van een invorderingsbeschikking zoals geregeld in de artikelen 5:37 en 5:38, tweede lid, Awb

Teamleider

2.5

Nemen van een kostenverhaalbeschikking als bedoeld in artikel 5:25, zesde lid, Awb

Teamleider

Het gaat om het nemen van een besluit waarin de hoogte van de kosten van het uitvoeren van bestuursdwang is vastgesteld.

2.6

Beslissingen omtrent gedogen, en onder welke voorwaarden

Directeur

Kan niet in ondermandaat worden gegeven.

2.7

Besluiten of het nemen van maatregelen op grond van hetgeen is bepaald bij of krachtens afdeling 19.1 Ow.betreffende ongewoon voorval

Teamleider

Bij een ongewoon voorval worden GS zo spoedig mogelijk geïnformeerd.

2.8

Het houden van toezicht op en handhaving van de zorgplichtbepalingen op grond van afdeling 1.3 Ow en specifieke zorgplicht voor zover het gaat om een situatie die verband houdt met de taken die aan de ODNHN zijn opgedragen.

Teamleider

2.9

Samenwerking met de landelijk opererende handhavingsorganisaties,

 

Zoals de rijksinspecties, en de hiervoor als het aanspreekpunt voor die organisaties aan te wijzen OD onder meer op grond van paragraaf 18.3.4. Ow en artikel 2.2 Ow

Teamleider

2.10

Het maken van afspraken met de politie c.q. de korpschef en het FP3 over het gebruik van opsporingsbevoegdheid door en de kwaliteit van de bij de omgevingsdienst werkzame BOA’s, onder meer op grond van paragraaf 18.3.4. Ow en artikel 2.2 Ow

Teamleider

2.11

Overleg voor het maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie-en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en de politie, onder meer op grond van paragraaf 18.3.4. Ow en artikel 2.2 Ow

Medewerker

3

ACTIVITEITEN DIE DE NATUUR BETREFFEN

Geldt voor het grondgebied van de provincie Noord-Holland

3.1

  • a.

    Beslissen op aanvraag Omgevingsvergunning

  • b.

    Stellen/ wijzigen van voorschriften omgevingsvergunning

  • c.

    Intrekking of wijziging omgevingsvergunning

voor zover het de volgende activiteiten betreft:

  • -

    Activiteiten met mogelijke gevolgen voor Natura 2000-gebieden

  • -

    Flora- en fauna activiteiten

  • -

    Activiteiten die houtopstanden, hout en houtproducten betreffen

  • d.

    Beslissen op aanvraag Omgevingsvergunning

  • e.

    Stellen/ wijzigen van voorschriften omgevingsvergunning

  • f.

    Intrekking of wijziging omgevingsvergunning

voor zover het de volgende activiteiten betreft:

 

  • -

    Activiteiten met mogelijke gevolgen voor Natura 2000-gebieden

  • -

    Flora- en fauna activiteiten

  • -

    Activiteiten die houtopstanden, hout en houtproducten betreffen

Teamleider

De bevoegdheid geldt ook indien sprake is van een grondgebiedoverstijgende aanvraag (artikel 5.14 Ow). Daartoe is afstemming met de andere Provincie vereist.

 

De bevoegdheid tot intrekking of wijziging van een omgevingsvergunning kan onder meer plaatsvinden o.g.v. artikel 5.40, tweede lid, Ow;artikel 8.97, eerste lid, Bkl, ter uitvoering van artikel 6, tweede lid, Habitatrichtlijn (art. 8.103, eerste lid, Bkl ) dan welbij onherroepelijke veroordeling (art. 8.103, tweede lid, Bkl).

Het mandaat omvat ook het registeren en toekennen van depositieruimte uit het stikstofregistratiesysteem.

 

Voorafgaand overleg met GS vereist bij besluitvorming in het kader van de dossiers:

 

  • 1.

    Ganzen Schiphol

  • 2.

    Omgevingsvergunning Ganzen algemeen Biomassacentrale 3.7 stikstof

Van het mandaat zijn uitgezonderd:

 

Dossiers die betrekking hebben op populatiebeheer van in het wild levende dierensoorten waarvan de populatie landelijk moet worden beperkt (waaronder begrepen de bestrijding van invasieve exoten)

 

Dossiers die betrekking hebben op populatiebeheer waarvoor geen door of namens GS vastgesteld beleidskader of -regel is vastgesteld. In dat geval is het mandaat beperkt tot het adviseren van GS.

Maatwerkvoorschrift

3.2

Het stellen/ wijzigen of intrekken van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 Ow voor zover het de volgende activiteiten betreft:

 

  • -

    Activiteiten met mogelijke gevolgen voor Natura 2000-gebieden (art. 11.9 Bal)

  • -

    Activiteiten met betrekking tot dieren/planten in het wild (art. 11.31 Bal)

  • -

    Activiteiten die houtopstanden, hout en houtproducten betreffen (Art. 11.119 Bal)

Teamleider

Hieronder valt ook:

  • -

    het maatwerkvoorschrift waarbij wordt afgeweken van het handelen volgens faunabeheerplan (art. 11.31 juncto paragraaf 11.2.6 Bal

Gelijkwaardige maatregel

3.3

Besluiten op verzoeken om toestemming tot het treffen, wijzigen dan wel intrekken van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 Ow dan wel het wijzigen of intrekken daarvan voor zover het de volgende activiteiten betreft:

 

  • -

    Activiteiten met mogelijke gevolgen voor Natura 2000-gebieden (art. 11.3 Bal)

  • -

    Activiteiten met betrekking tot dieren/planten in het wild (art. 11.24 Bal)

  • -

    Activiteiten die houtopstanden, hout en houtproducten betreffen (Art. 11.113 Bal)

Teamleider

Informatieplicht/Ontvangen meldingen/ gegevens

3.4

Het afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.4 Ow voor zover dit samenhangt met:

 

  • -

    Activiteiten die houtopstanden, hout en houtproducten betreffen (Art. 11.119 Bal)

voor zover GS bevoegd gezag zijn

Teamleider

3.5

Het ontvangen van gegevens en bescheiden in het kader van een informatieplicht ;

Teamleider

Betreft ook het ontvangen van informatie vanwege een ongewoon voorval.

DIVERSEN

3.6

Het nemen van het besluit als bedoeld in art. 11.69 Bal jo art. 2.7 OV om de jacht op wildsoorten geheel of gedeeltelijk te sluiten bij bijzondere weersomstandigheden.

Teamleider

3.7

Het vaststellen en beschikbaar stellen van een (digitaal) meldings- en/of aanvraagformulier op grond van artikel 4.14 OV (gegevens en bescheiden vellen houtopstanden)

Afdelings)manager

3.8

Het afgeven van een verklaring Annex C-1 dat een volledige beoordeling op grond van artikel 6 derde lid, van de Europese richtlijn 92/43/EEC niet nodig is.

Teamleider

3.9

Adviseren van ODNZKG over activiteiten die de natuur betreffen in het kader van besluitvorming op grond van het Vuurwerkbesluit

Teamleider

3.10

Het nemen van een gedoogplichtbeschikking op grond van artikel 10:29 leden 1 en 2 Ow

Teamleider

Toezicht en Handhaving

3.11

Toezicht op de naleving en besluiten tot bestuursrechtelijke handhaving van de regels t.a.v.

