Organisatie | Valkenswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel tijdelijk wonen op vakantieparken |
Citeertitel | Beleidsregels tijdelijk wonen op vakantieparken |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2023 | nieuwe regeling | 12-12-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van Valkenswaard;
Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen over tijdelijk wonen op vakantieparken;
Dat de gemeente beleidsvrijheid heeft om hierover regels op te stellen. Hierbij moet ervan uit worden gegaan dat onder een recreatieverblijf wordt verstaan: een woning die blijkens de bestemming bedoeld is voor tijdelijk recreatief gebruik, voor personen die hun hoofdverblijf elders hebben;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikelen 2.1, eerste lid onder c Wabo, in samenhang met artikel 2.12, eerste lid onder a onder 2 Wabo en artikel 4, onderdeel 11 van Bijlage II van het Bor;
N.B.: De huidige grondslag voor deze beleidsregel wordt vanaf 1 januari 2024 (gedeeltelijk) vervat in de Omgevingswet. Vanaf dan bestaat de grondslag van dit beleid uit de artikelen 4:81 Awb (ongewijzigd), 5.1 Omgevingswet (hierna: Ow), 5.18 jo. 5.21 Ow en de beleidsregel kleine buitenplanse omgevingsactiviteit, artikel 4.13 Ow.
Vast te stellen de volgende beleidsregel “Tijdelijk wonen op vakantieparken”
Hoewel Valkenswaard met haar toekomstvisie ambities heeft om zich te onderscheiden als een toeristisch-recreatieve gemeente, verblijven er momenteel toch een significant aantal mensen permanent, dan wel ter overbrugging, op een vakantiepark in Valkenswaard. Feitelijk gezien is er sprake van een illegale situatie. Het maken van beleid voor tijdelijk wonen op vakantieparken is dus wenselijk vanuit sociale, economische en juridische aspecten. Mensen die tijdelijk op een vakantiepark wonen, zijn een kwetsbare groep. Er bestaat een risico op wantoestanden zoals uitbuiting en ongewenste clustering. Om het tijdelijk wonen op vakantieparken goed te kunnen reguleren, is er beleid nodig. Voor arbeidsmigranten is daarvoor het beleid huisvesting arbeidsmigranten leidend. Voor andere groepen is voorliggende beleidsregel het gemeentelijk beleid.
Vakantieparken zijn belangrijke toeristische bestemmingen en dragen bij aan de lokale economie. Beleid ontwikkelen voor het tijdelijk wonen op vakantieparken zorgt ervoor dat er voldoende recreatieverblijven beschikbaar blijven voor toeristen, terwijl tegelijkertijd de bewoning gereguleerd wordt om te voorkomen dat dit ten koste gaat van het toerisme. Ook biedt regulering voor de regelmatig kwetsbare bewoners meer duidelijkheid en perspectief op een lange termijn oplossing. Het beleid is dus gericht op een evenwicht tussen recreatief gebruik en bewoning, zodat er een gezonde gemeenschapsvorming ontstaat. Te veel bewoning kan namelijk de sociale dynamiek en leefbaarheid negatief beïnvloeden.
Tevens kan goed beleid helpen om juridische aspecten rondom wonen op vakantieparken te reguleren. Hierdoor worden conflicten tussen de terreineigenaar, bewoner(s) en gemeente voorkomen.
Om huisvesting toe te kunnen staan op een vakantiepark voor recreatief gebruik, dient de terreineigenaar een omgevingsvergunning, met ontheffing bestemmingsplan te hebben.
Tijdelijke ontheffing omgevingsvergunning artikel 2.1, lid 1, C Wabo (vanaf 1 januari 2024: art. 5.1 Ow)
De terreineigenaar moet een omgevingsvergunning aanvragen, deze vergunning kan voor maximaal 10 jaar worden verleend. Alleen tijdens deze periode mogen de verblijven voor tijdelijke bewoning worden aangeboden. De termijn gaat in op het moment dat de vergunning met de instandhoudingstermijn is verleend.
De persoonsgebonden ontheffing van de toekomstige bewoner zal pas worden verleend, nadat aan de exploitant de tijdelijke omgevingsvergunning is verleend.
