Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch
CiteertitelNadeelcompensatieregeling kabels en leidingen 's-Hertogenbosch
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-2023Wijziging in de regeling

03-10-2023

gmb-2023-539019

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch

Het college van burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,

In zijn vergadering van 3 oktober 2023,

Gezien het voorstel met reg.nr 15428213;

gelet op de artikelen 3:4 en 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en hoofdstuk 1, artikel 3 van de AVOI;

besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:

Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch

I ALGEMEEN
Begripsbepalingen en reikwijdte

Artikel 1  

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      gemeente: de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

    • c.

      vergunning: besluit van het college op een aanvraag van voorgenomen aaneengesloten werkzaamheden inzake kabels en/of leidingen in, op en boven openbare gronden die door de gemeente beheerd worden, uitgezonderd voor kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk.

    • d.

      leiding: kabels en leidingen, mantelbuizen daaronder begrepen, die dienen of kunnen dienen tot transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen dan wel van energie of informatie, inclusief de daarbij horende onder- en bovengrondse onderdelen van het netwerk zoals kasten, afsluiters en trafohuisjes, met uitzondering van kabels als bedoeld in de Telecommunicatiewet.

    • e.

      verzoek: een verzoek om nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 3 van deze regeling.

    • f.

      belanghebbende: netbeheerder die een conform vergunning aangelegde leiding ten gevolge van de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door de gemeente moet verleggen.

    • g.

      netbeheerder: eigenaar of beheerder van een leiding die conform een vergunning is aangelegd.

    • h.

      schadebedrag: financieel nadeel dat de belanghebbende lijdt als gevolg van de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door de gemeente.

    • i.

      nadeelcompensatie: het bedrag dat op basis van deze regeling als schadevergoeding wordt toegekend aan belanghebbende.

    • j.

      combicoördinator: door de netbeheerders uit hun midden gezamenlijk aangewezen coördinator die gezamenlijke verleggingen coördineert.

    • k.

      openbare ruimte: een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen een weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994, waarvan de gemeente mede-eigenaar, wettelijke beheerder en/of belanghebbende is.

    • l.

      commerciële werken: Werken die een gemeente, al dan niet in samenwerking met een (semi-)private partij, uitvoert die niet tot de publieke taak van de gemeente behoren en/of werken die een commercieel karakter dragen (bijvoorbeeld de bouw van een Datacenter, Winkelcentra, reguliere woning- en/of appartementencomplexen, bedrijventerreinen, etc.).

    • m.

      maatschappelijke/niet-commerciële werken: Werken die een gemeente, al dan niet in samenwerking met (semi-)overheidsorganen en/of (semi-)private partijen, uitvoert in het kader van haar wettelijke taak en/of zuiver ter behartiging van het algemeen belang (bijvoorbeeld sociale woningbouw i.s.m. woningbouwcoöperaties, de bouw van scholen, etc.).

  • 2.

    De begripsbepalingen van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) gemeente 's-Hertogenbosch zijn op deze regeling voor zover noodzakelijk ook van toepassing, tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken.

 

Artikel 2  

  • 1.

    Deze regeling is niet van toepassing op het gemeentelijke rioleringsnet, de gemeentelijke verkeerslichten en de gemeentelijke openbare verlichting.

  • 2.

    Deze regeling is niet van toepassing op het flexibel maken van kruisende kabels en leidingen. Deze kosten blijven volledig voor rekening van de veroorzaker.

  • 3.

    Netverbetering en capaciteitsvergroting van het netwerk van de netbeheerder komt niet in aanmerking voor nadeelcompensatie.

 

II NADEELCOMPENSATIE
Nadeelcompensatie algemeen

Artikel 3  

Indien blijkt dat een netbeheerder als gevolg van de rechtmatige uitoefening door of namens de gemeente van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid of taak dan wel als gevolg van de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door de gemeente, de noodzaak heeft een conform vergunning aangelegde leiding te verleggen en hierdoor schade lijdt of zal lijden die redelijkerwijs niet of niet geheel tot het normale bedrijfsrisico kan worden gerekend en waarvan een vergoeding niet of niet voldoende is verzekerd, kent het college hem op zijn verzoek, met inachtneming van de hierna volgende bepalingen, een vergoeding toe.

 

Artikel 4  

Het schadebedrag wordt berekend overeenkomstig de bepalingen in hoofdstuk IV van deze regeling. Bij die berekening worden uitsluitend de kosten van uit- en in bedrijfstellen, ontwerp en begeleiding, uitvoering en materiaal betrokken.

 

Artikel 4a  

Wordt een leidingnet gewijzigd c.q. verlegd in verband met maatschappelijke/ niet-commerciële werken die een gevolg zijn van een publiek-private samenwerking tussen een gemeente en een derde dan is deze regeling van overeenkomstige toepassing. De gemeente dient in voorkomend geval aan te tonen dat sprake is van maatschappelijke/niet-commerciële werken.

 

Artikel 4b  

Wordt een leidingnet gewijzigd c.q. verlegd in verband met commerciële werken, dan is het bepaalde in artikel 34, lid 1 en 4, van deze regeling van toepassing.

 

Artikel 4c  

Wordt een leidingnet gewijzigd c.q. verlegd in verband met een combinatie van maatschappelijke/niet-commerciële werken én commerciële werken zoals bedoeld in artikel 4a en 4b van deze regeling, dan is het bepaalde in artikel 34, lid 2, 3 en 4, van deze regeling van toepassing.

 

Nadeelcompensatie voor leidingen in de openbare ruimte

Artikel 5  

Indien de netbeheerder binnen vijf jaar na de datum van vergunningverlening een aanwijzing krijgt tot het verleggen van een leiding, bedraagt de nadeelcompensatie 100% van het schadebedrag.

 

Artikel 6  

Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt tot het verleggen van een leiding in de periode gelegen vanaf vijf tot en met dertig jaren, gerekend vanaf de datum van vergunningverlening, zal de gemeente 80% van het schadebedrag vanaf het zesde jaar tot 0% vanaf het eenendertigste jaar trapsgewijs als nadeelcompensatie uitkeren. Een en ander conform het schema als weergegeven in bijlage 2.

 

Artikel 7  

Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt tot het verleggen van een leiding na dertig jaar, gerekend vanaf de datum van vergunningverlening, wordt geen nadeelcompensatie uitgekeerd.

 

Nadeelcompensatie in geval de leiding van de belanghebbende niet ligt in de openbare ruimte.

 

Artikel 8  

De nadeelcompensatie bedraagt 100% van het schadebedrag, indien:

  • a.

    de leiding van de belanghebbende is gelegen in, op of boven grond die hem in eigendom toebehoort, of

  • b.

    de leiding ligt op basis van een zakelijk recht of

  • c.

    de leiding ligt op basis van een gedoogplicht conform de Belemmeringenwet Privaatrecht.

 

Artikel 9  

Rusten op de leiding van belanghebbende geen van de rechten als bedoeld in artikel 8, dan is het bedrag waarover de nadeelcompensatie wordt berekend gelijk aan de som van de kosten voor ontwerp en begeleiding en de uitvoeringskosten. De materiaalkosten en de kosten voor het uit en in bedrijf stellen worden niet vergoed.

 

Algemene bepalingen bij het vaststellen van nadeelcompensatie

 

Artikel 10  

De gemeente en de netbeheerder zullen bij verwijdering, verlegging of aanpassing van de leiding elkaars schade zoveel mogelijk beperken.

 

Artikel 11  

Indien vanwege het werk sprake is van meerdere verleggingen van dezelfde leiding, binnen een periode van een jaar, is op de eerste verlegging deze regeling van toepassing. Indien de overige verleggingen ontstaan door toedoen van de gemeente komen de kosten hiervan ten laste van de gemeente. Indien de overige verleggingen ontstaan door toedoen van de netbedrijven komen de kosten hiervan ten laste van de netbedrijven. Indien de overige verleggingen onderdeel en gevolg zijn van het overeengekomen project is deze regeling op de totale kosten van toepassing.

 

Artikel 12  

Geen vergoeding vindt plaats als in de vergunning een bepaling is opgenomen dat binnen een periode van vijf jaren na de datum van vergunningverlening een verlegging van de leiding is te voorzien in verband met binnen die periode concrete uit te voeren werkzaamheden in de openbare ruimte waarin de leiding is gelegen en in deze periode daadwerkelijk ter zake van die specifieke werkzaamheden een aanwijzing als bedoeld in artikel 18 van deze regeling wordt gegeven.

 

Artikel 13  

Als de aanwijzing niet wordt gegeven binnen de periode bedoeld in artikel 12, dan geldt het toepasselijke vergoedingsregime zoals in deze regeling is opgenomen.

