Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reimerswaal

Visie beleidsregels standplaatsen gemeente Reimerswaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReimerswaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVisie beleidsregels standplaatsen gemeente Reimerswaal
CiteertitelVisie beleidsregels standplaatsen gemeente Reimerswaal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-2023nieuwe regeling

07-12-2023

gmb-2023-538980

Tekst van de regeling

Intitulé

Visie beleidsregels standplaatsen gemeente Reimerswaal

 

Wat bedoelen we met standplaatsen?

In de gemeente Reimerswaal vinden veel activiteiten plaats in de openbare ruimte. Denk hierbij aan het innemen van verschillende standplaatsen. Met het innemen van een standplaats bedoelen wij het vanaf een vaste plaats op een openbare en in de openlucht gelegen plaats te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, gebruikmakend van fysieke middelen, zoals een kraam, een wagen of een tafel. De visboer, de loempiakraam of de poelier zijn hier voorbeelden van. En wat natuurlijk niet te vergeten is, zijn de oliebollen-verkopers in de wintermaanden en de ijsverkopers in de zomermaanden. De standplaatshouders verrijken het voorzieningenaanbod voor consumenten in onze gemeente en zijn daarom belangrijk voor de leefbaarheid.

 

Wat is de aanleiding?

Landelijke ontwikkelingen geven aanleiding om het gehele beleidsstuk te herzien. Zo volgt uit de meest recente jurisprudentie dat standplaatsvergunningen schaars zijn en dat moet worden voldaan aan de Europese Dienstenrichtlijn. Dat betekent onder meer gelijke kansen op standplaatsvergunningen en geen vergunningen meer voor onbepaalde tijd.

 

De Europese Dienstenrichtlijn stelt als voorwaarde dat aan de duur van een verleende standplaatsenvergunning een redelijke en billijke vergunningsduur wordt gekoppeld zodat de investeringen door de houder van de vergunning terugverdiend kunnen worden. Maar wat is redelijk en billijk? Een vergunningsduur van vijf, tien of twintig jaar? Een specifieke geldigheidsduur wordt echter niet voorgeschreven.

 

Uit onderzoek van de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH) en van SEO Economisch Onderzoek (in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) is gebleken dat voor de ondernemers die zich met name met voedsel bezighouden de geldigheidsduur van vijf jaar geen passende terugverdientijd is. Om de vergunninghouders in de toekomst de mogelijkheid te bieden om hun investeringen terug te verdienen en daarnaast nog een minimum inkomen te verdienen voor het levensonderhoud, worden de vaste standplaatsvergunningen voor maximaal twintig kalenderjaren verleend.

 

Nauwelijks gebruik gemaakt van de regeling ‘vliegende winkels’

Gebleken is dat er ook nauwelijks gebruik gemaakt wordt van de regeling betreffende vliegende winkels. Vliegende winkels zijn ondernemingen die gedurende één of meer dagdelen roerende goederen aanbieden aan particulieren en dit doen vanuit een gehuurde zaal in een horecagelegenheid, sportkantine of dorpshuis en verder niet over een vaste vestigingsplaats elders beschikken. In 2019 werden er acht openbare verkopingen, vier snuffelmarkten en vijf rommelroutes gehouden. In het jaar 2022 vonden er vijf openbare verkopingen, één snuffelmarkt en 5 rommelroutes plaats. De openbare verkopingen in en om woningen en in en om garages, zoals rommelroutes, verkopingen in dorpshuizen en garageverkopen zijn activiteiten die voor het publiek worden georganiseerd in de verrichting van vermaak. De activiteiten vallen onder definitie evenement. Regels uit het evenementenbeleid zijn dan ook voor deze activiteiten van toepassing. Dit geeft ook een aanleiding tot het vernieuwen van de regeling vliegende winkels.

 

Wat voor mogelijkheden zal het nieuwe beleid bieden?