In de omgevingsvergunning dient te worden vastgelegd dat:
10% van het totaal aantal vaste standplaatsen voor o.a. chalets, mobilhomes, stacaravans (niet zijnde plekken voor caravans) mag worden benut voor tijdelijke bewoning door kwetsbare personen, niet zijnde arbeidsmigranten en/of overbruggers voor in beginsel maximaal 1 jaar per bewoner. Indien kwetsbare personen het vakantiepark verlaten, mag de vrijkomende ruimte binnen het kader van 10%, beschikbaar worden gesteld aan nieuwe kwetsbare personen met ontheffing. Daarnaast wordt het aanvullend toegestaan om overbruggers te huisvesten op het vakantiepark. Een overbrugger mag maximaal 4 maanden, binnen een tijdsbestek van een jaar, op hetzelfde vakantiepark wonen. Voordat een overbrugger start met de bewoning, dient het vakantiepark de gemeente hierover te informeren;
Huisvesting van deze personen vindt verspreid over het park plaats. Het bepaalde gebied of de vast aangewezen recreatieverblijven moeten worden aangeleverd bij de aanvraag om van de omgevingsvergunning door de terreineigenaar, en wordt onderdeel van de vergunning en kan alleen gewijzigd worden middels een wijzigingsaanvraag;
Bij aanvraag van de omgevingsvergunning dienen de onderstaande gegevens aangeleverd te worden:
Er zijn twee categorieën ‘bewoners’ die tijdelijk op het vakantiepark kunnen verblijven. Het gaat hier om kwetsbare personen en overbruggers. Voor beide categorieën bewoners gelden andere regels, hierna toegelicht:
Huisvesting heeft betrekking op “kwetsbaren”. Deze personen kunnen een persoonsgebonden ontheffing aanvragen bij de gemeente Valkenswaard. Er kan door de gemeente Valkenswaard advies gevraagd worden bij het sociaal team ter beoordeling van de aanvraag.
Kwetsbare personen kunnen onder meer het gevolg zijn van:
Multi-probleem gezinnen. Onder het begrip gezin wordt verstaan: Elk samenleefverband van één of meer volwassenen die verantwoordelijkheid dragen voor de verzorging en opvoeding van één of meer kinderen (gezinnen die langdurig kampen met een combinatie van sociaaleconomische en psychosociale problemen);
Een tijdelijke bewoner meldt de start van zijn bewoning via een meldingsformulier van de gemeente Valkenswaard en de ontheffing wordt afgegeven door de gemeente Valkenswaard. Er kan te alle tijden advies over de beoordeling ingewonnen worden bij het Sociaal team. Een goedkeuring van de aanvraag wordt schriftelijk vastgelegd en verstrekt aan de tijdelijke bewoner, welke door de terreineigenaar gecontroleerd kan worden;
De persoonsgebonden ontheffing wordt op naam en geboortedatum verstrekt aan de hoofdbewoner en de op het moment van aanvragen bij hem/haar inwonende partner. Eventuele op het moment van verstrekking van de ontheffing inwonende kinderen worden ook op de ontheffing vermeld. Dit betekent dat eventuele kinderen slechts in het recreatieverblijf mogen wonen indien een van de beide ouders/verzorgers daar ook woont;
Personen die momenteel verblijven op het vakantiepark, vallen ook onder deze regeling. Deze personen dienen zich binnen één maand na ingaan van de omgevingsvergunning voor legale bewoning op het betreffende vakantiepark, te melden bij de gemeente Valkenswaard en zullen hetzelfde traject moeten doorlopen zoals hiervoor beschreven. Zolang de aanvraag niet is afgehandeld, mogen deze personen op het vakantiepark blijven tot de aanvraag is behandeld.
Om een persoonsgebonden ontheffing te krijgen gelden de volgende voorwaarden:
Bewoners moeten voldoen aan bovenstaande eisen en mogen in beginsel maximaal 1 jaar op het vakantiepark wonen, met inachtneming van het hierna volgende, maar komt te vervallen indien degene(n) aan wie deze is (zijn) verstrekt verhuisd (verhuizen). De ontheffing geldt dus niet voor eventuele rechtsopvolgers;
Wanneer de bewoner(s) na 1 jaar nog geen geschikte woonplaats heeft gevonden, kan jaarlijks worden overgegaan naar een verlenging van één jaar. Enkel bijzondere kwetsbare gevallen die aantoonbaar geen nieuwe woonplaats kunnen vinden, kunnen ter beoordeling van het de gemeente Valkenswaard een aanvraag tot verlenging doen. Een verlenging die langer loopt dan de tijdelijke vergunning van het vakantiepark is niet mogelijk;
Wanneer bewoners de huisregels van het vakantiepark schenden, is de terreineigenaar verplicht een melding te maken bij het Sociaal team. In overleg met het Sociaal team kan een bewoner bij schending van de regels de ontheffing verliezen. Het recreatieverblijf komt dan beschikbaar voor (een) andere bewoner(s).
Voor overbruggers geldt dat zij geen persoonsgebonden ontheffing nodig hebben, maar wel maximaal vier maanden, in een tijdsbestek van één jaar, op een vakantiepark mogen wonen. Het vakantiepark dient de gemeente voor de start van de bewoning van een overbrugger te informeren.
Er is sprake van de categorie ‘overbruggers’ wanneer een of meerdere van de volgende redenen geldt:
Het is belangrijk dat de recreatieverblijven volgens de afspraken worden gebruikt, anders hebben beleidsregels geen nut. Aan de hand van de voorwaarden van de verleende tijdelijke vergunningen, meldingen/klachten uit de omgeving, verzoeken op handhaving en steekproefsgewijze controles wordt toezicht gehouden of het bestaande beleid wordt nageleefd. Mocht dit niet het geval zijn, wordt er handhavend opgetreden.