Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-12-2023 | nieuwe regeling | 28-11-2023 |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alkmaar, Bergen NH, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Drechterland, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel, ieder voor zover de eigen gemeente bevoegd,
Wet veiligheidsregio’s, de Wet publieke gezondheid, de Wet ambulancezorgvoorzieningen, de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet mede gelet op de door elk van de raden der zestien gemeenten in de regio Noord-Holland Noord verleende toestemming als bedoeld in het tweede lid van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de toestemming van de gemeenteraden van Alkmaar, Bergen NH, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Drechterland, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel, overeenkomstig artikel 1, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord te wijzigen, waardoor deze
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING VEILIGHEIDSREGIO NOORD-HOLLAND NOORD 2023
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Onverminderd het bepaalde in artikel 1 van de Wet veiligheidsregio's wordt in deze regeling verstaan onder:
Doel van de regeling is het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied.
De Veiligheidsregio sluit zich aan bij:
de stichting risicobeheer veiligheidsregio’s, die door de 25 veiligheidsregio's wordt opgericht en ten behoeve van de besturen van de veiligheidsregio’s activiteiten uitvoert op het thema risicobeheer, waaronder in ieder geval het adviseren rondom ongevallen en schade en het bemiddelen met betrekking tot verzekeringen, in ieder geval ongevallenverzekeringen, en het inkopen ervan;
Het aantal stemmen van een lid van het algemeen bestuur is gerelateerd aan de in de begroting van de Veiligheidsregio voor het betreffende kalenderjaar opgenomen bijdrage, welke is vastgesteld conform artikel 29, tweede tot en met zesde lid van deze regeling. Het percentage van de bijdrage van een deelnemer is dan het daadwerkelijke aantal stemmen dat door een lid van het algemeen bestuur wordt uitgebracht.
Het aantal stemmen per deelnemer, als bedoeld in het tweede lid, wordt jaarlijks door het algemeen bestuur op de eerste vergadering van het jaar vastgesteld aan de hand van de voor dat jaar vastgestelde begroting van de Veiligheidsregio, met dien verstande dat het stemrecht van een deelnemer altijd minder dan 50% van het totale stemrecht bedraagt. Het aantal stemmen wordt afgerond op twee cijfers achter de komma.
Het dagelijks bestuur vergadert jaarlijks tenminste twee maal en voorts zo vaak als de voorzitter dit nodig acht of wanneer een lid van het dagelijks bestuur hem dit schriftelijk verzoekt onder opgave van de te behandelen onderwerpen. Indien een vergadering is gevraagd, wordt zij binnen twee weken gehouden.
Artikel 14 Inlichtingen en verantwoording dagelijks bestuur
Een verzoek om inlichtingen te verschaffen en/of verantwoording af te leggen kan uitsluitend worden geweigerd ten aanzien van zaken waaromtrent krachtens artikel 23 van de wet geheimhouding is opgelegd en, voor zover het stukken betreft die aan het algemeen bestuur dan welaan de leden van het algemeen bestuur zijn overgelegd, is bekrachtigd, behoudens na opheffing van de geheimhouding daarvan.
HOOFDSTUK 3: BEVOEGDHEDEN BESTUURSORGANEN
Artikel 18 bevoegdheden dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is belast met en bevoegd tot:
HOOFDSTUK 4: PERSONEEL EN ORGANISATIE
Artikel 22 Bezoldiging ambtenaren en overig personeel
Het dagelijks bestuur regelt overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 125 en 134 van de Ambtenarenwet de rechtspositie en de bezoldiging van de ambtenaren en het overige personeel in dienst van de Veiligheidsregio, met uitzonding van het personeel dat werkzaam is bij de sector Ambulancezorg.
HOOFDSTUK 5: FINANCIELE BEPALINGEN
Artikel 23 Financiële verantwoordelijkheid
De artikelen 186 tot en met 213 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de Veiligheidsregio, voor zover daarvan niet bij of krachtens de wet is afgeweken.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen bij het dagelijks bestuur hun zienswijzen over de voorlopige jaarrekening naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin deze zienswijze is vervat bij de voorlopige jaarrekening zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 27 Exploitatieresultaat
Bij het vaststellen van de jaarrekening neemt het algemeen bestuur een besluit over de bestemming van het exploitatieresultaat. De artikelen 198, tweede lid, tot en met 201 Gemeentewet zijn voor zoveel nodig van overeenkomstige toepassing.