 

de volgende activiteiten:

 

  • -

    Natura 2000-activiteiten en activiteiten met mogelijke verslechterende of significant verstorende gevolgen voor een Natura 2000-gebied;

  • -

    flora- en fauna-activiteiten;

  • -

    handelen volgens faunabeheerplan, par 11.2.6 Bal;

  • -

    de uitoefening van de jacht par 11.2.7 Bal

  • -

    het gebruik en het onder zich hebben van middelen of installaties en het toepassen van methodes om dieren te vangen of te doden, par. 11.2.8 Bal;

  • -

    activiteiten die de introductie of verspreiding van invasieve uitheemse soorten tot gevolg hebben of kunnen hebben, par 11.2.10 Bal;

  • -

    activiteiten die houtopstanden, hout en houtproducten betreffen

Teamleider

De toezicht en handhaving omvat ook de bestrijding van soorten waarvan de populatie landelijk moet worden beperkt, waaronder begrepen de bestrijding van invasieve soorten

 

4

ZWEMMEN EN BADEN

Geldt voor het grondgebied van de provincie Noord-Holland

 

OPPERVLAKTEWATERLICHAMEN ALS BEDOELD IN bijlage bij artikel 1.1. Ow onderdeel A

4.1

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2.38 Ow, waaronder:

 

  • -

    het geven van een negatief zwemadvies of het instellen van een zwemverbod

Teamleider

De vaststelling van een afwijkende omgevingswaarde valt niet onder het mandaat.

ZWEMLOCATIES bijlage bij artikel 1.1. Ow onderdeel A

4.2

Het beschikbaar stellen van informatie over zwemlocaties als bedoeld in artikel 10.39 Ob

Teamleider

4.3

Zorg dragen voor jaarlijks veiligheidsonderzoek en het treffen van maatregelen op grond van artikel 3.5 Bkl

Teamleider

4.4

Het uitoefenen van bevoegdheden en het nemen van besluiten op grond van afdeling 3.2 Bkl betreffende de kwaliteit en beheer van zwemlocaties, waaronder het treffen van maatregelen:

 

  • -

    in het belang van de veiligheid van de zwemlocaties;

  • -

    in het belang van de kwaliteit van de zwemlocatie;

  • -

    in het belang van voorkoming van blootstelling aan zwemwaterverontreiniging

  • -

    die nodig zijn als gevolg van onverwachte omstandigheden alsmede het geven van een negatief zwemadvies of het instellen van een zwemverbod

Teamleider

Niet onder het mandaat vallen:

 

  • 1.

    de bekendmaking en de aanwijzing van zwemlocaties als bedoeld in artikel 3.2 Bkl;

  • 2.

    de vaststelling van het badseizoen als bedoeld in artikel 3.4 Bkl;

  • 3.

    de aanwijzing van de houder van een zwemlocatie.

  • 4.

    het plaatsen, wijzigen en het verwijderen van hoofdbebording.

GS moeten zo spoedig mogelijk in kennis worden gesteld bij:

 

  • 1.

    het sluiten van een badinrichting in oppervlaktewater;

  • 2.

    het instellen van een zwemverbod;

Het mandaat bevat de bevoegdheid tot het (laten) plaatsen en het (laten) verwijderen van onderborden, te weten verbodsborden en waarschuwingsborden m.u.v. bebording niet aangewezen zwemlocatie

4.5

Toezicht op de naleving van en handhaving van de regels gesteld bij of krachtens:

 

  • -

    paragraaf 2.2.3 Bkl;

  • -

    afdeling 3.2 Bkl

  • -

    Afdeling 4.13 OVNH2022

Teamleider

4.6

Het stellen/ intrekken/ wijzigen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 Ow betreffende artikel 4.123 OVNH2022:

GELEGENHEID BIEDEN TOT ZWEMMEN EN BADEN IN BADWATERBASSINS

4.7

Het stellen/ intrekken/ wijzigen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 Ow betreffende:

 

  • -

    de specifieke zorgplicht (art. 15.5 Bal)

  • -

    afd. 15.2 Bal en

  • -

    afd. 15.3 Bal

Teamleider

Voorafgaand overleg is vereist bij het stellen van maatwerkvoorschriften.

 

De bevoegdheid omvat ook het kennisgeven (art 10.20 Ob)

 

Over de bepalingen over meldingen kunnen geen maatwerkvoorschriften gegeven worden.

4.8

Besluiten op verzoeken om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel dan wel het wijzigen of intrekken ervan als bedoeld in artikel 4.7 Ow en art 15.3 Bal

Teamleider

4.9

Het afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.4 Ow en art 15.3 Bal

Teamleider

De bevoegdheid omvat ook het kennisgeven (art 10.20 Ob)

4.10

Het ontvangen van gegevens en bescheiden in het kader van een informatieplicht onder meer:

 

  • -

    vanwege een ongewoon voorval als bedoeld in art 15.11 Bal

  • -

    als bedoeld in art 15.17, art 15.35 en 15.54 Bal betreffende het overschrijden van de kwaliteitseis voor legionella en

  • -

    als bedoeld in art 15.27 Bal betreffende de resultaten van de metingen als bedoeld in art 15.21, 15.25 en 15.26, vijfde lid, Bal

  • -

    als bedoeld in art15.43 Bal betreffende de resultaten van de metingen als bedoeld in art 15.39 en 15.42, vijfde lid, Bal

  • -

    als bedoeld in art 15.60 Bal betreffende de resultaten van de metingen als bedoeld in art 15.58 en 15.59, vijfde lid, Bal

Teamleider

4.11

Toezicht op de naleving van en handhaving van de regels gesteld bij of krachtens:

 

Hoofdstuk 15 Bal

Teamleider

 

5

Vigerende OMGEVINGSVERORDENING Noord-Holland

Geldt voor het grondgebied van de provincie Noord-Holland

Vergunning

5.1

  • a.

    Beslissen op aanvraag Omgevingsvergunning voor:

  • b.

    Stellen/ wijzigen van voorschriften omgevingsvergunning

  • c.

    Intrekking omgevingsvergunning voor: activiteiten in stiltegebieden, als bedoeld in afdeling 4.3 OV

Teamleider

Maatwerkvoorschrift

5.2

Het stellen, wijzigen of intrekken van maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 4.5 Ow voor zover dit de volgende activiteiten betreft:

  • -

    toestemming voor herplantplicht op andere gronden als bedoeld in artikel 4.17 OV

Teamleider

Gelijkwaardige maatregel

5.3

Besluiten op verzoeken om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 Ow dan welde wijziging of intrekking daarvan

Teamleider

Ontvangen meldingen en gegevens

5.4

Het afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.4 Ow voor zover dit samenhangt met gemandateerde taken;

Teamleider

5.5

Het ontvangen van gegevens en bescheiden in het kader van een informatieplicht

Toezicht en handhaving

5.6

Toezicht op de naleving van en handhaving van de regels betreffende de volgende activiteiten:

 

  • -

    activiteiten in stiltegebieden van de OV,

  • -

    de Scheepvaartverkeerswet en afdeling 4.8 (vaarwegen) OV

  • -

    de Wegenwet en afdeling 4.9 (provinciale wegen) OV

Teamleider

Omvat het houden van toezicht, het nemen van handhavingsbesluiten en het uitvoeren van voorbereidende handelingen.

 

Het mandaat voor besluitvorming ten aanzien van de beperkingengebiedactiviteiten met betrekking tot voor wegen en vaarwegen beperkt zich tot besluitvorming in het kader van toezicht en handhaving

 

6

Produceren en leveren van teruggewonnen water

6.1

Voor de activiteit ‘produceren en leveren van teruggewonnen water’ als bedoeld in artikel 19. 1c Bal:

  • a.

    beslissen op aanvraag omgevingsvergunning;

  • b.

    stellen/wijzigen van voorschriften omgevingsvergunning;

  • c.

    intrekking of wijziging omgevingsvergunning;

  • d.

    stellen/ wijzigen of intrekken van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 Ow;

  • e.

    besluiten op verzoeken om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 Ow dan wel het wijzigen of intrekken daarvan.

Teamleider

6.2

Toezicht op de naleving en besluiten tot bestuursrechtelijke handhaving van de regels t.a.v. de activiteit: produceren en leveren van teruggewonnen water als bedoeld in paragraaf 19.1.2 Bal.

Teamleider