Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling 010 Sport en Spel 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling 010 Sport en Spel 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling 010 Sport en Spel.
Subsidieverordening Rotterdam 2014
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 12-12-2023 | 2023-247 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van 12 december 2023 met kenmerk 23bo009291;
gelet op artikelen 3, 4, tweede lid, 5, 6, 7, 8, 12, 13, eerste lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende dat het wenselijk is een subsidieregeling vast te stellen voor breedtesportevenementen in Rotterdam;
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van eenmalige subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Het college beslist binnen zes weken na het ontvangen van een complete aanvraag, welke termijn met ten hoogste vier weken kan worden verlengd.
Artikel 13 Verplichtingen subsidieontvanger
Indien bijzondere omstandigheden daar aanleiding toe geven, kan het college op verzoek van de subsidieontvanger eenmaal uitstel verlenen voor het naleven van de verplichting, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, mits de activiteiten plaatsvinden in het kalenderjaar waarvoor subsidie is aangevraagd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 december 2023.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Toelichting op de subsidieregeling 010 Sport en Spel 2024
Breedtesportevenementen zijn eenmalige evenementen of side-events gericht op sporten, spelen, scouting of bewegen. De gemeente wil dat Rotterdammers positief tegenover sporten en bewegen staan en dit een leven lang blijven doen. Breedtesportevenementen zijn dé plek waar Rotterdammers laagdrempelig kennismaken met vormen van sporten en bewegen, waar zij met plezier hun sport kunnen beoefenen en waar zij zichzelf kunnen meten met andere sporters. Deze doelstelling staat beschreven in de Sportnota 2021+ (Sportnota | Rotterdam.nl).
De gemeente stimuleert het inzetten van side-events in Rotterdam. Bij grootschalige topsportevenementen zorgen zogenoemde side-events ervoor dat de impact dieper in de stad doordringt. Side-events zijn amateursportonderdelen bij (grote) topsportevenementen. Deze hebben als doel om meer mensen bij de sport en het evenement te betrekken, en hen te inspireren om zelf te gaan sporten. Side-events zijn een vorm van breedtesportevenementen, en kunnen net zozeer ingezet worden als middel om meer Rotterdammers met plezier een leven lang aan het sporten en bewegen te krijgen. Ten dele worden zulke side-events georganiseerd door Sportbedrijf Rotterdam. Wanneer Rotterdammers zelf het initiatief nemen tot het organiseren van side-events bij topsportevenementen, scharen we ze onder de definitie van breedtesportevenementen zoals in deze subsidieregeling wordt bedoeld.
Subsidie kan worden verstrekt voor een breedtesportevenement in de gemeente Rotterdam dat bijdraagt aan de doelstelling van de Sportnota 2021+ om meer Rotterdammers duurzaam aan het sporten en bewegen te krijgen. De Sportnota 2021+ is op 29 april 2021 in de gemeenteraad vastgesteld en is te vinden via https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/9956617/1/s21bb003931_1_47747_tds
Onderzoek laat zien dat evenementen werken als stimulans om meer te gaan sporten en bewegen. Het geldt als steuntje in de rug of stok achter de deur. Om ook niet-sporters te bereiken, is het van belang om deze evenementen toegankelijk te maken. Dit kan door een feestelijke sfeer tijdens het evenement, door laagdrempelige onderdelen toe te voegen of door kennismaking met en voorlichting over de sport te faciliteren.
In het tweede lid, onderdeel c van dit artikel is bepaald dat het breedtesportevenement een laagdrempelig en open karakter moet hebben: het moet in beginsel voor iedereen toegankelijk zijn. Dat betekent in ieder geval, dat een toegangskaart niet meer dan vijf euro mag kosten, en dat er geen toelatingseisen in de vorm van lidmaatschap, diploma of kwalificatie gelden.
De gemeente wil dat de breedtesportevenementen aansporen tot een verhoogde sportparticipatie. Dit kan door bijvoorbeeld in te spelen op een van de beweegidentiteiten De drie beweegredenen zijn de uitdagingsgerichte sporter, sociale sporter en ervaringsgerichte sporter. De uitdagingsgerichte sporter wil zich meten aan andere sporters en zichzelf verbeteren. Woorden zoals vooruitgang, discipline, resultaten en focus staan hier centraal. De sociale sporter neemt graag met bekenden deel aan een evenement of neemt deel om nieuwe mensen te leren kennen. Woorden zoals quality time, sfeer, plezier en vrienden staan hier centraal. Ten slotte bestaat de ervaringsgerichte sporter. Deze richt zich op beleving, activiteiten op unieke locaties, ervaringen en afwisseling. Met deze beweegredenen wordt ingespeeld op de behoeftes van verschillende soorten Rotterdammers. Het breedtesportevenement is een toevoeging op het bestaande aanbod. Dit betekent dat het bestaande, reguliere, aanbod van de aanvrager niet gesubsidieerd wordt.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het is belangrijk dat wordt onderbouwd dat de kosten, die voor subsidie worden opgevoerd, redelijk zijn. Onderbouw voor elke opgevoerde kostenpost, waarom deze kosten nodig zijn voor het breedtesportevenement. Leg ook uit waarom bijvoorbeeld niet wordt volstaan met een eenvoudiger, goedkoper product of dienst, met een lager ingeschaalde arbeidskracht, een minder dure expert of met minder uren.
