Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Geertruidenberg

Klachtenregeling gemeente Geertruidenberg 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Geertruidenberg
Officiële naam regelingKlachtenregeling gemeente Geertruidenberg 2006
CiteertitelKlachtenregeling gemeente Geertruidenberg 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Bij collegebesluit van 9 maart 2010 is de heer M. van Ree aangewezen als klachtencoördinator. Op de website is onder "Klachten en meldingen" een klachtenformulier te vinden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149 <br />Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-02-200622-11-2012nieuwe regeling

26-01-2006

Gemeentekrant, 2006, nr. 3

2006-01-26 nr. 7

Tekst van de regeling

Nr 07

 

De raad van de gemeente GEERTRUIDENBERG;

 

overwegende, dat in het kader van een open communicatie en een laagdrempelige dienstverlening het gewenst c.q. noodzakelijk is te beschikken over een klachtenregeling betreffende gedragingen van organen, de voorzitters en de leden van organen en ambtenaren van de gemeente Geertruidenberg;dat de raad een dergelijke regeling heeft vastgesteld in zijn vergadering van 25 november 1998, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 23 oktober 2000;dat met het oog op de wetswijziging van 7 maart 2002 (duaal stelsel), de onlangs doorgevoerde organisatieverandering en de huidige bedrijfsvoering het wenselijk is de klachtenregeling daaraan aan te passen;

 

gezien het voorstel d.d. 13 december 2005 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg;

 

gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet;gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

 

BESLUIT

 

vast te stellen de navolgende:

 

"Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Geertruidenberg 2006".

 

Hoofdstuk I Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De verordening verstaat onder:     a.   gedraging:            het in een concreet geval jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of             nalaten te handelen door een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan, of een             medewerker. Een gedraging door een medewerker kan tevens worden aangemerkt als            een gedraging van het voor die gedraging verantwoordelijk orgaan. Onder gedraging             wordt niet begrepen die jegens een (andere) medewerker;     b.   orgaan:           de gemeenteraad en zijn commissies, het college van burgemeester en wethouders en           de burgemeester;     c.   medewerker:           de persoon, die ten tijde van de omstreden gedraging werkzaam is bij de gemeente           Geertruidenberg, met inbegrip van uitzendkrachten en gedetacheerden;     d.   klacht:           een uiting van ongenoegen van een klager over:              1. het functioneren van een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan of een                   medewerker van de gemeente Geertruidenberg;              2. het gedrag (handelen of nalaten) van een orgaan, voorzitter of een lid van een orgaan of                  medewerker in het uitoefenen van zijn of haar functie;              3. het gebruik van geweld of agressief optreden door de voorzitter of een lid van een orgaan                  of medewerker;     e.   klager:           een natuurlijke of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend op grond van deze            verordening en jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;     f.    aangeklaagde:           een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan en medewerker dat/die onderwerp is van           een klacht dan wel verantwoordelijk is voor de situatie waarop de klacht betrekking heeft;     g.   klachtbehandeling:           onderzoek naar de klacht met inachtneming van afdeling 9:2 van de Algemene wet            bestuursrecht;     h.   ombudsman:           de Nationale ombudsman;     i.    klachtencoördinator:           de door burgemeester en wethouders aangewezen medewerker belast met de procedurele           bewaking van de administratieve afhandeling van de klacht;     j.    klachtbehandelaar:           degene, die op grond van deze verordening belast is met de afhandeling van de klacht.

 

Hoofdstuk II Klachtenbehandeling in eerste instantie

Artikel 2 formele vereisten

  • 1. Een klacht moet in eerste instantie schriftelijk of mondeling worden ingediend bij de klachtencoördinator en wel binnen twaalf weken nadat de situatie, waarop de klacht betrekking heeft, heeft plaatsgevonden.

     

  • 2. Mondelinge klachten worden door de klachtencoördinator vastgelegd op het klachtenformulier;Voor de schriftelijke klacht kan desgewenst gebruik worden gemaakt van een klachtenformulier, dat is opgenomen op de website van de gemeente Geertruidenberg (www.geertruidenberg.nl) ;

     

  • 3. De klachtencoördinator draagt zorg voor de vertrouwelijke registratie van de klacht.

     

  • 4. Een klacht wordt ondertekend en bevat ten minste:     - de naam en het adres van de klager;     - de dagtekening;     - een omschrijving van de situatie waarop of aanduiding van de persoon op wie de        klacht betrekking heeft;

     

  • 5. De klachtencoördinator wijst de klager erop dat de klacht strikt vertrouwelijk zal worden behandeld.

     

  • 6. Een afschrift van de klachtbrief wordt gezonden aan de gemeentesecretaris.