Artikel 28 Garantie deelnemers
Voor het betalen van rente en aflossing van geldleningen en in rekening-courant opgenomen gelden staan de deelnemers garant voor zover ter zake door andere overheidsorganen geen garantie is verstrekt. De deelnemers nemen aan de garantie deel in de verhouding van de verdeelsystematiek zoals genoemd in artikel 29. Uit deze bepaling voortvloeiende betalingsverplichtingen worden met de deelnemers afgerekend.
Artikel 29 Verdeling der kosten
Voor de vaststelling van deze bijdragen geldt het volgende uitgangspunt: de bijdrage van een deelnemer wordt bepaald naar rato van het bedrag voor het sub cluster brandweer en rampenbestrijding in de algemene uitkering die elke gemeente ontvangt en naar rato van de aanwezige belastingcapaciteit per gemeente. De vaststelling van de bijdrage voor ambulancezorg wordt geregeld in het zevende lid.
De vaststelling van de bijdrage als bedoeld in het eerste lid onder a voor de lasten van ambulancezorg vindt plaats naar rato van het aantal inwoners per de artikel 4, tweede lid genoemde gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is. Voor de vaststelling van het aantal inwoners worden de door het Centraal Bureau voor de Statistiekbekend gemaakt bevolkingscijfer aangehouden.
HOOFDSTUK 7: WIJZIGING REGELING
Artikel 33 Toetreding of uittreding
Toetreding van gemeenten tot deze regeling of uittreding uit deze regeling is slechts mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regio’s zoals vastgelegd in de bijlage bij artikel 8 van de Wet veiligheidsregio’s of na gemeentelijke herindeling op basis van de Wet algemene herindeling (Wet Arhi).
Deze regeling kan slechts worden opgeheven na het vervallen van de verplichting tot samenwerking als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s, door een daartoe strekkend besluit van de colleges van burgemeester en wethouders van tenminste tweederde van het aantal deelnemers, tenminste vertegenwoordigende tweederde van het aantal inwoners van het samenwerkingsgebied.
De geschillencommissie bestaat uit vertegenwoordigers, een aangewezen door elk van de bij het geschil betrokken partijen, alsmede een door deze vertegenwoordigers aangewezen onafhankelijke voorzitter. Partijen kunnen besluiten een reeds bestaande onafhankelijke geschillencommissie te verzoeken advies uit te brengen.
Aldus besloten door de colleges van de deelnemende gemeenten,
Ondertekening,
Gemeente Raad College
Alkmaar 25-5-2023 28-11-2023
Bergen NH 22-6-2023 3-10-2023
Castricum 22-6-2023 3-10-2023
Den Helder 3-7-2023 12-09-2023
Dijk en Waard 23-5-2023 10-7-2023
Drechterland 30-10-2023 05-12-2023
Enkhuizen 31-10-2023 02-12-2023
Heiloo 26-6-2023 3-10-2023
Hollands Kroon 8-6-2023 19-9-2023
Hoorn 16-5-2023 22-8-2023
Koggenland 5-6-2023 10-10-2023
Medemblik 20-4-2023 24-10-2023
Opmeer 11-5-2023 26-9-2023
Schagen 27-6-2023 05-12-2023
Stede Broec 28-9-2023 05-12-2023
Texel 21-6-2023 11-7-2023
Toelichting Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2023
De Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt met deze wijziging integraal herzien. Deze wijziging is noodzakelijk om de regeling in overeenstemming te brengen met de gewijzigde wet- en regelgeving, de gemeentelijke herindeling tussen Heerhugowaard en Langedijk en de wijziging in de stemmethodiek.
De basis voor deze regeling ligt in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Het levert het bestuurlijk-juridisch frame op voor de samenwerking tussen de betrokken gemeenten. In de gemeenschappelijke regeling wordt uitdrukkelijk niet voorzien in het vastleggen van de volledige organisatie ter uitvoering van de ingebrachte samenwerkingstaken. Hiertoe dient een te maken organisatiebesluit.
