Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2024
CiteertitelSubsidieregeling Professionele Algemene Voorzieningen Dinkelland 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-537920

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland;

 

Gelet op artikel 3 Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018;

 

 

Besluit vast te stellen de volgende:

 

Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    College: Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland.

  • b.

    ASV: Algemene Subsidie Verordening Dinkelland 2018.

  • c.

    Professionele algemene voorzieningen: Professionele algemene voorzieningen zijn organisaties die het professionele aanbod van diensten en/of activiteiten die zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden onder gebruikers vrij toegankelijk zijn en die zijn gericht op maatschappelijke ondersteuning.

  • d.

    Maatschappelijk Raamwerk: Door het college vastgesteld beleidsdocument waarin de gewenste thema’s en effecten met betrekking tot de algemene voorzieningen staan opgenomen.

  • e.

    Document ‘Eén toegang Sociaal Domein’: een door het college vastgesteld plan voor de vorming van één fysieke toegang voor inwoners van de gemeente Dinkelland. Hierin nemen zowel de professionele algemene voorzieningen als de gemeentelijke toegang tot maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning en zorg deel.

  • f.

    Schakel: Naam van Eén toegang Sociaal Domein, zoals omschreven onder lid e.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Deze subsidieregeling is van toepassing op de volgende professionele algemene voorzieningen:

    • a.

      Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland

    • b.

      Wijkracht

  • 2.

    De professionele algemene voorziening draagt er zorg voor dat er bij de invulling en uitvoering van haar ondersteuningsactiviteiten bijgedragen wordt aan de effecten van het door het college vastgestelde Maatschappelijk Raamwerk en de hierin opgenomen thema’s:

    • a.

      Armoede;

    • b.

      Mantelzorg;

    • c.

      Vrijwillige Inzet/Burgerkracht;

    • d.

      Gezonde Leefstijl;

    • e.

      Laaggeletterdheid;

    • f.

      Vergunninghouders;

    • g.

      Langdurige afstand arbeidsmarkt;

    • h.

      Inwoners met een lichamelijke, verstandelijke, psychische en/of psychiatrische beperking;

    • i.

      Ongewenst sociaal isolement.

    • j.

      Jeugd

    • k.

      Senioren

    • l.

      (School)Maatschappelijk Werk

  • 3.

    De thema’s genoemd onder artikel 2, lid 2 zijn op basis van het document ‘Eén toegang Sociaal Domein’ omgezet naar de volgende specialismen:

    • a.

      Wonen;

    • b.

      Financiën en administratie;

    • c.

      Veiligheid;

    • d.

      Laaggeletterdheid;

    • e.

      Mantelzorgondersteuning;

    • f.

      Vrijwillige inzet;

    • g.

      Lichamelijke gezondheid;

    • h.

      Geestelijke gezondheid met de probleemgebieden: echtscheidingsproblematiek, eenzaamheid, depressie, armoede, schuldenproblematiek, geweld, pesten, overmatig alcohol- en middelengebruik, verslavingen.

    • i.

      Opvoeden en opgroeien.

    Deze specialismen en probleemgebieden zijn leidend voor de verdeling van de subsidie 2024.

  • 4.

    De activiteiten van de professionele algemene voorziening zijn gericht op:

    • a.

      individuele ondersteuning;

    • b.

      preventieve activiteiten/producten gericht op zowel individuele inwoners of groepen inwoners;

    • c.

      collectieve ondersteuning: ondersteuning aan vrijwilligersinitiatieven en/of verenigingen.

Artikel 3 Subsidieberekening

  • 1.

    De structurele subsidie 2024 is gebaseerd op het bedrag aan verleende structurele subsidie 2023.

  • 2.

    De subsidie 2024 is uit twee deelsubsidiebedragen opgebouwd; personele inzet en inzet van producten/activiteiten. Het subsidie-aandeel personele inzet wordt geïndexeerd met een prijsindexcijfer gelijk aan de prijsindexering die gebruikt wordt voor de Wmo en Jeugdwet per 1 januari 2024 zijnde 7,44% (bron: inkoop Zorg m.b.v. het Twents Model). Personele inzet wordt netto productieve inzet genoemd. Deze inzet in de vorm van hulp of ondersteuning, wordt geboden door HBO geschoolde Sociaal Werkers, in dienst van de professionele algemene voorzieningen genoemd in artikel 2, lid 1, aan inwoners uit de gemeente Dinkelland.

  • 3.

    De subsidie 2024 bestaat uit een personele component en/of producten/activiteiten component:

    • a.

      De personele component bestaat uit 1350 netto-productieve uren voor één fte én moet direct of indirect aan een individuele inwoner besteed worden op één van de tien vastgestelde specialismen en daaraan verbonden thema’s.

    • b.

      Voor een sociaal werker (HBO) wordt voor 2024 een tarief van € 86,95 per uur gehanteerd. Deze uren moeten direct of indirect aan een inwoner besteed worden. Hierna netto-productieve uren.

    • c.

      De component producten/activiteiten bestaat uit een vaste prijs.

  • 4.

    Voor alle uren sociaal werk én de producten/activiteiten geldt dat, in afstemming met de gemeente, tussen de specialismen, thema’s en probleemgebieden geschoven kan worden.

  • 5.

    De subsidie 2024 bedraagt voor de professionele algemene voorziening maximaal:

    • a.

      Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland € 517.252,00.

    • b.

      Wijkracht € 345.365,40.

    Deze totale subsidie is opgebouwd uit 2 deelsubsidies; te weten een deelsubsidie voor de inzet van Sociaal Werkers en een deelsubsidie voor producten en activiteiten.

     

Opbouw subsidie 2024 sociaal werk en aanverwante producten gemeente Dinkelland

  • a.

    Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland

    Specialisme: inzet door sociaal werkers van SWTD in 2024 voor gemeente Dinkelland aangevuld met overeengekomen thema’s

    netto productieve ureninzet sociaal werker

    uren sociaal werker x €86,95/uur

    product/activiteit

    i.

    Wonen

    nvt

    € -

    € -

    ii.

    Financiën en administratie

    Thema Armoede

    900

    € 78.255

    € -

    iii.

    Veiligheid

    nvt

    Nvt

    € -

    iv.

    Laaggeletterdheid

    nvt

    Nvt

    € -

    v.

    Mantelzorgondersteuning excl thema senioren

    1.121

    € 97.471

    € 42.897

    vi.

    Vrijwillige inzet

    837

    € 72.777

    € 14.951

    vii.

    Integratie van statushouders

    nvt

    Nvt

    € -

    viii./ix

    Lichamelijke gezondheid / Geestelijke gezondheid

    Thema Senioren

    905

    € 78.690

    € -

    x.

    Opvoeden en opgroeien

    Thema Jeugd

    905

    € 78.690

    € -

    xi.

    Interventies

     

     

     

    Automaatje

    € 8.187

    Buurtbemiddeling

    € 38.981

    xii.

    Schakel

    Bijdrage structurele kosten

    € 6.353

    totalen

    4.667

    € 405.883

    € 111.369

    sociaal werk

    € 405.883

    product/activiteit

    € 111.369

    maximale verleningssubsidie 2024 Dinkelland

    € 517.252

  • b.

    Wijkracht

    Onderdeel

    Personele inzet sociaal werker uurtarief € 86,95 / uur

    Netto productieve uren

    Financiën en Administratie

    € 47.474,70

    546

    Geestelijke gezondheid

    probleemgebieden: echtscheidingsproblematiek, eenzaamheid, depressie, armoede, schuldenproblematiek, geweld, pesten, overmatig alcohol- en middelengebruik, verslavingen

    € 297.890,70

    3.426

    Totaal

    € 345.365,40

    3.972

De verlening en de verantwoording van de inzet van deze uren vindt plaats op basis van probleemgebieden en thema’s in relatie tot het aantal cliënten, doorverwijzingen, afhandelingen, leeftijd, geslacht en woonplaats van de cliënten.

Artikel 4 Specifieke verplichtingen

  • 1.

    Relatie inwoners

    • a.

      De professionele algemene voorziening levert vraaggerichte ondersteuning aan individuele inwoners en/of aan inwonersinitiatieven.

    • b.

      Om uitvoering te kunnen geven aan het gestelde onder 1, dient de professionele algemene voorziening signalen en knelpunten te herkennen en de afstemming en samenwerking met inwoners, andere vrij toegankelijke voorzieningen en zorgprofessionals, te zoeken.

    • c.

      De professionele algemene voorziening zorgt er voor dat zij actief en bekend is in en met de verschillende kernen van de gemeente.

  • 2.

    Samenwerking binnen Schakel

    • a.

      De professionele algemene voorziening werkt samen met de teams Samenleving en Sociaal aan de verdere opbouw van Schakel, waarbij aanbod en processen op elkaar worden afgestemd en men kennis heeft en gebruik maakt van elkaars expertise, zodat er sprake is van een adequate signalering, ondersteuning en doorverwijzing.

    • b.

      De professionele algemene voorziening draagt zorg voor de eerste vraagverheldering in de frontoffice van Schakel en, indien nodig, voor de doorverwijzing naar gespecialiseerde algemene voorzieningen of naar maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning en zorg.

    • c.

      De professionele algemene voorziening neemt actief deel aan de overleggen in, en verbonden aan Schakel.

Artikel 5 Evaluatie/monitoring

  • 1.

    Aan het einde van elk kwartaal vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de professionele algemene voorziening en ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente.

  • 2.

    De ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente monitoren per kwartaal de effecten, resultaten, vragen en eventuele combinaties van leefgebieden in Schakel in het kader van de zelfredzaamheid van de inwoner. De professionele algemene voorzieningen dragen hiervoor de benodigde schriftelijke gegevens en informatie aan in een kwartaalrapportage.

Artikel 6 Reservevorming

De professionele algemene voorziening mag jaarlijks maximaal 10% van de verstrekte subsidie reserveren. De totale reserve mag maximaal 30% van de jaarlijks toegekende subsidie bedragen. Het college kan de reserve op grond van artikel 4:57, 1e lid van de Awb als onverschuldigd betaalde subsidie terugvorderen.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen van één of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig kunnen zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 8 – Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Professionele Algemene Voorzieningen Dinkelland 2024.

 

Gemeente Dinkelland, 12 december 2023.

Het college voornoemd,

De secretaris,

drs. C.H.A.A. Luttikhuis

de voorzitter,

J.G.J. Joosten