 

Artikel 14  

De nadeelcompensatie wordt bepaald op basis van een vaste prijs als het voorlopig vastgestelde bedrag aan nadeelcompensatie lager is dan €5.000,00. In alle andere gevallen wordt de nadeelcompensatie bepaald op basis van voor- en nacalculatie, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.

 

III BEPALINGEN VAN PROCEDURELE AARD
Vooroverleg

Artikel 15  

  • 1.

    Het college maakt zijn voornemen van een werk zo spoedig mogelijk bekend met een schriftelijke mededeling aan de belanghebbende. Hierin is een omschrijving van het werk opgenomen met vermelding van noodzakelijk te verplaatsen leidingen en/of de vraag aan de netbeheerder in kaart te brengen waar zich noodzakelijk te verplaatsen leidingen bevinden.

  • 2.

    Voordat het college een mededeling als bedoeld in lid 1 bekend maakt, betrekt het de netbeheerder zo vroeg mogelijk bij de gebiedsontwikkeling met als doel planvorming te kunnen uitwerken tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten.

 

Artikel 16  

Wanneer het verplaatsen van een leiding in redelijkheid onvermijdelijk is, streeft het college naar overeenstemming met de netbeheerder over verplaatsing, uitvoering en planning met als doel de technisch adequate oplossing tegen de maatschappelijk laagste kosten. Het college voert hiertoe vooroverleg met de netbeheerder.

 

Artikel 17  

  • 1.

    Indien tijdens het vooroverleg blijkt dat er sprake is van aanwezige leidingen die niet noodzakelijk verlegd moeten worden zal de netbeheerder de gelegenheid krijgen om op eigen kosten die leidingen te vervangen of te verwijderen.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde werkzaamheden worden zodanig ingepland en uitgevoerd dat de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door de gemeente geen vertraging oplopen.

 

Aanwijzing tot verlegging

Artikel 18  

  • 1.

    Het college neemt het besluit tot een schriftelijke aanwijzing voor het verleggen van een leiding zo mogelijk op basis van overeenstemming, bereikt in het vooroverleg als bedoeld in artikel 16.

  • 2.

    Indien de netbeheerder gevolg heeft gegeven aan de aanwijzing en er binnen vijf jaar na verzending van de aanwijzing geen begin is gemaakt met de werkzaamheden waarvoor de aanwijzing is gegeven, of onomstotelijk vast komt te staan dat de verplaatsing van de leiding achteraf gezien niet nodig was, dan heeft de netbeheerder recht op volledige vergoeding van alle door hem in redelijkheid gemaakte kosten.

 

Verzoek om voorlopige vaststelling nadeelcompensatie

Artikel 19  

Belanghebbende dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen een termijn van vijf jaar nadat hij een aanwijzing heeft gekregen tot het verleggen van een leiding bij het college een verzoek in om voorlopige vaststelling van nadeelcompensatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de kostenspecificaties zoals beschreven in bijlage 1.

 

Artikel 20  

Het verzoek bevat, naast de gegevens bedoeld in artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht, ten minste:

  • a.

    een verwijzing naar de aanwijzing van het college aan de netbeheerder tot het verleggen van de leiding;

  • b.

    een kostenspecificatie volgens het model weergegeven in bijlage 1;

  • c.

    de hoogte van de nadeelcompensatie die naar mening van de belanghebbende voldaan dient te worden door de gemeente.

 

Artikel 21  

  • 1.

    De belanghebbende dient bij het indienen van een verzoek tot nadeelcompensatie aan te tonen op welke datum een vergunning is verleend voor het aanleggen van de leiding op de locatie waaruit zij moet worden verlegd.

  • 2.

    Indien een vergunning ontbreekt, wordt gerekend vanaf de datum waarop het leggen volgens de registratie van de netbeheerder is aangevangen dan wel de leiding in bedrijf is genomen.

  • 3.

    Indien niet kan worden aangetoond op welke datum vergunning is verleend of op welke datum het leggen is aangevangen dan wel de leiding in bedrijf is genomen, wordt er van uitgegaan dat de betreffende leiding langer dan 30 jaar aanwezig is.

 

Besluit

Artikel 22  

  • 1.

    Het college neemt binnen acht weken na indiening van het verzoek om voorlopige vaststelling van nadeelcompensatie een besluit:

    • a.

      om het verzoek buiten behandeling te laten indien dit is ingediend na de termijn als genoemd in artikel 19.