In de aanhef zijn de colleges van burgemeester en wethouders opgenomen die zullen deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling. Zij zijn immers de besluitende bestuursorganen, welk besluit zij pas kunnen nemen na toestemming van hun gemeenteraad (art. 1 lid 2 Wgr).
De gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord is in werking getreden op 1 januari 2004 en laatstelijk gewijzigd per 1 januari 2015. De huidige wijziging vloeit voort uit een aanpassing van de stemverhouding en de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Daarnaast heeft er een actualisatie van de regeling plaatsgevonden.
De Tijdelijke wet ambulance zorg is met ingang van 1 januari 2021 vervallen. Deze tijdelijke wet is vervangen door de Wet ambulancezorgvoorzieningen. Deze wet geldt voor onbepaalde tijd. Hiermee wordt beoogd de continuïteit van de ambulancezorg voorzieningen voor de lange termijn te waarborgen.
Dit artikel verklaart de begripsbepalingen uit artikel 1 Wvr van toepassing op de gemeenschappelijke regeling. Op die manier wordt voorkomen dat er verschil van interpretatie ontstaat tussen de begrippen in de Wet veiligheidsregio’s en in deze gemeenschappelijke regeling. Daarnaast worden nog enkele andere veel in de gemeenschappelijke regeling voorkomende termen gedefinieerd.
Dit artikel voorziet in de instelling van de Veiligheidsregio, overeenkomstig artikel 9 Wvr. De Veiligheidsregio is een openbaar lichaam in de zin van artikel 8 lid 1 Wgr, en bezit zodoende rechtspersoonlijkheid. Dat betekent onder meer dat het openbaar lichaam privaatrechtelijke rechtshandelingen kan verrichten (art. 2:1 lid 2 en 3 jo. art. 2:5 jo. art. 3:32 BW). De Veiligheidsregio is gevestigd in de gemeente Alkmaar. Artikel 10 lid 3 Wgr schrijft voor dat de gemeenschappelijke regeling de vestigingsplaats van een openbaar lichaam moet aanwijzen. Dat bepaalt onder meer welke bestuursrechter bevoegd is kennis te nemen van beroep tegen besluiten van het bestuur van de Veiligheidsregio.
Conform artikel 10 Wet veiligheidsregio’s heeft de Veiligheidsregio uitvoering aan haar wettelijke taken.
De wettelijk omschreven taken en kwaliteitsnormen uit het Besluit veiligheidsregio’s vormen de basis. De Veiligheidsregio kan andere taken dan bedoeld in het eerste lid, uitoefenen voor of diensten verlenen aan één of meer gemeenten, indien deze daarom verzoeken en het algemeen bestuur daartoe besluit.
De Veiligheidsregio is belast met de uitvoering van alle taken die bij of krachtens de Wet veiligheidsregio’s en de Wet publieke gezondheid aan de Veiligheidsregio zijn overgedragen. Op grond van de Wet ambulancezorgvoorziening wordt in Veiligheidsregio Noord-Holland Noord in RAV verband ambulancezorg uitgevoerd voor de gemeenten Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel. Door het algemeen bestuur is besloten dat een Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Holland Noord in stand wordt gehouden. De veiligheidsregio draagt zorg voor de wettelijke taken, zoals genoemd in artikel 10 van de Wet veiligheidsregio’s.
Artikel 10, tweede lid van de Wgr, bepaalt dat een regeling waarbij een openbaar lichaam wordt ingesteld aangeeft welke bevoegdheden de deelnemende gemeenten aan het openbaar lichaam toekennen; verder is bepaald dat de regeling bepalingen kan inhouden omtrent de wijze waarop verandering kan worden gebracht in de toegekende bevoegdheden.
Bevoegdheden kan een openbaar lichaam in de eerste plaats ontvangen van de deelnemende gemeenten (artikel 30 van de Wgr). Deze worden door de gemeenten overgedragen waarna zij zelf niet langer over deze bevoegdheden beschikken. Naast door gemeenten overgedragen bevoegdheden heeft het openbaar lichaam van rechtswege de bevoegdheid om aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen (bijvoorbeeld het verwerven van goederen en het benoemen van personeel). Gemeenten kunnen in de regeling op deze bevoegdheid wel beperkingen aanbrengen (art. 31 van de Wgr).
Tot slot heeft een openbaar lichaam ook de bevoegdheden die annex zijn aan de bevoegdheden die door de gemeenten worden overgedragen, bijvoorbeeld het toepassen van bestuursdwang of het voeren van overleg met derden omtrent een overgedragen bevoegdheid. Ook aan deze annexe bevoegdheden kunnen door de gemeenten in de regeling beperkingen worden gesteld (artikel 31 van de Wgr). De bevoegdheden die de bestuursorganen van de veiligheidsregio toekomen om tot een goede uitvoering van de in de artikelen 3 en 4 omschreven belangen en taken te kunnen komen, vloeien specifiek voort uit artikel 10 van de Wvr.
Omdat de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) per 1 januari 2020 maakt dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) geen werkgeversvertegenwoordiging voor de Veiligheidsregio kan zijn, is door de veiligheidsregio’s gekozen voor het oprichten van een werkgeversvereniging, die in de positie is om bindende afspraken te maken met de vakbonden over een rechtspositieregeling voor het personeel van de veiligheidsregio’s. De bevoegdheid tot deelname aan deze vereniging is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling.
De veiligheidsregio’s hanteren in het kader van goed werkgeverschap een gezamenlijke lijn bij de afhandeling van schades na ongevallen en geven daarbij vorm aan de omslag ‘van verzekerings-denken naar risico-denken’ en ‘van verzekerings-denken naar het denken in aanspraken’. Zij bundelen in onderlinge samenwerking de expertise op het gebied van (ongevallen)verzekeringen en hebben gezamenlijk een krachtiger positie bij het inkopen ervan. Daarnaast hebben de veiligheidsregio’s de mogelijkheid om collectief te voorzien in onverzekerbare risico’s. De activiteiten van de stichtingen kunnen zich binnen het geheel van te verzekeren risico’s uitstrekken tot andere dan de genoemde. De keuze voor een privaatrechtelijke rechtsvorm vloeit mede voort uit de aard van de activiteiten van de stichting risicobeheer veiligheidsregio’s, waarvoor een vergunning nodig is van de Autoriteit Financiële Markten en mede uit de wens om voor de stichting waarborgfonds veiligheidsregio’s een vrijstelling te krijgen van de plicht tot vergunning door de Nederlandsche Bank, waartoe een op te richten rechtspersoon geen winstoogmerk mag hebben. De bevoegdheid tot deelname aan de stichtingen is opgenomen in
de gemeenschappelijke regeling.
In afwijking van artikel 13 lid 6 Wgr bestaat het algemeen bestuur verplicht uit de burgemeesters,
zoals artikel 11 lid 1 Wvr voorschrijft. De burgemeester zit in het algemeen bestuur als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders, nu de gemeenschappelijke regeling een zogenoemde collegeregeling betreft (zie eerste deel van deze toelichting).
Indien een burgemeester verhinderd is aan de vergadering van het algemeen bestuur deel te nemen, dan kan de locoburgemeester hem overeenkomstig artikel 77 van de Gemeentewet vervangen als lid van het algemeen bestuur. De locoburgemeester heeft dan volledig stemrecht in de vergadering van het algemeen bestuur.
De gemeenten binnen het gebied van Noord-Holland Noord zijn verplicht deel te nemen aan de Veiligheidsregio. Dat lidmaatschap niet gekoppeld is aan een persoon maar aan de gemeente zodat als burgemeester aftreedt het lidmaatschap overgaat op zijn opvolger.
In artikel 22, eerste lid van de Wgr is geregeld dat het algemeen bestuur een Reglement van Orde vaststelt. In het Reglement van Orde worden minimaal regels opgenomen met betrekking tot:
Het uitgangspunt is dat het algemeen bestuur ten minste tweemaal maal per jaar vergadert. De voorzitter roept de leden tot de vergadering op en doet hiervan tevens een openbare kennisgeving. Als het quorum (de helft van het aantal leden is aanwezig) bereikt is, kan de vergadering worden geopend.