     

Artikel 3 uitsluiting van behandeling

  • 1. Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:     a.   de klacht niet voldoet aan de formele eisen zoals gesteld in artikel 2 van deze            verordening;     b.   de klacht betrekking heeft op:               - een gedraging waarover al eerder een klacht is ingediend, die met                  inachtneming van de artikelen 4 en volgende is behandeld;               - waartegen de klager bezwaar of beroep kan of had kunnen maken;

     

  • 2. Een klacht wordt voorts niet in behandeling genomen, indien de klacht betrekking heeft op:     a.   het algemeen gemeentelijk beleid;     b.   algemeen verbindende voorschriften;     c.   handelingen en werkzaamheden, die niet vallen onder de verantwoordelijkheid            van het gemeentebestuur;

     

  • 3. Indien een klacht niet voldoet aan de in artikel 2 gestelde eisen, kan die klacht eerst buiten behandeling blijven nadat de klager door de klachtencoördinator gedurende een redelijk gestelde termijn de mogelijkheid is geboden het verzuim te herstellen en door hem daaraan geen gevolg is gegeven.

     

  • 4. Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen, doet de klachtencoördinator hiervan schriftelijk mededeling aan de klager. Indien er voor een klacht een andere (wettelijke) bezwaar- of beroepsprocedure bestaat, draagt de klachtencoördinator tevens zorg voor doorzending van de klacht naar de bevoegde instantie conform artikel 6:15 van de Awb.

     

Hoofdstuk III De afhandeling van de klacht

Artikel 4 werkwijze

  • 1. De klachtencoördinator leidt de klacht zo spoedig mogelijk door aan de klachtbehandelaar.

     

  • 2. Burgemeester en wethouders en de burgemeester verlenen mandaat aan de klachtbehandelaar om de klacht af te handelen en klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, evenals van de eventuele conclusies, die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in artikel 9:11 en 9:12 Algemene wet bestuursrecht.

     

  • 3. Als klachtbehandelaar wordt aangewezen:

     

  • 4. De klachtencoördinator geeft binnen één week na ontvangst van de klacht aan de klager een schriftelijke bevestiging met informatie over de te volgen procedure.

     

  • 5. De klachtbehandelaar stelt de medewerker tegen wie de klacht is gericht op de hoogte. Voordat de klacht schriftelijk wordt afgehandeld, stelt de klachtbehandelaar de klager en degene tegen wie de klacht is gericht in de gelegenheid om in elkaars aanwezigheid te worden gehoord. Op verzoek van belanghebbende wordt afzonderlijk gehoord. Partijen kunnen zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde.

     

  • 6. Indien aan het einde van de hoorzitting door beide partijen de conclusie wordt getrokken, dat de klacht geen verdere behandeling behoeft, wordt dat in het verslag, bedoeld in lid 7, aangetekend en wordt daarmee de procedure voor de behandeling van deze klacht beëindigd;

     

  • 7. Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt, dat aan klager en degene, tegen wie de klacht is gericht, beschikbaar wordt gesteld;

     

  • 8. De klachtbehandelaar behandelt de klacht vertrouwelijk en werkt deze binnen zes weken na ontvangst schriftelijk af.

     

  • 9. De klachtencoördinator ontvangt een afschrift van deze beslissing.

     

  • 10. In bijzondere omstandigheden kan de gemeentesecretaris uit eigen beweging, op verzoek van de beklaagde of van de klachtbehandelaar besluiten de klacht te laten behandelen door een andere klachtbehandelaar. De gemeentesecretaris motiveert zijn besluit indien hij niet op het verzoek ingaat.

     

Artikel 5 beantwoording klacht en verwijzing naar externe klachtvoorziening

  • 1. In het antwoord aan de klager dient de klachtbehandelaar de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden als bedoeld in artikel 9:12 Algemene wet bestuursrecht.

     

  • 2. Bij het mededelen van de beslissing aan de klager en de aangeklaagde wijst de klachtbehandelaar erop dat, als deze zich niet met de beslissing kunnen verenigen, een klacht in tweede instantie kan worden ingediend bij de ombudsman.

     

Hoofdstuk IV Klachten in tweede instantie

Artikel 6

  • 1. Een klager, orgaan, voorzitter of lid van een orgaan of medewerker die zich niet kan verenigen met de beslissing op een klacht in eerste instantie, kan binnen 6 weken na mededeling van de beslissing in eerste instantie, een klacht in tweede instantie indienen bij de ombudsman.

     

  • 2. indien een beslissing op een klacht in eerste instantie uitblijft, kan eveneens een klacht in tweede instantie worden ingediend bij de ombudsman.

     

Artikel 7

De in tweede instantie ingediende klachten worden behandeld volgens de geldende procedureregels met betrekking tot de Nationale ombudsman.

 

Hoofdstuk V Rapportage

Artikel 8

De klachtencoördinator draagt zorg voor de registratie van de klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks in een jaarverslag aan burgemeester en wethouders en de gemeenteraad bekendgemaakt.

 

 

Hoofdstuk VI Slotbepalingen

Artikel 9

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als "Klachtenregeling gemeente Geertruidenberg 2006".

     

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag waarop de regeling is bekendgemaakt.

     

  • 3. Met de vaststelling van deze verordening komt de verordening van 25 november 1998 evenals de laatste wijziging van 23 oktober 2000 te vervallen.

     

Ondertekening

Raamsdonksveer, 26 januari 2006.

 

de raad van de gemeente Geertruidenberg,

de griffier,                                                                               de voorzitter,drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere                                  M.J.A. Meijer