    • b.

      om het verzoek buiten behandeling te laten indien dit naar het oordeel van het college niet of onvoldoende is onderbouwd en nadat de belanghebbende in de gelegenheid is gesteld dit verzuim te herstellen binnen een termijn van vier weken nadat het verzuim is kenbaar gemaakt aan de belanghebbende.

    • c.

      om het verzoek om nadeelcompensatie geheel of gedeeltelijk toe te kennen.

    • d.

      om het verzoek af te wijzen.

  • 2.

    Het college kan de termijn als genoemd in het eerste lid van dit artikel eenmalig met acht weken verlengen. Het college stelt verzoeker hiervan schriftelijk in kennis.

  • 3.

    Het college kan op verzoek van de belanghebbende een voorschot op het te ontvangen schadebedrag uitkeren, ingeval het verzoek om nadeelcompensatie conform artikel 22 lid 1 onder c geheel of gedeeltelijk is toegekend.

 

Verzoek om definitieve vaststelling nadeelcompensatie

Artikel 23  

Het aanpassen van de leiding is gereed op het moment dat de werkzaamheden voor de verlegging van de leiding geheel zijn afgerond. Zo spoedig mogelijk na dat moment doch uiterlijk binnen de termijn van vijf jaar genoemd in artikel 19 dient belanghebbende een verzoek in om definitieve vaststelling van de nadeelcompensatie bij het college.

 

Artikel 24  

Het verzoek bevat, naast de gegevens bedoeld in artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht, ten minste:

  • a.

    een verwijzing naar het besluit van het college tot voorlopige vaststelling van nadeelcompensatie.

  • b.

    een naar kostensoort gespecificeerde opgave van het schadebedrag aan de hand van het model opgenomen in bijlage 1 van deze regeling.

 

Definitieve vaststelling nadeelcompensatie

Artikel 25  

  • 1.

    Het college neemt binnen acht weken na indiening van het verzoek om definitieve vaststelling van nadeelcompensatie een besluit:

    • a.

      om het verzoek buiten behandeling te laten indien dit is ingediend na de termijn genoemd in artikel 23.

    • b.

      om het verzoek buiten behandeling te laten indien dit naar het oordeel van het college niet of onvoldoende is onderbouwd en nadat de belanghebbende in de gelegenheid is gesteld het verzuim te herstellen binnen een termijn van vier weken nadat het verzuim kenbaar is gemaakt aan belanghebbende.

    • c.

      om het verzoek geheel of gedeeltelijk toe te kennen.

    • d.

      om het verzoek af te wijzen.

  • 2.

    Het college kan de termijn als genoemd in het eerste lid van dit artikel eenmalig met acht weken verlengen. Het college stelt verzoeker hiervan schriftelijk in kennis.

 

Betaling nadeelcompensatie

Artikel 26  

  • 1.

    Indien nadeelcompensatie is bepaald op basis van een vaste prijs dient de belanghebbende na gereedkomen van de werkzaamheden een factuur in ten hoogte van het bedrag aan nadeelcompensatie. Uitbetaling vindt plaats binnen 30 dagen nadat de factuur is ingediend.

  • 2.

    Indien nadeelcompensatie is bepaald op basis van voor- en nacalculatie dient na vaststelling van de definitieve nadeelcompensatie en na gereedkomen van de werkzaamheden de belanghebbende een factuur in ter hoogte van het bedrag aan nadeelcompensatie. Uitbetaling vindt plaats binnen 30 dagen nadat de factuur is ingediend.

 

IV KOSTENTECHNISCHE BEPALINGEN
Algemeen

Artikel 27  

De hoogte van de kosten voor het verleggen van een leiding wordt vastgesteld op basis van de hierna volgende bepalingen. De kosten worden vastgesteld aan de hand van werkelijke verlegging kosten. Deze kosten worden onderscheiden in:

  • a.

    kosten van ontwerp en begeleiding.

  • b.

    kosten van uit- en in bedrijfstellen.

  • c.

    kosten van uitvoering.

  • d.

    kosten van materiaal.

 

Kosten van ontwerp en begeleiding

Artikel 28  

Onder kosten van ontwerp en begeleiding worden verstaan de kosten van werkzaamheden voorafgaand aan en tijdens de uitvoering. Het gaat om kosten van:

  • a.

    overleg en correspondentie;

  • b.

    directievoering en toezicht houden;

  • c.

    detailengineering en daaruit voortvloeiende uitvoerende werkzaamheden;

  • d.

    verplichtingen vanuit wet- en regelgeving;

  • e.

    kosten ten behoeve van aanbesteden werk;

  • f.

    kosten van benodigde vergunningen en leges.