Het innemen van een standplaats biedt mogelijkheden voor kleinere zelfstandige ondernemers die in een winkel met een groot vloeroppervlak niet uitkomen, of een product aanbieden waarvoor onvoldoende draagvlak is om gedurende de hele week een winkel te exploiteren. De branche waarin de standplaatshouder handelt bepaalt voor en belangrijk deel het type standplaatsvergunning. Om deze reden heeft de gemeente Reimerswaal de mogelijkheid om vaste-, seizoensgebonden- of incidentele standplaatsenvergunningen aan te vragen.

 

De gemeente zet zich in voor een gezonde leefomgeving

Daarnaast is er in Nederland een ongezonde levensstijl ontwikkeld. Wat er in de omgeving aan eten kan worden gekocht, is daar één van de oorzaken van. Door de overvloed aan ongezond aanbod om ons heen worden we aangezet om te veel en ongezond te eten. Door middel van de beleidsregels willen wij voorkomen dat er producten dichtbij scholen en sportverenigingen worden verkocht. In de aanwijzing van de standplaatslocaties is hiermee rekening gehouden. Hierdoor zullen jongeren en kinderen niet aangemoedigd worden om tussendoor wat te kopen. Door middel van deze aanpak kunnen wij wat betekenen voor het sociale domein en het domein preventie en zorg in verband met de gezondheidsachterstanden. De gemeente Reimerswaal is vanaf 1 juli 2022 dan ook een JOGG-gemeente1 geworden. Dit houdt in dat wij samen met maatschappelijke organisaties en bedrijven werken aan een lokaal, landelijk en internationaal werknet om samen de leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken.

 

Locaties standplaatsen

In de kernen Waarde, Rilland, Oostdijk en Hansweert en Krabbendijke komt de vraag voor een oliebollenkraam in de winter of een ijskraam in de zomer voor. Om deze reden is het mogelijk om binnen de gemeente Reimerswaal voor deze kernen een seizoensgebonden standplaatsvergunning aan te vragen. Voor de kern Yerseke geldt een uitzondering. De oliebollenkraam kan als enige een seizoensgebonden standplaatsvergunning aanvragen. Doordat de kernen Yerseke en Kruiningen over een weekmarkt beschikken, is het overbodig om een seizoensgebonden standplaats in de kernen Yerseke en Kruiningen in te nemen.

 

Verder is het mogelijk om binnen de gemeente Reimerswaal, per kern behalve de kernen Yerseke en Kruiningen een incidentele standplaatsvergunning aan te vragen. Mochten standplaatshouders willen nagaan of de kern een geschikte kern is om een standplaats in te nemen, dan kunnen zij dit nagaan door een incidentele standplaatsvergunning aan te vragen. Overigens komt het vaak voor dat dienstverlenende organisaties een standplaats voor een dag willen innemen. Om incidentele standplaatsvergunningen aan te kunnen vragen maakt de gemeente Reimerswaal dit mogelijk voor zulke organisaties/ standplaatshouders. Binnen de gemeente Reimerswaal is het mogelijk om per kern, behalve in de kernen Yerseke en Kruiningen, twee vaste standplaatsvergunningen aan te vragen en één incidentele standplaatsvergunning aan te vragen.

 

Door bovenstaande te realiseren wil de gemeente Reimerswaal mini-marktvorming voorkomen. De kernen Yerseke en Kruiningen hebben namelijk een weekmarkt. Ook wordt de leefbaarheid in de kernen verhoogd als er standplaatsen ingenomen zullen worden.

 

In het oude beleid werd niet aangegeven wanneer, hoeveel dagen in een week en voor hoelang een standplaats ingenomen kan worden. De gemeente hanteert een maximumstelsel voor standplaatsen, zodat er geen wildgroei of minimarkt kan ontstaan. Het beleid biedt regels waarbinnen de gemeente vergunningen kan afgeven, weigeren of intrekken.


1

Over JOGG — JOGG 9 augustus 2023