Het uitgangspunt is dat het algemeen bestuur in het openbaar vergadert, tenzij het algemeen bestuur anders beslist. Dit artikel vloeit voort uit artikel 22 Wgr. In artikel 5, lid 4 van de regeling is de mogelijkheid genoemd dat het algemeen bestuur ook informele bijeenkomsten rond een bepaald thema belegd. Tijdens dergelijke bijeenkomsten vindt geen besluitvorming plaats. In een besloten vergadering kan niet worden beraadslaagd of worden besloten over:
De vergaderingen van het algemeen bestuur worden bijgewoond door de secretaris en directie. De districtschef van de politie en de directeur publieke gezondheid zijn adviseur van het bestuur. Daarnaast worden voor de vergaderingen uitgenodigd de commissaris van de Koning, de hoofdofficier van justitie en de voorzitter van het waterschap binnen welks grondgebied de veiligheidsregio is gelegen.
Het gewicht van de stemmen van de deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling verschilt en is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeenten. De verdeelsleutel is gebaseerd op het aandeel van de OOV component, subcluster brandweer en rampenbestrijding binnen de algemene uitkering van het gemeentefonds, en de belastingcapaciteit per gemeente Op deze wijze krijgt het beginsel belang, betaling, zeggenschap een plaats. Het algemeen bestuur stelt ieder jaar in de eerste vergadering het aantal stemmen per deelnemer vast. Het aandeel in percentage is gelijk aan het aantal stemmen.
Dit artikel regelt de samenstelling van het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat op grond van artikel 14 Wgr uit de voorzitter en twee of meer leden. De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft er destijds voor gekozen om het dagelijks bestuur uit de voorzitter en vier leden te laten bestaan (totaal zodoende vijf leden). De leden worden door en uit het algemeen bestuur aangewezen. De leden van het dagelijks bestuur mogen samen nooit de meerderheid in het algemeen bestuur uitmaken.
Een lid van het dagelijks bestuur moet te allen tijde lid van het algemeen bestuur zijn. Verliest hij het lidmaatschap van het algemeen bestuur, dan verliest hij automatisch ook het lidmaatschap van het dagelijks bestuur. Het algemeen bestuur kan een lid van het dagelijks bestuur ook tussentijds ontslag verlenen, indien dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet langer bezit. Indien tussentijds een vacature ontstaat wordt door en uit het algemeen bestuur een nieuw lid voor het dagelijks bestuur aangewezen, voor de resterende termijn. Het lid van het algemeen bestuur dat wordt aangewezen als nieuw lid van het dagelijks bestuur hoeft niet van dezelfde gemeente afkomstig te zijn als het lid van het dagelijks bestuur dat tussentijds is opgestapt.
In artikel 22, eerste lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen is geregeld dat het dagelijks bestuur een Reglement van Orde vaststelt. In het Reglement van Orde worden minimaal regels opgenomen met betrekking tot:
De voorzitter kan niet geschorst en ontslagen worden door het algemeen bestuur omdat deze zijn positie ontleent aan artikel 11, lid 2 van de Wet veiligheidsregio’s. In dit wetsartikel is vastgelegd dat de voorzitter van een veiligheidsregio bij Koninklijk Besluit wordt benoemd, geschorst en ontslagen.
De voorzitter is krachtens artikel 22 Wet gemeenschappelijk regelingen j° artikel 19 van de Gemeentewet belast met de oproeping voor vergaderingen en heeft zorg voor toezending van agenda en stukken. Ook is hij ervoor verantwoordelijk dat besluiten van beide colleges worden uitgevoerd. Waar het gaat om vertegenwoordiging van de regio, lijkt zijn functie op die van burgemeester bij een gemeente. Ook binnen de Veiligheidsregio is het de voorzitter die de regio vertegenwoordigt bij het voeren van rechtsgedingen of het sluiten van contracten. Indien de voorzitter behoort tot het bestuur van een deelnemer die partij is in een geding waarbij het lichaam betrokken is, oefent een ander door het dagelijks bestuur uit zijn midden aan te wijzen lid deze bevoegdheid uit. In eerste aanleg de plaatsvervangend voorzitter. De voorzitter handhaaft de orde in de vergaderingen op grond van artikel 22 Wet gemeenschappelijke regelingen j° artikel 26 Gemeentewet.
De artikelen 16, 17, 18 en 19 van de Wgr schrijven voor dat een gemeenschappelijke regeling bepalingen bevat over het verstrekken van informatie en het afleggen van verantwoording. Daarbij gaat het zowel om de informatie- en verantwoordingsplicht binnen de gemeenschappelijke regeling (de relatie tussen het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur) als om de informatie- en verantwoordingsplicht van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling ten opzichte van de raden van de deelnemende gemeenten. Een verzoek om inlichtingen te verschaffen en/of verantwoording af te leggen kan uitsluitend worden geweigerd op de gronden vermeld in artikel 10 van de Wet open overheid.
Deze artikelen behoeven geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Binnen de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt de positie van de secretaris vervuld door één van de directieleden. Beide directielieden zijn benoemd als secretaris. De secretaris is bij de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur aanwezig.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De artikelen 186 tot en met 213 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de Veiligheidsregio, voor zover daarvan niet bij of krachtens de wet is afgeweken. Ook het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is van toepassing.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De ontwerpbegroting is zodanig ingericht dat daaruit blijkt welke kosten met welke producten verband houden. Het dagelijks bestuur zendt de ontwerpbegroting voordat zij wordt vastgesteld toe aan de colleges van de deelnemende gemeenten om de gemeenten in de gelegenheid te stellen om een zienswijze kenbaar te maken en daarbij het gevoel van de gemeenteraad in te winnen. Het algemeen bestuur stelt de begroting vast vóór 15 juli in het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor de begroting dient.
De termijn waarop de begroting uiterlijk moet zijn vastgesteld door het algemeen bestuur stelt gemeenten in staat de uitgaven die gemoeid zijn met de Veiligheidsregio in de eigen begroting te verwerken. Het gaat immers om verplichte uitgaven. Conform artikel 34, tweede lid, van de Wgr wordt de begroting uiterlijk 1 augustus van het jaar, voorafgaande aan het jaar waarvoor de begroting dient, gezonden aan gedeputeerde staten van Noord-Holland.
Het algemeen bestuur stelt de rekening vast vóór 15 juli in het jaar volgend op het jaar waarop deze rekening betrekking heeft. De jaarrekening wordt na de vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli van het jaar volgend op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft, aan gedeputeerde staten van Noord-Holland en aan de colleges van de deelnemende gemeenten gezonden.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Voor de verrekening van de uitvoeringskosten geldt als uitgangspunt de verhouding conform de verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage voor het betreffende begrotingsjaar. De verdeelsleutel is gebaseerd op het aandeel van de OOV component, subcluster brandweer en rampenbestrijding binnen de algemene uitkering van het gemeentefonds, en de belastingcapaciteit per gemeente.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De Wet veiligheidsregio’s bepaalt dat de colleges van de zestien gemeenten binnen de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord een gemeenschappelijke regeling moeten treffen waarbij een veiligheidsregio wordt ingesteld. Het aangaan van deze regeling is dan ook niet vrijwillig. Artikel 9 van de Wet gemeenschappelijke regelingen bepaalt dat in de gemeenschappelijke regeling wordt vastgelegd hoe wijziging, opheffing, toe- en uittreden geregeld zijn. Toe- en uittreding uit de gemeenschappelijke regeling is alleen mogelijk wanneer bij algemene maatregel van bestuur de indeling van de veiligheidsregio zoals die is opgenomen in de bijlage bij artikel 8 Wet veiligheidsregio’s wordt gewijzigd.
De bedoeling van dit artikel is om geschillen als bedoeld in artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen eerst op intergemeentelijk niveau te doen beslechten. Dit middels een bemiddelende rol van de Commissaris van de Koning. Mochten de partijen er op dit niveau niet uitkomen, dan staat de weg naar gedeputeerde staten op grond van artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen weer volledig open. Voor de behandeling van klachten is de Veiligheidsregio verplicht een voorziening te treffen.