 

Kosten van uit- en in bedrijfstellen

Artikel 29  

Onder de kosten van het uit- en in bedrijfstellen worden verstaan:

  • a.

    kosten van het spannings- of product loos maken van de leiding;

  • b.

    kosten van het weer in bedrijf stellen van de leiding;

  • c.

    kosten samenhangend met tijdelijke voorzieningen van operationele aard.

 

Uitvoeringskosten

Artikel 30  

Onder uitvoeringskosten worden verstaan:

  • a.

    kosten van civieltechnische, bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden;

  • b.

    kosten samenhangend met het verwijderen van vervallen leidingen. Let op: verlaten leidingen die er al waren voor de reconstructie dienen op kosten van de netbeheerder verwijderd te worden;

  • c.

    kosten van constructieve en bijzondere voorzieningen;

  • d.

    kosten van tijdelijke voorzieningen van fysieke aard.

 

Materiaalkosten

Artikel 31  

Onder materiaalkosten worden verstaan de kosten van bedrijfseigen materialen die noodzakelijk zijn voor de instandhouding van de functie van de te verleggen leiding en daarvoor noodzakelijke beschermingsconstructies.

 

Bundeling werkzaamheden

Artikel 32  

Indien sprake is van het bundelen van werkzaamheden van verschillende netbeheerders geeft de combicoördinator inzicht in de verdeling van de gezamenlijke kosten.

 

V SLOTBEPALINGEN

Artikel 33  

Het college kan van de bepalingen in deze regeling afwijken indien toepassing van de bepalingen zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard bij één van de partijen zoals in een overmacht situatie.

 

Artikel 34  

  • 1.

    Wordt een leidingnet gewijzigd c.q. verlegd in verband met commerciële werken dan bepalen de gemeente, de commerciële partij en het nutsbedrijf in onderling overleg, de noodzaak tot wijzigen dan wel omleggen van het leidingnet. Wordt in onderling overleg besloten tot het wijzigen c.q. omleggen van het leiding- net, dan start het nutsbedrijf hiermee binnen een van te voren afgesproken termijn. Deze termijn gaat in na een officiële opdracht van de gemeente en/of commerciële partij hiertoe. De kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet, draagt de feitelijke opdrachtgever. De gemeente zal in deze situatie geen beroep doen op deze regeling nadeelcompensatie.

  • 2.

    Wordt een leidingnet gewijzigd c.q. verlegd naast in verband met commerciële werken ook vanwege maatschappelijke/niet-commerciële werken dan bepalen de gemeente, de commerciële partij en het nutsbedrijf in onderling overleg, de noodzaak tot wijzigen dan wel omleggen van het leidingnet. Wordt in onderling overleg besloten tot het wijzigen c.q. omleggen van het leiding- net, dan start het nutsbedrijf hiermee binnen een van te voren afgesproken termijn. Deze termijn gaat in na een officiële opdracht van de gemeente en/of commerciële partij hiertoe.

  • 3.

    De kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet in geval van artikel 34, lid 2 worden verrekend op basis van de verhoudingsaandeel in de vastgoedwaarde van de commerciële werken en de maatschappelijke/niet-commerciële werken. Op het verhoudingsdeel van de commerciële werken van de totale kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet zal de gemeente geen beroep doen op deze regeling nadeelcompensatie. Op het verhoudingsdeel van de totale kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet van de maatschappelijke/niet-commerciële werken is deze regeling van toepassing.

  • 4.

    Voor bovengenoemde gevallen geldt dat de kosten van netverbetering van de netbeheerder volledig voor diens rekening blijven. De kosten van een eventuele sanering van technisch verouderde leidingen zijn ook voor rekening van de netbeheerder.

 

Artikel 35  

Deze regeling treedt in werking na digitale bekendmaking op overheid.nl. Op deze datum van inwerkingtreding wordt de regeling Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch 2021 ingetrokken.

 

Artikel 36  

Deze regeling wordt aangehaald als: Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch.

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch in hun vergadering van 3 oktober 2023.

De secretaris,

Drs. B. van der Ploeg

De burgemeester,

Drs. J.M.L.N. Mikkers