Onderstaande kosten komen in ieder geval niet in aanmerking voor subsidie:
kosten voor overhead. Hiermee worden de indirecte kosten bedoeld, uitgezonderd personele kosten. Dit zijn kosten van de aanvrager die niet direct aan het evenement verbonden zijn. Bijvoorbeeld: kosten voor telecommunicatie (telefoon en internet), porto, energie, beheer, onderhoud en de huur van het pand waarin de aanvrager gevestigd of woonachtig is.
personele kosten die gezamenlijk meer dan 25% van de totale aanvraag bedragen en betrekking hebben op management, marketing en communicatie daaronder begrepen kosten voor inhuur van externe medewerkers en vergoedingen van vrijwilligers. De kosten die boven die 25% uitkomen, komen niet in aanmerking voor subsidie;
Er is beperkt budget beschikbaar om breedtesportevenementen te ondersteunen. Daarom wordt per kalenderjaar een subsidieplafond voor breedtesportevenementen vastgesteld. Voor het jaar 2024 geldt een subsidieplafond van € 150.000.
Het subsidieplafond is evenredig verdeeld over twee deelplafonds. Hiermee worden de evenementen verspreid over het jaar.
Over het subsidieplafond en de deelplafonds voor de kalenderjaren na 2024 neemt het college aparte besluiten. Deze besluiten worden bekendgemaakt in het gemeenteblad voor aanvang van het kalenderjaar waarvoor het betreffende subsidieplafond wordt vastgesteld.
Indien er middelen voor een tijdvak resteren, worden die toegevoegd aan de middelen van het volgende aanvraagtijdvak van hetzelfde kalenderjaar.
De subsidieaanvrager dient een volledig en naar waarheid ingevuld aanvraagformulier in. Bij dit aanvraagformulier wordt bovendien een gespecificeerde begroting ingevuld met daarin de uitsplitsing naar de subsidiabele activiteiten en de direct daarmee verbonden kosten en eventuele inkomsten, bijvoorbeeld uit cofinanciering of sponsorbijdragen. De aanvrager mag voor hetzelfde evenement meerdere subsidies ontvangen van de gemeente (m.a.w. subsidies ‘stapelen’), mits dat helder blijkt uit de aanvraag, en de verschillende subsidiebijdragen worden gespecificeerd in de begroting. De betreffende subsidieregelingen moeten worden genoemd.
Artikel 13 Verplichtingen subsidieontvanger
In dit artikel staan de verplichtingen van de subsidieontvanger, in aanvulling op de verplichtingen uit de Algemene wet bestuursrecht en de Subsidieverordening Rotterdam 2014.
De gesubsidieerde activiteit moet uitgevoerd worden in de periode van het geldende deelplafond waarvoor is aangevraagd.
Mocht de gesubsidieerde activiteit niet, niet tijdig of niet geheel doorgang vinden, dient de subsidieontvanger dat meteen te melden aan het college. Indien bijzondere omstandigheden daar aanleiding toe geven, kan het college op verzoek van de subsidieontvanger eenmaal uitstel verlenen voor het naleven van de verplichting, bedoeld in artikel 13, eerste lid, onderdeel a, mits de activiteiten plaatsvinden in het kalenderjaar waarvoor subsidie is aangevraagd.
Bijzondere omstandigheden zijn omstandigheden die van tevoren niet te voorspellen zijn, buiten de schuld van de subsidieontvanger (denk aan calamiteiten, overmacht). Weersomstandigheden zijn bijvoorbeeld geen bijzondere omstandigheden.
Artikel 14 Directe vaststelling subsidies
Om deze subsidieregeling zo eenvoudig en laagdrempelig mogelijk te houden en de administratieve lasten te beperken, wordt de subsidie meteen vastgesteld. In de subsidiebeschikking staan de op basis van de subsidieaanvraag te verrichten activiteit(en).
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl